Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakona varmaankin kohtuullinen, grillilihat maksavat myös sen yli satasen tuollaiselle joukolle. Kun listassa on tilliä, niin joku tuo lohtakin, perunat, parsat.
Meillä oli 5 aikuisen grilli-ilta ja ruokiin meni 400€, viineihin toinen mokoma, ja tässä oli vain yksi ruoka + naposteltavaa. 24h mökillä tarkoittaa kahta lämmintä ruokaa, ainakin parit kahvit, aamupalaa..
Mutta kirpaiseehan se, jos oletti pääsevänsä valmiiseen pöytään.
Miksi kutsutaan kun ei ole varaa kestitä?
Olen ehkä outo, mutta minä ainakin toivon että myös pienituloiset kaverini voivat ehdottaa kyläilyjä, mökkireissuja yms. En ymmärrä tätä "miksi kutsuit jos ei ole rahaa" -jankkauksia. Jospa kertoisitte itse kavereillenne että seuranne on maksullista, niin ei tule kenellekään mitään epäselvyyksiä. Mutta turha tuota on yleispäteväksi ohjeeksi tyrkyttää, kun on meitäkin jotka ihan halutaan nähdä niitä omia kavereita - myös silloin kun niillä on rahasta tiukkaa.
En lähtis! Ostaisin mansikat ja valkoviiniä, ja viettäisin kotosalla juhannusta, yöppärissä koko juhannus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakona varmaankin kohtuullinen, grillilihat maksavat myös sen yli satasen tuollaiselle joukolle. Kun listassa on tilliä, niin joku tuo lohtakin, perunat, parsat.
Meillä oli 5 aikuisen grilli-ilta ja ruokiin meni 400€, viineihin toinen mokoma, ja tässä oli vain yksi ruoka + naposteltavaa. 24h mökillä tarkoittaa kahta lämmintä ruokaa, ainakin parit kahvit, aamupalaa..
Miksi kutsutaan kun ei ole varaa kestitä?
Olen ehkä outo, mutta minä ainakin toivon että myös pienituloiset kaverini voivat ehdottaa kyläilyjä, mökkireissuja yms. En ymmärrä tätä "miksi kutsuit jos ei ole rahaa" -jankkauksia. Jospa kertoisitte itse kavereillenne että seuranne on maksullista, niin ei tule kenellekään mitään epäselvyyksiä. Mutta turha tuota on yleispäteväksi ohjeeksi tyrkyttää, kun on meitäkin jotka ihan halutaan nähdä niitä omia kavereita - myös silloin kun niillä on rahasta tiukkaa.
Ongelmahan tässä on se, että aika kohtuutonta panostusta odotetaan yhdeltä vieraalta yhden yön vierailusta. Mikäli isäntäväki haluaa maksattaa juhannuksensa muilla, olisi asiallista mainita ja sopia siitä jo kutsuttaessa.
Itse sanoisin että tulee mieleen, ettei kaveri lopulta halunnutkaan ap:ta sinne mökille. Eli ehkä joku mökille jo sovittu vieras on todennut ettei tykkää hyvää jos joku "ylimääräinen" vielä tulee. Niin kaveri sitten keksinyt tämmöisen isomman puoleisen ostoslistan, juuri siinä toivossa että se ns. hätyyttää ap:n pysymään pois mökiltä. Ja jättää kuitenkin sen varan, että jos ap nyt ostaakin koko satsin ja mökille tulee, niin muut vieraat on hyvillä mielin. Kun tulee pullo tolkulla juotavaa, patonkia ja jättisatsi mansikkaa...
Röyhkeyttä, hyväksikäyttöä ja epäasiallista, samassa paketissa.
Olen niin vanhanaikainen, että en ymmärrä näitä kutsuja, joista sitten peritään maksu tai käsketään tuoda jotain. Nyyttikestit sovitaan yhdessä, mutta kun puhutaan juhlista niin talo tarjoaa.
Ap olisi pitänyt alunpetinkin kutsua näin:
"Hei, olet tosi tervetullut meille tänne mökille juhannusta viettämään. X, Y, Z ja Q tulevat myös. Meillä on tarkoitus järjestää tarjoilut nyyttikesti-periaatteella. Jos ja toivottavasti kun olet tulossa mukaan porukkaan, laitan sulle sitten viestiä, mikä olisi osuutesi tarjoiluista. Kustannukset tulevat osuudestasi olemaan siinä sadan euron luokkaa."
Tämä olisi ollut reilu ja selkeä kutsu, jossa ap olisi heti tiennyt, mitä on odotettavissa.
Viime hetken yllätyksenä tulevaa "kauppalistaa" ei missään nimessä vaadita henkilöltä joka saapuu juhannusjuhlapaikalle kutsuttuna vieraana.
Ihme puupäitä sitä onkin ihan aikuisissa ihmisissä.
Valitkaa fiksuja ihmisiä ystäviksenne, olkaa valikoivia.
Riippuu ihan hirmusti.
