Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa nuorisonne puhumaan puhelimeen!

Vierailija
23.06.2021 |

Tiedän, ettei nykynuoriso enää soita kenellekään puhelimella (korkeintaan jättävät ääniviestin), eikä kukaan vastaa tuntemattomiin puheluihin. Mutta JOS nuorenne vastaa puhelimeen tai soittaa jonnekin, opettakaa heille alkeellisimmat asiat puhelimessa puhumisen tavoista!

1. Kun nuoresi soittaa jonnekin, opeta, että kuuntelee, kuka langan toisessa päässä vastaa. Pitäisi siis odottaa, että vastaaja ehtii sanoa oman nimensä tai firman nimen tai vastaavaa. Ei siis niin, että kun puhelin ei enää hälytä, aletaan puhua suoraan omaa asiaa. Tämä on hämmentävän yleistä. Useimmiten vastaan siis puhelimeen "Lei.. (nuori alkaa pälättää omaa asiaansa) ..la Lukiolainen, Leilan lukion apulaisrehtori".

2. Jos nuori vastaa tuntemattomasta numerosta saapuvaan puheluun, puheluun tulisi vastata joko omalla nimellä tai haloo tai jollain muulla yleisellä vastaamistavalla. Eikä niin, ettei sano yhtään mitään tai vastaa "kuka siäl on?".

Olen lukion apulaisrehtori ja yrittänyt soittaa varasijoilta päässeille nuorille, että ovat saaneet paikan. Käsittämättömän yleisiä nämä kaksi outoutta.

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä näille, jotka saavat jatkuvasti turhia puheluita. Elkää antako sitä numeroa joka paikkaan. Mm. arvontoihin yms. osallistuessa numero menee soittolistoille. Itselleni ei tule yhtään puhelinmyyntiä, vaikka mitään estoja ei ole päällä. Valitettavasti nämä "häirikkö" soitot on ihan itse aiheutettuja.

Vierailija
162/183 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä näille, jotka saavat jatkuvasti turhia puheluita. Elkää antako sitä numeroa joka paikkaan. Mm. arvontoihin yms. osallistuessa numero menee soittolistoille. Itselleni ei tule yhtään puhelinmyyntiä, vaikka mitään estoja ei ole päällä. Valitettavasti nämä "häirikkö" soitot on ihan itse aiheutettuja.

Mua huvittaa nämä "mun aika on niin arvokasta että en VOI vastata jos sattuukin olemaan huijaussoitto". Vastaan aina puhelimeeni ja sen onko soitto tärkeä vai ei saa selville n. 5 sekunnissa. Jos soittaja ei sano selvästi mitä asia koskee niin sanon että "en ehdi puhua, soita kun tiedät mistä soitat". Tai jos on vielä selvempi tapaus eli joku intialainen microsoft puhelu niin luuri korvaan vaan, kyllä ne tajuaa ettei tule menemään läpi. Ei ihme että teille soitellaan jatkuvasti jos kerran puheluihin menee arvokasta aikaa, eli siis pysytte linjoilla! Ja puhelinmyyjille kannattaa sanoa rauhallisesti että poistaisitko numeroni listalta, se oikeasti auttaa ainakin ettei sama firma soittele koko ajan. Ja just tuo että älkää antako numeroa joka paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/183 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on ajatus, että kyllähän se näkyy siitä puhelimesta, kuka soittaa. Itse sanon aina nimeni. Nuoreni on ihmetellyt, miksi ihmeessä: tietäjän soittaja sen kelle soittaa.

Näin omatkin nuoret ovat selittäneet. Oma 17v sanoi, että kaverit joskus nauroivat, kun vastasi omalla nimellään puhelimeen. Että miksi ihmeessä, kun tottakai soittaja tietää, kenelle soittaa.

Jos soitan jollekin vähän puolitutulle niin odotan kyllä, että hän vastaisi omalla nimellään ihan sen vuoksi, että periaatteessahan tiedän kelle soitan, mutta on mahdollista monestakin syystä, että numero on väärä tai joku toinen vastaa siihen puhelimeen.

Sellaiselle taas kelle asiani ei kuulu, en sitä välttämättä halua kertoa. Äänestäkään ei tunnista kovin helposti.

Vierailija
164/183 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän puhelinkammon ja sen, että mieluummin laittaa niitä viestejä. Mutta en mäkään ymmärrä millään tota viestien äänittämistä ja lähettämistä! Siihen menee enemmän aikaa kuin puhelun soittamiseen. Tupla-aika vähintään, kun ensin pitää äänittää ja sitten vastaanottajan pitää kuunnella se sama juttu uudestaan. 

Olisko joku nuorisolainen paikalla selittämässä, miksi ihmeessä noita äänitettyjä puheviestejä lähetetään eestaas, eikä soiteta??

Minusta ne ovat käteviä, kun viestin voi kuunnella omaan tahtiinsa. Asiat joita ääniviesteissä puhutaan, eivät ole siis niin kiireellisiä, että pitäisi soittaa. Ja toisaalta ei tarvitse kirjoittaa viestiä, vaan on helpompi puhua. Eli ääniviestit ovat jotain mikä on soiton ja viestin kirjoittamisen välimaastossa.

Vierailija
165/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankapuhelinaikaan ei edes tiennyt kuka soittaa, ei nähnyt numeroa. Silti aina vastattiin.

Itselle puhelimessa puhuminen on ok, normaalia, mutta jos esimerkiksi myyn autoa niin mieluummin hoidan sen esim sähköpostilla, tapaaminen toki eri juttu sitten.

Puhelimessa ne "täs ois hei viissataa riihikuivia seteleitä"-länkytykset on aika raskaita.

Vierailija
166/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole teini, mutten ole koskaan pitänyt puheluista. En edelleenkään tänäkään päivänä soita kenellekään huvin vuoksi. En myöskään harrasta ääniviestejä, mutta ymmärrän miksi jotkut harrastavat. Voit vastata ääniviestiin silloin kun haluat ja pystyt. puhelimessa on jatkuvasti toinen käsi varattuna ja keskittyminen herpaantuu. Jos minun on pakko puhua puhelu, en ikinä hoida sitä kaupassa tai muualla vastaavassa paikassa, vaan aina kotona, kun ei ole kiire mihinkään eikä häiriötekijöitä ympärillä.

Puhelimeen osaan kyllä vastata enkä soittaessa ala lörpöttämään toisen päälle.

Vierailija
167/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on asioita, joita en koskaan kuvitellut joutuvani omille lapsille opettamaan. Omat 20v, 18v ja 16v kammoavat puhelimella soittamista. Eivät soita edes meille vanhemmille mistään syystä. WhatsAppilla kaikki viestintä, kavereiden kanssa muita sovelluksia. Korkeintaan videopuhelu, jos pitää puhua.

Ja yksi, mitä en tajua sitten ollenkaan: äänitetään viesti, lähetetään se, vastaanottaja äänittää viestin ja lähettää sen takaisin. Ja tätä siis voi jatkua vaikka 10min. Eikö oikeasti olisi järkevämpää soittaa!?!

Outoa, luulisi että videopuhelu on "vaativampi" soittaa kuin tavallinen puhelu.

Vierailija
168/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee aivan hirveästi häirikköpuheluita.

Joskus soittavat samasta numerosta monta kertaa peräkkäin jos vain sanoo, että ei kiinnosta. Sitten lopettavat sarjasoittelun jos ei vastaa mitään. 

Laitan aina estoon kaikki häirikkönumerot. Vähäksi aikaa se rauhoittaa, kunnes alkavat soittelemaan taas uusista numeroista. Ja niillähän numeroita riittää. Yhdellä huijarifirmalla voi olla 20 numeroa, ja lisää tulee jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
169/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetelly miksen kuule kun poikani vastaa puhelimeen. Olen vaan alkanut huhuilla että haloo kuuluuko jne.

Vierailija
170/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Toisen ihmisen katsominen on tosi monelle tukalaa, saati se, että on muiden katsottavana.

On muuten aika outoa kun ottaa huomioon miten nämä samat ihmiset tunkee omaa pärstää ja percettä  koko maailman nähtäväksi enemmän kuin mielellään :DDD

Vierailija
171/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä keskiäkäisen naisen kokemus eiliseltä. Ei kyllä liity nuoriin lainkaan, mutta puhelinetikettiin.

Puhelin soi, mutta en tunnistanut numeroa, joten en vastannut nimelläni, vaan "Haloo".

Soittaja langan päässä: "Kuka siellä on?"

Minä: "Kuka kysyy?"

Soittaja: "Kenelle minä olen soittanut?"

Minä: "Riippuu siitä, kuka kysyy."

Soittaja: "Mun täytyy tietää, kenen kanssa mä keskustelen, muuten en voi sanoa asiaani."

Minä: "No sittenhän voitte ensin esitellä itsenne niin päästään eteenpäin."

Soittaja: "Mä katkasen tän puhelun, jos te ette kerro, kuka siellä on."

Minä: "Te soititte minulle, joten olisi kohteliasta, että te esittäytyisitte ensiksi. Minulla ei tietääkseni ole teille mitään asiaa."

Soittaja: "Mä katka-" (Ei ehtinyt katkaista, koska minä katkaisin.)

Tsekkasin sitten numerotiedustelusta, ja YTK:sta oli soitettu. So not.

Kohteliasta teitittelyä. Siitä pisteet molemmille!

Vierailija
172/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävän pelottavaa se ainakin on. Oma teini itki melkein tunnin kun oli pakko soittaa puhelu tuntemattomalle (kesätyö).

Pitäisi ottaa jo koulun opetussuunnitelmaan tuo puhelimen käyttö SOITTAMISEEN.

Miten tuollainen selviytyy siitä itse kesätyöstä? Siellähän voi joutua ihmisten kanssa tekemisiin ja vaikka vastaamaan puhelimeen, hui!

Ei ne selviydykään. Työpaikka ovat nenä kiinni omassa puhelimessa ja sitten tulee itku, kun ilkeä pomo käskee joko laittamaan puhelimen pois tai lähtemään pois ko. työpaikalta pysyvästi. 

Tämä. Pätee nykyään jo 20+ ikäisiinkin. Olen töissä suuressa kv-firmassa, johon on aikamoinen hakuprosessi ja isot vaatimukset, ja pomot joutuu edelleen opettamaan viestinnän perusteita ihmisille. Esim. miten firman puhelimeen vastataan ja miten sähköpostilla viestitään asiallisesti.

Vierailija
173/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Toisen ihmisen katsominen on tosi monelle tukalaa, saati se, että on muiden katsottavana.

On muuten aika outoa kun ottaa huomioon miten nämä samat ihmiset tunkee omaa pärstää ja percettä  koko maailman nähtäväksi enemmän kuin mielellään :DDD

No on, mutta itse olen ajatellut sitä siltä kannalta, että he valitsevat ne kuvat. Livenä et voi valita hetkeä jolloin toinen katsoo, joten et välttämättä ole parhaimmillasi.

Dinosaurus kun olen ja asiakaspalvelutyössä niin en voi kuin hämmästellä lapsukaisia. Se mikä ennen oli aivan tavallista on nyt super ahdistavaa. Tervehtiminen, silmiin katsominen, virkkeen muodostaminen vieraalle ja jopa se, että joku nyökkää tervehdykseksi voi olla liikaa. Ei pitäisi yleistää, osa toimii edelleen ihan kuin me ikäloputkin, mutta osalla alkaa olemaan jo todellisia puutteita vuorovaikutustaidoissa.

No - maailma muuttu sanoi musti ja kissaa hässi. Ehkäpä tulevaisuus on niin digiä, että ei tartte puhua tai katsoa ketään. Itseäni sellainen ahdistaisi :)

Vierailija
174/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävän pelottavaa se ainakin on. Oma teini itki melkein tunnin kun oli pakko soittaa puhelu tuntemattomalle (kesätyö).

Pitäisi ottaa jo koulun opetussuunnitelmaan tuo puhelimen käyttö SOITTAMISEEN.

Mun teini ei hakenut yhteen paikkaan kesätöihin ollenkaan, koska kaikki yhteydenotot piti hoitaa vain puhelimella. 

Jos tuon takia jättää hakematta / vastaanottamatta työpaikan, niin ei muuta kuin karenssia vaan eikä taskurahaa eikä korvaavaa sossurahaa ruplaakaan mistään: kuolkoon vaikka nälkään jos se puhelimeen puhumisesta on kiinni.

Vierailija
175/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan ennen kaikkea vastaajia. Jos liittymän haltijalla ei varsinaisesti ole pätevää syytä pitää vastaajaa (joutuu työkseen soittamaan paljon) on erittäin turhauttavaa soittaa jos asian tärkeys on nyt ja tässä.

M43

Vierailija
176/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että moni lapsi/teini jäätyy totaalisesti, jos puhelimeen vastaa joku muu kuin odotettiin. Jos lapseni vaikka on juuri mennyt saunaan tms. ja hänen puhelimensa soi, saatan vastata siihen "Maijan puhelimessa Maijan äiti". Sitten tulee vain hiljaisuus ja puhelin suljetaan. Muutaman sekunnin päästä se soi uudelleen, ja suljetaan sanomatta mitään, kun se olenkin minä, joka vastaan. Kun tätä on toistunut pari kertaa, vastaan "Maijan puhelimessa Maijan äiti, hei vain Kaija, huomaan nimestä, että sinä yrität soittaa. Maija meni saunaan eikä voi juuri nyt tulla puhelimeen. Onko sinulla jotain kiireellistä asiaa vai voitko odottaa puoli tuntia, niin Maija soittaa sinulle takaisin?"

Ihan samalla tavalla siis vastaan mieheni puhelimeen, jos se soi eikä mies ole juuri siinä saatavilla tai jos mies on sen verran kaukana jossain autotallin uumenissa enkä ehdi juosta puhelinta hänelle, ennen kuin se lakkaa soimasta. "Matin puhelimessa Matin vaimo hei, pieni hetki niin vien puhelimen Matille".

Ymmärrän, että tilanne tulee yllättäen ja jos siihen ei ole varautunut, ei heti tiedä, mitä kuuluu sanoa. Mutta kun tämä toistuu aina vain uudelleen.

MIKSI vastaat toisen ihmisen puhelimeen?! Näkeehän siitä puhelimesta että joku on soittanut! Herranjumala ei kännykkä ole mikään lankapuhelin!

Tietenkin sen takia vastataan, kun ihmiset soittaa vain jos on jotain kiireellistä asiaa. Niin saa heti sille soittajalle tiedoksi, että nyt on tyyppi saunassa, mutta tulee kohta. Ettei se soittaja ala siellä hermoilla ja panikoida, että miksei se kaveri vastaa.

Vierailija
177/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 17v osaa kyllä puhua puhelimessa, kun olen johdonmukaisesti häntä optettanut. Saattoi joskus nuorempana vaikkapa laittaa puhelun poikki ihan yhtäkkiä, jolloin soitin takas sanoen, että ei noin katkaista puhelua, vaan odotetaan sen verran, että selviää onko toisella vielä sanottavaa, ja sitten sanotaan lopuksi vielä heipat. Tää jopa soittelee itselleen lääkäriajat ja yläasteella tet-paikat jne.

Totta kai mieluiten käyttää whatsappia tai snapchatia viestittelyyn, ja lähettelee just noita ääniviestejä mullekin, vaikka olen sanonut, etten tykkää niitä kuunnella (just tuli muuten yks) . Se, miksi varmaan käyttävät niitä ääniviestejä, niin varmaan koska muutenkin viestittelevät siellä wa:ssa niin ne ääniviestit on samassa paikassa sitten.

Vierailija
178/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ! 

Olen 40v ja nuorisojärjestössä töissä. 95% nuorista käyttäytyy juuri noin. Tosi outoa oikeasti se, etteivät odota, että ehdin sanoa nimeäni kun vastaan puhelimeen. Alkavat heti puhua, kun painan kännykästä vihreää luuria. En käsitä!

urpoja

Vierailija
179/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan ennen kaikkea vastaajia. Jos liittymän haltijalla ei varsinaisesti ole pätevää syytä pitää vastaajaa (joutuu työkseen soittamaan paljon) on erittäin turhauttavaa soittaa jos asian tärkeys on nyt ja tässä.

M43

Eihän se vastaaja mitään haittaa. Siihen ei ole pakko jättää viestiä.

Vierailija
180/183 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en anna kuin tilatessa jotain, työkkäriin olen antanut ja työhakemuksiin. Ja tulee mahdottomasti soittoja. Olipa tässä kerran jo ovelta ovelle myyjäkin liikkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi