Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emäntä pakkasi puolet viemistäni tuliaisista mulla takaisin, koska he eivät tykkää/käytä

Vierailija
23.06.2021 |

Tämä siis taannoin kun käytiin sukulaisten luona. Tuotteet oli kuitenkin ihan perusjuttuja kuten kahvia, teetä ja keksejä, olisivat vaan laittaneet seuraavalle kiertoon. Tyhmä olo tuli kun antoi takaisin..
Mitä itse teet, jos saat vaikka väärää merkkiä kahvia.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii taas toi peukutus laitat yhden alas laittaa samalla 2-4 ylös.

Miksi pitäisi roskiin ottaa tuotteita, joita ei käytetä? Mökki tilanne vielä, jossa roskat saattaa joutua itse viemään muutoinkin pois, jos ei jätekuljetusta. Itse en jaksa etsiä tuotteille ottajia vaan vie pois tai kaatopaikka.

Peukutus toumii käsittääkseni niin että kun itse peukutar se näyttää määrän joka on tullut sillä aikaa kyn sulla sivu ollut auki. Eli päivittää annetut peukut.

Vierailija
22/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuskaat jotain surkeita tuotteita toisten nurkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi tuliaisista kieltäytyä. Tarjoilisin sitten seuraaville vierailijoille tai veisin töihin, jos ei itse niitä käytettäisi.

Mummoni teki tuota samaa ja pakkaili tuodut tuliaiset takaisin vieraiden laukkuihin. Kehtasi kuitenkin aina pauhata ihmisten töykeydestä ja kuinka tullaan vaan valmiiseen pöytään!!!

Kukaan vieraista ei koskaan ole tullut ilman tuliaisia ja aina on autettu askereissa. Mummoni oli vaan ikävä ihminen.

Vierailija
24/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla menet kahta kättä heiluttaen.

Vierailija
25/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos veit X-tra-kahvia tai vastaavaa, niin sitten ymmärrän. Sellaista ei voi antaa edes kellekään eteenpäin.

Vierailija
26/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan pakkaisi takaisin. Kiittäisin kauniisti ja veisin sitten vaikka töihin. 

Sama.Tai sitten juottaisin vierailla "vääränmerkkisen" kahvin. En nimittäin juo kahvia vaan teetä. Olisin juottanut kahvin tuliaisen tuojille. Moni vieras tuokin omat kahvit mukanaan, koska toisinaan en muista ostaa kahvia vierasvaroiksi. 

Lahjasta pitää kiittää, vaikka olisi epämieluinenkin, samoin tuliaisista, kiittäminen jo kuuluu peruskäytöstapoihinkin. 

Vierailija
27/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sukulainen, joka kantaa yleensä kaikki kirpputorilta ostamansa tavarat minulle, jättää ovenripaan roikkumaan. Olen sanonut, etten ota vastaan mitään ruokaa enkä tavaraa, ei tunnu menevän perille. Sitten loukkaantuu, jos en ota tavaroita tai ruokaa vastaan.

Vierailija
28/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein, tuntuuhan se vähän pahalta, mutta jos kaapit ovat täynnä ja kaikki tuo koko ajan jotain turhaa, niin parasta ne on vain palauttaa takaisin. Nyt tiedät, että hänelle ei tarvitse tuoda mitään.

eli poimit rusinat pullasta. tikulla sinua rusinasilmään. kaapitkin on jo täynnä, vedit ässän hihasta, ja muut kommariakat peukuttaa.

Vierailija
29/55 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan lahja vastaan. Hymyillään.

Kun vieras on poistunut tehdään lahjalle mitä tahansa.

Sain kerran tiskirätin, kun olin saaressa passannut vieraita. Hymy tuli, mutta kyllä oli vaikeaa.

Vierailija
30/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliantropologiaa kerran opiskelin ja mieleen jäi lahja. Eli lahjan pitää aina olla vastavuoroista ja tasa-arvoista. Eli lähetät joulukortin, saat joulukortin. Annat 20 e joululahjan, saat 20 e joululahjan. Et muista synttäriä, sun synttäriä ei muisteta. Kehut ulkonäköä, palautteena sinun ulkonäköäsi kehutaan. Jos lahja on liian suuri eikä pysty vastalahjaan, siitä kieltäydytään. Tämä jokaisessa kulttuurissa.

Minä ajattelen, että veit tuliaisia liikaa. Tällöin veit vaikka kahville ja pullalle (2 e kustannus) parin tunnin ajaksi kahvia, teetä, piparia jne (20 e). Aivan ylimitoitettua. Tällöin ei kuulu ottaa vastaan.

Tai isäntäpari etukäteen sanonut, että älä tuo tuliaisia ja kuitenkin toit. Minusta tosi epäkohteliasta tuoda suurta määrää koristekrääsää, juomaa tai ruokaa, jos ei isäntäperhe niitä halua tai tarvitse. Ympäristöä pitää suojella liialta ja turhalta kulutukselta. Vihaan pitää juhlia tms kun vieraat roudaavat kotiini kaikkea, mitä en halua. Kaapit jo valmiiksi pullollaan. Roskiin en ala käyttökelpoista laittaa vaan parempi antaa vieraalle, jos ovat heidän herkkujaan.

Vierailija
31/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliantropologiaa kerran opiskelin ja mieleen jäi lahja. Eli lahjan pitää aina olla vastavuoroista ja tasa-arvoista. Eli lähetät joulukortin, saat joulukortin. Annat 20 e joululahjan, saat 20 e joululahjan. Et muista synttäriä, sun synttäriä ei muisteta. Kehut ulkonäköä, palautteena sinun ulkonäköäsi kehutaan. Jos lahja on liian suuri eikä pysty vastalahjaan, siitä kieltäydytään. Tämä jokaisessa kulttuurissa.

Ei tuo viimeinen kyllä mitenkään pidä paikkaansa. Jos vien vaikka opiskelijalle lahjan, en todellakaan oleta että hän lahjoisi minua samalla tavalla. Toisaalta ei kaikki edes halua pitää juhlia (esim. minä) ja silti vien muille mielelläni lahjoja, enkä odota minkäänlaista vastalahjaa. 

Vierailija
32/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ottanut sen paketin ja kantanut siltä istumalta piharoskikseen.

Mietin myös, että olisin sanonut: Pistä sitten ne roskiin. Olisin halunnut nähdä emännän naamavärkin ja sen, että laittaako hän todella roskiin viemiseni. 

Vierailija
33/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen, että veit tuliaisia liikaa. Tällöin veit vaikka kahville ja pullalle (2 e kustannus) parin tunnin ajaksi kahvia, teetä, piparia jne (20 e). Aivan ylimitoitettua. Tällöin ei kuulu ottaa vastaan.

Tai isäntäpari etukäteen sanonut, että älä tuo tuliaisia ja kuitenkin toit. Minusta tosi epäkohteliasta tuoda suurta määrää koristekrääsää, juomaa tai ruokaa, jos ei isäntäperhe niitä halua tai tarvitse. Ympäristöä pitää suojella liialta ja turhalta kulutukselta. Vihaan pitää ju

Tulee mieleen Rillit huurussa -sarjan joululahjaepisodi. Sheldon osti varoiksi valtavan määrän lahjoja, koska ei tiennyt, minkä arvoisen lahjan tulee saamaan itse.

Yhden ystävättären kanssa meillä oli tapana antaa samanarvoiset lahjakortit toisillemme lahjaksi.

Vierailija
34/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi itselleni viimeinen kyläreissu siihen taloon!

Vierailija
35/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei käytetä,ne jää joko kaappiin vanhenemaan tai vien töihin muille. Aina kuiten en koe velvollisuudekseni viedä mitään töihin. Jos mulla muuten hyvä ja antelias fiilis niin vien. Joskus kollegat on niin ärsyttäviä, että en varmasti vie mitään. Lahjaksi saadut skumpat jää homehtumaan hyllylle. Ja muitakin mitkä vaatii tietynlaista säilytys tapaa,mut sitä mulla ei ole. Enkä juo yksin eikä ole ketään kenen kanssa juoda. Jos hyvin käy et kutsu jonnekkin sattuu tulemaan ( mikä on aika epätodennäköistä) niin vien lahjaksi sen saamani skumpan.

