Kannattaako enää odottaa kutsua tämän kesän häihin?
Hyvä ystäväni, joka on myös entinen kämppikseni, on menossa heinäkuun lopulla naimisiin. En saanut kutsua hiljattain pidettyihin polttareihin, joita järkännyt kaaso on minun ja morsiamen yhteinen kaveri, ja nyt ei näköjään ole tulossa kutsua häihinkään. Kun vähitellen pitäisi alkaa lyödä lomasuunnitelmia lukkoon, niin kannattaako kyseiset häät jättää kokonaan laskuista pois?
Toisekseen, kannattaako morsiamelta kysyä suoraan, että miksei minua ole kutsuttu? Minua ihan oikeasti harmittaa, koska olimme opiskeluaikoina todella läheisiä, ja varsinkin yhdessä asuessa tuli jaettua paljon elämän iloja ja suruja. Suoraan sanottuna on aika petetty olo, kun ystävä ei halua minua mukaan elämänsä tärkeimpään päivään. Onko mautonta kysyä syytä vai pitääkö ainoastaan todeta, että jokaisella on oikeus kutsua kenet haluaa? Jotenkin hankalaa vain hymyillen jatkaa yhteydenpitoa, kun tulee tunne, että ystävyys on yksipuolista.
Kommentit (65)
Ja ai niin, olin muuten sekoittanut viikonloput, ja häät ovatkin jo viikkoa aikaisemmin kuin luulin, eli häät ovat jo alle kuukauden päästä. Joten vaikeaa uskoa, että kutsua on enää tulossa missään muodossa. ap
Ei kai sitä nyt ystävyyttä tarvitse hääkutsun takia katkoa? Kaverini pyysi mua ensin kaasoksi ja perui sen ja vieläkin ollaan kavereita.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:58"]
Kohta en enää kehtaa valittaa tilanteestani, jos tulee paljonkin vielä tarinoita epävirallisista suullisista kutsuista, joita ei olekaan enää seurannut virallinen kutsu. Ihan oikeasti, miten ihmisillä on pokkaa? Ymmärtäähän sen, että voi olla noloa myöntää ääneen, että esimerkiksi budjetti on tullut vastaan tai vuokrattuun tilaan ei mahdukaan kuin tietty määrä ihmisiä, mutta voisi siitäkin sentään sanoa suoraan eikä vetää ihmisiä narussa kuukausitolkulla. Todella moukkamaista. ap
[/quote]
Tai yksinkertaisesti ahdistuu siitä, että joka vitun tuttu ja kumminserkun kaima on ottamassa nokkiinsa ja miettii tilaisuutta, miten pääsis loukkaantumaan ja vetämään herneet nenään. Ja kas, pari päättää mennä maistraatissa salaa naimisiin, kun ei jaksa sitä hässäkkää.
Nimimerkillä kokemusta on ja joka on kyllästynyt loukkaantuviin ihmisiin, eikä jaksa enää olla sellaisten kanssa tekemissä.
Ei siinä tarvi olla sen kummempaa syytä, ihmisiä on yleensä pakko karsia. Meillä oli aika pienet häät, joissa oli sukulaisten lisäksi molempien parhaat kaverit puolisoineen ja yhteisiä ystäviä, siis sellaisia, joiden kanssa sekä mies että minä olemme olleet viime aikoina tekemisissä.
Laita viesti et onko teillä pienet häät, kun et edes minua kutsunut häihin?
Aina naiset vihjailee ja kukaan ei tajua jos kysyt jostain hääjärjestelyistä, miten ne liittyy sun kutsumiseen?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:58"]
33, asumme eri paikkakunnilla aika kaukana toisistamme. Toisaalta kyllä kaaso asuu kanssani samalla seudulla, joten tuo perustelu ei välttämättä ihan toimi. Toisaalta ymmärrän tuollaisen ajatuksenjuoksun, mutta toisaalta on mielestäni vähän tympeää päättää toisen puolesta, että polttareihin ei viitsitä kutsua pitkän välimatkan vuoksi. Kyllä henkilö osaa varmaan itse päättää, että onko välimatka liian pitkä vai ei. Mutta juu, ymmärrän kyllä mitä hait takaa :)
[/quote]
No pitkä välimatka voi aiheuttaa kuljetus ja majoitusongelmia, pitäisi olla koko illan raitis jos joutuu tulemaan toiselta paikkakunnalta omalla autolla polttareihin, tai vaihtoehtoisesti järjestää yöpymispaikka kauempaa tuleville polttarivieraille. Tietysti sellaisessa tilanteessa että poltarit pidetään Tallinnassa tai muussa sovitussa paikassa jonne kaikilla on yhtä pitkä matka niin että kaikki yöpyy paikan päällä on keljua jos ei ole kutsuttu.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:05"]
Ei kai sitä nyt ystävyyttä tarvitse hääkutsun takia katkoa? Kaverini pyysi mua ensin kaasoksi ja perui sen ja vieläkin ollaan kavereita.
