Kannattaako enää odottaa kutsua tämän kesän häihin?
Hyvä ystäväni, joka on myös entinen kämppikseni, on menossa heinäkuun lopulla naimisiin. En saanut kutsua hiljattain pidettyihin polttareihin, joita järkännyt kaaso on minun ja morsiamen yhteinen kaveri, ja nyt ei näköjään ole tulossa kutsua häihinkään. Kun vähitellen pitäisi alkaa lyödä lomasuunnitelmia lukkoon, niin kannattaako kyseiset häät jättää kokonaan laskuista pois?
Toisekseen, kannattaako morsiamelta kysyä suoraan, että miksei minua ole kutsuttu? Minua ihan oikeasti harmittaa, koska olimme opiskeluaikoina todella läheisiä, ja varsinkin yhdessä asuessa tuli jaettua paljon elämän iloja ja suruja. Suoraan sanottuna on aika petetty olo, kun ystävä ei halua minua mukaan elämänsä tärkeimpään päivään. Onko mautonta kysyä syytä vai pitääkö ainoastaan todeta, että jokaisella on oikeus kutsua kenet haluaa? Jotenkin hankalaa vain hymyillen jatkaa yhteydenpitoa, kun tulee tunne, että ystävyys on yksipuolista.
Kommentit (65)
No mutta onpa kämäiset häät, jos ei ole ystäviä saatu kutsua! Se on justiin se hinta siitä, kun nojataan vanhempien lompakkoon. Sen lauluja laulat, kenenkä leipää syöt! Elämän tärkeä päivä ja porukat päättää kenen kanssa sen vietät.
Vähän ot. Sorry.
Mieti kuinka paljon ystävääsikin hävettää, jos todella on aikonut sinut kutsua ja sitten vanhempien ollessa rahoittajia ystäviä onkin pitänyt rajata! Olisit odotellut rauhassa, eiköhän ystäväsi olisi tuosta avautunut jossain vaiheessa. En ihmettelisi vaikka täällä olisi kohta keskustelu aiheesta "Saanko päättää häävieraani itse, vaikka vanhemmat maksaisivat häämme?" :-D Maltti olisi joskus valttia...
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:09"]
Tai yksinkertaisesti ahdistuu siitä, että joka vitun tuttu ja kumminserkun kaima on ottamassa nokkiinsa ja miettii tilaisuutta, miten pääsis loukkaantumaan ja vetämään herneet nenään. Ja kas, pari päättää mennä maistraatissa salaa naimisiin, kun ei jaksa sitä hässäkkää.
Nimimerkillä kokemusta on ja joka on kyllästynyt loukkaantuviin ihmisiin, eikä jaksa enää olla sellaisten kanssa tekemissä.
[/quote]
Ei tuossa maistraattiratkaisussa ole yhtikäs mitään vikaa tai siinäkään, että päättääkin syystä tai toisesta vähentää vierasmäärää. Mutta kyllä siitä nyt pitää näille asianomaisille ilmoittaa tavalla tai toisella, eikä ainoastaan hissukseen toivoa, että nämä toivottavasti unohtavat koko jutun. Se siinä on se töykeä osuus, ei itse kutsun peruminen. ap
[/quote]
Ai nyt on jo kutsu peruttu, vaikka sinua ei oltu edes kutsuttu. Päätä nyt, mitä oikein on tapahtunut ja mistä loukkaannut.
Jos häiden suunnitteluvaiheessa jo ilmestyy mielensäpahoittajia hernehtimään, niin miten ihmeessä voidaan perua kutsut, jos ei kutsuja ole edes lähetetty, vaan päätettykin mennä salaa hiljaisuudessa naimisiin, kun ei jaksa niitä tätejä ja entisiä kämppiksiä, jotka loukkaantuu jos heidät kutsutaan/ei kutsuta/heidän lapsia ei kutsuta/lapset kutsutaan.
Helpommalla todella pääsi, kun ei pitänyt häitä ja niillä tuhansilla euroilla lähdettiin ulkomaille kunnon lomalle.
[/quote] Olen toinen noista kommentoijista, joka pyydettiin mukaan suullisesti (siis oikein erikseen pyydettiin sivuun ja kutsuttiin). Tässä tapauksessa siis ei tapahtunut niin, että olisi lähdetty maistraattiin tai ulkomaille. Häät olivat ihan normaalit ja suurehkot, näin kuvat Facebookista. Itse en ainakaan tuosta mieltäni erityisemmin pahoittanut, mutta ihmettelin kyllä asiaa. Miksi ihmeessä kutsua oikein yksityisesti mukaan, jos ei sitten kutsukaan? Minusta noloa heille, ei "kutsutulle".
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 21:26"]
Oletko saanut vastausta, ap?
[/quote]
Kyllä, viestissä 50 on tiivistettynä ystävän viesti. Eli kuulemma kyseessä on suvun juhla, minkä vuoksi kavereita ei ole kutsuttu kovin paljoa.
59, no tuota vähän juuri hain takaa tällä koko aloituksella ja ystävälleni lähettämällä viestillä. Ei minulla ole sinänsä mikään maailmanloppu, etten saa kutsua näihin häihin. Mutta toki olin kiinnostunut, että jos juhliin olisi kutsuttu vaikka parikymmentä morsiamen kaveria, eikä minua ole kutsuttu, niin ehkä vetäisin johtopäätöksen, etten ole niin tärkeä ystävä tälle henkilölle kuin hän on minulle. Ja mikäs siinä, sitten pitää vain hyväksyä se ja elää sen mukaan. Mutta jos tilanne on nyt se, että juhliin on kutsuttu pääasiassa vain sukua, niin ehkä tässä ei tosiaan ole takana mitään henkilökohtaista. Ehkä silti yritän vähän haistella tilannetta jälkikäteen, mutten aio tästä mitään pakkomiellettä synnyttää. ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 08:26"]
Ystävältä tuli nyt vastaus. Vähän ehkä jopa turhan lakonisesti totesi, että kyseessä on suvun tilaisuus, kun vanhemmat maksavat häät. Ymmärtäähän sen tietenkin, ja hankalaahan tuosta on hernettä nenään vetää, jos esimerkiksi vanhemmat ovat vetäneet tiukan linjan vieraiden määrästä.
No, ehkä yritän ajatella positiivisesti. Ehkä häät, joista tunnen vihkiparin lisäksi parhaimmillaan kaksi ihmistä (kaaso & tämän mies) ja joiden vieraslista koostuu muuten parin sukulaisista, eivät olisi olleet ehkä hauskimmat mahdolliset pippalot kesäviikonloppuun. Pitää nyt koittaa järkätä itselle tuolle viikonlopulle jotakin hauskaa tilalle. ap
[/quote]
En nyt ihan välttämättä uskoisi tähän. Käsitinkö väärin, että polttarit järjestetään kavereiden kesken mutta sinnekään ei tullut kutsua?
Sinänsä minulle on ihan sama, kutsutaanko minua ihmisten häihin vai ei - mutta jos minulla olisi ystävä jota olen pitänyt hyvinkin läheisenä, ja yhtäkkiä tulee jotain syitä olettaa etten niin läheinen sitten ollutkaan, niin totta kai pohtisin asiaa. Katsoisin kyllä vähintäänkin huvittuneen uteliaana Facebookista kuvia hääjuhlista ja tutkisin montako yhteistä tuttavaa kuvissa vilahtaa. Vetäisin sitten omat johtopäätökseni.
Ei pelkästään "mielensäpahoittamisen" syystä, vaan siksi, että onhan se nyt herranen aika sille ystävällekin kiusallista, jos minä oletan olevani hyväkin ystävä (ja käyttäydyn sen mukaisesti) vaikka hän yrittää ottaa etäisyyttä. Tietäisinpä sitten itsekin ottaa etäisyyttä. Win-win, eikö.
En halua lisätä vainoharhaisuuttasi mutta...
Pidän kahta asiaa outona.
1) Morsian on keskustellut kanssasi häistä pariinkin otteeseen eikä ole saanut sanottua, että kyseessä on pieni sukupainotteinen juhla eikä ystäviä ole kutsuttu. Onhan se oikeasti outoa keskustella häistään ihmisen kanssa, jota ei kutsuta eikä myöskään selventää, miksi ei kutsuta
2) Sinua ei kutsuttu edes polttareihin. Olivatko nekin sukupainotteiset ja muutkaan kaverit eivät saaneet kutsua?
Rehellisesti olen sitä mieltä, että oli häiden kokoonpano mikä tahansa, niin ystäväsi selvästi ei pidä sinua niin tärkeänä kuin sinä häntä, koska hän ei koe edes tarpeelliseksi selventää etukäteen, miksi et ole saanut kutsua eikä ole halunnut sinua polttareihinsa.
Ei tuosta tosiaan mitään pakkomiellettä kannata ottaa, mutta siinä mielessä pitää korvantakana, ettet turhaan panosta tähän ystävyyssuhteeseen liikoja. Hääpari saa kutsua keitä haluaa, mutta ystäviein kanssa yleensä keskustellaan asiasta suoraan.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:40"]
En halua lisätä vainoharhaisuuttasi mutta...
Pidän kahta asiaa outona.
1) Morsian on keskustellut kanssasi häistä pariinkin otteeseen eikä ole saanut sanottua, että kyseessä on pieni sukupainotteinen juhla eikä ystäviä ole kutsuttu. Onhan se oikeasti outoa keskustella häistään ihmisen kanssa, jota ei kutsuta eikä myöskään selventää, miksi ei kutsuta
2) Sinua ei kutsuttu edes polttareihin. Olivatko nekin sukupainotteiset ja muutkaan kaverit eivät saaneet kutsua?
Rehellisesti olen sitä mieltä, että oli häiden kokoonpano mikä tahansa, niin ystäväsi selvästi ei pidä sinua niin tärkeänä kuin sinä häntä, koska hän ei koe edes tarpeelliseksi selventää etukäteen, miksi et ole saanut kutsua eikä ole halunnut sinua polttareihinsa.
Ei tuosta tosiaan mitään pakkomiellettä kannata ottaa, mutta siinä mielessä pitää korvantakana, ettet turhaan panosta tähän ystävyyssuhteeseen liikoja. Hääpari saa kutsua keitä haluaa, mutta ystäviein kanssa yleensä keskustellaan asiasta suoraan.
[/quote]
Samaa mieltä täällä. Polttarijuttua pidän erityisen outona.
62 & 63, minulla ei ole mitään tietoa, millaiset polttarit tällä morsiamella on ollut. Voi olla, että siellä on ollut joitakin hänen ystäviään, joita en tunne, tai sitten kyseessä on ollut ihan minipolttarit esimerkiksi vain kaason ja morsiamen kesken. Polttareista en ole kysellyt morsiamelta tai kaasolta, koska se tuntuisi niin kiusalliselta, kun ei minua ole niihin pyydetty. Jotenkin olen saanut kuvan, että ne olivat jo kesäkuun alussa, mutta tästäkään en ole sataprosenttisen varma. Ymmärrän toki ajatuksen, ettei polttareihin haluta kutsua sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole tulossa häihinkään.
Äh, kyllähän tämä edelleen painaa mielessä :( Ja 62, otin esiin ihan saman ajatuksen, kun juttelin yhden henkilön kanssa (ei tunne morsianta) tästä tilanteesta - jos tosiaan olen ystävälle läheinen henkilö, niin miksei hän ole kertaakaan spontaanisti maininnut syytä kutsun puuttumiselle, kun olemme jutelleet häistä? Se tässä vähän salaa pännii. Jotenkin voisin kuvitella, että jos minulla olisi häät, jotka olisivat todella pienet/sukupainotteiset ja joutuisin jättämään kutsumatta minulle tärkeitä ihmisiä, niin ottaisin asian esille heidän kanssaan ennen kuin he alkaisivat vetää omia johtopäätöksiä, varsinkin jos häät nousisivat puheeksi. ap
Niin, ja sanon vielä - näistä opiskeluajoista ei ole kymmeniä vuosia aikaa, vaan alle pari vuotta sitten asuttiin yhdessä, ja olemme sen jälkeenkin olleet säännöllisesti yhteydessä toisiimme. Eli jotenkin vaikeaa uskoa, että olisimme ystävän mielestä ajautuneet ajan myötä niin erillemme, ettei tämä henkilö pitäisi meitä enää kavereina sen takia. ap
Jatka elämääsi niin entinen kämppiskin on tehnyt
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:22"]
Jatka elämääsi niin entinen kämppiskin on tehnyt
[/quote]
Kaipa näin täytyy tehdä. Häiritsee vain se, että ystävä ihan aktiivisesti kyselee kuulumisia ja lähettelee viestejä. Hän myös kertoi minulle häistä ihan spontaanisti aiemmin tänä vuonna ja juttelimme järjestelyistä, joten mielestäni ei ollut kohtuutonta odottaa kutsua. Eri asia sitten olisi, jos välit olisivat selkeästi kylmenneet, mutta minulle ei ole syntynyt tällaista kuvaa.
Mietin edelleen, että kannattaako kysyä syytä kutsun puuttumiselle. Jos kaveri myöntäisi suoraan, ettei kokenut minua riittävän tärkeäksi vieraaksi, niin ainakin voisin jättää tämän ystävyyssuhteen taakseni ja jatkaa elämääni. Nyt on vain hämmentynyt ja tyrmistynyt olo, ja tuntuisi tyhmältä katkaista välit, jos taustalla sattuisikin olemaan jokin väärinkäsitys.
Voisitteko mitenkään alapeukuttamisen sijaan kommentoida aihetta edes muutamalla sanalla? Eli onko konsensus se, että minun pitää vain hyväksyä tilanne tällaisenaan ja unohtaa vuosien ystävyys? Hankala tätä on olla ottamatta henkilökohtaisesti, varsinkin kun on vähän huono itsetunto takana. Pakkohan minussa on jotain vikaa ystävän mielestä olla, kun ei minua haluta mukaan juhlimaan. ap
Jos et ihan suoraan kysyisi, että "onko minut kutsuttu häihin", vaan ihan ohimennen kysäiset kuulumisia tms. Ja voit vähän jotain hääjärjestelyistä kysyä, kun kerran olette niistä jo puhuneet aiemmin.
Vaikea ja ikävä tilanne sinänsä, että jokaisella tosiaan on oikeus kutsua kenet haluaa, mutta jos muista kutsutuista ystävistä sinut on ainoana jätetty pois niin voisit asiasta kaverillesi vihjata että onko kaikki hyvin. Häihin en itse varmaan enää osallistuisi, tuntuisi tungettelevalta. Ystävältäsi kyllä kovin tahditonta käyttäytymistä.
Kutsu hävinnyt postissa? Vieraita voi kutsua vain rajallisen määrän ja sukulaisia paljon, joten ystävistä karsitava? Kysy.
Mä nostaisin kissan pöydälle ja kyselisin asiasta. Kävi muuten kerran itselle näin: Oli kaverin polttarit, joihin menin paljon yhteisiä kavereitakin. No en saanut kutsua, vähän harmitti, mutta en sen enempää aatellut aasiaa, totesin että ei sitten ilmeisesti ollut niin läheinen kaveri. No sitten näin morsion kaupungilla, niin jutteli iloisesti ja samlla ohimennen kysyi "Olitko sä kipeä tai jossain matkoilla kun et päässyt polttareille?" Niin olin todella hämmentynyt ja kysyin "Öö, ei mua ollut kutsuttu..." Niin kävikin ilmi, että morsio oli kyllä antanut nimeni kaasoille kutsuttavien listalle polttareihin, mutta nämä sitten syystä tai toisesta eivät minua olleetkaan kutsuneet :( (ei koskaan selvinnyt miksi, toisin toisella saattoi olla vähän kateutta mua kohtaan, oli ollut ihastunut yhteen mieheen, jonka kanssa aloin seurustella).
Voi olla että ystäväsi pitää pienet häät ja haluaa pitää vierasmäärän kurissa. Jos hänen sulhasensa tai oma lähisukunsa on erittäin suuri ? Joku ehkä ajattelee että yksi tai kaksi vierasta sinne sun tänne, mutta jos piti tehdä kompromisseja että vain sukulaiset ja läheisimmät ystävät kutsutaan.
Minä varmaan kyselisin varovasti että ovatko häät kuinka suuret ja olisipa kova ollut saada kutsu tms. Jos se oikeasti vaivaa. Kysyjä saa vastauksen :)
Voi olla että ystäväsi pitää pienet häät ja haluaa pitää vierasmäärän kurissa. Jos hänen sulhasensa tai oma lähisukunsa on erittäin suuri ? Joku ehkä ajattelee että yksi tai kaksi vierasta sinne sun tänne, mutta jos piti tehdä kompromisseja että vain sukulaiset ja läheisimmät ystävät kutsutaan.
Minä varmaan kyselisin varovasti että ovatko häät kuinka suuret ja olisipa kova ollut saada kutsu tms. Jos se oikeasti vaivaa. Kysyjä saa vastauksen :)
En tajua teitä tekstareiden lähettelijöitä. Jos oikeasti haluatte vastauksia kysymyksiinne, niin soitatte, ettekä itke jotain "kysyin ihan suoraan [tekstarilla], mutta minulle ei vastattu". Miten yleensä pystytte menemään mihinkään kutsuihin tai puhumaan ihmisille, tai miten edes väitätte olevanne hyviä ystäviä jonkun kanssa, jos elätte vain virtuaalimaailmassa?
Nopeasti on tosiaan ajat muuttuneet ja ei voi kuin sanoa, että saatte mitä tilaatte.