Miksi miehille pitäisi aina olla lihaa tarjolla?
Ajattelin tehdä juhannukseski feta-kasvispiirakkaa, salaattia ja jotain makeaa päiväseltään kyläileville vieraille, kunnes tuttuni älähti lihattomista tarjoiluista. Miehet eivät kuulemma pärjää ilman lihaa, ja vähintään makkarat pitäisi grillata. Siis miehille, naiset ilmeisesti haarukoivat nätisti salaattia tämän tuttuni mielikuvissa :D
Eivätkö miehet tosiaan pärjää muutamaa tuntia ilman lihaa? Joissai menunsuunnittelukeskusteluissakin törmää tuohon, että nimenomaan miehiä varten pitää tarjolla olla lihaa.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:54"]
Ap:n kahvitteluhetki tuskin on mikään ideologian julistamistilaisuus. Vai onko se normaalia syödä kahvin kera makkaraa?
[/quote]
Ideologiaa se on kasvissyöntikin.
[/quote]
En edelleenkään ole kasvissyöjä, kyseessä ei EDELLEENKÄÄN ole minkäänlainen ideologinen piirakka, vaan yksi omista lemppariresepteistäni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:01"]
Ap:n kahvitteluhetki tuskin on mikään ideologian julistamistilaisuus. Vai onko se normaalia syödä kahvin kera makkaraa?
[/quote]
[/quote]
En edelleenkään ole kasvissyöjä, kyseessä ei EDELLEENKÄÄN ole minkäänlainen ideologinen piirakka, vaan yksi omista lemppariresepteistäni.
Ap
[/quote]
No miksi makkaran syöminen olisi idologiaa, mutta sinun kasvisruoat ei?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:39"]
Tämä onkin jännä juttu. Nimittäin se, että kasvisruokailija toivoo kyläillessään, että hänen ruokavaliotaan kunnioitetaan ja valmistetaan hänelle sopivaa kasvisruokaa.
Kun sitten kasvissyöjä pitää itse pippalot, niin lihaa syövien vieraiden on vaan syötävä sitä kasvisruokaa. Lihan pyytäjät tuhahdetaan raakalaisiksi junteiksi.
Muistapa nyt sitten, ettet vastaisuudessa enää koskaan vaadi tai edes pyydä missään kyläillessä itsellesi erillistä kasvisruokaa.
[/quote]
Miten minusta taas tuntuu, että se taitaa ennemminkin olla toisin päin. Itselleni lähinnä tuhahdetaan ja nauretaan, kun kerron etukäteen esimerkiksi ennen sukujuhlia kasvisruokavaliostani. Silti kuitenkin siellä on aina alkuruokana vain ja ainostaan se riistakeitto tai muu lihakeitto, mistä menee mahakin sekaisin, kun olen niin kauan ollut syömättä lihaa. Jos jätän ottamatta, niin minun käytöstäni pidetään loukkaavana.
Itse taas vieraita kestitessäni teen aina myös lihallisen version ja otan erityisruokavaliot huomioon.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Missä kohtaa olen puhunut lihansyönnistä ideologiana? Syön itsekin lihaa. Minusta nyt vain on vähän naurettavaa, että joidenkin mielestä miehille olisi _aina_ oltava liharuokaa.
Nyt alkoi ihan älyttömästi tämän ketjuna ansiosta tehdä mieli kasvispiirakkaa. Taidammepa meidän pihvinsyöjäperheessä tehdä jotain sellaista juhannuksena.
Joo, kyllä raavas mies tarvitsee lihaa. Ja lihansyöntihän kuuluu ihmisen metsästäjäluonteeseen, eli nykyajalla tarkoittaa makkarahyllyllä huuhailua.
http://boldanddetermined.com/2011/06/03/the-iron-by-henry-rollins/ Kauhean laiha ja lihakseton naru tämäkin vegemies :D
Kuuluisia vegaaneja
Brendan Brazier - triatlonisti
Timothy Bradley - nyrkkeilijä
Bob Harper - personal trainer
Robert Cheeke - kehonrakentaja
Stalim Soudamire - NBA koripalloilija
Georges Laraque - jääkiekkoilija
Ricky Williams - jenkkifutaaja
Mike Tyson
Sen lisäksi mm. Anthony Kields joka ei hänkään mikään pulkannaru ole. Ovat varmaan raukat aina nälissään eivätkä edes tajua etteivät pärjää ilman lihaa kun ovat miehiä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:08"]
Tämä onkin jännä juttu. Nimittäin se, että kasvisruokailija toivoo kyläillessään, että hänen ruokavaliotaan kunnioitetaan ja valmistetaan hänelle sopivaa kasvisruokaa.
Kun sitten kasvissyöjä pitää itse pippalot, niin lihaa syövien vieraiden on vaan syötävä sitä kasvisruokaa. Lihan pyytäjät tuhahdetaan raakalaisiksi junteiksi.
Muistapa nyt sitten, ettet vastaisuudessa enää koskaan vaadi tai edes pyydä missään kyläillessä itsellesi erillistä kasvisruokaa.
[/quote]
Miten minusta taas tuntuu, että se taitaa ennemminkin olla toisin päin. Itselleni lähinnä tuhahdetaan ja nauretaan, kun kerron etukäteen esimerkiksi ennen sukujuhlia kasvisruokavaliostani. Silti kuitenkin siellä on aina alkuruokana vain ja ainostaan se riistakeitto tai muu lihakeitto, mistä menee mahakin sekaisin, kun olen niin kauan ollut syömättä lihaa. Jos jätän ottamatta, niin minun käytöstäni pidetään loukkaavana.
Itse taas vieraita kestitessäni teen aina myös lihallisen version ja otan erityisruokavaliot huomioon.
[/quote]
Kyllä tuo on harvinaista. Koskaan en ole kasvissyöjän kotona lihaa saanut. Ja juhlissa hypitään kasvissyöjän, ja toki muidenkin erikoisruokavalioa noudattavien pillin mukaan, hankala miettiä hyvät tarjottavat kun se ja se ei syö sitä ja tätä ja ne taas ei näitä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Missä kohtaa olen puhunut lihansyönnistä ideologiana? Syön itsekin lihaa. Minusta nyt vain on vähän naurettavaa, että joidenkin mielestä miehille olisi _aina_ oltava liharuokaa.
[/quote]
Ei kai kukaan ole sanonut että aina, 24/7, vaan edes kerran päivässä pääruokailun yhteydessä, että kaikki saavat tarpeeksi ravintoa omasta mielestään.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:38"]
Ei kai kukaan ole sanonut että aina, 24/7, vaan edes kerran päivässä pääruokailun yhteydessä, että kaikki saavat tarpeeksi ravintoa omasta mielestään.
[/quote]
Olet vähän väärässä ketjussa. Luepa aloitus uudestaan. Oli nimenomaan kyse ap:n kahvitarjoiluista.
Ja kukaan ei tarvitse lihaa joka päivä.
Onpas täällä junttimaisia vastauksia jotkut. Mulla ei ole mitään erikoisruokavaliota tai ideologiaa, ihan sekasyöjä olen, mutta saatan jossain vaiheessa vaan tajuta, etten ole syönyt lihaa pariin päivään. Tykkään kokata monipuolisesti ja joskus tulee tehtyä ruokaa, johon ei vaan tule lihaa.
Jos vieraat alkavat vaatimaan sulta jotain tiettyjä ruokia niin sano, että voivat kyllä tuoda omat grillattavat jos miehestä tuntuu siltä, ettei selviä yhtä iltaa ilman makkaraa. Ei sun tarvitse rahoittaa toisten riippuvuuksia.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:36"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä tuo on harvinaista. Koskaan en ole kasvissyöjän kotona lihaa saanut. Ja juhlissa hypitään kasvissyöjän, ja toki muidenkin erikoisruokavalioa noudattavien pillin mukaan, hankala miettiä hyvät tarjottavat kun se ja se ei syö sitä ja tätä ja ne taas ei näitä.
[/quote]
No näin keliaakikkona ainakin itse tunnun ottavan enemmän näitä kyläpaikkoja huomioon, kuin kasvissyöjät. En koskaan pyydä tai vaadi gluteenitonta, vaan otan omat eväät mukaan. Joskus tosin joku läheisempi saattaa vaatimalla vaatia, että saa kokeilla tehdä minulle jotain gluteenitonta.
Meillä taas ei tarjoilla kotona gluteenia, syy on varmaan ihan selvä. Gluteeniruoan laittaminen meideän keittiössä vaatii niin ison puhdistusoperaation, etten parin kerran jälkeen ole enää sitä valmis tekemään. Kaiken tulee olla takuuvarmasti puhdasta gluteenista, jotta siellä uskaltaa tehdä ja syödä keliaakikolle sopivaa ruokaa. Samoin gluteenileivonta on meidän keittiössä täysin kiellettyä, kun vehnäjauhoa voi pöllähtää esim. puhtaisiin astioihin, mausteisiin jne.
Varaa erilliseen kippoon makkarapaloja josta miespuolinen vieraasi voi napsia suruunsa tai vaimonsa jos Pertille kerkes tulla jo niin paha mieli ette alahuulen väpinältään ja kyyneliltään enää edes näe eteensä. Hänhän on kuitenkin mies, ei voi olettaa että hän noin vain pärjäisi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Nyt on suomen lyhyt kesä ja ollaan mökillä...
[/quote]
Eli kannattaa tarjota tuoreista kotimaisista kasviksista laitettua ruokaa.
[/quote]
Kotimaiset kasvikset ovat aivan liian kalliita, jotta niillä saisi helvetin iso mies mahansa täyteen. Nyt huora keittiöön lihamureketta tekemää, tai tulee nyrkistä naamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Nyt on suomen lyhyt kesä ja ollaan mökillä...
[/quote]
Eli kannattaa tarjota tuoreista kotimaisista kasviksista laitettua ruokaa.
[/quote]
Kotimaiset kasvikset ovat aivan liian kalliita, jotta niillä saisi helvetin iso mies mahansa täyteen. Nyt huora keittiöön lihamureketta tekemää, tai tulee nyrkistä naamaan.
[/quote]
No onhan nyt varmaan mikä tahansa ruoka liian kallista, jos kaikki työttömyyskorvaukset menee lähiräkälän kaljoihin.
Hih. Just yhtä lastenkirjaa luin ja kuvittelin jostain syystä päähenkilön tytöksi. No ihmettelin kun siinä tarjottiin sille pihvejä jonkun hoitajan toimesta. Paljastui että päähenkilö olikin poika. eli tämä on perinne. Kummallahan sukupuolella olisi isommat lihakset jos ruokavalio olisi sama...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:38"]
[/quote]
Olet vähän väärässä ketjussa. Luepa aloitus uudestaan. Oli nimenomaan kyse ap:n kahvitarjoiluista.
Ja kukaan ei tarvitse lihaa joka päivä.
[/quote]
Joo, ymmärsin kyllä että oli kyse kahvittelusta, mutta ap kuitenkin kysyi että pitääkö miehille aina olla lihaa, ja sitten keskusteltiin siitä pitääkö joka päivä syödä lihaa jos on mies.
Minä kyllä luulen että tuossa on nyt käynyt joku väärinkäsitys ap:n ja sen henkilön välillä joka oli puhunut että pitäisi makkaraa laittaa lisäksi.
Ehkä oli kuitenkin kyse enemmästä kuin vain normaalista päiväkahvista, jonka jälkeen syödään vielä kunnon ruokaa. Ehkä tämä makkaran ehdottaja oli huolissaan siitä että edessä tai takana tai sekä että on pitkä päivä syömättä kunnon ruokaa, ja tosiaan jollain isolla miehellä voi olla isompi nälkä kuin pelkkä yksi piirakanpala ja vähän salaattia.
Munaa tarttee olla varattu joillekin miehille. Siinä makkaran korvike.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No näin keliaakikkona ainakin itse tunnun ottavan enemmän näitä kyläpaikkoja huomioon, kuin kasvissyöjät. En koskaan pyydä tai vaadi gluteenitonta, vaan otan omat eväät mukaan. Joskus tosin joku läheisempi saattaa vaatimalla vaatia, että saa kokeilla tehdä minulle jotain gluteenitonta.
Meillä taas ei tarjoilla kotona gluteenia, syy on varmaan ihan selvä. Gluteeniruoan laittaminen meideän keittiössä vaatii niin ison puhdistusoperaation, etten parin kerran jälkeen ole enää sitä valmis tekemään. Kaiken tulee olla takuuvarmasti puhdasta gluteenista, jotta siellä uskaltaa tehdä ja syödä keliaakikolle sopivaa ruokaa. Samoin gluteenileivonta on meidän keittiössä täysin kiellettyä, kun vehnäjauhoa voi pöllähtää esim. puhtaisiin astioihin, mausteisiin jne.
[/quote]
Ja kehtaat vielä tähän ketjuun tulla tuollaisia tekosyitä esittämään. Vieraiden toiveita tulee kunnioittaa ja kyllähän gluteiini kuuluu juhlaan, sen tietää jokainen. Miksi laita vieraasi kärvistelemään vain siksi, ettet itse "voi" syödä gluteiinia. Älä sitten ihmettele, jos ei tule vieraita enää seuraavalla kerralla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:20"]
Lihattomat ruoat on sama kuin söisi muttei kuitenkaan kunnolla. Tulee pettynyt olo, tässäkö tämä oli. Sama kuin lähtisi juoksulenkille mutta kiertäisi lähimmän talon kävellen ja palaisi kotiin. Liha+kasvisruoasta saa rakennettua monipuolisen aterian, pitää nälkää, maistuu hyvälle ja antaa täyteläisen tunteen.
[/quote]
Aika outoa. Minun mieheni syö hyvin lihapainotteisesti, mutta kyllä se vatsa täyteen tulee moneksi tunniksi soijamakaronilaatikostakin.