Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
641/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok jakaa ruokakustannuksia, vaikka olisikin saanut kutsun. Harvemmin kai ilman kutsua toisen mökille mennään, vai tungetteko ilman kutsua?

Mutta onhan tuo ihan överilista! Puolet pois ni kohtuullinen.

Vierailija
642/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kutsuttiin ilmeisesti vain lokittamistarkoituksessa. Ällöä porukkaa, enkä itse kyllä viitsisi pilata juhannustani tai aikaani ylipäänsä tuon kaltaisessa seurassa.

Mökille on kutsuttuna kohtuullista viedä mukanaan vain omat alkoholijuomat ja omat ruuat sekä makuupussi ja ehkä jotain tuliaista isäntä väelle, esim. kahvia tms.

Miksi veisin kutsuttuna omat ruoat, juomat ja vielä tuliaiset, täh? Mikä sellainen kutsu on? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä nyt sitten kävi? Lähtikö Ap mökille vai ei?

Vierailija
644/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saita ja kaveristaan pahaa puhuva Ap on vähän kuin meidän tuttava. Sovittiin että pidetään yhteisjuhlat lapsille & aikuisille, ja että minä tuon kakun/ kahvit ja hän muffinsit. Ilmestyi paikalle sormenpään kokoisten muffinsien (6 kpl) kanssa 😂

Kutsujahan oli jo suunnitellut juhannuksen muiden kavereidensa kanssa ja AP houkuteltiin väkisin mukaan jälkikäteen. Vaikuttaa siltä, että kaveriporukka naureskelee siellä nyt, kun yhdeksi illaksi tuleva sinkku maksaa heidän (mökille jäävien) neljän päivän jälkiruoat ja ruokajuomat ja yöpalapatongit. 

Vai miten te muut olitte ajatelleet, että kymmenen patonkia ja 5 kg mansikoita syödään sen YHDEN illallisen aikana, kun AP on mukana? Aamupalalla suomalainen juo yleensä vain kahvin ja yhden leivän.

Kutsuja mökkikavereineen on vaan tässä tarinassa niitä törkeitä lokkeja.

Vierailija
645/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muutkin 4 vierasta tuovat satasen edestä ruokaa ja juomaa, juhannustarjoilut maksoivat porukalle vähint. 500 euroa. Enemmänkin, koska noiden muiden osuudet olivat ehkä kaksinkertaiset, koska viipyivät pitempään. Sanotaan hintahaitarilla 500-900 euroa. Kyllähän sillä pari päivää syö ja juo. Jos kutsuja itse osallistuu myös samalla rahamäärällä, 600 - 1000 euroa viipymisestä riippuen.

Minusta summa on ihan valtava!

No on se valtava ja ihan naurettava.

Ei jouluruokiinkaan mene noin paljon.

Ja useammassa kommentissa on tuotu esiin, että useampi ateria päivässä laitetaan.

Mitä ihmettä? Onko juhannuskin nykyään joku syöpöttelyjuhla?

Niinpä. Itse olen varannut neljälle hengelle noin satkulla ruokaa kattaen ruuat ja juomat pe illasta ma aamuun. Toki osaan itse valmistaa kaikki ruuat ja leipomukset, joten riittää että ostan raaka-aineet.

100ella?

Syötte makkaraa ja juotte vettä?

Eihän tuolla saa edes juomia. Meillä naudan sisäfile 4:lle, yksi ateria maksoi 55e.

Emme ole juoppoja , joten alkoholia ei tarvita kuin muutama olut. Emme syö punaista lihaa. Ostokset ovat lähinnä kasviksia , juustoja, hedelmiä. Proteiiniksi kalaa, joista osa itse kalastettu sekä broileria . Salaattitarvikkeet , yrtit ja uudet perunat tulee omalta maalta, kuten myöskin mansikat. Tarkka taloudenpito on helppoa kun sen. osaa. Soda stream hoitelee janojuomat.

Vierailija
646/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ainakaan varaa lähteä kutsuttuna kenenkään mökille jos tämä on "normaalia".

Ei, se ei todellakaan ole normaalia. Normaalia on se, että jos vieraita kutsutaan, heille myöskin on talon puolesta tarjottavaa. Normaalia on myös se, että tuot itse jotain grillattavaa ja juominkeja mukanasi itsesi lisäksi vähän muillekin.

Minulle on aina ollut kunnia-asia, että jos joku kylään tulee, oli sitten kyseessä kotini, tai mökkini, niin minä tarjoan kaiken, mutta tämän ei tietenkään pidä olla mikään normi, se on vain oma tapani.

Vierailija
647/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten tässä nyt sitten kävi? Lähtikö Ap mökille vai ei?"

Kts s. 9.

Vierailija
648/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muutkin 4 vierasta tuovat satasen edestä ruokaa ja juomaa, juhannustarjoilut maksoivat porukalle vähint. 500 euroa. Enemmänkin, koska noiden muiden osuudet olivat ehkä kaksinkertaiset, koska viipyivät pitempään. Sanotaan hintahaitarilla 500-900 euroa. Kyllähän sillä pari päivää syö ja juo. Jos kutsuja itse osallistuu myös samalla rahamäärällä, 600 - 1000 euroa viipymisestä riippuen.

Minusta summa on ihan valtava!

No on se valtava ja ihan naurettava.

Ei jouluruokiinkaan mene noin paljon.

Ja useammassa kommentissa on tuotu esiin, että useampi ateria päivässä laitetaan.

Mitä ihmettä? Onko juhannuskin nykyään joku syöpöttelyjuhla?

Niinpä. Itse olen varannut neljälle hengelle noin satkulla ruokaa kattaen ruuat ja juomat pe illasta ma aamuun. Toki osaan itse valmistaa kaikki ruuat ja leipomukset, joten riittää että ostan raaka-aineet.

100ella?

Syötte makkaraa ja juotte vettä?

Eihän tuolla saa edes juomia. Meillä naudan sisäfile 4:lle, yksi ateria maksoi 55e.

Yksi ateria 55e? Etkö osaa yhtään taloudenpitoa?

Apua! Muaki naurattaa tämä :D. Varmaan pihvin lisukkeena kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita. Edes Hans Välimäen rafloissa ei maksa yksi ateria noin paljon (pääruoka). 

Vierailija
649/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa kestitä vieraita, älkää kutsuko heitä! 

Meillä ainakin on mennyt aina niin että vieraille on esitetty pyyntö hyvissä ajoin, että tuovat omat juomat mukanaan, ruoka me tietenkin tarjotaan. Yleensä ovat sitten tuoneet lisäksi juuri pari mansikkarasiaa, kahvipaketin ja tämä on minusta juuri riittävästi ja ok parin pvän vierailulle. Jos mä kutsun kotiini kylään jonkun, en mä silloinkaan mitään rahaa pyydä tai laadi vieraalle ostoslistoja. 

Kun osaa suunnitella ruokalistoja, ei tarvitse paistaa 55e/kpl pihvejä. 

Vierailija
650/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista oli, että kutstuja ei kertonut kutsuttavalle tuomisten rahapolitiikasta, eli oliko esim. häneltä unohtunut ostaa kyseiset tarjottavat vai että oliko tarkoitus että kaikki tuo jotain ja sitten tasataan kulut, vai että kutsuja maksaa sitten kutsuttavalle tuotteisiin menneet rahat.  Jos vain laittaa listan, niin minä ainakin olettaisin, että minua pyydetään tuomaan tavarat omalla kustannuksellani. Silloin olisin tehnyt kuten ap, että viestiä perään, että kiitti, mutta en tulekaan, olisi nimittäin tullut tunne siitä, että minut kutstuttiin vain siksi, että saatiin joku hömelö maksamaan viinat ja mansikat. 

Vierailija
651/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jepti niin, että jotain rotia tuohon mökkijuttuihinkin.

Jos joku tarjoo juhannukseksi mökki puitteet saunoine järven tai meren rannalla, niin on oikeus ja kohtuus ,että ne kaikki vieraat jotka sinne on useinkin perinteisesti tulleen, tuovat ruokia ja juomia jopa emännän ja isännän tarpeisiin.

Useinkin näillä vierailla ei muuten olisi mitään mahdollisuutta viettää MÖKKIJUHANNNUSTA. Lokit saakin pysyä pois.

Vierailija
652/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeptipä jepti.

Vierailija
653/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nopealla laskennalla joku 140 e keissi. En ostaisi enkä menisi kyseiselle mökille.

Vierailija
654/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kyseessä on purukkajuhannus nyyttärimeiningillä. Aina nämä on tapana järkätä niin, että ostoslista jaetaan tasaisesti kaikkien kesken. Ellei sitten joku jaksa käydän yksin 500€:n ostoksilla. Silloin kuitti jaetaan tasan osallistujien kesken. Toki tämä asia olisi hyvä kertoa etukäteen, mutta ei tullut ehkä emännälle mieleen. Toisaalta olisihan se outoa, että siellä olisi vaikka kolme pariskuntaa, jotka on miettineet evän ja ostaneet omat osuutensa ja sinä et toisi kun jonkun "tuliaisen". Kuulostaa, että et ole tiennyt, minkälaiseen konseptiin olet menossa. 

Toki voi olla, että järkkääjä on ahne ja pihi. 

Vierailija
655/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siellä nyt siis menossa 50v tai yo-juhlat, vain ihan vaan juhannuksen vietto?

Vaikka juhliin ei ole tapana viedä ruokaa, niin 50-100e lahja kuitenkin.

Kuka on juhannuksena on yleensä päivänsankari? :D

Vierailija
656/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä näytille koko suunniteltu lista (koko porukan nyyttärieväät parille päivälle). Suhteuta rahat ihmisten määrään ja päätä sitten, onko reilua vai epäreulua. Pyydä kuva listasta ihan rennosti ja ohimennen. Älä osoita mitenkään tuohtumustasi tai epäilevyyttäsi. Ne olis järkkääjän mielestä sosiaalisesti omituisia asioita ja hankaloittaisi hyvän mielen luomista juhliin. 

Vierailija
657/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltaa vähän tuota listaa. Samako se onko ne tomaatit kirsikkatomaatteja? Tomaatti kuin tomaatti. Ostaa halvinta tomaattia kilon.

Samoin leipä. Ei sen ole pakko olla patonkia. Kaikkia leipiä voi siivuttaa paloiksi. Ehkä jopa eri sortin leivät on hyvä asia, eikä vaan valkoista patonkia. Ja mansikat voi jättää väliin kokonaan. Ostat jotain muita hedelmiä mitä saa halvemmalla viisi kiloa. Niin ja viiniksi tietenkin halvin mahdollinen tonkkaviini.

Vierailija
658/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta espanjalaisia tomaatteja ja puolalaisia tai virolaisia mansikoita. Halvinta kyykkyviiniä Alkosta tai tilaa netistä parilla eurolla pullo.

Vierailija
659/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on iltapäivälehtien trolli. Joka kesä saamme lukea "mökkivieraat helvetistä" ja muita kauheuksia kun nurkkiin pesiytyy vieraita ilman tuliaisia. Onko nyt vaihtelun vuoksi helvetin mökkiläinen joka kattaa ruokailunsa vieraiden avustuksella?

Parasta kun kaikki pysyvät omissa oloissaan. 

Vierailija
660/1992 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suomalaiset outoa kansaa. Kaverini kutsuttiin Intiassa kadulta häihin. Ja on kunnia-asia että vieraille riittää tarjottavaa.