Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (2062)
En ikinä menisi kenenkään mökille kutsuttuna enkä kutsumattomana, ainoastaan jos sieltä pääsisi illaksi kotiin, sit ehkä menisin. Yrittäisin keksiä jonkun tekosyyn miks ei.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kavahdan tuollaisa pyyntöjä, enkä ole enää juhannus tunnelmissa vaan tavarantoimittaja/hyväksikäytettävä tunnelmissa. Lähtisinkö ja veisinkö? En osaa sanoa. Jos lähtisin, odottelisin luultavasti vain kotiinpääsyä mahdollisimman pian.
Eri asia jos tuomisista ja osuuksista on keskusteltu etukäteen
Mä syön itse todella vähän kun olen vähähiilarisella ja alkoa en ole kuluttanut 3 vuoteen. Multa kyllä jäisi nuo juhlat väliin ja jäisin viettämään juhannusta rauhassa kotia ja lepäämään. Oikeasti noi mökkijuhannukset eivät ole useinkaan kovin kivoja, olen niitä muutaman kerran nuoruudessani kuluttanut. Ihmiset ryyppäävät ja ylensyövät ja nukkua saa jossain makuupussissa retkipatjalla. Tosin nämä mun kokemat juhannuskemut ei ollleet mitenkään kalliita. Oikeasti on kivempaa mennä vaikka johokin valmiiseen juhlaan kuten Octoberfest tai muuhun kaupunkifestariin ja sieltä sitten kotiin nukkumaan. Tällöin kulutkin ovat juuri sen verran mitä itse festarilla kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisi jo etukäteen kutsua NYYTTÄRIjuhannuksen viettoon. Ja kun meillä on ollut nyytärijuhlia niin yhdessä on sovittu mitä kukin ostaa ja myös itse olen ehdottanut käykö jos tuon tätä ja tota. Kukaan enkä minä ole mitään tilauslistoja lähetellyt.
Nyyttärissä se vaara että kaikki tuo jotain samaa, jotain kannattaa aina sopia ja jakaa ostokset.
Toki. Mutta sillon kun on tarkoitus, että kaikki osallistuu, niin se pitää tehdä heti ensialkuun selväksi. Ei ole OK lähettää ostoslistaa tai laskua jälkikäteen. Siinä on vissi ero, että esittääkö kutsun ja sitten vasta myöhemmin pyytää viemisiä tai karhuaa rahaa, vaiko heti kutsuttaessa sanoo, että olet tervetullut yhteiseen mökkiviikonloppuun nyyttärimeiningillä. Paras on heti alkuun tehdä selväksi, että minkälaista panostusta vieraalta odotetaan, että hän voi sitten päättää huvittaako osallistua vai ei.
Saapikos sitten panopuuhassa santsata, et saa vielä toisen työnnön?
Miksi mennä alkeellisiin olosuhteisiin uudestaan, jos on lapsuudessa kerran kokenut mitä on paskahuussi ja sen tyhennys, veden kanto kaivosta, halkojen hakkuu, ei sähköjä, suihkusta puhumattakaan ym. Mitään palveluja ei ole. Jos jotain vakava sattuisi, lähin terveyskeskus tai sairaala on 130 km päässä En enää koskaan lähtisi takaisin samanlaisiin olosuhteisiin edes pariksi viikoksi "muka rentoututumaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisi jo etukäteen kutsua NYYTTÄRIjuhannuksen viettoon. Ja kun meillä on ollut nyytärijuhlia niin yhdessä on sovittu mitä kukin ostaa ja myös itse olen ehdottanut käykö jos tuon tätä ja tota. Kukaan enkä minä ole mitään tilauslistoja lähetellyt.
Nyyttärissä se vaara että kaikki tuo jotain samaa, jotain kannattaa aina sopia ja jakaa ostokset.
Toki. Mutta sillon kun on tarkoitus, että kaikki osallistuu, niin se pitää tehdä heti ensialkuun selväksi. Ei ole OK lähettää ostoslistaa tai laskua jälkikäteen. Siinä on vissi ero, että esittääkö kutsun ja sitten vasta myöhemmin pyytää viemisiä tai karhuaa rahaa, vaiko heti kutsuttaessa sanoo, että olet tervetullut yhteiseen mökkiviikonloppuun nyyttärimeiningillä. Paras on heti alkuun tehdä selväksi, että minkälaista panostusta vieraalta odotetaan, että hän voi sitten päättää huvittaako osallistua vai ei.
Ja itse itsensä kutsuneet on tietysti ihan eri asia. Heitä voi pyytää vaikka lämmittämään saunan ja ostamaan vihdat, maggarat ja oluet jne.
Mummollani oli tapana pyytää itsensä kutsuneita yllätysvieraita mukaan huussin tyhjennykseen tai viikateniittoon aamutuimaan.
Tänä päivänä menisin kokonaan niin, että jokainen tuo omat sapuskat ja juomat. Kuka haluaa maksaa/syödä toisen vegaaniruokia, tai gluteenitonta ruokaa jne. Joku tykkää juoda viiniä, toinen olutta ja yksi vaikka pepsiä.
Toi yhteiskassa ei tuo mitään hyvää. Ja jos kutsuu mökilleen, niin se ei ole mielestäni peruste osallistua mihinkään kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Saapikos sitten panopuuhassa santsata, et saa vielä toisen työnnön?
Ei kun pitää levittää jalkojaan niin kauan, että on korvannut isännälle makkarat, viinin ja mansikat, jos ei hae marketista noita listattuja tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ja pitkä ketju. Onkos AP koskaan laittanut, että menikö mökille ja jos meni, niin mitä muut sinne toivat. Lähinnä siis, että kulut menivät suurinpiirtein tasan.
Joo, APn vastaus tuli silloin aikoinaan, ei mennyt mökille.
Soita sinne ja kysy mistä kyse ja ketä tulossa.
Sanot puhelimessa että noihin menee tosi paljon rahaa että tuovatko muutkin jotain vai? Vaikuttaa vähän palkallaan laitetulta listalta. Tai jäänyt maininta pois että maksaa noista osan. Jos ovat jo hyvässä maistissa siellä...
Ei olisi ok.Muuten iselleni kävi niin että syömään kutsumani mies pyysi ostamaan hänen mieliolutta ruokajuomaksi.Siis mun kotiin,mun kutsumana.Ei tuonut mitään,edes kukkia.Ostin juomat koska halusin nähdä mitä sitten...en antanut.
Myös kotiini majoittunut ystäväni kehoitti hakemaan kaupasta hänelle mieluista syötävää.Sanoin ettei ole yhtään rahaa.Kummasti ihan tavallinen makaronilaatikko kelpasi.
Kutsussa juhannuksen viettoon pitäisi ilman muuta mainita, että bilee ovat nyyttärit.
Meillä on usein tapaamiset nyyttikeski meiningillä, eli sovitaan etukäteen mitä kukin tuo yhteiseen pöytään.
Juhlat ovat erikseen, sinne viedään lahja. Ja jos kutsutaan kylään, viedään tuliainen. Tämähän on yleensä vain muutaman tunnin kestoinen kyläily. Juhannus on yleensä vuorokauden tai pari kestoltaan, siksi viemiset voivat olla vähän suuremmat. Jos mökille on tulossa paljon ihmisiä, tuomiset on usein pakko jakaa, koska kylmätilaakaan ei ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi kyllä jo kellot soittaneet ja käämit kärähtäneet siinä vaiheessa, kun joku alkaa surkuttelemaan perinteitäni säälittäviksi ja jankkaamaan, että pitää mökille tulla. Jos nyt sitten vielä suostuisinkin (mikä lie mielenhäiriö) ja saisin litraisen mansikkakäskyn, menettäisin lopunkin kiinnostuksen lähteä jänkkääjäostattelijan mökille.
Itsekin siis epäilen, ikävä kyllä, että emäntä tuumaili, että jos saa sinut mökille suostumaan, saa myös suostumaan maksajaksi pakastemansikoille.
Vanha keskustelu, mutta tämä 10000% vastaisuuden varalle pitäkää oma puolenne.
Minut on kutsuttu juhannuksena (3 päivää) monet vuodet ystäväpariskunnan mökille. Olen aina ihmetellyt sitä ruuan määrää mitä he ovat jääkaappiin ostaneet. Ihan mielettömästi ruokia ja juomia. Heitä on kaksi ja vieraita yhteensä 4, jotka kaikki yöpyvät.
Kun olen kutsun saanut, niin kysyn itse aina mitä tuon tullessani, koska minusta on inhottavaa mennä, jos en tuo itse esim. omia ruokia ja juomia tai jotain muuta yhteiseksi tarkoitettuja tarvikkeita.
Juhannusohjelmaan tietty kuuluu vähän talkoita, ruokaa ja juomaa jne.
Kun kysyn, yleensä sanotaan, että tärkeintä on että tulet itse.
Vien ainakin sen verran, että pärjään itse ruuillani ja juomillani. Emännelle vien jotain tuliaisiksi ja isännelle jonkin pullon alkosta. Rahaa siihen matkojen lisäksi kuluu noin 100 egee.
Jos viettäsin juhannuksen esim. kotona niin kuluttaisin ehkä tuosta puolet.
Tuo aloittajan lista tuntuu aika isolta määrältä kamaa.
Toki, eihän sen mökin pitäminenkään ilmaista ole.
Itse inhoan vieraita, jotka eivät tuo mitään tarvikkeita tai juomia. Siksi ostan tai kysyn aina mitä tuon tullessani.
Hyvää Juhannusta.
Vierailija kirjoitti:
Minut on kutsuttu juhannuksena (3 päivää) monet vuodet ystäväpariskunnan mökille. Olen aina ihmetellyt sitä ruuan määrää mitä he ovat jääkaappiin ostaneet. Ihan mielettömästi ruokia ja juomia. Heitä on kaksi ja vieraita yhteensä 4, jotka kaikki yöpyvät.
Kun olen kutsun saanut, niin kysyn itse aina mitä tuon tullessani, koska minusta on inhottavaa mennä, jos en tuo itse esim. omia ruokia ja juomia tai jotain muuta yhteiseksi tarkoitettuja tarvikkeita.
Juhannusohjelmaan tietty kuuluu vähän talkoita, ruokaa ja juomaa jne.
Kun kysyn, yleensä sanotaan, että tärkeintä on että tulet itse.Vien ainakin sen verran, että pärjään itse ruuillani ja juomillani. Emännelle vien jotain tuliaisiksi ja isännelle jonkin pullon alkosta. Rahaa siihen matkojen lisäksi kuluu noin 100 egee.
Jos viettäsin juhannuksen esim. kotona niin kuluttaisin ehkä tuosta puolet.
Tuo aloittajan lista tuntuu aika isolta määrältä kamaa.
Toki, eihän sen mökin pitäminenkään ilmaista ole.
Itse inhoan vieraita, jotka eivät tuo mitään tarvikkeita tai juomia. Siksi ostan tai kysyn aina mitä tuon tullessani.
Hyvää Juhannusta.
Et varmaan myöskään puoliväkisin kutsu mökillesi vieraita, jotka eivät mökkeilystä piittaa?
Valitettavasti tuli mieleen muita mukavia jusseja, jossa oltiin meidän eväillä. Ei koskaan pyydetty tuomaan mitään. Oltiin sitten veneessä tai mökissä. Faksilla sain vähintäänkin vastaavan listan, kuin aloittaja, kun saimme kutsun ystäväni vanhempien mökille. Mökille tuli myös toinen heidän kaveriperheensä. isolle poppoolle veimme kaikkea mahdollista, vessapaperisäkistä lähtien. Myöhemmin asia tuli puheeksi ja ystävyys loppui hänen puoleltaan siihen. Kiitos rakas entinen ystäväni. Olinkohan laskenut viini-tai kossupullot väärin. Eikö niitä ollutkaan listan mukaisest riittävästi kahdeksalle aikuiselle, sisältäen naapurimökissä olevat vanhempasi sekä ystävät perheineen, joita emme tunteneet???? Vai loppuiko pillimehut lapsilta kesken. En usko, että meidän osuutemme jäi vajaaksi, kyllä komppanjalle tuotiin, kaikkea mitä listassa luki sekä myös yllätyksiä. Mahdatkohan sinä muistaa?????????????????? Kallista juhannussaunomista oli eikä mökissä ollut meille edes tilaa nukkua. Nukuimme koko perhe autossa.....
Suomiloisten ongelmia osat 1 ja 2, eli kutsujat ja kutsutut.
Vaihtoehtoja on 2. Joko jakaa nyyttäriperiaatteella tai kaikki tuo omat syötävät ja juotavat. Mikä muu vaihtoehto tulisi kenellekään edes mieleen, ellei kyse ole omista lapsista tai isovanhemmista.
Kuka edes haluaa agressiivisten junttien kanssa viettää jussia, yöks!