Pelkään siskoni pettyvän rippilahjaansa
Aion ostaa itselleni ja siskolleni matkan Bangkokiin elokuussa. Sisko on ilmaissut mielenkiintonsa lähinnä New Yorkia ja Lontoota kohti, mutta jälkimmäinen on hieman tylsä mielestäni, enkä haluaisi mennä sinne enää. New Yorkiin ja Bangkokiin on lennot samaa hintaluokkaa, mutta Thaimaa hintatasoltaan reilusti jenkkilää halvempi. Viettelen tällä hetkellä välivuotta kassalla ja palkka ei päätä huimaa, joten lompakkoahan tuo syö.. Kannattaako? Vai pitäisikö uhrautua ja tyytyä Lontooseen?
Kommentit (57)
Käykää Lontoonmatkan aikana vaikka Oxfordissa, Cambridgessä tai Brightonissa, ihan vaihtelun vuoksi. Kaikkiin on noin tunnin junamatka.
Onko sinulla jo oystercard? Siskosi ei enää mene ilmaiseksi metrossa, suosittelisin kortin hankkimista (etukäteen visitbritain.co.uk kaupasta) jos aiotte kulkea keskusta-alueella paljon. Kortti kelpaa busseissa ja metroissa, huomattavasti halvempaa kuin kertamaksut, eikä tarvitse olla kolikoita koko ajan käsillä, eikä jonottaa lippuautomaateilla.
Lontoota suosittelen. Norskilla oli aika halvat liput kun itse tutkin niitä. Aamulennoille välillä vain 81€/henkilö suuntaansa. Ja Oxfordissa suosittelen käymään. Oon ite menossa sinne viikoksi elokuussa ennen kuin koulut alkaa 13.8.
Jos nyt viet tytön bangkokiin sen hänen toivomansa lontoon sijaan, niin tuo on vähän sama kuin ne jotka ostaa toivotun parin hackman aterimen sijaan 24-osaisen aterinsetin Ikeasta ja ihmettelevät miksi lahjansaaja ei ole iloinen..
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:44"]
Päädyin jo Lontooseen, vielä pitäisi vaan löytää edulliset lennot..
ap
[/quote]
Säädydillinen hotelli on kyllä vaikeampi juttu elokuussa...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 10:29"]Jos nyt viet tytön bangkokiin sen hänen toivomansa lontoon sijaan, niin tuo on vähän sama kuin ne jotka ostaa toivotun parin hackman aterimen sijaan 24-osaisen aterinsetin Ikeasta ja ihmettelevät miksi lahjansaaja ei ole iloinen..
[/quote]
Ei ne nyt ihan verrannolliset ole, koska paikassa A käyminen ei pilaa paikkaa B. Ei mene samalla tavalla hukkaan kuin turha tavara, aterimia kun ei oikein ole järkeä ostaa useampaa sarjaa. Tiedän kyllä tunteen, anoppi aina kysyy lahjatoivetta jotta voi ostaa jotain muuta. Kyllä se vituttaa kun toinen ostaa tahallaan väärää astiastoa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 10:29"]Jos nyt viet tytön bangkokiin sen hänen toivomansa lontoon sijaan, niin tuo on vähän sama kuin ne jotka ostaa toivotun parin hackman aterimen sijaan 24-osaisen aterinsetin Ikeasta ja ihmettelevät miksi lahjansaaja ei ole iloinen..
[/quote]
Ei olla puhuttu mistään matkoista mitään. On muuten vaan puhunut, että olisi kiva käydä Lontoossa. Matka on yllätys. :)
ap
Minusta Kouvola olisi paras matkakohde.
Minä vein siskoni ylioppilaslahjaksi Pietariin 10+ vuotta sitten ja läksin itse tulkiksi mukaan (samalle reissulle lähti muutama muukin kaverini, jotta saatiin ryhmäalennus ja oli turvallisempaa liikkua etenkin iltaisin).
Suosittelen Lontoota, ei siihen voi kyllästyä! Itseäni ei kiinnosta Aasia tippaakaan, työmatkoilla on tullut nähtyä Shanghai ja Kuala Lumpur. Thaimaata todellakin boikotoin minäkin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:19"]Siis mitä tylsää on Lontoossa?? Siellä on niiiiin paljon näkemistä ja kokemista, että kaikkea ei näe eikä koe vaikka kerran vuodessa kävisi. Ja varsinkin jos siskosi ei ole siellä ennen käynyt ja haluaa sinne.
[/quote]
Sain käsityksen, että he ovat jo käyneet Lontoossa. Moni ei halua samaan paikkaan useampaa kertaa
[/quote]
Lue avaus: "Sisko on ilmaissut mielenkiintonsa lähinnä New Yorkia ja Lontoota kohti"
[/quote]
"Enkä haluaisi mennä sinne enää"
[/quote]
Minä oon ollut siellä, sisko ei.
Ja kun rippilahjasta on kyse, niin ikää on tietysti se 15. Vaikka jotkut toki myöhemminkin käyvät.
ap
[/quote]
Mä avaisin rohkeasti keskustelun systerin kanssa: "Mitä tykkäisit jos veisin sut elokuussa Bangkokiin vähän niinku rippilahjaksi?". Voi olla, että tyttö olis taivaassa kun ei ole osannut ajatellakaan matkaa sinne päin. => Everybody wins.
Kummalle sitä lahjaa nyt olet oikeastaan ostamassa? Mietihän sitä. Jos siskosi lempiväri on punainen ja sinun sininen, ei ole järkevää ostaa pukinkonttiin sinistä paitaa siskollesi vain sen takia, että sinä olet kyllästynyt punaiseen ja tykkäät sinisestä.
Jos tämä on siskosi lahja, hanki hänelle mieleinen lahja. Jos toiveena on Lontoo tai New York, vie hänet jompaan kumpaan. Suosittelisin itse Lontoota. Voit lähteä Thaimaahan sitten vaikka kaverin kanssa. Jos olet itse jo käynyt Lontoosa, tilannehan on hyvä. Voit toimia samalla vähän oppaana siskollesi kun osa kaupungista on jo tuttua. Turha kuvitella, että yhden tai kahden lomareissun jälkeen Lontoo olisi nähty!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 12:39"]Minä vein siskoni ylioppilaslahjaksi Pietariin 10+ vuotta sitten ja läksin itse tulkiksi mukaan (samalle reissulle lähti muutama muukin kaverini, jotta saatiin ryhmäalennus ja oli turvallisempaa liikkua etenkin iltaisin).
Suosittelen Lontoota, ei siihen voi kyllästyä! Itseäni ei kiinnosta Aasia tippaakaan, työmatkoilla on tullut nähtyä Shanghai ja Kuala Lumpur. Thaimaata todellakin boikotoin minäkin.
[/quote]
Oliko sillä sun siskolla sitten kivaa kun se olikin sun ja sun kavereiden ryhmäalennusmatka?
Niin mietippä itse. Jos toivoisit vaikka keltaista lompakko ja lahjanantajan mielestä se olisi hieman tylsä ja hän antaisi sinulle kirkaan punaisen lompakon olisikot tyytyväinen vai pettynyt?
Tietenkin siskosi pettyy. Osta mieluummin ne lennot sinne Lontooseen ja olette siellä selaisen ajan mihin sinulla on varaa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 08:03"]Jos sulla ei ole rahaa/halua viedä siskoasi New Yorkiin, minne hän haluaa, vie sitten Lontooseen, jos se on hänelle toinen mieluinen kohde. Mä esimerkiksi en suurin surminkaan haluaisi Thaikkuihin, vaikka ilmaiseksi pääsisin.Sen sijaan Lontoo ja New York ovat mieleisiäni käyntikohteita.
Lahjan valitsemisessa kannattaa aina ottaa huomioon saajan toive. Ja jos tiedät siskosi haaveilevan pääsystä noihin kahteen kaupunkiin, niin miksi ihmeessä valitsisit jonkin toisen lomakohteen? :o
[/quote]
Aika paksua olisi kieltäytyä ilmaismatkasta, kun kohde ei ilmeisesti ole tarpeeksi trendikäs.
[/quote]
En ole tuo ylempi kirjoittaja, mutta minäkään en todellakaan halua matkustaa Thaimaaseen, eikä trendikkyydellä ole sen kanssa mitään tekemistä. Mieluummin matkustaisin vaikka Ahvenanmaalle. Tai Porvooseen.
Täältäkin ääni Lontoolle! Sinne voi mennä useammankin kerran, ei haittaa mitään. Thaimaassa en ole ollut enkä haluaisi edes ilmaiseksi, vaikka pääsisin. Ei vaan nappaa. Jos Aasiaan haluaa mennä, niin ennemmin sitten vaikka Japaniin.
Mutta Lontoo kuulostaa hyvältä tuollaiselle 15-vuotiaalle. Hänellä on vielä elämä edessä ja ehtii tehdä ne pidemmät reissut sitten vaikka miehensä kanssa.
Päädyin jo Lontooseen, vielä pitäisi vaan löytää edulliset lennot..
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 12:39"]Minä vein siskoni ylioppilaslahjaksi Pietariin 10+ vuotta sitten ja läksin itse tulkiksi mukaan (samalle reissulle lähti muutama muukin kaverini, jotta saatiin ryhmäalennus ja oli turvallisempaa liikkua etenkin iltaisin).
[/quote]
Oliko sillä sun siskolla sitten kivaa kun se olikin sun ja sun kavereiden ryhmäalennusmatka?
[/quote]
Oli. :-) Harmittaako se sua? Pietari vuosituhannen vaihteessa ei ollut niin turvallinen, että oltais uskallettu ihan kaksin lähteä. Ei siitä mitään haittaa ollut, että mukana oli yksi (meille molemmille tuttu) pariskunta ja kaksi muuta tyttökaveria (jotka systerini tunsi myös ennestään).
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:23"]Ap, vastaisitko kysymykseen - minkä ikäinen siskosi on? Eikö hänen pitäisi olla jossain koulussa elokuussa? Peruskoulut alkavat jossain päin maata jo 7.8., amikset vielä aikaisemmin. Jos sinä et ole ollut pitkillä lennoilla aikaisemmin, niin osaatko arvioida, kuinka paljon aikaero vaikuttaa heti reissun jälkeisiin päiviin. Ei ole kiva aloittaa koulussa, jos edellisenä iltana on on tullut 12 tunnin lennolta 5-7 tunnin aikaeron takaa. Se heittää päivärytmin ainakin viikoksi sekaisin. Suosittelisin Lontoota, jos en tietäisi, että elokuun alku on kammottava turistikaaos keskustassa. Saa olla aika kallis hotelli, että siellä olisi ilmastointi, ja elokuun alussa on ollut helteitä useana vuonna.
[/quote]
Kaikilla ei aikaero aiheuta ongelmia, ja jotkut ovat loman takia pois koulusta.
[/quote]
Sen takia kysyinkin, että onko sisko lentänyt pitkiä lentoja aikaisemmin. Jos aikaero vaikeuttaa reissun jälkeistä elämää, ja pitäisi vielä olla koulussa heti, niin isosiskon kannattaisi pohtia ajankohtaa tarkemmin. Viikkoa pidempiin poissaoloihin kun huoltajan pitäisi kysyä rehtorin lupa, ja siskohan ei ole huoltaja. Kannattaisi myös pikkusiskon iän vuoksi tsekata, saako ei-huoltaja matkustaa tuohon matkakohteeseen matkustaa alaikäisen kanssa.
[/quote]
Kyllähän meidän vanhemmat sen lapun allekirjottaisi, sisko on hyvä koulussa eikä putoa helposti kärryiltä.
Voi olla kuitenkin, että varaan tuon Lontoon matkan.
ap