Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieman erilainen teinien ruokkimisongelma

Vierailija
23.06.2021 |

Taustaa: erottiin miehen kanssa pari vuotta sitten, ei mitenkään sydämellisissä väleissä, mutta ei nyt psykoottisestikaan. Meillä kaksi lasta, tyttö 13 ja poika 15. Viikko-viikko-vanhemmuussydeemi. Mä jäin asumaan omakotitaloon, mies hommasi itselleen hulppean keskustakolmion.

No sitten siihen ongelmaan. Molemmat vanhemmat käy töissä ja mies vielä erittäin hyväpalkkainen, itselläkin ihan jees tulot. Mutta. Mies nyt sattuu olemaan tällainen oman elämänsä Master Chef - innokas kokkaaja ja kokeilee mielellään vaikka mitä eksoottisia ruokia. Lapset ovat tässä tulleet isäänsä, kun taas minua ei kokkaaminen innosta yhtään enkä jaksa mitään monimutkaisia ruokia.

Arvatkaapa mistä meillä eniten riidellään? No siitä, että lapset haluavat luonani samanlaisia herkkuja kuin isällään - sushia, kaalikääryleitä, loimulohta, kaiken maailman äyriäispastoja ja Beef Wellingtoneja...joita minä en osaa enkä edes halua tehdä! Muuten saisin seistä keittiössä aamusta iltaan!

Ei noille meinaa upota mitkään nopeatekoiset laatikot tai keitot, joita lämmitetään parina päivänä, eivät suostu syömään eineksiä eikä salaateilla kuulemma elä.

No eilen sitten helteen hauduttama pää meinas hajota lasten kitinään ja sanoin aika ronskilla äänensävyllä että jos ei täällä ruoat maistu, pitäisiköhän teidän muuttaa kokonaan isänne luokse. Suuttuivat ja murjottavat nyt huoneissaan. Huokaus. Miksei mulla voi olla tavallisen nirsoja lapsia, jotka syö vaan ranuja ja kalapuikkoja?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tässä mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa olekaan, mitä nyt vaan menetin hermot eilen vinkumiseen. Toisaalta isänsä tasan tietää, että en ole mikään pullantuoksuinen emäntä, niin nyt sitten oikein tahallaan tekee kaikkea superhienoa. Kai ne mun perunasipulikanasuikalelaatikot on ankeita jos on viikon syönyt kuin jossain himkatin Michelin-ravintolassa. Ja olen kyllä ehdottanut, että mitäs jos mies ottais enemmän teinejä kokkauksiin mukaan, mutta ei tuollainen hifistelijä jaksa pitkään osaamattomia teinejä katsella. Siis oikeasti mies rentoutuu tekemällä ruokaa. Ja totta kai muksut mieluusti tulee valmiiseen pöytään. AP

Vierailija
42/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai tässä mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa olekaan, mitä nyt vaan menetin hermot eilen vinkumiseen. Toisaalta isänsä tasan tietää, että en ole mikään pullantuoksuinen emäntä, niin nyt sitten oikein tahallaan tekee kaikkea superhienoa. Kai ne mun perunasipulikanasuikalelaatikot on ankeita jos on viikon syönyt kuin jossain himkatin Michelin-ravintolassa. Ja olen kyllä ehdottanut, että mitäs jos mies ottais enemmän teinejä kokkauksiin mukaan, mutta ei tuollainen hifistelijä jaksa pitkään osaamattomia teinejä katsella. Siis oikeasti mies rentoutuu tekemällä ruokaa. Ja totta kai muksut mieluusti tulee valmiiseen pöytään. AP

Etkö sä sitten mielelläsi mene valmiiseen pöytään. Mä ainakin menisin. Mielelläni jättäisin myös lapset kasvattamatta jos se tekisi joku muu. Vastuu kasvatuksesta on kuitenkin omista lapsistani minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit voivat jo kokata itse. Eivät he voi vaatia sinulta yhtään mitään spesiaaliruokia. Luulis tuon ikäisten ymmärtävän, kun niille sanoo että äiti ei ole mikään master chef ja piste. Meilläkin kotona isä kokkasi ja äidin ruoat oli lähinnä yleinen vitsi. Eipä ole koskaan tullut mieleen vaatia äidiltä mitään vaikeita ruokia.

