Veli aikoo jättää ottamatta perinnön kun sillä on ulosotossa yli 70 000 e velkaa, me sitten annetaan sille omasta osasta
onko tää ok, ja voiko tästä jäädä kiinni? laillisesti kai saa antaa sukulaiselle 5000 e vuodessa vai oliko 3 vuodessa rahaa ja jos annetaan käteisenä? ei oo mitän järkee ottaa perintöö ja menettäää se velkoihin jotka on vahingossa ottanut joskus.
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noin voi tehdä. 5000€ voi lahjoittaa ilman veroseuraamuksia kerran 3 vuodessa. Kannattaa vielä tarkastaa verottajan sivuilta.
Siitä menee jo vero koko 5000e.
Lahjaveroton summa on 4999,99e - ei yhtään enempää.
Muuten maksat koko summasta veron, jos ylittää sentinkin tuon 4999,99e!!!!
Ymmärtäkää jo tämä.
No ei mene ihan noinkaan. Vero lankeaa maksuun jos 5000e mutta silloin maksetaan vain se minimi eli 100e. Se menee oman laskukaavansa mukaan, että mikä se vero on milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä siinä voisi jäädä kiinni? On ihan laillista luopua perinnöstä, ja toisaalta on ihan laillista lahjoittaa toiselle omaisuutta. Itse kyllä tekisin mielelläni veljen kanssa tuollaisen diilin, koska haluaisin mieluummin, että vanhempieni perintö pysyy lähisuvussa eikä mene velkojille/ulosottoon. Jos veli on lapseton, tällaisen diilin voi hyvin tehdä. Jos vaikka perisin mökin, voisin sopia hänen kanssaan, että hän saa käyttää mökkiä omalla vuorollaan, ja rahaa voisin lahjoittaa hänelle pimeästi sen verran, mikä on hänen osuutensa perintöveron jälkeen. Koska miksi ei? Jos välit veljeen ovat hyvät, niin tuo toimii. Luottamusta järjestely kyllä vaatii, mutta velihän se siinä heikommassa asemassa on - itse pitäisin kyllä lupaukseni ja olisin luottamuksen arvoinen. Vaalisin noin myös vanhempien muistoa, kun säilyttäisin heidän perintönsä heidän lapsillaan.
Ei voikaan. nämä kateelliset idiootit ulvovat kun valtio ei saa velallisen rahoja.
Tuossa ei ole mitään laitonta. Voi ihan hyvin luopua perinnöstä jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto voi pidättää sen perintö osan jo ennen kuin se jaetaan. Laittaa siitä maksukiellon jolloin pesänjakaja joutuu tilittään sen suoraan ulosottoon.
Ei voi, jos veli kieltäytyy perinnöstä silloin uo ei saa edes tietoa koko perinnönjaosta.
Jos veljellä on lapsia niin osuushan menee suoraan niille.
Voi vaikka hankkia jaetun luottokortin niin veli pääsee käyttämään oman osansa laillisesti ilman että vouti pääsee väliin.
Pesä voidaan jättää myös jakamatta, jos kaikki pesän osakkaat näin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs veli sitten käteisellä rahalla tekee? Ostaa auton? Vouti vie. Käyttää ruokaan ym., jolloin tilille kertyy rahaa säästöön? Vouti vie. Tallettaa sängyn alle seteleinä? Inflaatio syö, ja joutuu kuitenkin maksamaan velkansa.
Enpä ole tällaista ”älynväläystä” vähään aikaan lukenutkaan.
Voihan hän ostaa vaikka kodinirtaimistoa, mihin ei ole ulosoton vuoksi varaa - huonekaluja, kodinkoneita, yms - tai vaikka polkupyörän. Hän voi myös käyttää rahan matkusteluun tai lomailuun, johon ei muuten olisi varaa, tai maksaa vaikka avoimen yliopiston kursseja niillä. Hän voi hoidattaa hampaansa, mikäli tarvetta. Hän voi ostaa itselleen vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä, lippuja kulttuuritapahtumiin tai kuntosalijäsenyyden.
Kyllähän köyhällä varmasti on ihan jokapäiväisessä elämässä tarvetta rahalle. Ja tuolla lailla edesmenneiden vanhempien perintö auttaisi konkreettisesti heidän lastaan, mitä en pitäisi yhtään pahana asiana. Toki jos perintöosuudella saisi velat kuitattua kokonaan, se olisi varmaan kannattavaa tehdä, jotta jatkossa jäisi itselle enemmän rahaa käteen ja voisi loppuelämän elää normaalimpaa elämää. Mutta jos velkasumma on niin suuri, ettei ole realistista saada sitä ikinä maksettua, niin sitten sen lyhentäminen ei oikeasti auta mitään.
Velkaa on "yli 70 000" eikä sanota summaa tarkemmin. Jopa 80 000€ velka, joka lyhenee 800€ kuussa on maksettu kahdeksassa vuodessa. Nyt sitä lienee vähemmän kuin 80 000€. Jos sitä perintöä rahana tai realisoitavassa muodossa ois tulossa ees 10 000€ niin se ois jo hieman yli vuoden edestä velkaa pois.
Eikö ulosottoon menneessä velassa/veloissa ole korkoa/kuluja nykyään?
On kyllä ja ihan riittävästi. Tuolla 800 euron kuukausittaisella maksulla pääoma lyhenee noin 200 euroa, joten velat sitten aikanaan vanhenee 15 vuoden kuluttua.
Korko ulosotossa on 7 % vuodessa. Jos velkaa ulosotossa on 70 000 euroa ja ulosotto ottaa kuukaudessa 800 euroa, niin velan pääoma lyhenee noin 400 euroa kuukaudessa. Ja tietenkin korko pienenee sitä mukaa, kun velan pääoma pienenee, joten lyhennykseen menee joka kuukausi aina suurempi osuus kuukausierästä.
Ulosottovelan korko on 7%, mutta jos alkuperäisessä lainassa on ollut suurempi korko, käytetään sitä. Lisäksi ulosotossa menee ainakin kahden vuoden ajan kiinteitä maksuja, muistutusmaksuja, perintäkuluja, oikeuskuluja ja toimitusmaksuja. Ja yleensä noin suuren ulosoton omaavalla on useita eri ulosottoja ja jokaisesta peritään nämä maksut erikseen. Kyllä se vouti vie aika paljon päältä, ennenkuin varsinainen velka lyhenee.
Normaalia, meillä perintö muutettiin rahaksi perinnönantajan toimesta jo hyvissä ajoin ja jaettiin perillisille. Mitään veroseurauksia ei tule kun tuloja ei virallisesti ole. Tilejä saa avattua suomen ulkopuolelle ja niihn ei verottaja pääse koskaan käsiksi.
Huomiokaa että te maksatte perintöverot tuosta summasta ( en lukenut koko ketjua, jos joku näistä veroista jotain jo on sanokut).
Palkono jäisi maksettavaa veljelle?
ulosottovirasto pitää kyllä huolen, ei voi kieltätyä perinnöstä velkojien haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voikaan. nämä kateelliset idiootit ulvovat kun valtio ei saa velallisen rahoja.
Tuossa ei ole mitään laitonta. Voi ihan hyvin luopua perinnöstä jos haluaa.
Valtio? Mainittinko jossain että valtio on tämän veljen velkoja.
Voihan se aivan yhtä hyvin olla yksityishenkilö joka on lainannut rahaa sille veljelle.
Kyllä surkeaa on elämä, jos pitää toisten lahjoitusten varassa elää, eikä voi itse mitään omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto voi pidättää sen perintö osan jo ennen kuin se jaetaan. Laittaa siitä maksukiellon jolloin pesänjakaja joutuu tilittään sen suoraan ulosottoon.
Perinnöstä voi kieltäytyä, vaikka perijällä olisi ulosotossa velkaa. Täytyy vaan tehdä se kirjallisesti riittävän nopeasti, ennen kuin ulosotto saa vihiä perinnöstä. Mutta jos ulosotto ehtii ensin, niin sitten on myöhäistä kieltäytyä.
Olen monesti miettinyt että kieltäytyisin perinnöstä ja antaisin sen suoraan lapsilleni, koska olen ulosotossa. Minulla on yksi sisarus, äiti elää ja isä on kuollut. Kuolinpesä on jakamaton, sillä isä vielä elää.
Voiko uo vaatia sen jakamista??Eivät voi vaatia, etenkään jos teet päätöksen ja ilmoituksen luopumisesta jo nyt. Olen itse saanut perintöä niin, että äitini, kuka on ulosotossa, luopui oman äitinsä perinnöstä ja perin suoraan hänet.
Viime kädessä pesänhoitaja ja perunkirjoituksen allekirjoittajat maksavat velat, jos velallinen, ulosotossa oleva perillinen ei maksa velkojaan, eikä perikunta ilmoita ositusta oikein. Siinäpähän makselette. Olen itse ollut pesänhoitajana. Sisarukseni ei ilmoittanut veloistaan. Pesää ei voitu jakaa ennen kuin hänen osuudestaan oli ulosmitattu velat. Jos ei olisi ulosmitattu, epäilen, että myös minä pesänhoitajana olisin ollut vastuussa veloista. Ulosottoviraomainen tosiaan esti pesänjaon, kunnes tämän yhden perillisen velka oli hänen osuudestaan otettu.
Entäs jos on jakamaton kuolinpesä jo ENNEN ulosottoon päätymistä, ja uo on lyhentänyt velkaa ulosmittaamalla palkkaa säännöllisesti?
Lnko siinäkin tapauksessa jakamaton kuolinpesä ulosoton vapaata riistaa? Äidilläni on asumisoikeus talossa, voiko uo potkia vanhan äitini kotoaan, jos äiti ei pysty ostamaan minua ulos?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun isä sai diagnoosin, niin myi lähes kaiken pois. Vielä kuukausi ennen kuolemaa kävi nostamassa automaatilta pois vikat tonnit. Perintönä jäi virallisesti vain vähän irtaimistoa ja kolmen tonnin auto. Autoa ei saanut myydyksi. Putkikassia missä olisi seteleitä…. Nooo… sellaista ei jäänyt ;) Kaikki vaan ihmettelimme minne se isä oli rahansa joko piilottanut, tai ties vaikka olisi rehtinä miehenä laittanut SPR:n lippaaseen. :D
Veljes tai siskos kävi kuopaseen isäs patjasta kymppitonnin välistä. Onneksi reiluna ilmoittivat sulle, mitä vielä on jäljellä. Kyllä isäukkoos naurattaa, kun oot noin tyhmä ja luottavainen. Aina tykkäs sisaruksistas enemmän ja varmisti, että tyhmimmälle jää vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs veli sitten käteisellä rahalla tekee? Ostaa auton? Vouti vie. Käyttää ruokaan ym., jolloin tilille kertyy rahaa säästöön? Vouti vie. Tallettaa sängyn alle seteleinä? Inflaatio syö, ja joutuu kuitenkin maksamaan velkansa.
Voihan hän ostaa vaikka kodinirtaimistoa, mihin ei ole ulosoton vuoksi varaa - huonekaluja, kodinkoneita, yms - tai vaikka polkupyörän. Hän voi myös käyttää rahan matkusteluun tai lomailuun, johon ei muuten olisi varaa, tai maksaa vaikka avoimen yliopiston kursseja niillä. Hän voi hoidattaa hampaansa, mikäli tarvetta. Hän voi ostaa itselleen vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä, lippuja kulttuuritapahtumiin tai kuntosalijäsenyyden.
Kyllähän köyhällä varmasti on ihan jokapäiväisessä elämässä tarvetta rahalle. Ja tuolla lailla edesmenneiden vanhempien perintö auttaisi konkreettisesti heidän lastaan, mitä en pitäisi yhtään pahana asiana. Toki jos perintöosuudella saisi velat kuitattua kokonaan, se olisi varmaan kannattavaa tehdä, jotta jatkossa jäisi itselle enemmän rahaa käteen ja voisi loppuelämän elää normaalimpaa elämää. Mutta jos velkasumma on niin suuri, ettei ole realistista saada sitä ikinä maksettua, niin sitten sen lyhentäminen ei oikeasti auta mitään.
Velkaa on "yli 70 000" eikä sanota summaa tarkemmin. Jopa 80 000€ velka, joka lyhenee 800€ kuussa on maksettu kahdeksassa vuodessa. Nyt sitä lienee vähemmän kuin 80 000€. Jos sitä perintöä rahana tai realisoitavassa muodossa ois tulossa ees 10 000€ niin se ois jo hieman yli vuoden edestä velkaa pois.
On kyllä ja ihan riittävästi. Tuolla 800 euron kuukausittaisella maksulla pääoma lyhenee noin 200 euroa, joten velat sitten aikanaan vanhenee 15 vuoden kuluttua.
Korko ulosotossa on 7 % vuodessa. Jos velkaa ulosotossa on 70 000 euroa ja ulosotto ottaa kuukaudessa 800 euroa, niin velan pääoma lyhenee noin 400 euroa kuukaudessa. Ja tietenkin korko pienenee sitä mukaa, kun velan pääoma pienenee, joten lyhennykseen menee joka kuukausi aina suurempi osuus kuukausierästä.
Ulosottovelan korko on 7%, mutta jos alkuperäisessä lainassa on ollut suurempi korko, käytetään sitä. Lisäksi ulosotossa menee ainakin kahden vuoden ajan kiinteitä maksuja, muistutusmaksuja, perintäkuluja, oikeuskuluja ja toimitusmaksuja. Ja yleensä noin suuren ulosoton omaavalla on useita eri ulosottoja ja jokaisesta peritään nämä maksut erikseen. Kyllä se vouti vie aika paljon päältä, ennenkuin varsinainen velka lyhenee.
Ei käytetä alkuperäisen velan korkoa ainakaan ensimmäisen puolen vuoden jälkeen, vaan nimenomaan tuota 7 %. Se on kyllä totta, että alussa tulee joitakin muitakin maksuja koron lisäksi, mutta eiköhän ne ole jo mukana tuossa ap:n veljen 70 tuhannessa. Tuskin veli on ihan äskettäin joutunut ulosottoon. Ja vaikka perintö ei riittäisikään kuittaamaan uo-velkoja kokonaan, sillä saisi jo korkoja niin paljon pienemmäksi, että loppuvelka tulisi maksettua paljon nopeammin tuolla 800 euron kuukausierällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä, vaikka perijällä olisi ulosotossa velkaa. Täytyy vaan tehdä se kirjallisesti riittävän nopeasti, ennen kuin ulosotto saa vihiä perinnöstä. Mutta jos ulosotto ehtii ensin, niin sitten on myöhäistä kieltäytyä.
Olen monesti miettinyt että kieltäytyisin perinnöstä ja antaisin sen suoraan lapsilleni, koska olen ulosotossa. Minulla on yksi sisarus, äiti elää ja isä on kuollut. Kuolinpesä on jakamaton, sillä isä vielä elää.
Voiko uo vaatia sen jakamista??Eivät voi vaatia, etenkään jos teet päätöksen ja ilmoituksen luopumisesta jo nyt. Olen itse saanut perintöä niin, että äitini, kuka on ulosotossa, luopui oman äitinsä perinnöstä ja perin suoraan hänet.
Viime kädessä pesänhoitaja ja perunkirjoituksen allekirjoittajat maksavat velat, jos velallinen, ulosotossa oleva perillinen ei maksa velkojaan, eikä perikunta ilmoita ositusta oikein. Siinäpähän makselette. Olen itse ollut pesänhoitajana. Sisarukseni ei ilmoittanut veloistaan. Pesää ei voitu jakaa ennen kuin hänen osuudestaan oli ulosmitattu velat. Jos ei olisi ulosmitattu, epäilen, että myös minä pesänhoitajana olisin ollut vastuussa veloista. Ulosottoviraomainen tosiaan esti pesänjaon, kunnes tämän yhden perillisen velka oli hänen osuudestaan otettu.
Entäs jos on jakamaton kuolinpesä jo ENNEN ulosottoon päätymistä, ja uo on lyhentänyt velkaa ulosmittaamalla palkkaa säännöllisesti?
Lnko siinäkin tapauksessa jakamaton kuolinpesä ulosoton vapaata riistaa? Äidilläni on asumisoikeus talossa, voiko uo potkia vanhan äitini kotoaan, jos äiti ei pysty ostamaan minua ulos?
Ei ole mitään hätää, jos kuolinpesää ei ole jaettu. Yhden osakkaan velkojien oikeus koskee ainoastaan velallisen osuutta kuolinpesästä. Ei sinun äidillä ole huolta, vaikka sinulla olisi velkaa, jos isäsi on kuollut. Paitsi tietysti sitä isäsi tai isäpuolesi omaisuuttahan niiden velkojien oikeudet voivat koskea.
DXTR kirjoitti:
En tiedä tarkemmin, mutta käsittääkseni vähänkään isompia summia ei noin vain voi antaa lahjaksi toiselle ihmiselle.
Miten niin ei muka voi? Selitäpäs, mitä "voimattomuutta" siinä on, kun sain isältäni kymppitonnin rahaa käteisenä? Isukki oli vanhan liiton miehenä ajan mittaan pannut käteistä rahaa kassalippaaseen, pitihän sitä säilöä pahan päivän varalle ja antaa jälkeläisellekin kun siltä tuntui.
Kukaan ikinä tullut siitä mitään kyselemään, ja miten olisi voinutkaan, kun ei ollut minkäänlaista näyttöä esittää siitä, että käteinen vaihtoi omistajaa. No tulkoon joku nyt kyselemään, isä on kyllä jo kuollut ajat sitten eikä rahojen saamisesta ole mitään muuta näyttöä kuin minun oma sanani, ja minä nyt voin väittää sanoneeni ihan mitä huuhaata tahansa.
