Mihin uskontokuntaan liittyisit, jos "olisi pakko"?
lestadiolaisiin, helluntailaisiin, vapaakirkkolaisiin, mormoneihin, jehovan todistajiin tms. ? Vai islamilaisiin, hinduihin, katolilaisiin tms. ?
Itse olen perus ev.lut., melko uskonnollinen. Olen kiinnostunut kovasti vanhoillislestadiolaisuudesta, joten siihen liittyisin. Ehkä vielä joskus oikeasti liitynkin, kunnioitan heidän arvojaan ja usko tuntuu oikealta.
Kommentit (52)
Jehovantodistajiin koska vaimoni on jehovantodistaja. Minä en jumalaan usko.
Olen jo buddhalainen ja buddhalaisena pysyn.
Bahia-uskontoon. Olen ev.lut niin siihen en voi. Ehkä muutoin siihen. Mutta olen ihan agnostikko, en uskovainen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:55"]Varmaan buddhalaiseksi.
[/quote]
Sama täällä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:04"]
En liittyisi mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Uskonnollisuus ei ole Jumalasta.
J-P
[/quote]
Samaa mieltä. Paitsi sanan uskonnollisuus tilalle vaihatisin sanat uskonnot. Mutta kai se on melko sama asia. Oma kokemukseni Jumalasta ei ainakaan ole tullut minkään uskonnon kautta.
47
Jedi-ritareihin! Oliko se Briteissä vai missä kun oli hyväksytty uskonnoksi :)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:52"]
Aika moni haluaisi näköjään olla buddhalainen. Katsoin taannoin Yleltä keskusteluohjelman (mikä A-Studio mahtoi ollakaan), jossa oli puhumassa mies, joka oli lähtenyt munkiksi buddhalaistemppeliin. Siellä hänen uskonsa karisi, kun olisi pitänyt pokkana selittää ihmisten aiemmista elämistä ja uskotella ihmisille, että jossain amuleteissa on taikaa. Buddhalaisuudessa arvostetaan köyhyyttä, mutta kaiken kurjuuden keskellä siellä buddhalaistemppelit ovat ökyrikkaita laitoksia, jotka myyvät taikaesineitä kuin katoliset aikoinaan aneita.
[/quote]
Käsitin tämän vain liittymisenä, en niin että pitäisi myös uskoa siihen asiaan, tai ainakaan kaikkeen. Kuuluin minäkin ennen kirkkoon mutta en uskonut niihin juttuihin.
[/quote]
Niin että mihin tahansa muuhun voi kyllä liittyä uskomatta paitsi ei ev-lutteihin?
No sivistäpä itseäsi vähän buddhalaisuudesta ennenkun avaudut enempää. Toki tuollaisissa luostarilaitoksissa voi olla vaika minkälaista sukankuluttajaa, ihmisiähän hekin ovat. Väärinkäytöksiä löytyy joka paikasta, jopa buddhalaisten keskuudesta.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 12:52"]
Aika moni haluaisi näköjään olla buddhalainen. Katsoin taannoin Yleltä keskusteluohjelman (mikä A-Studio mahtoi ollakaan), jossa oli puhumassa mies, joka oli lähtenyt munkiksi buddhalaistemppeliin. Siellä hänen uskonsa karisi, kun olisi pitänyt pokkana selittää ihmisten aiemmista elämistä ja uskotella ihmisille, että jossain amuleteissa on taikaa. Buddhalaisuudessa arvostetaan köyhyyttä, mutta kaiken kurjuuden keskellä siellä buddhalaistemppelit ovat ökyrikkaita laitoksia, jotka myyvät taikaesineitä kuin katoliset aikoinaan aneita.
[/quote]
Lentävän Spagettihirviön uskontoon
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lent%C3%A4v%C3%A4_spagettihirvi%C3%B6
Jehovan todistajiin.