äidin auttaminen
Äitini asuu omakotitalossa seuranaan laisks alkoholiin menevä mies. Äitini on jo eläkeläinen ja vanha. Onko minun tehtäväni käydä tekemässä siivoukset yms muut siellä? Hän itkee olevansa uupunut. Itsekään en jaksa tilannetta vaan olen kehottanut muuttamaan pois hrlppoonyksiöön. Mies ei tosin suostu asuntoa myymään. Itse en jaksa henkisesti koska taustalla muutakin ongelmaa.
Kommentit (12)
Ei sinun siivouksessa tarvitse auttaa mutta voisitko tukea enemmän vaikka sitä muuttoa ajatellen. Pelkkä kehotus ei ehkä riitä, keskustelkaa kunnolla tilanteesta. Äitisi on selvästi uupunut.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:06"]Ei sinun siivouksessa tarvitse auttaa mutta voisitko tukea enemmän vaikka sitä muuttoa ajatellen. Pelkkä kehotus ei ehkä riitä, keskustelkaa kunnolla tilanteesta. Äitisi on selvästi uupunut.
[/quote]
olen kuunnellut ja keskustellut. Viimeiset 20v totta puhuen. Hänen on paha olla mutta muutosta ei tule.
Tietenkään ei ole sinun tehtäväsi huolehtia vanhasta uupuneesta äidistäsi. Jätä sinne vain itkemään, itsepähän on soppansa keittänyt. Sitä saa mitä tilaa, mitäs on tullut vanhaksi ja ottanut juopon ukon. Antaa mummun vaan kuolla uupumukseensa, sillähän siitäkin riesasta irti pääsee. Pidä vain huoli että itselläsi on kivaa!
No jos ihminen ehdointahdoin haluaa elää juopon kanssa joka ei osuuttaan siivoamisessa ja muussa hoida niin onko oikein, että joku omainen siinä kuluttaa itsensä loppuun?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:30"]
No jos ihminen ehdointahdoin haluaa elää juopon kanssa joka ei osuuttaan siivoamisessa ja muussa hoida niin onko oikein, että joku omainen siinä kuluttaa itsensä loppuun?
[/quote]
Meiltäkö sä haet synninpäästöä ja lupaa hylätä vanha sairas äiti? No saat luvan, ole hyvä. Itsepähän omatuntosi kanssa elät.
Voithan vähän autella. Mutta jos olet työssä käyvä itse ja pieniä lapsia on. Eihän se paha ole jos äidilläsi kävisi siivoja säännöllisesti.
Minun mielestäni tilanne olisi helposti helpotettavissa muutolla. Niin kauan kuin tätä ei ole tehty, et ole mielestäni velvollinen siivoamaan, toki tukea voi antaa muuten.
Ei kai ne muuta ikinä, jos palvelu tuolla pelaa, ja "pakkoa" muuttoon ei ole.
Ota yhteys äitisi asuinkunnan sosiaalivirastoon. Kerro heille rehellisesti kaikki ja ehkä voit vielä vähän liioitellakin niin sieltä käy joku tarkistamassa äitisi tilanteen.
Ehkä ammatillinen kontakti ja puhe saa äitisikin ymmärtämään, että ero ja pois muutto olisi hänen edukseen.
Siivoojat on sitä varten, ei sukulaisuussuhde velvoita ketään siivoamaan ilmaiseksi. Voihan siitä juoposta olla äidillesi seuraa vaikka varmaan kuseksiikin vessan kamalan hajuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:30"]
[/quote]
Meiltäkö sä haet synninpäästöä ja lupaa hylätä vanha sairas äiti? No saat luvan, ole hyvä. Itsepähän omatuntosi kanssa elät.
[/quote]
en hae synninpäästöä. Teenmielestäni voitavani ja kyseessä monimutkainen tilanne joka ei sillä parane että käyn siivoamassa kerran viikossa. Autan jo nytkin, käyn kaupassa asioilla, kuuntelen ja siivoilen. Silti en enää jaksa toimia psykologina, lakimiehenä, parisuhdeneuvojana jne johon minulla oletettaisiin olevan resursseja. Ehkä tilannetta ei ymmärrä kuin sellaiset joilla tosiaan on ongelmaiset vanhemmat. Normaalia on auttaa silloiin tällöin mutta oma tilanteeni ei ole normaali.
Ei ole.