Lapsen allergia ja isovanhemmat - mikä siinä on niin vaikeaa???
Hain lapsen mummin luota hoidosta. Hän oli siellä pari tuntia ja kivaa oli ollut.
Kotona vaihdettiin lapsen märkä paita pois ja samalla katsoin lapsen ihoa: ihottumaa löytyy. Kyse ei ole hikinäppylöistä, näitä lapseni saa, kun hän on syönyt tai juonut lehmänmaitoa sisältäviä tuotteita. Soitan lapsen mummille, mieheni äidille, ja saan kuulla, että lapsi sai jäätelön, kun "kovasti halusi". En yhtään epäile, että halusi. Totta kai jokainen haluaa kylmää herkkua kuumana päivänä. Siksi meillä on pakkanen täynnä sopivia kylmiä mehujäitä, joissa ei ole maitoa tai jäämiä maidosta.
Nyt kyse on tavallisesta jäätelöstä, jonka isoäiti antoi ihan tarkoituksella, vaikka tietää, että lapsi on allerginen. Iho-oireet ovat vasta alkua. Hieman myöhemmin alkaa levottomuus, itku ja kipu, joka vie yöllä unet. Että kiitos vain, mummi, kiitos aivan valtavasti, kun aiheutit rakkaalle lapsenlapselle kipua ja tuskaa tuntikausiksi, koska "hyvällä mummilla on oltava herkkuja".
Ymmärrän sen, että mummi tahtoo hemmotella, enkä ole sitä kieltänyt, mutta näyttää olevan todella vaikeaa tehdä se tavalla, joka sopii myös tälle lapselle. Kun kerran on etukäteen varta vasten käyty hankkimassa ne jäätelöt, kuinka vaikeaa on samalla hankkia se maidoton, kun niitä kuitenkin on?
Kohtalotovereita?
Kommentit (77)
En osaa sanoa.
Meillä on ihan samanlaista. Sillä erotuksella että väitetään että minä vain keksin allergiat, astman ja refluksin.
Ja ylipäätään mitään mitä sanon ei noteerata. Ja lapsi saa päättää kaikesta. Mummo halusi auttaa. Sanoin että siitä olisi apua että hakisi nelivuotiaan kanssa jo valmiiksi varatut kengät kenkäkaupasta. Kengät oli laadukkaat talvikengät päiväkotiin.
Tulivat takaisin kolme numeroa liian pienten muovisten saapikkaiden kanssa kun ”lapsi halusi ne”. Epäilen.
Ihan sikanaan olikin apua.
Meidän keliaakikkolapselle syötettiin mummolassa tavallisia lettuja ja pullaa. Oli viimeinen kerta, kun lapset ovat siellä ilman meitä vanhempia.
Viekää sinne itse pakastimeen varastoon lapsen lempijäätelöitä.
No, olin mummoni kanssa palvelutalon pihajuhlissa. 2 hoitajaa kävi tyrkyttämässä tavallisia lettuja, vaikka mummo on gluteeniton. Muistisairaalta ei itseltään voi odottaa kykyä kieltäytyä tarjotusta herkusta. Yli ysikymppisen terveys on muutenkin näillä helteillä koetuksella, joten vatsakipuja ei enää kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa,valokuvat ja sitten lista pakastimen kanteen ja kauppalappuun että EI MUUTA!
JA vie kopio lääkärintodistuksesta,jos sitten uskoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa,valokuvat ja sitten lista pakastimen kanteen ja kauppalappuun että EI MUUTA!
Tai sit vaan samalla vaivalla ei vie sitä lasta sinne välinpitämättömän ja vastuuttoman isovanhemman luo. Voi sit keskenään miettiä et missäs tulikaan mokattua, kun ei lapsenlasta enää näy.
Otsikon luettuani olin varma, että kyseessä on miehen vanhemmat. Ja niinhän se siellä mainittiin.
Ei sillä, voihan tarina olla tosi, mutta aika yleinen palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sit vaan samalla vaivalla ei vie sitä lasta sinne välinpitämättömän ja vastuuttoman isovanhemman luo. Voi sit keskenään miettiä et missäs tulikaan mokattua, kun ei lapsenlasta enää näy.
Juuri näin. Ohjeet annetaan kerran, ja jos mummo ei muista ja kysyy itse tarkennusta, niin silloin tietysti neuvotaan. Ei voi olettaa, että normaalisti syövä osaisi tai muistaisi aina varmuudella mitä kaikkea rajoite tarkoittaa (esim. tuoteselosteiden lukeminen ei ole kaikille ihan itsestäänselvää), mutta asenne ratkaisee.
Kengät oli laadukkaat talvikengät päiväkotiin. että oikein laadukkaat ja ihan päiväkotia varten, unohdit mainita hinnan, oliko oikein nahkaiset entä minkäväriset nauhat oli.
Mitäpä jos veisit lapsen sinne ihan yökylään? Kun mummi valvoo yön itkevän lapsen kanssa, niin luultavasti muistaa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikon luettuani olin varma, että kyseessä on miehen vanhemmat. Ja niinhän se siellä mainittiin.
Ei sillä, voihan tarina olla tosi, mutta aika yleinen palstalla.
Jaa, onko isän vanhemmilla oikeus tuottaa lapselle kipua? Sallitaanko muukin pahoinpitely, kun sentään on kyse miehen vanhemmista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ohjeet annetaan kerran, ja jos mummo ei muista ja kysyy itse tarkennusta, niin silloin tietysti neuvotaan. Ei voi olettaa, että normaalisti syövä osaisi tai muistaisi aina varmuudella mitä kaikkea rajoite tarkoittaa (esim. tuoteselosteiden lukeminen ei ole kaikille ihan itsestäänselvää), mutta asenne ratkaisee.
Normaalin kuusikymppisen pitää kyllä ymmärtää, mistä lapsen allergiassa on kyse ja mitä hänelle saa antaa ja mitä ei. Kyllä lapsen vanhemmat kertovat. Jos isovanhempi ei muista, niin kirjoittaa sitten muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Kengät oli laadukkaat talvikengät päiväkotiin. että oikein laadukkaat ja ihan päiväkotia varten, unohdit mainita hinnan, oliko oikein nahkaiset entä minkäväriset nauhat oli.
Mainitsin asian koska ne oikeasti oli tarkoitettu päiväkotiin. Kunnolliset ja laadukkaat.
Ideana ei ollut ostaa mitään muovisia blingblingejä joita ei voi käyttää siinä päiväkotitarkoituksessa.
Eikä liian pieniä kenkiä.
En edelleenkään ymmärrä MIKSI ei voitu ottaa niitä siellä jo sovitettuja ja nimellä varattuja lapselle mieluisia oikeankokoisia kenkiä.
Mikä oli se syy että piti itse alkaa säveltää siellä kenkäkaupassa.
Ei aukene. Ei.
Mun lapsella oli myös pienenä maidoton ruokavalio. Kun vein lapsen sovitusti mummille ja näin mitä ruokaa pöydässä oli, kysyin vähän epäilevänä, onko nää tosiaan maidotonta. Mummi vastasi: kaikki on hylaa!
Vierailija kirjoitti:
No ne lempijäätelöt on varmaan niitä, mitä lapsi ei saa syödä. Mehujäitä ei ole syytä viedä, kun mummi on joka tapauksessa välinpitämätön.
Ei varmaan vaikuta muu kuin sanoa suoraan ettei lapsi tule sinne pahoinpideltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli myös pienenä maidoton ruokavalio. Kun vein lapsen sovitusti mummille ja näin mitä ruokaa pöydässä oli, kysyin vähän epäilevänä, onko nää tosiaan maidotonta. Mummi vastasi: kaikki on hylaa!
Laktoosittoman ja maidottoman ero ei ole selvä edes kaikille ravintola-alan ammattilaisille, niin kummalliselta kuin se kuulostaakin.
Mun lapsi ei saa syödä ohraa ja ruista, suoli ei yksinkertaisesti kestä niitä. Sitten kun lapsi on isänsä kanssa ilman minua anoppilassa, niin tälle ei anneta kahvipöydästä mitään, koska isä ja anoppi ei varmaksi muista mitä ei saanut olla ja muutenkin varuiksi, ettei vaan mitään tule. No ei kyllä hyvä tämäkään, vähän kiehahdin kun kuulin.
Viet lapsen hoitoon paikkaan, jossa häntä ei hoideta oikein ja ei ollut edes ensimmäinen kerta. Sun toiminnasta pitäis tehdä lapsesta lasu. Ihan on oma vika.
Minun isäni on sarjaa "vanha jäärä", jolla ei ole ikinä ollut mitään käsitystä mistään allergioista. Kuitenkin, kun poikani ei pienenä saanut syödä juuri mitään, niin takuulla oli ruuaksi kalkkunaa ja bataattia - joita ei IKINÄ käytä itse, sekä oikeaa sorttia kasvimaitoa. Ikinä ole ollut ongelmia oikeiden ruoka-aineiden kanssa. Vieläkään lähtee melkein erikseen kauppaan hakemaan oikeaa "maitoa", vaikka teini voisi hyvin juoda pelkkää vettäkin.
Kuvaa lapsesta video tuskissaan ja laita mummulle. Josko auttaisi, että näkee itse seuraukset.