Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakona varmaankin kohtuullinen, grillilihat maksavat myös sen yli satasen tuollaiselle joukolle. Kun listassa on tilliä, niin joku tuo lohtakin, perunat, parsat.
Meillä oli 5 aikuisen grilli-ilta ja ruokiin meni 400€, viineihin toinen mokoma, ja tässä oli vain yksi ruoka + naposteltavaa. 24h mökillä tarkoittaa kahta lämmintä ruokaa, ainakin parit kahvit, aamupalaa..
Mutta kirpaiseehan se, jos oletti pääsevänsä valmiiseen pöytään.
Miksi kutsutaan kun ei ole varaa kestitä?
Hyvä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kutsusta oltiin otettuja ja kutsujille vietiin aina jotain kunnollista kiitokseski. Nykyään kutsuminen tarkoittaa näköjään vain sitä, että noniin nyt ilmainen ruokailu minulle, ei tarvitse kuin istua ja ystävä toimii palvelijana, jes! Tuo listan vaade ei ole todellakaan kohtuullinen, mutta toisaalta ymmärrän, että ihmiset alkavat mennä vaatimuksissa pikkuhiljaa yli, kun perus arvostus ja kunnioitus toisia kohtaan on tipotiessään. Tästäkin olemme kuulleet vain apn puolen, mitäs jos hänellä on tapana syödä ystävänsä piikkiin ja ystävä päätti, että nyt riittää ja ilmaisi asiansa hieman huonosti vain?
Itse en ole koskaan ajatellut, että jos saan kutsun jonnekkin läheiseni luo, niin olen joku palveltava vieras, niinkun mitä ihmettä? Ja ei, tämä ei tarkoita, että toiselta voisi vaatia kalliita ostoksia, mutta miten olisi semmoinen perus muiden huomioon ottaminen ja arvostus?
Miten sitten ne, joilla ei ole omaa autoa? Tuollaisen ruokamäärän vieminen yksin bussissa ja taksissa olisi aika rankkaa.
Ilmeisesti autottomia ei sitten kannata kutsua.
Minua Ei juoppo juhlat Kiinosta joten Saisivat pitää Itse Juoppo kemunsa!
En siis hyväksyisi kutsua lainkaan.
Mansikat vie jo 100 eurosta puolet, on tuo aika iso pyyntö. Ehkä mä peruisin tulon kun tuli tuollainen vaatimuslista, laita vaan että sori vietänkin juhannuksen helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että laittoi vahingossa sinulle sen viestin. Soita ja kysy, että mikäs tämä on.
Tuli ihan sama mieleen.
Luin koko keskustelun läpi ja ihmettelen kyllä monien asennetta, että kutsuttujen vieraiden pitäisi itse maksaa syömisensä ja juomisensa ja olla nöyrän kiitollisia siitä, että ylipäätään saavat astua kutsujien kynnyksen yli.
Tai sitten edustan vain toista sukupolvea kuin useimmat muut täällä. Kasvoin lapsuuteni ja nuoruuteni 70-80-luvulla maalla, ja siellä oli tavallista, että mentiin puolin ja toisin, vaikka kutsumattakin, naapurien tai sukulaisten luona käymään, missä vieraille aina tarjottiin vähintään pullakahvit, ellei enemmänkin. Ei olisi ikimaailmassa kukaan ruvennut vaatimaan vierailta mitään maksua tarjoomuksista.
Vanhat tavat istuvat tiukassa: jos itse kutsun vieraita, oli se sitten mökille tai minne tahansa, minä olen se, joka maksaa ja laittaa pöydän koreaksi. Vieraiden ei tarvitse kaivaa kuvettaan. Se on minulle emäntänä kunnia-asia, että ruokaa on tarjolla ja vieraat saavat vatsansa täyteen, ruoan loppuminen kesken olisi katastrofi.
Elintaso on noussut huimaavasti 30-40 vuodessa, mutta ihmisistä on näköjään tullut sen myötä saitoja ja epävieraanvaraisia. Teknologiat ovat kehittyneet huimasti eteenpäin, mutta ihmisyydelle on ilmeisesti käynyt toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tutun näköinen lista. Olisit voinut kysyä kuka maksaa eikä tänne tulla uliseen
No, kuka maksaa? Ehkä voisi hieman myös miettiä miten tuollaisia kohtuuttomia listoja kutsuvieraille lähettelee päivää ennen sovittua ajankohtaa :)
Eli listan lähettäjä unohti sanoa, että "minä maksan".
Naurattaa tuossa listassa joku tillipuska ja servietit! Edes serviettejä ei tule talon puolesta :D
Olisi jotenkin loogisempaa, että se joka, tuo perunat tai kalan, tuo sen penteleen tillipuskankin.
En ole ikinä kuullut,että keneltäkään olisi pyydetty 4 pulloa viiniä ja tuollaista määrää mansikoita. Vaikka tarjottavat jaettaisiin tasan, niin tuo lista yhden yön visiitille on hölmö, eikä voi mennä rahallisesti tasan.
Yleensä päävastuun tarjottavista ottaa kuitenkin kutsuja, eikä kenenkään tarvitse tuoda tullessaan tuollaista määrää tavaraa.
Sano ettei sulla riitä raha tuohon kaikkeen.
Ongelma ratkaistu!
Ystävä kyni multa kerran kymmeniä euroja ruoasta vaikka olin itsekin käynyt kaupassa!
Monenlaista ihmistä on.
Vierailija kirjoitti:
No miten meni ap?
AP:n osalta asia on käsitelty loppuun sivulla 9.
176/573 |
klo 14:23 | 24.6.2021
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
---------------------------------------------------------------------
568: samaa ajattelin.
Olen tottunut siihen, että kutsutaan kylään, ja ihmiset tuovat mitä haluavat. Yhdeksi yöksi mökille riittää vaikka viinipullo, kahvipaketti, makkarapaketti, keksejä tai sipsejä, jotain tällaista. Tyhjin käsin epäkohteliasta mennä mutta vähintään yhtä epäkohteliasta on laittaa tuollaista listaa yhdelle ihmiselle!
"No on aivan järjetön määrä joku rekallinen kirsikkatomaatteja kuudelle hengelle. Kuinka helvetisti jotain salaattia jaksaa yksi ihminen vetää?"
-Olihan tämä satiiria?
Aloittaja tähdentää nyt, että hän olisi ollut KUTSUTTUNA menossa mökille.
Sehän on ilmiselvää, että kutsuttuna. Kuka hullu nyt kutsumatta menisi, varsinkaan juhannuksena.
Tuo lista oli kyllä liian pitkä. Mutta joskus pelkkäkeksipaketti, kahvipaketti tai yksi makkarapaketti on liian vähän. Yhdelle ihmiselle, ehkä, mutta ei pariskunnalle tai lapsiperheelle.
Jotain ostokukkapuskaa on mökille turha viedä, luonnon keskellähän mökit ovat yleensä, jotkut kauniit kukat omasta puutarhastaan voi poimia mukaan jos haluaa.
Kukkapuskan hinnalla voi ostaa jotain tarpeellisenpaa.
Säilyvää ruokaa, shampoota, tms.
Olen ollu lopullinen ihminen ja joskus kyllä teki tiukkaa ruokapuolen ja juoman kanssa kun tuli useampi vieras ja kaikilla oli se kahvi- tai keksipaketti mukanaan.
Usein nimittäin kävi niin, että kun täällä olikin niin mukavaa niin vierailu venyi pidemmäksi kuin olivat ajatelleet.
Silloin ei ollut tätä tapaa, että olisi sovittu etukäteen mitä tuodaan ja muutenkin mökille tulemiset olivat spontaanimpia kuin nykyään.
Ei lopullinen ihminen vaan mökillinen. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mennyt litrat ja kilot sekaisin kutsujalla? 5kg mansikoita riittäisi esim koko talveksi kahdelle ihmiselle. Ehkä kutsussa tarkoitettiin viittä LITRAA mansikoita.
Ei tarkoitettu vaan listaan on selvällä suomen kielellä merkattu yksi 5kg laatikollinen mansikoita.
Myös 5 litran laatikoita on myynnissä kaikilla toreilla ja kaupoissa. Mut whatever. Älytön pyyntö jos tarkoitti tosiaan viittä kiloa.
Huom. Siinä viestissä luki "voitko tuoda" eikä "Tuo" joten se oli röyhkeä pyyntö/kysymys muttei vaatimus. Muu listassa ok mutta viinit ja mansikat tekee tuosta sen verran hintavaa että jalvemmalsi mennä häävieraaksi ojentamaan viisikymppinen. Vastaa vaikka "En" nauruhymiön kera
Ota kaupasta ilmainen banaanilaatikko ja osta sen sisään 5kg pakastemansikoita. Yksi rainbow-mansikkapakastepussi alle 2e. Mansikkalaatikkosi tällöin alle 20€. Sitten ostat rypäleitä ja viinaa. Blendaa keskenään ja sano tehneesi neljä pullollista kotiviiniä
Nytpä ap:llekin on selvinnyt hänen roolinsa tässä kuviossa: maksaja.
Vähän kuten itse saan kutsuja parin tuttavan luokse vain tiettyihin juhlatilaisuuksiin, en koskaan muuten. Kutsussa lukee aina ”ps. lahjaksi toivotaan rahaa”.