Pankillako olisi muuten aikaa ja resursseja ryhtyä valvomaan ja tutkimaan jokaisen asiakkaan yksityistä tiliä, että kuinka usein sieltä nostetaan jotain satasia, ja sitten pitäisi vielä kyetä sille esittämään, että mihin ne sataset on menneet? Oletteko tosissanne?
Minähän voisin sanoa, että minä hukkasin ne kännipäissäni tai että rosvot vei. Siitä ei minua edesvastuuseen laitettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lnko siinäkin tapauksessa jakamaton kuolinpesä ulosoton vapaata riistaa? Äidilläni on asumisoikeus talossa, voiko uo potkia vanhan äitini kotoaan, jos äiti ei pysty ostamaan minua ulos?Ei ole mitään hätää, jos kuolinpesää ei ole jaettu. Yhden osakkaan velkojien oikeus koskee ainoastaan velallisen osuutta kuolinpesästä. Ei sinun äidillä ole huolta, vaikka sinulla olisi velkaa, jos isäsi on kuollut. Paitsi tietysti sitä isäsi tai isäpuolesi omaisuuttahan niiden velkojien oikeudet voivat koskea.
Kiitos vastsuksesta. Tätä pelkäsinkin. Äiti ja isä olivat naimisissa, joten isän osuus on jaettu sisareni ja äitini ja minun kesken. Jos uo päättää haluta osuuteni vanhempieni talosta, joutuu sisareni ja äitini maksamaan sen ostamalla minut ulos, eikö?
Miten muuten uo pääsee käsiksi minun osuuteeni isäni perinnöstä, kuin myymällä osuuteni puolestani?
Dnhä jos äitini tai siskoni eivät voi maksaa? Menettääkö äitini siinä tapauksessa asumisoikeutensa?
Tietääköhän uo edes tästä kiolinpesän osuudesta? Olen kyllä lyhentänyt velkaa koko ajan. Mutta kyllä uo vie esim veronpalautuksenikin, miksei siis koskisi kuolinpesäosuuteeni.
Pelottaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lnko siinäkin tapauksessa jakamaton kuolinpesä ulosoton vapaata riistaa? Äidilläni on asumisoikeus talossa, voiko uo potkia vanhan äitini kotoaan, jos äiti ei pysty ostamaan minua ulos?Ei ole mitään hätää, jos kuolinpesää ei ole jaettu. Yhden osakkaan velkojien oikeus koskee ainoastaan velallisen osuutta kuolinpesästä. Ei sinun äidillä ole huolta, vaikka sinulla olisi velkaa, jos isäsi on kuollut. Paitsi tietysti sitä isäsi tai isäpuolesi omaisuuttahan niiden velkojien oikeudet voivat koskea.
Kiitos vastsuksesta. Tätä pelkäsinkin. Äiti ja isä olivat naimisissa, joten isän osuus on jaettu sisareni ja äitini ja minun kesken. Jos uo päättää haluta osuuteni vanhempieni talosta, joutuu sisareni ja äitini maksamaan sen ostamalla minut ulos, eikö?
Miten muuten uo pääsee käsiksi minun osuuteeni isäni perinnöstä, kuin myymällä osuuteni puolestani?
Dnhä jos äitini tai siskoni eivät voi maksaa? Menettääkö äitini siinä tapauksessa asumisoikeutensa?
Tietääköhän uo edes tästä kiolinpesän osuudesta? Olen kyllä lyhentänyt velkaa koko ajan. Mutta kyllä uo vie esim veronpalautuksenikin, miksei siis koskisi kuolinpesäosuuteeni.
Pelottaa…
Idiootti. Ulosottomies muuttaa vanhempiesi taloon äitisi kämppikseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa…
Maksa velkasi niin ei tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja todella korkeat.
Meillä kun isä sai diagnoosin, niin myi lähes kaiken pois. Vielä kuukausi ennen kuolemaa kävi nostamassa automaatilta pois vikat tonnit. Perintönä jäi virallisesti vain vähän irtaimistoa ja kolmen tonnin auto. Autoa ei saanut myydyksi. Putkikassia missä olisi seteleitä…. Nooo… sellaista ei jäänyt ;) Kaikki vaan ihmettelimme minne se isä oli rahansa joko piilottanut, tai ties vaikka olisi rehtinä miehenä laittanut SPR:n lippaaseen. :D