Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako enää odottaa kutsua tämän kesän häihin?

Vierailija
17.06.2014 |

Hyvä ystäväni, joka on myös entinen kämppikseni, on menossa heinäkuun lopulla naimisiin. En saanut kutsua hiljattain pidettyihin polttareihin, joita järkännyt kaaso on minun ja morsiamen yhteinen kaveri, ja nyt ei näköjään ole tulossa kutsua häihinkään. Kun vähitellen pitäisi alkaa lyödä lomasuunnitelmia lukkoon, niin kannattaako kyseiset häät jättää kokonaan laskuista pois?

Toisekseen, kannattaako morsiamelta kysyä suoraan, että miksei minua ole kutsuttu? Minua ihan oikeasti harmittaa, koska olimme opiskeluaikoina todella läheisiä, ja varsinkin yhdessä asuessa tuli jaettua paljon elämän iloja ja suruja. Suoraan sanottuna on aika petetty olo, kun ystävä ei halua minua mukaan elämänsä tärkeimpään päivään. Onko mautonta kysyä syytä vai pitääkö ainoastaan todeta, että jokaisella on oikeus kutsua kenet haluaa? Jotenkin hankalaa vain hymyillen jatkaa yhteydenpitoa, kun tulee tunne, että ystävyys on yksipuolista.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin lähettämään ystävälle viestin, jossa kyselin kuulumisia ja kysyin vähän tarkemmin hääjärjestelyiden etenemisestä jne. En kuitenkaan kysynyt suoraan, miksei minua ole kutsuttu. Ystäväni on kyllä ihan älykäs ihminen, joten kyllä hän varmaan näkee heti tuon viestin läpi, mutta nähköön. Ainakaan vielä ei ole tullut vastausta. ap

Vierailija
2/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kutsu heinäkuun lopun häihin tammikuussa. Ei siis save-the-date, vaan ihan lopullinen kutsu. Hiukan ylireagointia musta, ehtii jo unohtamaan kokonpoppalot ja hukkaamaan kutsun... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:46"]Mulle tuli kutsu heinäkuun lopun häihin tammikuussa. Ei siis save-the-date, vaan ihan lopullinen kutsu. Hiukan ylireagointia musta, ehtii jo unohtamaan kokonpoppalot ja hukkaamaan kutsun... :D

[/quote]

Ääh, pirun kännykkä :D KOKO PIPPALOT! :)

Vierailija
4/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki kutsu ystäviä häihin juuri ollenkaan, toiset taas eivät kutsu sukulaisia vaan sen sijaan ystäviä. Häät maksaa tosi paljon, useasta kympistä sataseen/vieras. Kyllä siinä saa vähän miettiä kuinka monta ystävää ja sukulaista kutsuu. Ja kun lähes jokaisen kutsutin mukana vielä tulee avec, niin jos kutsut kymmenen ystävää tarkoittaa se 20 vierasta.. Ruoka+juomat kaiken kaikkiaan n.80€/hlö eli1600€ kuluja kymmenestä ystävästä.

Vierailija
5/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:56"]

Mä nostaisin kissan pöydälle ja kyselisin asiasta. Kävi muuten kerran itselle näin: Oli kaverin polttarit, joihin menin paljon yhteisiä kavereitakin. No en saanut kutsua, vähän harmitti, mutta en sen enempää aatellut aasiaa, totesin että ei sitten ilmeisesti ollut niin läheinen kaveri. No sitten näin morsion kaupungilla, niin jutteli iloisesti ja samlla ohimennen kysyi "Olitko sä kipeä tai jossain matkoilla kun et päässyt polttareille?" Niin olin todella hämmentynyt ja kysyin "Öö, ei mua ollut kutsuttu..." Niin kävikin ilmi, että morsio oli kyllä antanut nimeni kaasoille kutsuttavien listalle polttareihin, mutta nämä sitten syystä tai toisesta eivät minua olleetkaan kutsuneet :( (ei koskaan selvinnyt miksi, toisin toisella saattoi olla vähän kateutta mua kohtaan, oli ollut ihastunut yhteen mieheen, jonka kanssa aloin seurustella).  

[/quote]

Mulle taas kävi niin, että kaaso oli laittanut sähköpostitse kutsun - mun vanhaan osoitteeseen! Jotenkin sitten muutamien päivien päästä sain viestiä uuteen s.postiosoitteeseen. Eli oli inhimillinen erehdys!

Vierailija
6/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:59"]Ei kaikki kutsu ystäviä häihin juuri ollenkaan, toiset taas eivät kutsu sukulaisia vaan sen sijaan ystäviä. Häät maksaa tosi paljon, useasta kympistä sataseen/vieras. Kyllä siinä saa vähän miettiä kuinka monta ystävää ja sukulaista kutsuu. Ja kun lähes jokaisen kutsutin mukana vielä tulee avec, niin jos kutsut kymmenen ystävää tarkoittaa se 20 vierasta.. Ruoka+juomat kaiken kaikkiaan n.80€/hlö eli1600€ kuluja kymmenestä ystävästä.

[/quote]

Tämäkin on täysin totta. Senkin takia pitäisi ehkä odottaa häiden jälkeistä aikaa ja yrittää vähän haistella, millaista porukkaa siellä on ollut, ja sitten vasta mahdollisesti loukkaantua. Toisaalta luulisi, että hääjutuista jutellessamme olisi tullut edes jossakin vaiheessa esiin, että kyseessä on pieni tilaisuus perheen ja lähisuvun kesken, jos näin olisi. Eli jos tämä on tilanne, niin vähän harmittaa, ettei ystävä ole selittänyt tilannetta, vaan on antanut minun turhaan katsella postia, lukealähettelemiämme viestejä kutsun toivossa jne. ap

Vierailija
7/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit saada sen kutsun? Siksikö, että vilpittömästi nautit hääjuhlista? Vai siksi, että et tuntisi itseäsi "hylätyksi"? Vai jostain muusta syystä?

Kysyn tätä en ilkeillen vaan ihan uteliaisuudesta siksi, että itse aina odotan kesää kauhulla, siis että tuleeko hääkutsuja. Kauhulla siksi, että vihaan seremoniallisia tilaisuuksia. (En siis koskaan menekään, kohteliaasti vain vastaan etten pääse tulemaan ja lähetän lahjan postitse. Mutta aina inhottaa tuollainen kiemurtelu ja valehtelu, vaikka valkoisesta valheesta kyse onkin.)

Vierailija
8/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:15"]

Miksi haluaisit saada sen kutsun?

[/quote]

Ap vastasi jo tähän: "varsinkin kun on vähän huono itsetunto takana"

Vierailija
9/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:15"]

Miksi haluaisit saada sen kutsun?

[/quote]

Ap vastasi jo tähän: "varsinkin kun on vähän huono itsetunto takana"

[/quote]

Kyllä minä ihan vilpittömästi pidän häistä, kun ei niitä ole tullut vielä liikaa nähtyä. Ystävä on minulle tärkeä, emmekä pääse näkemään toisiamme kovin usein (välimatkaa 400 km) joten olisi ihanaa päästä juhlistamaan hänelle tärkeää päivää.

Mutta pakko sanoa, etten sano, etteikö kutsun saamiseen kuuluisi myös jotain hyväksymisen tarvetta. Eihän siitä kellekään hyvä mieli tule, jos suljetaan jonkun mukavan jutun ulkopuolelle eikä sille edes kerrota syytä. Jos minä olisin menossa nyt naimisiin, niin kyllä tämä ystävä olisi ehdottomasti omalla kutsulistallani. Ehkä tuo itsetunto ei ollut ihan oikea ilmaisu tässä kontekstissa, mutta olen jotenkin todella herkkä ja ylianalysoin kaikkia sosiaalisia viestejä. ap

Vierailija
10/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 01:06"]

Minä kysyin ystävältäni vastaavanlaisessa tilanteessa mutta en saanut vastausta.

Alkutilanne: ystäväni oli menossa naimisiin ja tiedusteli osoitettani, jonka ilmoitin hänelle. Aikaa kului eikä kutsua kuulunut, koskaan. Ihmettelin tilannetta, koska hän oli nimenomaan kysynyt osoitettani kutsun lähettämistä varten. Ajattelin, että häät olivat peruuntuneet tms. Kysyinkin (txt) asiaa, vastausta kuitenkaan saamatta. Annoin olla ja siitä on jo vuosia. Siinä meni vuosien ystävyys, tosin olimme jo valmiiksi etääntyneet välimatkan takia. Mitään riitaa ei ollut tms. Kutsu jäi vain tulematta. Koskaan ei selvinnyt, että mitä tapahtui. Näin hänet ohimennen vuosien päästä, hän ei ollut ainakaan kuollut :)

[/quote] Mulle kävi ihan samalla tavalla. Eräs tuttu (jonkin sortin ystävä oli vielä silloin) pyysi sivuun eräässä tilaisuudessa ja kertoi, että haluaa kutsua minut ja mieheni häihinsä. Odottelin kutsua, mutta sitä ei sitten ikinä tullut. En tiedä vieläkään, miksi ei, koska tuossa välissä emme edes muistaakseni tavanneet eikä mitään riitaa koskaan ollut. Syytä en ole viitsinyt kysyä, mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että jotkut ihmiset on vaan outoja. En usko, että kutsu olisi hävinnyt postissakaan - silloinhan meiltä olisi kysytty ennen häitä, ollaanko tulossa vai ei.

Vierailija
11/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:46"]Mulle tuli kutsu heinäkuun lopun häihin tammikuussa. Ei siis save-the-date, vaan ihan lopullinen kutsu. Hiukan ylireagointia musta, ehtii jo unohtamaan kokonpoppalot ja hukkaamaan kutsun... :D

[/quote]

Ääh, pirun kännykkä :D KOKO PIPPALOT! :)

[/quote]

Mä luin ihan oikein väärin kirjoitetun ja vasta kun korjasit, katsoin uudestaan ja huomasin että niinhän se olikin väärin kirjoitettu. =D

Vierailija
12/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta en enää kehtaa valittaa tilanteestani, jos tulee paljonkin vielä tarinoita epävirallisista suullisista kutsuista, joita ei olekaan enää seurannut virallinen kutsu. Ihan oikeasti, miten ihmisillä on pokkaa? Ymmärtäähän sen, että voi olla noloa myöntää ääneen, että esimerkiksi budjetti on tullut vastaan tai vuokrattuun tilaan ei mahdukaan kuin tietty määrä ihmisiä, mutta voisi siitäkin sentään sanoa suoraan eikä vetää ihmisiä narussa kuukausitolkulla. Todella moukkamaista. ap

Vierailija
13/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt morsian vastasi viestiini, ja hän vain ihan kasuaalisti selitteli hääjärjestelyiden vaikeudesta ja hääjutuista muutenkin. Ei millään tavalla tiedostanut sitä, että minä en ole osallistumassa kyseisiin häihin. Eli jos haluan saada vastauksen, niin pitää vääntää rautalangasta. Tavallaan pelkään, että kysymisestä syntyy joku riita tai ystävä luulee minun jotenkin hyökkäävän häntä kohtaan, mutten tiedä, miten pystyn olemaan kysymättä syytä kutsun puuttumiselle. ap

Vierailija
14/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 18:50"]

No niin, nyt morsian vastasi viestiini, ja hän vain ihan kasuaalisti selitteli hääjärjestelyiden vaikeudesta ja hääjutuista muutenkin. Ei millään tavalla tiedostanut sitä, että minä en ole osallistumassa kyseisiin häihin. Eli jos haluan saada vastauksen, niin pitää vääntää rautalangasta. Tavallaan pelkään, että kysymisestä syntyy joku riita tai ystävä luulee minun jotenkin hyökkäävän häntä kohtaan, mutten tiedä, miten pystyn olemaan kysymättä syytä kutsun puuttumiselle. ap

[/quote]

Pakko sinun on kysyä. Jos et kysy, niin tämä asia jää hiertämään joka tapauksessa, ja tulet varmasti jopa huomaamattasi ottamaan etäisyyttä. Pahimmillaan käy niin, että kyseessä tosiaan on jokin väärinkäsitys, mutta sinä loukkaannut kun et saanut kutsua, ja ystäväsi loukkaantuu kun et saapunut paikalle!

Ei sinun ole pakko järjestää mitään kohtausta tai konfliktia. Itse yrittäisin varmaan jotenkin kömpelön "kasuaalisti" tiedustella: "muuten, onko kutsuja vielä lähetetty ja onko meitä kutsuttu kun pitäisi tässä vähän järjestellä kesän kalenteria... jos ei niin ymmärrän kyllä, ajattelin vain kysyä varmuuden vuoksi kun ollaan tässä vähän lomamatkaakin mietitty ja... jep jep on muuten tosi kylmää ollut, kauhea tuuli"... todella kömpelöä joo, mutta silti :D Ei tosiaan tarvitse mitään ilmiriitaa kehittää, mutta jos vastaus on jotain vaivautunutta muminaa että voi kuule nyt ei mahtunut mukaan, niin tietäisinpä ainakin, etten ole ystävälleni niin läheinen ystävä kuin luulin. Sen mukaan voi sitten keskittyä enemmän niihin oikeasti hyviin ystäviin tms.

Vierailija
15/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selkeästi vaivaa sinua. Miksi et kysy suoraan? Onhan se ehkä kiusallista, mutta ainakin minä sinun asemassasi todella haluaisin kuulla miksi kutsua ei ole tullut. Jäisi vaivaamaan niin, etten saisi varmaan nukutuksi :D

Vierailija
16/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kysymys: Asutteko samalla paikkakunnalla vai onko välimatkaa paljonkin? Jos ette asu samalla paikkakunnalla niin ymmärrän että polttareihin ei tullut kutsua. Tai vaikka asutte niin kaaso ja hänen kaverinsa päättävät oikeastaan enemmän polttareista kuin itse häissä. Voi olla että kutsu häihin silti tulee.

Vierailija
17/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen keino. Jos olet ollut yhteydessä häneen, olette puhuneet häistä ja olet sinkku, mene hänen häihin kuokkavieraana jos ei virallista kutsua tule. Muista antaa lahja kuitenkin.  

Vierailija
18/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tiedustella kaasolta, jos hän on yhteinen ystävänne? Että minkä kokoiset häät on tulossa ja onko kavereita ylipäänsä juurikaan kutsuttu.

Vierailija
19/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, nyt mua ainakin jo kiinnostaa tuon morsmaikun vastaus- kysy ap suoraan ja tule sitten kertomaan tänne:)

Vierailija
20/65 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vaikkapa millaiset kutsut laittoivat. Tai että milloin laittavat kutsut.