Vierailija
36/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel!

Vierailija
37/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, joille kelpaa vain tietyn merelliset tuotteet. Voihan uusia makuja kokeilla ja juoda vaikka välillä vähän eri paastoista kahvia kuin mihin on tottunut.

Juon vain tummapaahtoista luomua, koska vatsa ei siedä muuta. En halua syödä makeita herkkuja. Inhoan kaikkia muiden tuomisia ja joululahjat, ne vasta hirveitä ovat. Lapasia villa- allergiselle jne. Yritän aina sanoa, että mitään ei tarvitse tuoda. Takaisin en tuliaisia anna mutta seuraavana päivänä vien ne jakoon työpaikalle ja lahjat esim. vaatekeräykseen.

Vierailija
38/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no joo, ehkä olisin tosiaan itsekin pitänyt tavarat ja laittanut kiertoon, mutta toisaalta en nyt mitenkään kamalana vaihtoehtona tuotakaan pidä. Parempi antaa takaisin kun jättää kaappiin vanhenemaan pilalle.

Uskomatonta, että jonkun sosiaalinen tasapainoaisti on näin rikki. Ei, lahjoja ei todellakaan anneta koskaan takaisin, ja käytännöllisiin syihin on täysin järjetöntä vedota. Ehkä olet mies tai autistinainen? Järkyttävää moukkamaisuutta palauttaa lahjoja, jos teet sitä itse ihan vaan koska se ei ole "niin kamala" vaihtoehto, niin kyllä se vaan on. Annat itsestäsi kuvan todella ikävänä, ilkeänä ihmisenä.

Ap, olen tosi pahoillani puolestasi. Mutta ehkä emäntä oli tällainen samanlainen tapaus, joka oikeasti luulee, että on ok ajatella vain "järkevästi" (mitä se ei todellakaan ole). Toinen vaihtoehto on ikävämpi: emäntä halusi tietoisesti 

Miksi mies noin toimis? Tai autistinainen?

Vierailija
39/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ottanut sen paketin ja kantanut siltä istumalta piharoskikseen.

Saanko kysyä, miksi?  Siis "siltä istumalta."

Ihan pakkoko olisi loukata sitä tuliaisten tuojaa?  Eihän hän mitään pahaa tarkoittanut.  

En käsitä tällaisia ihmisiä.  Pidätkö itseäsi niiiiiin tärkeänä, että sinulle ei saa edes käteen antaa itsellesi tarpeetonta tavaraa?  Et mitenkään voisi vain kiittää ja laittaa ne tavarat sivuun.  Hävittää ne vasta sitten, kun se tuoja tai kukaan vieraista ei näe?

Täällä oli joskus ketju alkoholin tuomisesta lahjaksi.  Joku ärhäkkä mamma silloinkin julisti, kuinka jos hänelle joku tuo vääränlaista punaviiniä, niin saa katsoa, kuinka hän välittömästi kaataisi koko pullollisen viemäriin!!!!!

Että niin tärkeitä tätejä.

On siis ihmisiä, joille ei saa heidän mielestään antaa mitään muuta kuin hänen mielensä mukaista tuomista.  Häntä on miellytettävä ja erehtyä ei saa!  

Kuitenkin maailma on täynnä erehtymisiä.  En minäkään kaikista kahvimerkeistä pidä.  Jos joku tuo minulle sitä, mistä en tykkää, kiitän kauniisti ja laitan myöhemmin kiertoon.  Aina jollekin kelpaa ja joku ilahtuu.

Miksi meidän pitää olla niin tylyjä toisillemme?

Siitäkö maailma paranee ja onnellisuutemme lisääntyy?

Vierailija
40/55 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos veit X-tra-kahvia tai vastaavaa, niin sitten ymmärrän. Sellaista ei voi antaa edes kellekään eteenpäin.

Ottaisin vastaan senkin.  Sekoitan kesällä kukkamultaan, tulee kuohkeata multaa ja kukat viihtyy.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi