Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
721/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjasmäen sakki kirjoitti:

Pysykää omissa oloissanne jos ei ole rahaa viedä pyydettyä.

Kukaan osta kallista kesämökkiä sen takia että saisi omalla kustannuksellaan sinne vieraita passattavaksi,  varsinkaan niitä kutsumattomia loisia oottamaan valmista, ja kun aletaan huusia tyhjentämään niin sitten muistetaan joku keksitty juttu että pitää lähteä heti eikä sitäkään aikaa voi osallistua kun kyytiä oottaa.

Elekää tulko tänäkään juhannuksena, antakaa meidän olla rauhassa omalla porukalla.

Ap kyllä kertoi, että ei ole rahasta tai sen puutteesta kyse. 

Teillekin sama ohje kuin muille: Älä kutsu ketään jos et halua sinne mökillesi ketään. Ulosantisi on sitä luokkaa, että epäilen vahvasti teidän mökille olevan tunkua. 

Ainahan ne pihit ja saidat sanoo: tämä ei ole rahasta kiinni ;))))

Ap kirjoitti ettei olisi edes halunnut mennä mökille, vaan jäädä kaupunkiin, mutta tämä kaverinsa sitten sai pyynnöillään hänet suostumaan. Sitten kun ap oli suostunut, tuli ostoslista eikä mitään muuta mainintaa. Sanoisin, että ap teki ihan oikein, kun päätti ettei mene. En olisi minäkään noilla spekseillä lähtenyt.

Vierailija
722/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kutsuttu tai ei, niin eihän aikuiselle ihmiselle mikään ole ilmaista. Aina pitää viedä jotain tai tarjota myöhemmin vastavuoroisesti. Sehän on selvää että ruokaa on tuotava ainakin sen verran mitä syö ja tuliaiset päälle. Lista oli liian pitkä yhdelle yölle, mutta on väheksymistä myöskin mennä viinipullon ja mansikka rasian kanssa syömään toisten tuomia ruokia. Itse olisin kysynyt ajoissa miten ruokailu hoidetaan ja noin 50€ olisi ollut hyväksyttävä kauppalista yhdelle yölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hu huu ap! Mikä tilanne?

Vierailija
724/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok, mutta itse odotit nähtävästi, että saat täyden ruokapalvelun, koska olit varautunut vain viinipulloon ja pieneen mansikkarasiaan, et esimerkiksi omiin ruokiin? Itse en ilkeäisi mennä ystävän luo "lokkeilemaan", minusta on kummallista ajatella olevansa joku vieras oman ystävän mökillä, jolle kuuluu antaa joku pitopalvelu koska on kutsuttu.

Minun mielestäni ystävien kesken kutsu mökille ei tarkoita sitä, että ystävä kustantaa kaiken vain siksi, että hän ehdotti yhteistä ajanviettoa ensin, eri asia, jos kutsuisi nimenomaan vaikka illalliselle. Itse ainakin ystävien kanssa emme ole vieraita jos kutsumme toisen vaikka kotiin, olemme ystäviä. Ystävyyttä ei myöskään se, että ladellaan tuollainen "tuo nämä" -lista. Todellisten ystävien kesken mökkeily ja ruokapuoli sovitaan yhdessä ja siinä huomioidaan toisten taloudellinen puoli, joskus kaveri voi vaikka tarjota ja toinen sitten toisella kertaa, tmv. Jos halutaan iso menu, sekin sovitaan yhdessä jolloin kenenkään ei tarvitse yllättäen joutua kustantamaan tuollaista listan suurta summaa.

Hyvä, ettet mennyt, uskon että molempien puolesta tulee parempi juhannus. Jos ystäväsi on ajatellut hyödyntävänsä sinua laittamalla tuon ostoslistan, tulee hänelle ansaittu opetus kuitenkin.  Eikä tämäkään minusta ole monimutkaista, miksi ihmiset jaksaa ongelmoida tämmöisestä?

Mukavaa juhannusta kuitenkin kaikille mammoille ja mulle kans(av mamma myös) :-D!

Minusta on täysin ymmärrettävää olettaa, että suurta määrää ruokaa ei tarvitse tuoda, jos tällaisesta ei ole kutsun yhteydessä mainittu mitään.

Vierailija
725/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viestittäisin että en tarvitse mitään noista listan tuotteista vaan tuon itseni ja itselleni omia juomia ja itselleni omia syötäviä.

Vierailija
726/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hu huu ap! Mikä tilanne?

Et sitten ketjua viitsinyt lukea. Ap ilmoitti jo ajat sitten oman ratkaisunsa sekä sen, että ei aio enää osallistua ketjuun.

Vierailija
727/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutun näköinen lista. Olisit voinut kysyä kuka maksaa eikä tänne tulla uliseen

Auts!

Voi ei.. luuliko joku mammuli oikeasti, että ap:n kutsuja olisi löytänyt tämän palstan?

Vierailija
728/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että tuon toki kun laitat ensin tilille 100€ vähintään ja tuon sitten tullessa kuitin ja ylimääräiset takaisin. Jos alkaisi sanomaan että ei ole nyt rahaa, niin sanoisin että voi voi ja toivottaisin köyhää Juhannusta.

Vierailija
729/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hu huu ap! Mikä tilanne?

Et sitten ketjua viitsinyt lukea. Ap ilmoitti jo ajat sitten oman ratkaisunsa sekä sen, että ei aio enää osallistua ketjuun.

No mikä se ratkaisu oli?

Trollihab tämä oli, kukaan ei kirjoita noin seikkaperäisesti oikeasta tilanteesta

Vierailija
730/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hu huu ap! Mikä tilanne?

En minä jaksa 37 sivullista puhdasta sontaa lukea läpi. Kerro nyt tiivistelmä. Vai lyönkö?

Vierailija
731/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten pitäisi saada kaikki ilmaseksi kirjoitti:

Mökit ei nykyään ole ilmasia, osti tahi vuokras. 700-1000e normihinta juhannusviikolta.

Nuo ostokset kattaa kahden päivän ja yhden yös vuokran juuri hätäseen, eli ihan linjassa on tuo lista kun ite kumminkin syöt ja juot puolet niistä tuomisista kumminkin.

Pakkoko persaukisten on tunkea sinne maksullisille mökille, jos on pakko kutsua "vieraita" joilta nylkeä sinne syömingit ja juomingit (kattaa muka kahden päivä ja yhden yön vuokran? Mitä helkkaria?)

Todella säälittävää touhua.

Perseaukiset niille juurikin tunkee kun pinkka ei kestä laittaa omaa mökkiä.

Jos minut kutsutaan jonnekin kylään, niin oletan että minun seurani riittää. Se mitä kukakin syö ja juo tulee jokaisen omasta pussista. Jos tämä ei sovi niin vien seurani kernaasti muualle. Mökkeily on muuten siansuolesta Suomessa kun siellä ei ole mitään muuta kuin hyttysiä ja yleensä todellas paskat unet, johtuen huonoista makuualusista.

Vierailija
732/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hu huu ap! Mikä tilanne?

No mikä se ratkaisu oli?

Trollihab tämä oli, kukaan ei kirjoita noin seikkaperäisesti oikeasta tilanteesta

Kaikilla ei ilmeisesti Juhannuksenakaan ole elämää. XD

Vierailija
733/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kutsuttu tai ei, niin eihän aikuiselle ihmiselle mikään ole ilmaista. Aina pitää viedä jotain tai tarjota myöhemmin vastavuoroisesti. Sehän on selvää että ruokaa on tuotava ainakin sen verran mitä syö ja tuliaiset päälle. Lista oli liian pitkä yhdelle yölle, mutta on väheksymistä myöskin mennä viinipullon ja mansikka rasian kanssa syömään toisten tuomia ruokia. Itse olisin kysynyt ajoissa miten ruokailu hoidetaan ja noin 50€ olisi ollut hyväksyttävä kauppalista yhdelle yölle.

Yksi yö, illasta seuraavaan aamuun. Ap kirjoitti aikoneensa viedä omat syömisensä ja sen lisäksi tuliaiset (viiniä ja mansikoita). Mielestäni ihan kohtuulliset tuliaiset siitä, että saa jollekin laverille kellahtaa muutamaksi tunniksi.

Mutta ap ilmoitti jo aikaa sitten, että ei ole menossa, joten se tästä.

Vierailija
734/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjasmäen sakki kirjoitti:

Pysykää omissa oloissanne jos ei ole rahaa viedä pyydettyä.

Kukaan osta kallista kesämökkiä sen takia että saisi omalla kustannuksellaan sinne vieraita passattavaksi,  varsinkaan niitä kutsumattomia loisia oottamaan valmista, ja kun aletaan huusia tyhjentämään niin sitten muistetaan joku keksitty juttu että pitää lähteä heti eikä sitäkään aikaa voi osallistua kun kyytiä oottaa.

Elekää tulko tänäkään juhannuksena, antakaa meidän olla rauhassa omalla porukalla.

Ap kyllä kertoi, että ei ole rahasta tai sen puutteesta kyse. 

Teillekin sama ohje kuin muille: Älä kutsu ketään jos et halua sinne mökillesi ketään. Ulosantisi on sitä luokkaa, että epäilen vahvasti teidän mökille olevan tunkua. 

Ainahan ne pihit ja saidat sanoo: tämä ei ole rahasta kiinni ;))))

Ap kirjoitti ettei olisi edes halunnut mennä mökille, vaan jäädä kaupunkiin, mutta tämä kaverinsa sitten sai pyynnöillään hänet suostumaan. Sitten kun ap oli suostunut, tuli ostoslista eikä mitään muuta mainintaa. Sanoisin, että ap teki ihan oikein, kun päätti ettei mene. En olisi minäkään noilla spekseillä lähtenyt.

Minusta tuollaiselle "ystävälle" saa sanoa ihan suoraan miksei tule. Esim. minä olen raitistunut ja porukat tietää tämän , yks kuitenkin ei hyväksy minun raitistumista ja eilen kilahti kutsupyyntö "ottamaan drinkkejä, katsomaan 50 tuuman telkkaa ym.". Vastasin "kiitos , mutta ei kiitos". Eli jos oisin ap sanoisin suoraan syyn miksen tule.

Vierailija
735/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä opiskelijana minulla ei tuolla logiikalla kuuluisi olla yhtään ystävää, jos kutsuminen yhteiseen ajanviettoon tarkoittaa samaa, kuin monen päivän kattavan ruokailun ja juomisen kustannukset + majoitus, koska "itsepä pyysit". Ainoa poikkeus on minusta oikeat juhlat, vaikka valmistujaisjuhlat, häät jne, sillon kutsutut ovat aidosti vieraita, jotka oikeutetusti voivat nauttia valmiista ruoasta. Toki tuollaista listaa ei kuulu noin vain tehdä, mutta minusta molempien osalta vaikuttaa aika itsekkäältä, minä ensin -menolta. 

Ap valitti että ystävä ei maininnut listasta vaikka vastasi "kutsuun" myöntävästi, olisihan hän itsekin voinut kysyä, miten ruokapuoli hoidetaan eikä vain olettaa, että hän tulee vain toisen mökille ja syö vielä ruoatkin ystävän piikkiin kaupan päälle. Jos ystävän pitää ilmoittaa ajoissa kauppalistasta, kai myös toisen ystävän tulee samalla loogikalla kysyä siitä, että mitens ruokapuoli, tuonko omat eväät? Minusta tämä on niin peruskauraa ja normaalia maalaisjärkeä ja käytöstapojen hallintaa. 

Eiköhän se ole emännän tehtävä ilmoittaa, jos tarkoituksena on järjestää ruokahuolto nyyttikutsuina.

Jos vaan kutsutaan eikä siinä yhteydessä mainita tuosta mitään, niin miksi vieraiden pitäisi osata tietää että päivää ennen juhannusta tuleekin 150 euron ostoslista?

Vierailija
736/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnet ystäväsi, onko hänellä tapaa käyttää muita hyväksi vai ei? Onko hän todella hyvätuloinen, joka mielellää maksaa kaikkien ruoat vai olettaako hän(niinkun yleensä kaverukset olettaa), että ruoat maksetaan tietenkin yhdessä kun ne yhdessä myös syödään. Jos hän ei ole hyväksikäyttävä ollut ennen, uskon että hän vain haluaa järjestää kunnon juhannuskekkerit, eikä vain tullut ajattelleeksi, että tuo lista vaatii aika paljon rahaa. Toki hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta etukäteen. Minusta ystäviä saa kutsua mökille ilman, että on valmis maksamaan koko poppoon ruoat, herkut ja viinat.

En kyllä tiedä millainen ihminen lähettelee tuollaisia ostoslistoja päivää ennen sovittua ajankohtaa eikä ota kaikkia kutsuvieraita mukaan juhannuksen menun suunnitteluun. Ehkä hänellä on sitten tapana lähetellä tuollaisia kohtuuttomia ostoslistoja viimetipassa vierailleen... Jokainen saa sitten yllärinä tietää mitä syödään ja juodaan. Huhhei. Emäntäkin saattaa päästä hyvinkin halvalla, kun pistää vieraat ostamaan kaikki lähettämällä yksityisviestillä vaan jotain tyyliin 5 kg mansikoita, 10 kg perunoita, kokonainen sika vartaassa jne. ;) siitä jää isäntäperheelle mukavasti myös juhannuksen jälkeen syötävää.

Huoh, minähän juuri sanoin, että toki ystävän olisi pitänyt ajoissa ilmoittaa, jolloin toinen olisi voinut sanoa, ettei tuommoinen peli käy. Millainen tosiystävä lokkeilee toisen luona "vieraan oikeus" olettamalla ja pöyristyy siitä, ettei ilmaista monen päivän ruokintaa ollutkaan tarjolla? Mihin todellinen ystävyys on kadonnut? Minusta kaksinaismoralismia pöyristyä tuosta listasta ja pitää sitä toisen hyödyntämisenä, kun itsekin oli alunperin menossa ilmaiseksi syömään toisen ruuat. Kumpikaan ei ole oikein.

Älä huohottele liikaa tällaisella helteellä, voi tulla huono olo.

Jos olisit lukenut ketjua etkä vain huohotellut, niin tietäisit että ap olisi alunperinkin mieluummin ollut kaupungissa, mutta ystävät oli inttänyt mökille. 

Mutta älä huohottele sen enempää, ap ilmoitti jo ajat sitten että ei ole menossa.

Vierailija
737/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa AP;n ratkaisu, mulla on elämässä muutakin tekemistä kuin päivät pitkät lukea näitä ketjuja!

Siis, edes joku joka ei loukkaantunut ylläolevasta faktasta. ;)

Vierailija
738/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?

En menisi, vaikuttaa rahastukselta eikä kesäiseltä juhannusjuhlalta.

Noin! Meidän porukassa kyllä keskustellaan ja suunnitellaan, ei sanella, mitä kukin tuo yhteiseen Juhannuksen viettoon. Sitten on kaikilla jo juhlaa odottaessaan hyvä ja kiva mieli, toisin kuin määräyksiä vastaanotettuaan ja niitä yksin hämmentyneenä ihmetellessään, kuten tässäkin tapauksessa.

Vierailija
739/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.

Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.

ap

Saamasi kauppalista kuulostaa kohtuulliselta jos tarkoituksena on olla mökillä koko viikonloppu. Oletettavasti emäntä on laittanut saman tyyliset listat muillekin tulijoille ja on itse myös ostanut oman osuutensa tarjoiluista. Osa tulijoista tuo varmaan listaltaan aamu/välipalatarpeet, joku tuo grillattavat makkarat / lihat / kalat jne. 

Kuulostaa siltä, että ap on ajatellut jonkun yhden viinipullon ja kahvipaketin voimin mennä useammaksi päiväksi syömään muiden kustantamia ruokia, koska on niin pöyristynyt tästä emännältä saamastaan kauppalistasta. 

Ap:lle vinkkinä: Tuosta listasta kallein hankinta taitaa olla nuo mansikat. Jos olet kovin vähissä varoissa, voisitko olla emäntään yhteydessä ja kertoa, että muut tuotteet listalta pystyt tuoda, mutta mansikoihin ei rahat riitä. Luulen, että tämä olisi ihan ok. 

Ei stanan tollo. 5-6 viestiä aiemmin taas kerran kerrottiin, että ap olisi ollut aikeissa olla mökillä ainoastaan yhden yön ja ajallisesti alle vuorokauden.

Niin ei, et voinut lukea edes sitä ja tulet silti pätemään tänne idioottikommentillasi.

Vierailija
740/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kertokaa AP;n ratkaisu, mulla on elämässä muutakin tekemistä kuin päivät pitkät lukea näitä ketjuja!"

AP jätti menemättä (s.9 viesti 177). Oli olettanut alunperin ettei tarvitse tuoda mitään, ehkä viinipullo ja mansikkarasia kohteliaisuuden vuoksi. En olisi itsekään mennyt. Vaikka tilaaja olisi maksanut ostokset niin liian kova työ lähteä hakemaan kaikki tuo. Jos olisin kutsuttu, niin ensisijaisesti tarjoaisin rahaa niistä muutamista aterioista.