Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieman erilainen teinien ruokkimisongelma

Vierailija
23.06.2021 |

Taustaa: erottiin miehen kanssa pari vuotta sitten, ei mitenkään sydämellisissä väleissä, mutta ei nyt psykoottisestikaan. Meillä kaksi lasta, tyttö 13 ja poika 15. Viikko-viikko-vanhemmuussydeemi. Mä jäin asumaan omakotitaloon, mies hommasi itselleen hulppean keskustakolmion.

No sitten siihen ongelmaan. Molemmat vanhemmat käy töissä ja mies vielä erittäin hyväpalkkainen, itselläkin ihan jees tulot. Mutta. Mies nyt sattuu olemaan tällainen oman elämänsä Master Chef - innokas kokkaaja ja kokeilee mielellään vaikka mitä eksoottisia ruokia. Lapset ovat tässä tulleet isäänsä, kun taas minua ei kokkaaminen innosta yhtään enkä jaksa mitään monimutkaisia ruokia.

Arvatkaapa mistä meillä eniten riidellään? No siitä, että lapset haluavat luonani samanlaisia herkkuja kuin isällään - sushia, kaalikääryleitä, loimulohta, kaiken maailman äyriäispastoja ja Beef Wellingtoneja...joita minä en osaa enkä edes halua tehdä! Muuten saisin seistä keittiössä aamusta iltaan!

Ei noille meinaa upota mitkään nopeatekoiset laatikot tai keitot, joita lämmitetään parina päivänä, eivät suostu syömään eineksiä eikä salaateilla kuulemma elä.

No eilen sitten helteen hauduttama pää meinas hajota lasten kitinään ja sanoin aika ronskilla äänensävyllä että jos ei täällä ruoat maistu, pitäisiköhän teidän muuttaa kokonaan isänne luokse. Suuttuivat ja murjottavat nyt huoneissaan. Huokaus. Miksei mulla voi olla tavallisen nirsoja lapsia, jotka syö vaan ranuja ja kalapuikkoja?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi sinunkin ehkä aika päivittää kokkaamisesi äidin kanaviillokki-läskisoosiajoista nykypäivään.

Kun se ruuanlaitto ei kiinnosta,ei niin pennin vertaa. Ihan sama mitä syövät kunhan hienosteluruuat kokkaavat itse.

Kaikki eivät pidä ruuanlaitosta. Mun mielestä se on kamalaa! Kertakaikkiaan kamalaa.

Vierailija
22/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wolt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osta lapsille toivomansa ainekset ja anna heidän kokata. Tai vielä parempi, ole mukana ja anna heidän opettaa sinullekin. Ruuan laittaminen on ihan kivaa yhteistä tekemistä. Välillä voi tietysti vaikka tilata myös ravintolasta.

niin, teinit tekemään ruokaa, että patalaiska ap saa maata senkin ajan palstalla?

jos teinit tekee itselleen ruokaa, niin ap saa laittaa niitä kalapuikkoja ihan itse itselleen 

Niin. Entäs sitte. Kukin tyylillään!

Mä tilaisin ravintolasta joka ikisen ruuan mutta kun ne on niin kamalia. EI ole sitä mutta on tätä. Siks on pakko keittää keittoa,aina ja aina,ruuanlaitto on kamalaa ajan tuhlaamista.

Vierailija
24/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit tykkäävät kokeilla erilaisia ruokia ja olen sanonut, että kun laittavat ostoslistaan ainekset (jotka eivät ole ihan övereitä), niin ostan kyllä. Teemme niistä sitten yhdessä ruokaa tai he voivat tehdä myös itse ja minä tulen kaksi kättä heiluen hymyssä suin valmiiseen ruokapöytään.

Tämä sopii kaikille. Sovimme muutenkin yhdeassä aika paljon mitä syömme, sillä olen joskus ihan kurkkua myöten täynnä ruokien miettimistä. Teineiltä tulee tosi hyviä ideoita ja tein viimeksi eilen ruokaa 17 vuotiaan tyttäreni kanssa. Joskus kun hekään eivät jaksa miettiä mitään, niin mennään ihan tavallisella broitsufileellä ja perunoilla tai jauhelihakastikkeella ja spagetilla. Kaikille nekin kelpaavat oikein mainiosti.

Vierailija
25/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko ap:ltä kommenttia siihen monesti jo toistettuun ehdotukseen, että teinit kokkaisivat itse sellaista ruokaa, joka heille maistuu? Lähetä heidät kauppaan, anna rahat mukaan ja sano, että sillä rahalla saavat hankkia mitä tahansa ruoka-aineita ja loihtia teille kolmelle todellisen herkkuaterian.

Vierailija
26/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi sinunkin ehkä aika päivittää kokkaamisesi äidin kanaviillokki-läskisoosiajoista nykypäivään.

Miksi pitäisi? Ei tämä ruokien 'päivitys' ole välttämättä mikään hyvä asia. Mistähän johtuvat esim. valtavasti lisääntyvät suolisto-ongelmat nykyisin?

No ei ne suolisto-ongelmat johdu mistään äyriöispastoista tai beef wellingtoneista, vaan esim. huonoista einesruuista, roskaruuista ja karkeista.

Vierailija
27/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tuossa iässä itse suuren osan ruoastani, juuri siksi, koska äitini ei ollut kovin kaksinen ruoanlaittaja. Sanot lapsille, että voivat varsinkin nyt kesäaikaan kun ovat lomalla, tehdä enemmän ruokaa itse, ja kuten joku ehdotti, voitte tehdä sitä myös yhdessä.

Heitto isälle muuttamisesta oli ikävästi sanottu ja saattaa olla sellainen juttu, mikä jää kaivertamaan lapsen mieleen. Pyydä anteeksi, selitä rauhallisesti se, mitä tännekin kirjoitit, ja ehdota vaikka yhteistä ruoanlaittoiltaa joku päivä. 

Vierailija
28/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs olet se heikompi astia ap. Kyllä mä muksunasi pyytäisin isille täyshuoltajuuden. Duh.

Vierailija
29/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Ei tämä ruokien 'päivitys' ole välttämättä mikään hyvä asia. Mistähän johtuvat esim. valtavasti lisääntyvät suolisto-ongelmat nykyisin?

Olipa aivoton kommentti.

Vierailija
30/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne suolisto-ongelmat johdu mistään äyriöispastoista tai beef wellingtoneista, vaan esim. huonoista einesruuista, roskaruuista ja karkeista.

En jaksa uskoa oman kokemukseni perusteella tuohon, että suolistosairaudet tulisivat suoraan huonosta ruoasta tai ne voisi välttää hyvällä ruoalla. Meillä on aina tehty kotiruokaa, eikä syöty makeisia, eikä juotu edes mehuja. Niin vain on yhdellä lapsella suolistosairaus. Ihmiset hokevat tuota einesruokaväitettä totuutena, vaikka lääkäritkin vain heittelevät arvailuja suolistosairauksien lisääntymisen syistä. 

Vierailija
31/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossakin on varmasti nyt ihan hyvä sää, menkää ulos.

Vierailija
32/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa oman kokemukseni perusteella tuohon, että suolistosairaudet tulisivat suoraan huonosta ruoasta tai ne voisi välttää hyvällä ruoalla. Meillä on aina tehty kotiruokaa, eikä syöty makeisia, eikä juotu edes mehuja. Niin vain on yhdellä lapsella suolistosairaus. Ihmiset hokevat tuota einesruokaväitettä totuutena, vaikka lääkäritkin vain heittelevät arvailuja suolistosairauksien lisääntymisen syistä. 

Ei kukaan ole väittänyt etteikö suolisto-ongelmia voisi tulla myös hyvällä ruokavaliolla.

Vierailija
33/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on uusien perunoiden aika ja niiden kanssa lisukkeena vaikka jotain kalaa paistelet ja kukka- tai parsakaalia. Tai teet itse ison kasan lihapullia nekin menee uusien perunoiden kanssa. Pastoja on tosi helppo tehdä ja niistä teinit kyllä tykkää. Esim. Bolognese kastike on tosi helppo tehdä itse ja uskon, että lapset tykkään osallistua sen tekemiseen, kun valmistuksessa on sellaista porkkanan, sellerin, parmesanin yms. raastamista ja sipulin pilkkomista. Hyvistä raaka-aineista (ei eineksiä), niin aina tulee hyvää ruokaa ja tuon ikäiset pistät vaan osallistumaan tietyllä panoksella hommiin, niin ei vie sinulta niin paljoa aikaa. 

Ymmärrän hyvin noita lapsia, jos ovat tottuneet syömään hyvistä aineksista tehtyä ruokaa (ei ne tarvitse olla mitään hienoja ja eksoottisia), niin esim. einekset eivät maistu yhtään. 

Vierailija
34/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tekevät ruokansa itse, jos ei kelpaa.

Vierailija
35/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko ap:ltä kommenttia siihen monesti jo toistettuun ehdotukseen, että teinit kokkaisivat itse sellaista ruokaa, joka heille maistuu? Lähetä heidät kauppaan, anna rahat mukaan ja sano, että sillä rahalla saavat hankkia mitä tahansa ruoka-aineita ja loihtia teille kolmelle todellisen herkkuaterian.

Sorry ap tässä, olin tovin poissa. No siis, mitä tuohon nyt sanoisi...että noilla on enemmän ideoita kuin kykyä toteuttaa. Viimeksi kun "kokkailivat", yrittivät jotain hienoa risottoa JA suklaakakkua tehdä. Siis yhdellä kertaa. Eipä ihan onnistunut, kun piti eri työvaiheita tehdä päällekkäin. Risoton polttivat ja suklaakakun jättivät kesken, veivät taikinan jääkaappiin. Huoh. Arvostan ruokaa kuitenkin sen verran, että en halua lapsille leikkikaluksi tai harjoitteluun. Osaavat perusruokia tehdä mutta kun ne nyt ei vaan kelpaa. 

Vierailija
36/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. En kuuntelisi sekuntiakaan valitusta, vaan lapsukaiset alkavat tekemään sitä ihanaa, maittavaa ja ravitsevaa ruokaa ihan ite. Ap katsoo sen, että ruokarahalla saa järkevästi ja järkevää.

Vierailija
37/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry ap tässä, olin tovin poissa. No siis, mitä tuohon nyt sanoisi...että noilla on enemmän ideoita kuin kykyä toteuttaa. Viimeksi kun "kokkailivat", yrittivät jotain hienoa risottoa JA suklaakakkua tehdä. Siis yhdellä kertaa. Eipä ihan onnistunut, kun piti eri työvaiheita tehdä päällekkäin. Risoton polttivat ja suklaakakun jättivät kesken, veivät taikinan jääkaappiin. Huoh. Arvostan ruokaa kuitenkin sen verran, että en halua lapsille leikkikaluksi tai harjoitteluun. Osaavat perusruokia tehdä mutta kun ne nyt ei vaan kelpaa. 

Miksi annat jättää asioita kesken? Jos osaamista ei ole ja intoa riitä, niin sitten pitävät turbansa kiinni. Piste.

Vierailija
38/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei auta heidän kuin vain opetella paremmiksi kokeiksi. Tekemällä oppii! Jos vaativat gourmeta, niin saavat itse pistää hihat heilumaan. Toisena vaihtoehtona on, että syövät, mitä sinä tarjoat. En näe tässä mitään sen isompaa ongelmaa.

Vierailija
39/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä kehottaisin lapsia opettelemaan syömään sitä ruokaa jota he kykenevät tekemään. Vai onko heillä ajatus asua isänsä tai sinun luonasi koko loppu elämänsä?

Vierailija
40/57 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne tavalliset ruuat on jotka ei pala pohjaan tai jotka eivät pala pohjaan. Ainakin meidän 14 osaa tehdä molemmat. Aika perusruokana mä pidän molempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme