veljeni ei halua tulla esikoiseni ristiäisiin. :(
Avaan hieman taustaa:
Haluan pitää ristiäiset suvun kesken.
(+yksi ystäväpariskunta, tulevat kummit)
nyt veljeni ilmoitti ettei tule koska hänen avopuolisoaan ei ole kutsuttu. :( Haluan vain oikeasti pitää tämän lähinnä suvun välisenä, eikä veljeni avovaimo vielä "kuulu" sukuun, koska eivät ole naimisissa. Ja minusta avoliitto on vain seurustelusuhde jossa eletään yhdessä, muttei olla (välttämättä) vielä kihloissakaan. Oliko meidän moka olla kutsumatta, vai suuttuivatko he turhasta? Sanoin veljelleni että molemmat olisivat tervetulleita jos olisivat naimisissa tai edes kihloissa. Joo, ei ois pitänyt sanoa noin... Seurauksena veljeni akka suutahti ja sanoi etten puolisoni kanssa ole tervetullut kun heillä on hääjuhla tai mikä hyvänsä suuri tapahtuma. Pelkään että välit meni veljeeni. :( mitä tekisin tässä tilanteessa? Veljeni ei halua pitää mitään yhteyttä enää.. Olisi sääli jos veljen kanssa en tulisi enää toimeen. Hän on vasta 20 (ja minä 31) avopuolison kanssa on ollut yhdessä 3 vuotta. Eli heidän suhteensa nyt ei ole mikään niin "tuore"
Kommentit (61)
Teit väärin. Kyllä 3v seurustelu riittää että lasketaan sukuun kuuluvaksi.
tulisi paremmat ristiäiset, jos ap tajuaisi jättää tulematta myrkyllisen sappensa kanssa. Saisi lapsirukka kauniimman tunnelman juhlaansa.
Pääsääntöisesti nyky-yhteiskunnassa avoliitto rinnastetaan kutsuetiketissä avioliittoon, etenkin kun ovat olleet yhdessä kolme vuotta. Olisi ehkä piirun verran eri asia jos olisivat kuukauden tuttavuuden jälkeen muuttaneet yhteen ja asuneet yhdessä kuukauden verran kun kutsua teet, mutta silloinkin kutsuminen kannattaa nähdä mahdollisuutena tutustua ja luoda hyvät suhteet suvun uuteen tulokkaaseen.
Itse olen tyytyväinen siitä, että meidän suvussa myös avopuolisot on molemmin puolin liitetty sukuun. Esimerkiksi minä olen avomieheni siskonpojan kummi, ja hän itse meitä molempia kummiksi pyysi. Olimme olleet vähemmän aikaa yhdessä silloin kun nyt veljesi ja hänen avopuolisonsa.
Valitettavasti sinä olet nyt tässä se, joka on tyrinyt, oikeastaan kahdella tapaa. Avoparit ovat yhteiskunnassamme sosiaalinen yksikkö (ja käytännössä heillä on monessa suhteessa myös aviopuolisoiden velvollisuuksia toisiaan kohtaa) ja sosiaaliset yksiköt tulee aina kutsua yhdessä. Tässä on siis sinun ensimmäinen virheesi. Toinen virhe oli moralisoida veljellesi hänen parisuhteensa tilaa ja asettaa ehtoja sille, milloin suhde on Sinun mielestäsi hyväksyttävä.
Eli siis minäkään en kuulu avomieheni sukuun kun emme naimisissa ole vaikka meillä lapsi ja toinen tulossa?
Omat vanhempani menivät naimisiin vasta kun olivat yhdessä olleet kaksikymmentä vuotta ja lapsia viisi.
Toivon todella, että tämä on provo, mutta vastaampa silti.
AP olet asettanut veljesi tuskalliseen paikkaan, kun hänen pitää "valita" rakkautensa ja perheensä välillä. Onneksi veljelläsi on sen verran järkeä päässä, ettei jättänyt (avo)puolisoaan kotiin odottamaan ja nielemään kyyneleitä.
Meillä on ollut samantapaista ongelmaa niin, että minä olen ollut se syrjitty joka ei ole kutsua saanut. Tästä on jo vuosia, mutta miehen sisko jopa kielsi tulemasta juhliinsa samasta syystä, en kuulemma kuulu sukuun. Se loukkaa niin paljon ettei sanoja löydy kuvaamaan, onneksi mieheni osasi lohduttaa ja tietenkin hän suuttui siskolleen eikä itsekään mennyt hänen juhliinsa.
En usko, että haluan koskaan naimisiin, vaikka olemme olleet jo kuusi vuotta yhdessä ja saman katon alla viisi vuotta. Jos menen naimisiin, juhliin ovat kyllä kaikki avekit tervetulleita, samoin kuin kastejuhliin ym. Ja ihan omalla tyylillään saa tulla, oli sitten gootteja, hippejä tai rokkareita. Hohhoijaa mitä itsestäänselvyyksiä luulisi olevan... Todella loukkaavaa toimintaa sinulta ja toi omat muistot mieleen.
Et ehkä tajuakaan miten pitkälle tuollainen käytös voi viedä, en usko että välinne palaavat enää ennalleen. Kokemuksesta tiedän, että tämä on veljellesikin raskasta, ja ennenkaikkea TURHAA mielipahaa.
Vaikka on sukulainen, niin ei ole välttämättä mitään yhteistä. En itsekään kokisi mitään yhteistä ihmisen kanssa, joka arvioi muita pukeutumisen tai avioliiton perusteella. Mikään anteeksipyyntö tai muu juttu ei poista sitä että he tietävät jo millainen oikeasti olet.
Ketjun otsikko on väärin. Sen pitäisi olla "En halua veljeni avovaimoa ristiäisiin"
Sinulla on täysi oikeus olla kutsumatta veljesi goottia lapsesi ristiäisiin. Nehän ovat sinun juhlasi ja loistava mahdollisuus esitellä sukulaisillesi hyvää makuasi ja tyylitajuasi. Kukapa haluaisi ristiäiskuviin jonkun huomionhakuisen resupekan kummittelemaan. Kutsuissa tulee selkeästi mainita pukukoodi ja sen avulla hienovaraisesti valikoida tyylitajuttomat ja juntahtavat tapaukset pois vieraslistalta.
Juhlapaikaksi voi vielä varmuuden vuoksi valita jonkun vaikeapääsyisen kohteen esimerkiksi kapeat portaat tms. Jotta mahdolliset huonosti liikkuvat tai sätkivät keharit apuvälineineen eivät vaivaudu paikalle varastamaan kaikkea huomiota vaivoineen ja temppuineen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 03:52"]
Niin, tein aika tyhmästi.. Mutta toisaalta epäilen osaako hänen avovaimonsa pukeutua asiallisesti ristiäisiin... On gootti eikä suostu pukemaan muita värejä kuin mustaa. Inhottaa Jo pelkkä ajatus siitä että tulisi paikalle mustissa kuin mihinkin hautajaisiin! (ei, en usko että näyttäisi olevansa surullinen tai naama norsunvitulla) mutta silti. Ap
[/quote]
No niin, paljastuit! Tämä meni liian pitkälle.
Mun ystävän lapsien kummitäti oli ihan samanlainen.
Hän halusi pitää häät tietyssä paikassa ja pöytäjärjestyksen niin että tilasta oli pöytien peitossa vain murto-osa. Vieraita mahtui hääpaikkaan n 25 henkeä. Hänellä on sisko, siskolla lapsia jne, eli ihan lähiomaisiakin on riittävästi.
Hän jätti mm ystäväni, eli kummilapsensa vanhemmat kutsumatta. Kaikille toitotti tätä hänen visiotaan.
No, häät aiheutti todella paljon mielipahaa, koska valtaosa hyvistä ystävistäkin jäi kutsumatta ja lisäksi hääthän olivat todella tylstät. Väki kun väheni siskon perheen osalta, tämän jälkeen lähti pikkuhiljaa kaikki muut ja bändin tullessa paikalle, oli alle 10 vierasta enää paikalla.
Morsian oli tietenkin laittanut kivan häälahjalistan kauppaan, joska ei tullut kuin muutama kippo, tilille tuli ehkä 100 e verran rahaa, eli häämatkallekaan he eivät pääseet. Miten joku voi kuvitella että rahaa tulee yhtä paljon oli vieraita 100 tai 10 ?
Lopputulos oli että morsian suuttui niille vieraille jotka lähtivät kesken juhlista pois ja vieraat suuttuivat suuttuneelle morsiamelle. Seuraavana kesänä heitä ei kutsuttu yksiinkään häihin heidän ystäväpiiristä, vaikka morsian kovasti kyseli ja selitteli kun ei paikkaan mahtunut yhtään ylimääräistä vaikka kaikki tiesi tämä ei ole totta.
Kaikkiahan ei voi kutsua mihinkään, mutta kuinka vaikeaa on kutsua ihmistä, joka on sinulle tärkeän ihmiselle tärkeä ? Voithan säilyttää ne valokuvat ristiäisistä, joissa harakkaa ei näy ?
Eri asia on, jos tämä kyseinen ihminen ei osaisi pukeutua kuin niin että hänelle olisi napapaita päällä ja paita auki, rivo tai muuta vst, mutta että toinen pukeutuu mustaan, se estää kutsun.
Yllä olevassa tapauksessa morsian lopulta lähes haistatteli kaikille ihmettelijöille, kertoi hän saa pitää sellaiset häät kun haluaa ja sanoilla loukkasi liian monia.
Kun parin vuoden sisällä heille syntyi 2 lasta ja omakotitalo valmistui, oli tupareissa vain muutama vieras, ihmisiä, joihin oli tutustunut häiden jälkeen.
Mieti nyt oikeesti oletko valmis kohtaamaan ne mitä tästä asiasta voi seurata ? Jos veljesi on seurustellut 3 v jonkun tytön kanssa, viettänyt joulua yhdessä, miten voit olla niin idiootti ettet kutsu tyttöä mukaan. Muuttaako sinusta papin aamen kaikki asiat. Siitä kun minä tapasin mieheni, 3 v sisällä oltiin oltu jo naimisissa kauan.
Loukkasit sekä veljeäsi että hänen avovaimoaan ja nyt ihmettelet huuli pyöreänä ettei veljesi halua osallistua ristiäisiin? 3 vuoden jälkeen avovaimo todellakin kuuluu sukuun!
Minä olen naimisissa, veljeni avovaimo on minulle sukuun kuuluva, jota en jättäisi missään tapauksessa kutsumatta perhejuhliin.
Käsittämätön avaus.
Tunnen pariskunnan jotka ovat eläneet AVOliitossa yli 30 vuotta, heillä on lapsia ja jo lapsenlapsikin.
Avioliitto ja avoliitto ovat yhdenvertaisia. Avioliitto ei tee puolisoista sukulaisia.
Lähinnä juridinen muodollisuus, mut ei vittu vihkimällä parane.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 07:12"]
Tän täytyy olla provo, ei KUKAAN voi olla noin ahdasmielinen.
[/quote]
Kyllä näitäkin tapauksia oikeasti on. Valitettavasti. T. Kokemusta on
Täh? Eikö nämä tälläiset ongelmat jäänet viimeostään sinne 1900-luvun alkuun? Ymmärtäison jos vaikka isomummoni olisi ollut tuota mieltä, mutta ajatteleeko joku 2010-luvullakin vielä noin? Ja mikäli nyt veljesi katkisee sinuun lopullisesti välit, niin ei näytä kyllä paljon menettävän.