[/quote]
Ei tietenkään! Mutta jos on vaikka 150 ihmisen häät, niin kyllä siinä väkisinkin tulee miettineeksi, että miksei siellä ole tilaa yhdelle tärkeälle ystävälle. Toisaalta olisi mukavaa saada tietää häiden kokoluokasta, koska jos kyseessä on vaikka 20 vieraan häät, niin sitten en kyllä jaksa loukkaantua. Eli ei tosiaan se kutsun puute, vaan syy sen taustalla.
Innostuinkin nyt vielä runoilemaan, ja laitoin ystävälle pitkän viestin aiheesta. Nyt vähän nolottaa tuo avautuminen, ja pähkäilinkin viestin lähettämisen kanssa aika pitkään. Yritin mahdollisimman diplomaattisesti todeta, että kyseessä on sen verran läheinen ystävä, että uskallan ja haluan kertoa näistä tuntemuksista suoraan. Ja yritin vältellä syyttelyä ja tivaamista, toivottavasti sellaista mielikuvaa ei morsiamellekaan synny. Äh, toivotaan, ettei ystävä loukkaannu tai ota liikaa itseensä. Kyseessä tosin on kyllä järkevä ja kypsä ihminen, joten en kyllä mitään kissatappelua tai raivokohtausta pelkää. Raportoin tänne sitten, kun saan vastauksen. ap
Mielensäpahoittajat ovat kyllä rasittavia
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:09"]
Tai yksinkertaisesti ahdistuu siitä, että joka vitun tuttu ja kumminserkun kaima on ottamassa nokkiinsa ja miettii tilaisuutta, miten pääsis loukkaantumaan ja vetämään herneet nenään. Ja kas, pari päättää mennä maistraatissa salaa naimisiin, kun ei jaksa sitä hässäkkää.
Nimimerkillä kokemusta on ja joka on kyllästynyt loukkaantuviin ihmisiin, eikä jaksa enää olla sellaisten kanssa tekemissä.
[/quote]
Ei tuossa maistraattiratkaisussa ole yhtikäs mitään vikaa tai siinäkään, että päättääkin syystä tai toisesta vähentää vierasmäärää. Mutta kyllä siitä nyt pitää näille asianomaisille ilmoittaa tavalla tai toisella, eikä ainoastaan hissukseen toivoa, että nämä toivottavasti unohtavat koko jutun. Se siinä on se töykeä osuus, ei itse kutsun peruminen. ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:28"]
[/quote]
Ei tuossa maistraattiratkaisussa ole yhtikäs mitään vikaa tai siinäkään, että päättääkin syystä tai toisesta vähentää vierasmäärää. Mutta kyllä siitä nyt pitää näille asianomaisille ilmoittaa tavalla tai toisella, eikä ainoastaan hissukseen toivoa, että nämä toivottavasti unohtavat koko jutun. Se siinä on se töykeä osuus, ei itse kutsun peruminen. ap
[/quote]
Ai nyt on jo kutsu peruttu, vaikka sinua ei oltu edes kutsuttu. Päätä nyt, mitä oikein on tapahtunut ja mistä loukkaannut.
Jos häiden suunnitteluvaiheessa jo ilmestyy mielensäpahoittajia hernehtimään, niin miten ihmeessä voidaan perua kutsut, jos ei kutsuja ole edes lähetetty, vaan päätettykin mennä salaa hiljaisuudessa naimisiin, kun ei jaksa niitä tätejä ja entisiä kämppiksiä, jotka loukkaantuu jos heidät kutsutaan/ei kutsuta/heidän lapsia ei kutsuta/lapset kutsutaan.
Helpommalla todella pääsi, kun ei pitänyt häitä ja niillä tuhansilla euroilla lähdettiin ulkomaille kunnon lomalle.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 08:33"]
Aikatauluista sen verran, että meille on ainakin jo viime viikolla tullut hääkutsu elokuun alun häihin. V.p. on tuossa kesäkuun loppuun.
Kutsu pitäisi tulla näin kesälomien aikaan väh. 6vk ennen, mutta ihan viimeistään 4vk..
Minä ainakin yrittäisin kysyä kutsun perään, ihan jo mainitsemiesi lomasuunnitelmien takia. Toivottavasti kutsu on tulossa!!
[/quote]
No näin minäkin olen asian ajatellut. Olen ollut nyt viime vuosina vain yksissä häissä, ja niihin ensimmäinen save the date -kortti tuli jo helmikuussa (häät kesäkuussa), ja virallinen kutsu tuli yli kaksi kuukautta ennen häitä. Luulisi, että kesällä kutsut lähetettäisiin ajoissa, että ihmiset osaavat varautua, kun on kaiken maailman muutakin kesäjuhlaa. ap
Ihmettelen miksi monet lähettää niin myöhään kutsun.. kuulin, että serkullani häät elokuussa eikä ainakaan vielä ole kutsua saapunut. Mielestäni kutsun voisi hyvin lähettää jo vaikka toukokuussa..nyt olen jo ehtinyt sopimaan kaikenlaista elokuun viikonloppuihin.
Mihin lopputulokseen olet ap tullut. .meinaatko kysyä ystävältäsi?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:28"]
[/quote]
[/quote]
Ai nyt on jo kutsu peruttu, vaikka sinua ei oltu edes kutsuttu. Päätä nyt, mitä oikein on tapahtunut ja mistä loukkaannut.
Jos häiden suunnitteluvaiheessa jo ilmestyy mielensäpahoittajia hernehtimään, niin miten ihmeessä voidaan perua kutsut, jos ei kutsuja ole edes lähetetty, vaan päätettykin mennä salaa hiljaisuudessa naimisiin, kun ei jaksa niitä tätejä ja entisiä kämppiksiä, jotka loukkaantuu jos heidät kutsutaan/ei kutsuta/heidän lapsia ei kutsuta/lapset kutsutaan.
Helpommalla todella pääsi, kun ei pitänyt häitä ja niillä tuhansilla euroilla lähdettiin ulkomaille kunnon lomalle.
[/quote]
Nyt puhuttiin näistä parista vastaajasta, jotka oli ensin kutsuttu suullisesti häihin, mutta virallista kutsua ei sitten ikinä kuulunutkaan, vaikka sen perään erikseen kysyttiin. Näistä tapauksista puhuttiin ainakin lainatussa viestissä. Ei siis ollut kyse minun (ap:n) tilanteesta, mikä olisi toki selvinnyt viestiketjua selaamalla.
Ystävältä tuli nyt vastaus. Vähän ehkä jopa turhan lakonisesti totesi, että kyseessä on suvun tilaisuus, kun vanhemmat maksavat häät. Ymmärtäähän sen tietenkin, ja hankalaahan tuosta on hernettä nenään vetää, jos esimerkiksi vanhemmat ovat vetäneet tiukan linjan vieraiden määrästä.
No, ehkä yritän ajatella positiivisesti. Ehkä häät, joista tunnen vihkiparin lisäksi parhaimmillaan kaksi ihmistä (kaaso & tämän mies) ja joiden vieraslista koostuu muuten parin sukulaisista, eivät olisi olleet ehkä hauskimmat mahdolliset pippalot kesäviikonloppuun. Pitää nyt koittaa järkätä itselle tuolle viikonlopulle jotakin hauskaa tilalle. ap
Mutta siis eikös sinne kuitenkin oltu kutsuttu paljon niitä kavereitakin?
Siis miten sun itsekunnioitus kestää tuollaisen ruinaamisen? "Miks mä en saanu kutsua, byääh!" En mä menis ikinä ruinaamaan mitään, jos en kelpaa porukkaan, that´s it. En minä tunge itseäni kenenkään seuraan.
Sorry, mut mun mielestä tuo on tosi noloa, ja noloa se on varmasti morsiamellekin, jos ensin on meinannut kutsua ja sitten ei pystykään kutsumaan jostain syystä. Nyt pitää sitten selittää.
Anteeksi, en ole aiemmin huomannut ketjua, myöhässähän tämä kommentointi tulee.
Siis miten jengi on neuvonut ap:tä kysymään miksi ei saanut kutsua. Apua. Ei ole morsiammellekaan ollut kiva ettei oo voinu kutsua vaikka meinasi. Nyt voit vaan ap lähettää kortin/lahjan ja toivottaa onnea ja olla oikeasti onnellinen. Muutenkin kutsut häihin on vaikeita kun pitää rajata, sitten viellä joku kysyy miksi ei saanut kutsua.
Kuinka yleistä on, että polttarit pidetään yli kuukausi ennen häitä?
33, asumme eri paikkakunnilla aika kaukana toisistamme. Toisaalta kyllä kaaso asuu kanssani samalla seudulla, joten tuo perustelu ei välttämättä ihan toimi. Toisaalta ymmärrän tuollaisen ajatuksenjuoksun, mutta toisaalta on mielestäni vähän tympeää päättää toisen puolesta, että polttareihin ei viitsitä kutsua pitkän välimatkan vuoksi. Kyllä henkilö osaa varmaan itse päättää, että onko välimatka liian pitkä vai ei. Mutta juu, ymmärrän kyllä mitä hait takaa :)
34, en ehkä kuitenkaan ihan kehtaa :D Toisaalta yhdessä vaiheessa ajattelin kysyä ihan pokalla tilinumeroa, että voisin laittaa pienen lahjan esim. häämatkaa varten. En tosin tiedä, menisikö viesti ihan perille.
35, tuota olen toki miettinyt. Toisaalta pelkään, että kaaso menisi kielimään ystävälle, että olen puhunut pahaa selän takana, ja pahimmillaan siinä katkeaisi kaksi ystävyyssuhdetta samalla :(
Taidan kysyä asiaa vielä tällä viikolla, en tiedä jaksanko tänään enää kyhätä sopivan diplomaattista viestiä. Pelkään, että jos kirjoitan kiireessä ja tunnekuohun vallassa, niin viestistä tulee syyttelevä ja painostava. ap