Minusta asia olis ok. Paitsi mansikat. En jaksaisi juosta marjojen perässä.
Jos olisin ollut ap, olisin ostanut vaaditut elintarvikkeet ja viinit, mutta olisin juonut kaikki neljä pulloa viiniä itse, syönyt kaikki mansikat ja lopuksi työntänyt tillit sieraimiini. Ja sitten sanonut muille vieraille, että voivat häipyä hevon kuuseen.
No, ei tuo ihmeellistä ole. Yksi ystäväni kutsuttiin mökille, syötettiin ja juotettiin ja kun hän palasi kotiinsa, hänelle tuli kutsujalta meiliin lasku ruoista ja juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö viestissä ollut mitään mainintaa siitä, että kutsuja maksaa ostokset perillä? Jos ei, niin onhan tuo nyt ihan älytön ostoslista vieraalle!
Ehei, kun siis ihan vain "yhteiseen pöytään". Muutkin ilmeisesti siis tuovat jotain. Määristä tai laaduista en tiedä.
Ja ymmärrän äärettömän hyvin, että mökistä aiheutuu kuluja ja että toisten kestitsemisestä kuluja vasta aiheutuukin, mutta silti. Minut kutsuttiin erikseen, ei mitenkään sovittu, että vietetään yhdessä juhannusta. Olisin ihan hyvillä mielin voinut viettää omaa, perinteistä juhannusta Helsingissä. Siksi se, että joutuisin panostamaan rahallisesti näin paljon kutsuttuna, tuntuu vähän oudolta.
ap
Pysy Helsingissä pienen mansikkarasiasi kanssa.
Törkeä valittaja täällä kaverin selän takana.
" Yksi ystäväni kutsuttiin mökille, syötettiin ja juotettiin ja kun hän palasi kotiinsa,
hänelle tuli kutsujalta meiliin lasku ruoista ja juomista."
Tuo kyllä tyhjensi niinsanoakseni pajatson.
Toivotaan vain, ettet nyt antanut näille puupäille ideaa siitä, miten rahoittaa mökkitarjottavansa "kutsumalla vieraita".
Maksoiko ystäväsi muksimatta laskun, vai laittoiko kutsuja saatavansa perintään?
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.
Höpö höpö😂
Yhden pienen mansikkarasian kanssa toisen mökille syömään 4:ksi päiväksi😂
Pysy tosiaan Ap sinä kotona
Jos muutkin 4 vierasta tuovat satasen edestä ruokaa ja juomaa, juhannustarjoilut maksoivat porukalle vähint. 500 euroa. Enemmänkin, koska noiden muiden osuudet olivat ehkä kaksinkertaiset, koska viipyivät pitempään. Sanotaan hintahaitarilla 500-900 euroa. Kyllähän sillä pari päivää syö ja juo. Jos kutsuja itse osallistuu myös samalla rahamäärällä, 600 - 1000 euroa viipymisestä riippuen.
Minusta summa on ihan valtava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.
Höpö höpö😂
Yhden pienen mansikkarasian kanssa toisen mökille syömään 4:ksi päiväksi😂Pysy tosiaan Ap sinä kotona
Kuten jo varmaan 10 krt on toistettu, illasta aamuun olisi ap:n vierailu kestänyt. Tänä iltana sinne, huomisaamuna pois.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan. Osaava isäntäväki olisi järjestänyt tuolla summalla loistoillalliset 20 hengelle grilli- illan sijaan. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Eli mökillä olisi ollut yhteensä kuusi henkilöä, aloittaja mukaan lukien. Onkohan osalla sittenkin avecit mukana, koska muuten en ymmärrä noin tyyristä ja moninaista ostoslistaa. Esimerkiksi laatikollinen mansikoita kuuteen pekkaan on aika paljon, melkein kilo per lärvi. Vai olisiko tarkoitus leipoa vaikka mansikkakakku ja käyttää marjoja myös booliin yms. [/quote"
Yhdentekevää vaikka olisi ollut tarkoitus tunkea vaaditut tillipuskat ja mansikat taka-puo-leensa.
Noin. Ei. Toimita.
Olis ok jos olisitte etukäteen porukalla sopineet nyyttäreistä, mutta jos on vain kutsuttu ja lista tulee perässä niin ei ole ok.
Itseäni tuossa vituttaisi eniten se että pitää käydä sekä kaupassa, alkossa että metsästää mansikoita. Mieluiten juhannusruuhkassa asioisin vain 1 paikassa. Ja mieluiten asioisin siellä ennen juhannusruuhkaa jos ei tuoretavaraa lasketa.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä jotain mökille, ei sillä ole väliä, miten innostuneesti tai millä asenteella kutsuun vastaat. Nyt saa vaikutelman, että sut on sinne suunnilleen pakotettu ja siksi ei tarvi viedä mitään. Mutta tuo lista on yhden henkilön yhden yön yöpymisestä aivan liikaa ja kohtuutonta. Esim. pari viinipulloa ois jo aivan tarpeeksi.
Yksi rainbow-mansikkapussi 500g