Loimaan liitto
Yhdessä ketjussa sanottiin, että loimaalaiset on vapaamatkustajia. Voisitteko perustella miksi näin on?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:48"]
Kuuluin aikanaan Teknisten ja erikoisalojen liittoon. Hyvin niille kelpasi jäsenmaksut mutta annas olla kun jouduin työttömäksi niin kyllä alkoi simputus ja hakemusten käsittelyn selvästi tarkoituksellinen viivyttely. Puhelinaika oli kaksi tuntia viikossa ja jos olit niin onnekas, että pääsit läpi, sait kuulla kiukuttelua vaikka esitit asiasi kuinka asiallisesti. Kerran päivärähähakemukseni katosi vaikka olin sen henk. koht. vienyt perille jne. Päätin, etten liity mihinkään liittoon enää ikinä ja liityinkin sitten Loimaan liittoon. Kyllä oli ero kuin yöllä ja päivällä seuraavan kerran työttömäksi jouduttuani.
[/quote]
Hassua, että liitto hoiti työttömyyskorvausjutut.
Minulla ne on hoituneet aina työttömyyskassan kautta.
Onko oikeasti joitain liittoja, jotka maksavat itse korvaukset?
[/quote]
No olkoon sitten liiton työttömyyskassa tai mikä hyvänsä, liitolle joka tapauksessa maksoin ja sinne VEIN päivärähahakemukset, sinne myös soitin ja siellä vastattiin jos vastattiin päiväraha-asioissa soittaessani.
Jos Stubbilaisten ajama duunarin päähän potkiminen ja nälkää näkevät lapset ghettotynnyreiden luona Suomessa on ok, niin siitä vaan YTK:hon, kansankielellä Loimaan kassaan. Tuhotaan kaikki, mitä yleissitovilla sopimuksilla on saatu aikaan.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:12"]
Jos Stubbilaisten ajama duunarin päähän potkiminen ja nälkää näkevät lapset ghettotynnyreiden luona Suomessa on ok, niin siitä vaan YTK:hon, kansankielellä Loimaan kassaan. Tuhotaan kaikki, mitä yleissitovilla sopimuksilla on saatu aikaan.
[/quote]
On siinä hallituksessa pari muutakin puoluetta. Lipposen aikana ammattiyhdistysliike viimeiset hampaansa antoi pois hyväksymällä paikallisen sopimisen, jolloin luottamusmiehille annettiin käytännössä kaikki valta sopia mistä tahansa työehtoihin liittyvästä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:12"]
[/quote]
On siinä hallituksessa pari muutakin puoluetta. Lipposen aikana ammattiyhdistysliike viimeiset hampaansa antoi pois hyväksymällä paikallisen sopimisen, jolloin luottamusmiehille annettiin käytännössä kaikki valta sopia mistä tahansa työehtoihin liittyvästä asiasta.
[/quote]
paikallinen sopiminen ei saa koskaan olla huonompi kuin TES.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei kai saa niin mutta kun on ja menepä siitä juttelemaan ruskeakieliselle luottamusmiehelle joka itse saa tuplapalkkaa ja vielä sillä leuhkii. No, onneksi sain tuosta firmasta potkut taloudellisiin ja tuotannollisiin syihin vedoten. Alle viikossa oli tilalleni otettu uusi mies. Arvaa harmittiko. No ei. Ajattelin kuitenkin rahastaa hieman koska irtisanominenhan oli laiton. Minulle lyötiin eteen luottamusmiehen ja tuotantopäällikön allekirjoittama paperi, että on pidetty yt-neuvottelu ja kesken neuvottelun olen itse sanonut itseni irti. Luottamusmies oli sosialidemokraattisen puolueen jäsen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 22:59"]
Yhdessä ketjussa sanottiin, että loimaalaiset on vapaamatkustajia. Voisitteko perustella miksi näin on?
[/quote]
Työehtosopimukset ovat yleensä yleissitovia ja koskevat yrityksessä kaikkia työntekijöitä, myös niitä jotka eivät kuulu ammattiliittoon. Liiton jäsenet maksavat jäsenmaksun, Loimaan kassan jäsenet vain työttömyyskassamaksun.
Liitto siis neuvottelee palkankorotukset ja tessin säännöt, nämä säännöt ja korotukset koskevat kaikkia, myös näitä "loimaalaisia" vaikka he eivät liiton toimintaa rahoitakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei kai saa niin mutta kun on ja menepä siitä juttelemaan ruskeakieliselle luottamusmiehelle joka itse saa tuplapalkkaa ja vielä sillä leuhkii. No, onneksi sain tuosta firmasta potkut taloudellisiin ja tuotannollisiin syihin vedoten. Alle viikossa oli tilalleni otettu uusi mies. Arvaa harmittiko. No ei. Ajattelin kuitenkin rahastaa hieman koska irtisanominenhan oli laiton. Minulle lyötiin eteen luottamusmiehen ja tuotantopäällikön allekirjoittama paperi, että on pidetty yt-neuvottelu ja kesken neuvottelun olen itse sanonut itseni irti. Luottamusmies oli sosialidemokraattisen puolueen jäsen.
[/quote]
Ilmeisen paska työntekijä olet ollut, kun nuin piti savustaa pihalle.
Itse kuulun loimaan kassaan enkä ammattiliittoon, sillä se on edullisempaa. En myöskään halua tukea ammattiliittoja ja vasureita, jotka toilailuillaan aiheuttavat työttömyyttä ja kurjuutta.
Minua niin sapettaa tämä liittomaksujen verovähennys.
Minä olen aina neuvotellut palkkani itse, enkä edes haluaisi tes:in mukaista palkkaa joka olisi huomattavasti pienempi kuin mitä saan.
Loimaan kassalaiset on vapaamatkustajia. Siksi niitä sellaisiksi kutsutaan. Solidaarisuus puuttuu, samoin historiatiedot eli ymmärrys siitä, mitä työehdot ilman liittoja olisivat.
[/quote]
[/quote]
paikallinen sopiminen ei saa koskaan olla huonompi kuin mitä tessissä lukee. Jos niin on niin myös sinulla on oikeus nostaa mekkala asiasta.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 23:07"]
Eineuvottele työehtosopimuksia jotka kuitenkin koskevat kaikkia työntekijöitä mikäli ovat yleissitovia. Siksi.
[/quote]
Paskat mitkään työehtosopimukset enää mitään sido. Työnantaja määrää työehdot ja sinä saat joko ottaa tai jättää.
[/quote]
kyllä niitä on noudatettava. Jos omaat yhtään jämäkkyyttä voit ottaa suoraan liuttoosi yhteyttä mikäli yleissitovaa tessiä ei noudateta. Ovat yhteydesdä kyllä työnantajaan. Nykyään vain ihmiset ovat niin lampaita etteivät vaadi tällaista.
[/quote]
Höpö höpö!
[/quote]
miten niin höpö höpö? Kyllä ainakin suuret firmat kuuluvat työnantajajärjestöihin ja ovat sitoutuneet noudattamaan tessiä. Se on sitten ihan työntekijöistä kiinni miten tuovat mahdolliset laiminlyönnit ilmi ja miten luottamusmies vie asiaa eteenpäin. Tiedän tilanteita joissa liiton sopimusvastaava on ollut yhteydessä työnantajapuoleen. Turha sanoa höpöhöpö. Olen luottamustehtävissä toiminut sen verran. Toki jos työntekijät ovat lauma ruskeakieliä niin eivät he mitään laiminlyöbtejä tuo julki saati että edes tietäisivät mitä heidän tes pitää sisällään.
[/quote]
Minä taas olen ollut pienemmissä firmoissa, joissa luottamusmiehet ovat olleet ruskeakielisiä ja viimeksi olen saanut työehtosopimuksen mukaista palkkaa joskus 90-luvun alussa ja sanon edelleen höpöhöpö.
[/quote]
miksi et ole suoraan yhteydessä liittoon tässä tapauksessa? Turha itsekseen valittaa. Vai pelkäätkö niin paljon työpaikan menettämistä että alistut vuodesta toiseen lainrikkomiseen?