Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Etätyössä työnantaja halusi pitää kaikki kehityskeskustelut ehdottomasti livenä, riippumatta siitä missä työntekijä asuu. Jotkut joutuivat tulemaan tunnin kestävään keskusteluun Helsinkiin Rovaniemeltä asti. Sillä perusteella että nähdään edes joskus kasvokkain.
Työnantaja ei korvannut matkasta aiheutuvia kuluja. Siinäpä sitten pari työntekijää tuli 12 h matkan yhden tunnin keskustelua varten. Junamatkat, hotelli ja muu. Hintaa tuli varmasti paljon, ja näki kyllä että niitä tyyppejä harmitti. Mutta kun pomo käski.
Vierailija kirjoitti:
Naispomoni tarjosi minulle palkankorotusta. Tämä olisi kuitenkin pitänyt "lunastaa luonnossa", mitä termiä hän itse ko. asiasta käytti. Eli minun olisi pitänyt harrastaa seksiä pomoni kanssa. Kaiken lisäksi hän antoi ymmärtää, että kyseessä oli jatkuva käytäntö! Pomoni oli minua reilusti vanhempi, ylipainoinen nainen eikä minulla nuorena miehenä ollu kiinnostusta ko. Sopimukseen. Kieltäydyin kohteliaasti ja irtisanoin itseni samalla, koska tiesin että pomoni ei jättäisi minua rauhaan. Irtisanomisajan olin sitten sairauslomalla.
Olisit siis suostunut seksiin, jos pomo olisi ollut nuorempi ja nätimpi?
Oikea ranteeni murtui ja kipsattiin 5 viikoksi, pomo ehdotti että olisin silti töissä, toimin sihteerinä sairaalassa, no en ollut töissä vaan 6 vko saikulla.
Vierailija kirjoitti:
2020- luvulla sama meininki kuin 1980-luvulla. Muovikonetta ei sammuteta taukojen ajaksi vaan syödään työajalla. Kappaleet eivät saa tauon aikana tippua hihnalta lattialle ja jos näin käy saat asentajien,-tuotanto-ja henkilöstöpäälliköltä HUUDOT! Ruokapaikka ruiskuvaluosastolla lasinen kaappi jotta yksi toimihenkilö näkee ruokailijat kertoen toimitusjohtajalle taukojen pituuksista. Itse voivat olla ruokaTUNNEILLA koska lounassetelit. Siellä muovitehtaalla firman perustajien pojat pääosassa kun nimityksiä jaetaan vaikka ei osaamista eikä pätevyyttä. Tj vaihtui 4 kertaa kymmenessä vuodessa koska vastustivat perustajaa mutta nykyinen enemmän kuin ruskea kielinen ja saanut uuden BMW:n. Varokaa asentajien esimiestä, henkilöstö-ja tuotantopäällikköä, Okar-roll - tuotepäällikköä ja toimitusjohtajaa, ovat perustajien jälkikasvua tai 24/7 nuolijoita joiden käytökseen ei kukaan puutu eli suojatyöpaikkalaisia.
Etola omistanut Okartekin 2005 lähtien mutta hallinta toisella E-suvuilla.
Röyhkeää henkilöstöpolitiikkaa, jatkuvasti haetaan vuokranvälitysfirman kautta työtekijöitä.
Jos on täysin riippuvainen jonkun työntekijäryhmän työpanoksesta, jonkun täytyy erikoistua tekijöiden kyttäämiseen.
Meillä on viety pidemmälle. Ei yhtä tarkkaa taukojen suhteen, mutta hyväpalkkaisia on suuri joukko, joista vain muutama vahtii suorittavia tekijöitä. Muut saavat tehdä muuta, saaden kuitenkin osuuden suorittavien työntekijöiden työstä. Moni ei ole mitenkään mukana työssä tai aina edes itse jutellut tekijöille. Sitten muka ovat hoitaneet työnsä niin hyvin, että vastuualueella on kaikki sujunut.
Olin hoiva-avustajana yksityisessä hoivakodissa. Pomo pyysi minua vakoilemaan ja raportoimaan hänelle muiden työntekijöiden yksityisasioita. Esimerkiksi mitä kukakin tekee viikonloppuisin tai miksi joku OIKEASTI on sairauslomalla. Kuuntelin esihenkilön pyyntöä nollat taulussa ja en osannut sanoa yhtään mitään. Olin juuri täyttänyt 20 vuotta ja aika kokematon työelämässä. En tietenkään käynyt koskaan kertomassa pomolle muiden asioita, mutta kylläpä jäi mieleen...
Pomo yritti moneen kertaan suostutella ottamaan koronarokotteen mutta en lähtenyt siihen leikkiin mukaan. Pomolla itsellä kolme injektiota ja on nyt ollut sairaslomalla koko syksyn sydänvaivojen ja jatkuvan flunssan takia. Hän on myös sairastanut "koronan" kahteen kertaan..
Naurettavinta mitä olen kokenut on että vuosi tehdään 7 päivää viikossa 12-16 tunnin päiviä "koska on niin poikkeuksellinen tilanne" ja sitten kun tulee kesäloman aika niin ehdotetaan että jos ei pitäisi sitä ollenkaan tänä vuonna "kun on niin poikkeuksellinen tilanne." Ylitöitä ei korvattu vapaa-aikana eikä rahalla eikä liitto mahtanut yhtään mitään. Tätä poikkeuksellista tilannetta kesti niin pitkään että käytännössä kaikki työntekijät poikkeuksellisti itsensä muihin firmoihin ja poikkeuksellisesti minäkin poikkeuksellisoin itseni sieltä ulos.
On ehdotettu työskentelyä sairauslomalla.
Nuorena kahvilatyöntekijänä sattunutta. Pomo pyöritti kesäkahvilaa, jota halusi pitää sään mukaan auki. Merkkasi vuorolistaan "venttausvuorot", joka tarkoitti sitä, että jos sataa, töitä ei ole. Jos paistaa, töihin on tultava vartin varoitusajalla. Maksoi lystistä 70 snt / tunti :DDDDDDDD Nuori kun olin, tähän suostuin. Parikin kertaa tuli poljettua pyörällä siideripäissään töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naispomoni tarjosi minulle palkankorotusta. Tämä olisi kuitenkin pitänyt "lunastaa luonnossa", mitä termiä hän itse ko. asiasta käytti. Eli minun olisi pitänyt harrastaa seksiä pomoni kanssa. Kaiken lisäksi hän antoi ymmärtää, että kyseessä oli jatkuva käytäntö! Pomoni oli minua reilusti vanhempi, ylipainoinen nainen eikä minulla nuorena miehenä ollu kiinnostusta ko. Sopimukseen. Kieltäydyin kohteliaasti ja irtisanoin itseni samalla, koska tiesin että pomoni ei jättäisi minua rauhaan. Irtisanomisajan olin sitten sairauslomalla.
Olisit siis suostunut seksiin, jos pomo olisi ollut nuorempi ja nätimpi?
Ei siinä olisi mitään väärää että tykkää nuorista ja näteistä, toisin kuin yrität vihjailla.
Sovinistinen esimies ei lupauksista huolimatta suositellut mua vakipaikkaan. Olin paikan ainoa nainen ja hommasta kiinnostunut. Olin pätevä työhön mutta paikkaa ei tarjottu. Vakkari otettiin talon ulkopuolelta ja päätin lähteä ennen kun pitää alkaa perehdyttää uutta. Esmies pyyteli vielä, että voinhan tulla sijaisena koko kesäksi, jotta saa pitää kesälomaa ja kun on niin hankalaa miettiä listaa uusiksi...
Tehtaalla vähäisten töiden takia meidät duunarit pakotettiin vetämään kompensaatiosaldo tappiin miinuksen puolelle. Normaali on -20h, mutta tätä tapausta varten tuota venytettiin -60h.
Sitten jonkin ajan kuluttua alkoikin olemaan normaalimmin töitä, jolloin oman saldo oli noin -55h. Tällöin esimies kertoi että noi sun miinukset näyttää aika pahalta, ja ne pitäs saada nyt nollille nopeasti.
Ehdotuksena hänellä oli että tekisin kuukauden ajan kaksi tuntia pidempiä päiviä.
Tähän en pystynyt enkä suostunut, niin tunnit otettiin seuraavan kolmen kuukauden ajan palkasta pois.
Työskentelen IT-alalla. Kun aloitin ensimmäistä kertaa kokoaikaisessa työsuhteessa, silloinen pomoni ohjasi minulle projekteja joissa ei tarvinnut koodata riviäkään, vaan asiakkaan ongelmat olisi pitänyt ratkaista erinäisillä graafisilla työkaluilla hiirtä käyttäen. Turhauduin aika äkkiä, koska olin nimenomaan valmistautunut koodaamaan enkä kliksuttelemaan hiirellä 7,5 tuntia päivässä. Kysyin sitten KTM-tutkinnon omanneelta pomoltani, miksi en saisi ratkaista asiakkaan ongelmia koodaamalla, koska silloin ajatukseni pysyy paremmin kasassa, osaan tehdä tarkempia säätöjä ja ymmärrän itsekin mitä tapahtuu, kun näiden graafisten työkalujen kanssa en aina ymmärtänyt mitä todellisuudessa tapahtui. Pomo vastasi, että asiakas ei ymmärtäisi koodistani mitään.
Olin ja olen vielä tänäkin päivänä todella hämmentynyt tuosta vastauksesta. Miksi koodia ylipäänsä kirjoitetaan yhtään kenellekään, jos sen pitäisi olla aina sellaista että asiakas ymmärtää sitä?
Ensimmäinen työsuhteeni ei kestänyt kauan. Seuraavaa työpaikkaa hakiessani kysyin jo työhaastattelussa että pääsenhän sitten oikeasti koodaamaan, ja vastaus oli että totta kai, täällä saa koodata sydämensä kyllyydestä. Siitä alkoi uraputkeni ja nykyään olen senior-tason asiantuntija, ja kehittänyt monta sellaista koodia jota asiakas ei ymmärrä, mutta silti asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä nähtyään että koodi toimii oikein. Vastaavanlaista kommenttia, jonka sain tuolta ensimmäiseltä pomoltani, en ole kuullut tässä vuosien aikana enää kertaakaan kenenkään muun suusta.
Työnantaja pyysi tehtaalle kesäviikonlopuksi töihin TALKOILLA. Eli ilman palkkaa :D
2 lyyliä oli mennyt, eikä ollut edes ruokaa tarjottu.
Edellinen työnantaja ehdotti, että kolme päivää viikossa pitäisi olla toimistolla. Siitä tuli todella nopeasti entinen työnantaja, nykyinen antaa täysin vapaat kädet tehdä töitä missä haluan.
Firma alkoi myymään tuotteitaan amazonissa myymälöiden lisäksi. Kaikki tilaukset pitää valmistaa käsityönä ja olimme jo muutenkin alimiehitettyjä (ja -palkattuja, koska kaikkien piti tehdä enemmän kuin yhden henkilön työt). Mitään arvioita tulevien tilausten määrästä ei saatu ja ketään ei palkattu hoitamaan tätä hommaa. Kun isommat pomot huomasivat ettei tätä tilaushommaa pystytäkkään pyörittämään entisten hommien ohessa vasemmalla kädellä, pyydettiin jäämään työvuoron jälkeen hoitamaan päivän tilaukset talkootyönä ilman palkkaa. Jotkut pellet vielä suostuivat tähän.
Iso kauppaketju.
Sairastuin vatsatautiin ja oli perjantai. Eivät tietenkään uskoneet, vaan luulivat että valehtelen vapaan viikonlopun toivossa.
Sairaslomatodistusta varten piti tulla sieltä kaupasta hakemaan joku maksusitoomus ja käydä heidän määräämällä työterveyslääkärillä Mehiläisessä, muuten ei saanut olla pois.
Luulisi nyt, että tuollaiset maksusitoomukset on heidän puoleltaan hoidettu ja työterveys on ihan työntekijän oikeus.
Ja jos olisin mennyt terveysasemalle tai omalla rahalla yksityiselle, niin ihan yhtä pätevä sekin todistus olisi ollut.
Muutenkin ihan outoa, että juoksuttivat oikeasti sairaan ihmisen hakemaan jotain paperia, mitä ei olisi oikeasti varmasti edes mihinkään tarvittu. Soitin, että olen vatsataudissa ja lähden lääkäriin, en pääse töihin. Vastaus oli joku "joo, mutta nyt sun on haettava sairaslomatodistusta varten maksusitoomus täältä työpaikalta"
Olin 17 vuotias, enhän minä tiennyt että ei tuo ole mikään normaali käytäntö.
Pikaruokapaikassa työkaverini soitti ja pyysi tekemään vuoronsa, kun hän on kipeä ja omistaja kuulemma oli sanonut että pois saa olla jos hankkii sijaisen. Onneksi olin sen verran jo perillä asioista, että sanoin hänelle, että ilmotat että oot pois ja työnantaja hankkii sen sijaisen.
Muutenkin hassua, että arkoja nuoria tyttöjä epäiltiin heti jostain huijaamisesta, vilungista ja varastelusta :D oikein kameroista kytättiin ja paukattiin iltavuoroihin tekemään pistotarkastuksia ettei vaan varasta. Sairastumisesta sai aina kommentin, että valehtelee. Pelkäsin ja itkin, että pomo suuttuu ja olisin sairaanakin mennyt töihin, mutta onneksi vanhempani kielsivät.