Tunnen kyllä tuskasi siinä, ettei lapset syö tavallista ruokaa, mistä "kaikki" tykkää. Minun lapseni ei ole koskaan tykännyt esim. spagetista ja jauhelihakastikkeesta, ei syö mitään pastaa koska se on ällöttävää. Leivän päällä menee voi ja kurkku, mitään leikkeleitä tai juustoja ei syö. Huoh..

Vierailija
44/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mitä isän viikolla syövät. Äidin luona syövät äidin tekemää ruokaa tai tekevät itse. Jos ruuasta tulee paskaa, niin sitten syötte paskanmakuista ruokaa, siitähän oppivat, ettei ole niin helppoa. Ja eihän sitä ruuanlaittoa koskaan opi, jossei saa opetella.

Vierailija
45/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat kokit on aina miehiä.

Ja hammaslääkärit.

Ja kampaajat.

Ja sisustussuunnittelijat.

Vierailija
46/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia ruokia voi myös tehdä ”helpommin” käyttäen samoja aineksia mutta kokkaamistapaa muuttamalla. Esim. sushibowl sushin sijaan ja kesäkääryletarvikkeista salaatti.

Ps. Kuka nyt muutenkaan jatkuvasti viitsii syödä jotain edellispäivän laatikkoruokaa?

Vierailija
47/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushin ja makaronilaatikon välistä löytyy aika paljon ruokia. Älä tähtää sushiin tai niihin wellingtoineihin, mutta on paljon herkullisia ruokia, jotka eivät ole einestä tai laatikoita, mutta suht helppo ja nopea tehdä. Googlaa reseptejä, niin löydät uusia vaihtoehtoja, jotka eivät ole työläämpiä, mutta teinienkin mieleen. Aloita vaikka Jamie Oliverin nopeista resepteistä, äläkä pidä kiinni asenteesta, että hyvä ruoka on vaivalloista valmistaa. Esimerkiksi monet italialaiset kanaruoat ovat todella hyviä ja vaativat vähän vaivaa.   Voit myös tehdä puolivalmiiksi pakkaseen kastikepohjia, niin on nopeampi valmistaa ruoka arki-iltana. Ja kun löytää pari luottomarinadia, niin saat helpolla maukkaan illallisen. Mitä enemmän tekee, sitä helpommin se sujuu!

En itsekään söisi pelkkää beigeä, ruoka on nautinto. Olen etsinyt ahkerasti herkullisia ja nopeita reseptejä, jotta arkenakin ehtii syödä hyvää ruokaa. Itse asiassa moni uusi resepti on vienyt vähemmän aikaa kuin joku iänikuinen perusruoka. 

Vierailija
48/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sushin ja makaronilaatikon välistä löytyy aika paljon ruokia. Älä tähtää sushiin tai niihin wellingtoineihin, mutta on paljon herkullisia ruokia, jotka eivät ole einestä tai laatikoita, mutta suht helppo ja nopea tehdä. Googlaa reseptejä, niin löydät uusia vaihtoehtoja, jotka eivät ole työläämpiä, mutta teinienkin mieleen. Aloita vaikka Jamie Oliverin nopeista resepteistä, äläkä pidä kiinni asenteesta, että hyvä ruoka on vaivalloista valmistaa. Esimerkiksi monet italialaiset kanaruoat ovat todella hyviä ja vaativat vähän vaivaa.   Voit myös tehdä puolivalmiiksi pakkaseen kastikepohjia, niin on nopeampi valmistaa ruoka arki-iltana. Ja kun löytää pari luottomarinadia, niin saat helpolla maukkaan illallisen. Mitä enemmän tekee, sitä helpommin se sujuu!

En itsekään söisi pelkkää beigeä, ruoka on nautinto. Olen etsinyt ahkerasti herkullisia ja nopeita reseptejä, jotta arkenakin ehtii syödä hyvää ruokaa. Itse asiassa moni uusi resepti on vienyt vähemmän aikaa kuin joku iänikuinen perusruoka. 

Ääh... Ei kukaan jaksa tuollaista aina, ihan turha yrittää virittää tuollaista tähän keskusteluun.

Minäkään en pidä ruuanlaitosta, mutta teen sitä kyllä. Uusia reseptejä en paljoa katsoele ja tee mitään kastikepohjia pakastimeen, sillä evvk. Perheeni on silti aina tykännyt ruuasta ja mahansa sillä saa täyteen aivan takuulla, se riittää.

Vierailija
49/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääh... Ei kukaan jaksa tuollaista aina, ihan turha yrittää virittää tuollaista tähän keskusteluun.

Minäkään en pidä ruuanlaitosta, mutta teen sitä kyllä. Uusia reseptejä en paljoa katsoele ja tee mitään kastikepohjia pakastimeen, sillä evvk. Perheeni on silti aina tykännyt ruuasta ja mahansa sillä saa täyteen aivan takuulla, se riittää.

Beige.

Miten niin ei kukaan jaksa. Minä jaksan ja minulla sentään on kokopäivätyö ja aikaa vievä harrastus. Ja moni muukin jaksaa. Älä omaa laiskuuttasi yleistä. 

Vierailija
50/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy myös luokkaerot. Enkä nyt tarkoita haukkua, mutta ruokakulttuuri on myös yksi sivistyspääoman muoto. Varakkaamista ja/tai sivistyneimmistä kodeista tulevat lapset ovat myös moniruokaisempia ja tuntevat paremmin maailman keittiöitä ja ruokalajien hienouksia. Vähän sama siis kuin klassisen musiikin, kirjallisuuden ja taiteen tuntemus. 

Vierailija
51/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy myös luokkaerot. Enkä nyt tarkoita haukkua, mutta ruokakulttuuri on myös yksi sivistyspääoman muoto. Varakkaamista ja/tai sivistyneimmistä kodeista tulevat lapset ovat myös moniruokaisempia ja tuntevat paremmin maailman keittiöitä ja ruokalajien hienouksia. Vähän sama siis kuin klassisen musiikin, kirjallisuuden ja taiteen tuntemus. 

Ihan miten haluat, mutta valitettavasti ihmisiä ei voi lokeroida ihan noin. Ruokakulttuuri ja moni muukin asia ovat sellaisia taitoja ja tietoja, joita voi opetella koko elämänsä ajan, siis jos haluaa. Kaikilla ei vain ole samanlaiset mielenkiinnon kohteet kuin esimerkiksi sinulla. Lapsuudenperheen varakkuustaso ei määrittele asiaa täysin ja Suomessa varakkuus ei lokeroi lasta pysymään kastissaan loppuelämänsä ajan. Tottakai jotkut, niin rikkaat kuin köyhemmätkin, tykkäävät syödä vain jotakin sapuskaa ja mielenkiintoa ei löydy enempään, mutta ei se heistä sen vähemmän sivistynyttä tee. He ovat tyytyväisiä ja pätevät ehkä muissa asioissa, joista sinulla ei ole mitään hajua.

Joidenkin ruualla hifistely voi olla siis jopa vähän raskasta katsottavaa ja kuunneltavaa. Kaikkien ei tarvitse ymmärtää esimerkiksi korealaiseen keittiön hienouksia tai osata luetella kimchin aineksia ollakseen sivistyneitä

Sitä paitsi mitä vieras voisi tietää muiden perheiden ruuista yleensäkään? Jos toinen ei halua tehdä jotain kastikepohjia pakastimeen valmiiksi, niin hän saattaa tehdä todella herkullista ruokaa ihan oman maun mukaan ilman jonkun Oliverin reseptejä.

Kaikkia ei myöskään kiinnosta ruokien kanssa hössöttäminen, vaan jo kaupan savulohi, uudet perunat, simppeli ruohosipuli kermaviililastike ja salaatti maistuvat älyttömän hyvältä ja saavat hymyilemään. Olkoon se ruoka sitten sitä beigeä, jos joku niin haluaa, mutta se on rakasta, turvallista ja herkullista beigeä. Ei siihen hyvään oloon, sivistyneisyyteen ja kasvamiseen kuitenkaan tarvita sen enempää maailman keittiöitä tai muita hörhelöitä. Halutessaan niitä hörhelöitä voi mennä syömään vaikka paikallisen ostoskeskuksen kiinalaiseen tai ottaa nepalilaisesta pikaruokapaikasta mukaan päivän annos, kaikkea ei tarvitse vääntää itse. Kannattaa siis huolehtia ensin omista asioista ja sitten vasta alkaa stressata muiden sivistyksestä tai sen puutteesta. :)

Vierailija
52/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Beige.

Miten niin ei kukaan jaksa. Minä jaksan ja minulla sentään on kokopäivätyö ja aikaa vievä harrastus. Ja moni muukin jaksaa. Älä omaa laiskuuttasi yleistä. 

Hyvä juttu, hienoa! Harrasta rauhassa, tee kokopäivätyösi kunnialla ja valmista ihanaa ruokaa itsellesi ja rakkaillesi vaikka joka päivä.

Me kaikki muut äidit emme ole niin reippaita, vaan kolmen teinin ja meidän vanhempien muodostama perhe sai eilen ruuaksi ihan kunnon makaronilaatikkoa! Oli hyvää ja massut tulivat pullolleen. Maanantaina kokkasin nopeasti grillissä kananpojan minuuttipihvejä ja siihen oheen keittelin kotimaisia varhaisperunoita. Nam. Kastiketta en tehnyt, vaan pistimme pottujen päälle voita ja ripauksen suolaa. Salaatin ja tomaatit otin omasta puutarhasta.

Minullakin on kokopäivätyö, aikaa vievä harrastus ja paljon muutakin mukavaa elämässäni, mutta reseptejä en ole oikeastaan kovin kiinnostunut kokeilemaan. Pirkka ja Yhteishyvä -lehtien välissä tulevat ruokaliitteet kyllä selaan. Meitä on erilaisia, eikö olekin uskomaton juttu?

Vierailija
53/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, lapsesi pärjäävät sinun tekemilläsi ruuilla hyvin. Sinun ei tarvitse muuttua gourmetkokiksi teinien pyynnöstä, mutta voitte kyllä yhdessä valmistaa silloin tällöin hieman erikoisempaa toiveruokaa.

Käytä nuorten kanssa olevasi aika siis juuri niin kuin sinusta hyvälle tuntuu, eli menette vaikka kiipeilypuistoon, katsotte leffan sohvalla röhnöttäen tai menette päiväksi rannalle eväiden kanssa. Isukki voi tehdä sitten lasten kanssa erikoisia herkkuja, jos se on hänen ja teinien mielestä hyvä tapa viettää yhteistä aikaa.

Vierailija
54/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä sääntö on se, että sitä syödään, mitä on pöydässä. Ja jos ei kelpaa, sas6itse laittaa parempas. Tämän sanoisin joka kerta kun kitisevät. Eiköhän se toistamalla perille mee.

Vierailija
55/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaatin ja tomaatit otin omasta puutarhasta.

Ihan ohi kaiken, mutta epäreilua!!! Minun tomaattini vasta kukkivat.

Vierailija
56/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vaan hyvä, että lapset ovat kiinnostuneet kokeilemaan monia erilaisia ruokia. Monella on päinvastainen ongelma. Lapset voivat kokkailla itse ja varmaan löytyy myös joitain eksoottisia ruokalajeja, joita on helppo ja nopea tehdä. Äläkä suinkaan vieroksu uusien ruokalajien kokkaamista sinäkään, ohjeita kun tarkasti seuraa niin hyvää tulee, esim. nuo mainitsemasi kaalikääryleet on helppo tehdä.

Vierailija
57/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on vaan hyvä, että lapset ovat kiinnostuneet kokeilemaan monia erilaisia ruokia. Monella on päinvastainen ongelma. Lapset voivat kokkailla itse ja varmaan löytyy myös joitain eksoottisia ruokalajeja, joita on helppo ja nopea tehdä. Äläkä suinkaan vieroksu uusien ruokalajien kokkaamista sinäkään, ohjeita kun tarkasti seuraa niin hyvää tulee, esim. nuo mainitsemasi kaalikääryleet on helppo tehdä.

Hullu maailma. Äitiä kannustetaan passaamaan nirsot pennut entistä pahemmin pilalle. Ovat sen ikäisiä jo, että voivat opetella itse kokkaamaan (jos ei valmis kelpaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan