Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Ehdotti, että mä muka lähtisin jenkkeihin duuniin kahdeksi vuodeksi. No, mä en siihen pintaliitopepsodenttiin lähtenyt vaan painelin Aasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, potkuthan tästä tuli. Tai ei suoranaisesti, vaan yt-neuvotteluiden tuloksena "työtehtävälle ei ollut enää tarvetta". Jännä vaan, että palkkasivat samaan hommaan uuden tyypin muutaman kuukauden päästä.
Oli organisaatiomuutoksia ja uudet (huonot) tuulet puhalsi. Tuli uusi keskijohto, ja vaikka ei suoraan oma esimies ollutkaan (pomon pomo), niin kehtasi ehdottaa kaikennäköstä kakkaa. Piti alkaa tehdä enemmän hommia, jotka ei mulle kuulunut. Sanoin siitä, ettei kuulu mulle tai jos otan ne kontolleni, palkan on noustava. Ei tietenkään se käynyt, vaan olin epäkelpo työntekijä. Toinen asia oli varaston arvon pienentäminen. Oli minun syy, että juuri minun ammattialani varaosien osalta varaston arvo oli korkein ja siis liian suuri. Yritin kertoa herralle syitä siihen, että 1) minun ammattialani varaosat maksaa eniten ja 2) niitä on oltava, koska jos huonosti käy niin firma menettää miljoonia, kun ei ole varaosaa saatavilla (toimitusajat yli puoli vuotta). Kun en suostunut romuttamaan tavaraa 20 miljoonalla eurolla, olin vastarannan kiiski enkä ymmärtänyt sitä, että niitä varaosiahan saa koska vaan tilattua kun pyytää, ei niitä tarvitse varastossa makuuttaa.
Tämä oli siis ainakin kahden vuoden projekti. Koska koko ajan pistin näihin asioihin vastaan, sain tosiaan lähteä seuraavissa yt:issä. En olisi uskonut, että kyseinen ihmiselle otti nuo niin egon päälle, että oli pakko päästä eroon. No, nyt siellä on joku ruskeakieli taipumassa herrain toiveisiin.
Tämä varaston pienentäminen romuttamalla tai jakamalla pois ilmaiseksi on sellainen asia, jota minä en ymmärrä. Kuranttia varastoa, joka on ostettu ja maksettu.
Omalla entisellä työpaikalla tämä tuli, eteen ja kerroin sitten, että ei käy, en halua polttaa rahaa.
Kaipa tuota opetetaan nykyisissä bisneskouluissa, mutta eipä paljon tyhmempää oppia voi olla!
Sattuneesta syystä se on nyt entinen työpaikkani..
Vierailija kirjoitti:
Hullu työyhteisö kirjoitti:
Ehdotti että luen lääketenttiin (useat vaativat osiot, työaikaa saisi käyttää muutaman tunnin oikeasti) kotona ja käyn tekemässä tentin ennen töihin tuloa.
Ehdotti, että kehitän työyhteisön tiettyjä asioita aiemman työn osaamisen pohjalta, mutta kertoi tämän vasta ilmoittaessaan koeaikapurun harkinnasta.
Antoi koeajalla potkut ilmeisesti väärinkäsitykset osasyynä, osin taustalla oli sairas työyhteisö, joka mustamaalasi ja syytti toisten ihmisten tekemättömistä töistä jne.
Ehdotti, että voin käyttää eri alan asiantuntijuuden osaamista (palkka kaksinkertainen, mutta ei tutkintoa eikä lainmukaisesti edellytystä suorittaa ko.työtehtäviä) ja kuulemisessa toi esille, että olen lukenut paljon mutta en ole käyttänyt sitä osaamista työssäni - tätä voi verrata esim. siihen, että jos hoitaja olisi harrasteena lukenut vuosia lääketiedettä, hältä vaadittaisiin käyttämään lääkärin osaamiseen liittyviä asioita hoitajan työssä.Luuli, että irtisanomisaika on 1kk, mutta tiesin itse että on pidempi. Ehdotti, että tulen tuoksi ajaksi töihin, vaikka en kuulemma pärjää työssäni. Soitteli kotiin aamusta iltaan ja mm.pyysi pitämään lomapäivät pois irtisanomisaikan. Sanoin suoraan, että työilmapiiri on niin sairas että oma terveys menee edelle, enkä töihin enää sinne tule. Loma-asiaa en vaivautunut kommentoimaan, että miten lain mukaan menee, mutta en niitä myös pitänyt pois.
Koeaikapurku tuli todella kalliiksi tälle esimiehelle tai oikeammin yksikölle. Tämän myötä nostin ylemmäs esille muutamia epäkohtia, ja tiedän, että sama rumba jatkui heti seuraavan työntekijän kohdalla.Kiitän luojaa jälkeenpäin, että muutama työkaveri savusti minut ulos ilkeyttään. Nykyään hyvässä työyhteisössä ja nautin nykyisestä työstä. Alalla josta sain fudut, on huutava työvoimapula, joka tuli pian fudujen jälkeen konkreettisesti näkymään. Välillä mietin, että mahtaako siellä kellään tympiä, kun hehän ne minunkin työtehtävät tekevät, omiensa päälle.
Kiinnostaisi tietää missä olit töissä, koska tämä voisi olla suoraan omasta kynästäni.
En uskalla kertoa mitään, mistä voisi tunnistaa... Sen verran sairas työyhteisö oli esimiestä myöten. En uskaltanut kertoa edes pahimpia seikkoja, ettei minua tai yksikköä voi tunnistaa, kiteytettynä: toisena päivänä ehdotettiin että tiettyjen asioiden hoidolla ei ollut mitään väliä ja toisena päivänä ne piti ehdottomasti hoitaa tikitilleen. Esimies ehdotti mm. että työpaikkakiusaajan kanssa sovin kahden työnjaosta, kun sitä ei ollut - tulos oli että hoidin kaiken, toinen ei mitään.
Sotealaa ja ei kolmannen sektorin mutta ei yksityinenkään. Kaupunki, ei kunta.
Iso suomalainen pörssiyhtiö. Töitä oli mutta tulosta ei tullut johdon virheiden takia joten meidät lomautettiin ja teimme nelipäiväistä viikko kuluja säästääksemme ja tulosta parantaaksemme. Keskijohto kuitenkin kertoi että tuo viides päivä pitäisi tehdä töitä kun niitä on niin paljon. Papereissa se kuitenkin kirjattiin lomautukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kampaamossa piti myös tehdä shampoiden inventaario kerran kuussa. Mikä järki? Siinä meni tunti, pari niitä pulloja laskiessa ja merkitessä. Ihan älyvapaa systeemi. Kun ehdotin, että inventoidaan vain kerran vuodessa ja merkitään ylös kaikki myynnit, käyttöön avatut pullot ja tilaukset silloin kun ne tehdään, sain pelkät naurut.
Firman kirjanpidossa (myynti)varaston arvo on suoraan tuloksessa (varasto pienenee 1000e -> tulos pienenee 1000e), eli sen kuukauden tulosta ei pysty laskemaan, jos ei ole varaston arvoa kuukauden alussa ja lopussa. Siksi se pitää inventoida (ja yrittäjä laskee siitä varaston arvon sisäänostohinnoista).
Jos se varasto inventoidaan vain kerran vuodessa, firman tuloksen saa tietää vain kerran vuodessa kirjanpitäjältä. Silloin on vaikea reagoida ongelmiin, eli jos jostain syystä tulos romahtaa ja firma alkaa tuottaa tappiota, kun sen tietää vasta vuoden lopulla (ellei rahat lopu ennen).
Avioehto osakassopimuksessa kirjoitti:
Mulla on ollut kavereiden kanssa useampi yritys ja AINA on sovittu, että kaikki tekee näiden osakkeiden osalta avioehdon. TIETYSTI. Koska jos tulee ero niin en mä halua kenenkään puolisoa yhtiökumppanikseni siipeilemään ja sotkemaan asioita. Sama koskee siis minua ja puolisonani. Ei ikinä tulisi mieleenkään, että jonkun pitäisi olla valmis ryhtymään puolisoni yhtiökumppaniksi vain sen takia, että olen naimisissa hänen kanssaan. Eihän hän ole edes alani ihminen.
Tuossa on se jekku, että jos yksi osakas kuolee, ja avioehto estää omistuksen siirtymisen vaimolle, niin sitten se siirtyy vaan muille perillisille perintökaaren mukaisesti.
Itse haluan, että vaimoni saa firman omistukseni (rahana), jos kuolen, ja osakassopimus muiden firman omistajien kanssa varmistaa, että he ostavat vaimoni ulos firmasta (koska vaimoni ei täytä ehtoja osakkaaksi ryhtymiseen) käyvään hintaan, joka määräytyy yhtiöjärjestyksen mukaan (sama korvaus, kuin jos haluaisivat minusta eroon - kolmen osakkaan firmassa kaksi voi aina päättää haluta kolmannesta eroon, ja tuo pykälä suojelee siltä, eli siitä saa hyvät rahat aina).
Avioehdolla nuo firman pari miljoonaa menisivät isälleni, joka on vielä hengissä, eikä vaimolleni. Isäni kuoltua ne menisivät perintökaaren kolmanteen paranteeliin, eli isovanhempien lapsille - sedät ja tädit yms. saisivat rahat, eikä vaimoni. Juu, ei.
Whatsapp alkoi laulaa klo 7.00 aamulla ja nakki viuhui klo 22.00 saakka illalla. Sain valitusta siitä, etten ollut eräänä iltana käytettävissä kun tuli tehtävä, koska oli muuta menoa. Viikonloppuisin olisi ollut lisäksi "vapaaehtoistöitä". Työajanseurantaa ei ollut ollenkaan. En ollut pitkään tuossa puljussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaamossa piti myös tehdä shampoiden inventaario kerran kuussa. Mikä järki? Siinä meni tunti, pari niitä pulloja laskiessa ja merkitessä. Ihan älyvapaa systeemi. Kun ehdotin, että inventoidaan vain kerran vuodessa ja merkitään ylös kaikki myynnit, käyttöön avatut pullot ja tilaukset silloin kun ne tehdään, sain pelkät naurut.
Firman kirjanpidossa (myynti)varaston arvo on suoraan tuloksessa (varasto pienenee 1000e -> tulos pienenee 1000e), eli sen kuukauden tulosta ei pysty laskemaan, jos ei ole varaston arvoa kuukauden alussa ja lopussa. Siksi se pitää inventoida (ja yrittäjä laskee siitä varaston arvon sisäänostohinnoista).
Jos se varasto inventoidaan vain kerran vuodessa, firman tuloksen saa tietää vain kerran vuodessa kirjanpitäjältä. Silloin on vaikea reagoida ongelmiin, eli jos jostain syystä tulos romahtaa ja firma alkaa tuottaa tappiota, kun sen tietää vasta vuoden lopulla (ellei rahat lopu ennen).
Jokaisessa, ainakin isommassa varastossa, on varastokirjanpito-ohjelma, johon merkitään varastoon saapuva ja sieltä lähtevä tavara. Sen avulla tiedetään varaston arvo vaikka päivittäin jos niin halutaan. Varaston inventaari tehdään vuosittain lähinnä sen takia, että varmistetaan varastossa olevat tavarat fyysisesti laskemalla ja vertaamalla kirjanpitoon.
2kk työharjoittelun jälkeen tuli kysymään "On todella paljon hommia, haluaisitko vielä jatkaa harjoittelua seuraavat 6kk?"
Toisessa paikassa melkein sama homma 2kk harjoittelun jälkeen pomo tuli sanomaan "Kiinnostaisiko vielä jatkaa harjoittelua ainakin 3kk? Töitä kyllä riittää, mutta palkkaa emme pysty maksamaan." Olin tehnyt tuolle firmalle laskutettavaa työstäni noin 30 000€/kk pois lukien materiaali kustannukset. Joten pomo ilmeisesti tykkäsi ylimääräisestä 60 000€ jonka sai maksamatta euroakaan.
Ei jatkoa kummallekaan, haiskahti liian vahvasti orja työltä. En enää koskaan mene harjoitteluun näiden paikkojen jälkeen.
Sattui työkaverille, ei minulle. Työkaveri oli muuttamassa toiselle puolelle Suomea puolison työn perässä ja oli jo irtisanoutunut. Pomo ei ollut vielä saanut uutta työntekijää tilalle, joten hän ehdotti että työkaverini jäisi vielä töihin vaikka puoliso ja perhe olisi jo muuttanut pois. Koska työkaverilla ei olisi ollut enää asuntoa paikkakunnalla, ehdotti pomo että työkaverini voisi jäädä asumaan siksi aikaa TYÖPAIKALLE!!! Ei suostunut, kumma kyllä..
3 kk irtisanomisaika ilman työvelvoitetta. Menin fudut saatuani suoraan toisen työnantajan palvelukseen (3 päivää vapaalla välissä) ja tienasin n. 12 tonnia ylimääräistä irtisanomisajalla.
Vierailija kirjoitti:
Avioehto osakassopimuksessa kirjoitti:
Mulla on ollut kavereiden kanssa useampi yritys ja AINA on sovittu, että kaikki tekee näiden osakkeiden osalta avioehdon. TIETYSTI. Koska jos tulee ero niin en mä halua kenenkään puolisoa yhtiökumppanikseni siipeilemään ja sotkemaan asioita. Sama koskee siis minua ja puolisonani. Ei ikinä tulisi mieleenkään, että jonkun pitäisi olla valmis ryhtymään puolisoni yhtiökumppaniksi vain sen takia, että olen naimisissa hänen kanssaan. Eihän hän ole edes alani ihminen.
Tuossa on se jekku, että jos yksi osakas kuolee, ja avioehto estää omistuksen siirtymisen vaimolle, niin sitten se siirtyy vaan muille perillisille perintökaaren mukaisesti.
Itse haluan, että vaimoni saa firman omistukseni (rahana), jos kuolen, ja osakassopimus muiden firman omistajien kanssa varmistaa, että he ostavat vaimoni ulos firmasta (koska vaimoni ei täytä ehtoja osakkaaksi ryhtymiseen) käyvään hintaan, joka määräytyy yhtiöjärjestyksen mukaan (sama korvaus, kuin jos haluaisivat minusta eroon - kolmen osakkaan firmassa kaksi voi aina päättää haluta kolmannesta eroon, ja tuo pykälä suojelee siltä, eli siitä saa hyvät rahat aina).
Avioehdolla nuo firman pari miljoonaa menisivät isälleni, joka on vielä hengissä, eikä vaimolleni. Isäni kuoltua ne menisivät perintökaaren kolmanteen paranteeliin, eli isovanhempien lapsille - sedät ja tädit yms. saisivat rahat, eikä vaimoni. Juu, ei.
Avioehto ei estä tekemästä testamenttia, joka kuolintapauksessa oikeuttaa vaimon saamaan itselleen osuuden rahallisen arvon. Ja avioehdon voi muutenkin tehdä niin että se on voimassa ainoastaan silloin jos avioliitto päättyy eroon.
Työnantaja osti uuden kiinteistön johon yhdistyi usempi toimipiste samaan. Yt neuvottelut käytiin hyvissä ajoin ennen muuttoa. Omaa irtisanomisaikaa pidennettiin 3kk->6kk (suostumuksella). Kaksi irtisanotuista lähti ennen ajan loppumista ja minä jäin ainoana enää töihin. Muuttoa olisi saanut tulla tekemään tunti tunnista korvauksella.
Kukaan ei tullut. Jouduttiin palkkaamaan vuokratyöntekijöitä kun työt seiso.
Pikkupomon urheiluseura tuli hyllyttämään varaston tuotteet tuntematta tuotteita yhtään. Näitä sitten ihmeteltiin puoli vuotta. Inventoinninkin tehtiin amatöörien voimalla, joten hyllyvirheet vaan parani.
Nauroin päivittäin partaani, kun olisin osannut asioita korjata, mutta mua ei enää kiinnostanut.
Jouduin vielä jatkamaan työsopimusta (työkkäri olisi lyönyt karenssin) 8kk lisää.
Siinä meni oma mielenterveys ja viimeiset 3kk olin saikulla. Vieläkään parin vuoden jälkeen en ole saanut työkykyä takaisin.
Loppuaika oli niin naurettavaa kyttäämistä että huhhuh. Olin sentään tehnyt töitä itsenäisesti vuosia aiemmin.
Tämä ei aikoinaan naurattanut, mutta nykyään naurattaa. Työpaikalla oli yyteet ja paljon väkeä irtisanottiin. Samassa tilaisuudessa yksikön johtaja kertoi, että kiireen ja ison työmäärän vuoksi samaan aikaan otetaan vuokratyöntekijöitä purkamaan ruuhkaa. Siinäpä irtisanoivat ammattiväkeä ja ottivat koulutettavia tilalle.
Minulla oli työaika 37,5 h/vko, ma-pe klo 7-9 - 15-17 eli liukumat käytössä. Eräänä sunnuntai-aamuna varastolta soiteltiin klo 7. En vastannut. Nukuin makeasti puolille päivin ja kun heräsin, oli tullut kymmeniä soittoja esimieheltä. Ajattelin, että nyt on hätä ja soitin takaisin. Minullahan ei siis ollut mitään varallaolovelvoitetta eikä hätätyövelvoitetta. Soitin siis takaisin ja sain haukut ja huudot, koska piti kuulemma päivystää 24/7 (ilman korvausta). Nyt hänet oli herätetty. Sunnuntai-aamuna voitteko kuvitella! Hänet! Seuraavassa yt:ssä sain potkut. En ollut tiimipelaaja.
Olin sen verran nuori, etten tajunnut ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoon. Enpä tosin tiedä, mitä se olisi auttanut.
Kannattaa liittyä mukaan tähän Face-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1175397359965246 , jossa jutellaan kaikenlaisista lisätienesteistä ja alan vaihtamisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli työaika 37,5 h/vko, ma-pe klo 7-9 - 15-17 eli liukumat käytössä. Eräänä sunnuntai-aamuna varastolta soiteltiin klo 7. En vastannut. Nukuin makeasti puolille päivin ja kun heräsin, oli tullut kymmeniä soittoja esimieheltä. Ajattelin, että nyt on hätä ja soitin takaisin. Minullahan ei siis ollut mitään varallaolovelvoitetta eikä hätätyövelvoitetta. Soitin siis takaisin ja sain haukut ja huudot, koska piti kuulemma päivystää 24/7 (ilman korvausta). Nyt hänet oli herätetty. Sunnuntai-aamuna voitteko kuvitella! Hänet! Seuraavassa yt:ssä sain potkut. En ollut tiimipelaaja.
Olin sen verran nuori, etten tajunnut ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoon. Enpä tosin tiedä, mitä se olisi auttanut.
Olisit saanut ainakin korvaukset laittomasta irtisanomisesta jos olisit voinut näyttää, että kyseinen tapahtuma aiheutti potkut.
Että pitäisi olla whatsappin kautta koko ajan tavoitettavissa ja myöhään illalla tuli viestiä, että "saisitkin tulla" huomenna aamuvuoroon tai vapaapäivän aamuna, että "voisitko kuitenkin tulla tänään töihin ja pitää vapaan joskus toiste", lomilla ei olisi saanut poistua kaupungista siltä varalta, että olisikin hälytetty töihin. Paheksuttiin, jos joku ei lukenut whatsappia vapaa-ajalla.
Siis olen mies. En suostunut.