Oulun alueella tapahtui laajoja tuhoja ja kuolonuhrin aiheuttanut myrksy. Epäonnistuiko viranomaiset, kun eivät varoittaneet ihmisiä asiasta?
Etelä-Suomessa aina varoitetaan jos tämänkaltaista tapahtuu, mutta ei näemmä Pohjois-Suomessa. On Suomi näemmä eriytynyt enemmän kuin arvasinkaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateeksi käy kun Oulussa on kunnon ukkosia ja myrskytuulia, täällä sisä-suomessa ei ole juuri koskaan.
Sinustakin olisi kiva kokea puun kaatuminen päällesi?
Ei vaan seuraisin tilannetta turvallisesta paikasta.
Ja olisi kiva katsoa kun puut kaatuvat ihmisten, autojen ja talojen päälle, ja katot lentelee ja vedet täyttää kellarit?
Olisko sinusta ollut kiva katsoa myös Estonian uppoaminen turvallisesta paikasta?
No, nytkin on ukkonen jyrissyt jo useita tunteja lännessä. Ovatko kaikki nyt pommisuojissa varmasti?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä säävaroitus eli ukkosvaroitukset ja sateet annetaan aina.
Koskaan ei kuitenkaan voi tietää, millainen paikallinen ja kuinka kova myrsky sattuu kohdalle.
Sitä eivät voi ennustaa eikä varoittaa edes meteorologit.
Kylla voivat ainakin USAssa. Meilla oli myrskyinen sunnuntai-ilta tornadoineen joista ainakin kolme aiheutti pahaa tuhoa. TVssa meteorologit seurasivat tilannetta ja pystyivat melkein minuutin tarkkuudella kertomaan myrskyn etenemisesta. Tornadosireenit ulisivat moneen kertaan varoittaen ihmisia suojautumaan. Tuhoa tuli mutta kukaan ei kuollut onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten ihminen saa päähänsä lähteä ulkoilemaan tai kaupungille hengailemaan, kun iso myrskyrintama lähestyy.
Kauppakeskuksestakin evakuoitiin satoja ihmisiä, ja puiden alle jääneet olivat tietysti ulkona.
Itse seurailin ukkosten etenemistä ukkostutkasta ja oli ihan nähtävissä, että kohta Oulussa rytisee.Kivat sulle! Itsehän olin lääkärissä. En tosiaan pystynyt / ehtinyt siinä ukkostutkaa seuraamaan. Lisäksi ukkonen tai tavallinen vesisade on ihan eri asia kuin se hetkellinen riepottelu mitä eilen tapahtui. Siinäkään vaiheessa kun pääsin lääkäristä, en jäänyt ukkostutkoja seuraamaan vaan yritin ehtiä keskustasta pois, siinä onnistumatta. Onneksi kuitenkaan mitään ei käynyt. Lisäksi, sitä nyt kuvittelisi, että ostoskeskus jos mikä ON turvallinen paikka. Kukaan tuskin arvasi sitä, että ensinnäkään nousee tuollainen myrsky, saatikka sitä, että Valkean kaivot vetää väärään suuntaan.
Tuohan ei ollut Valkean ensimmäinen sadevesivahinko. Montako kertaa sen pitää käydä, että sen voisi jo arvata?
Sulla selkeästi on aikaa lukea uutisia ja seurata kaikkea mahdollista netissä. Paikallisena ihmisenä en todellakaan tiedä Valkean kaivoista tai sadevesivahingoista. Anna mä arvaan, olet työtön tai etätyössä oleva, jolla ei ole tarvetta poistua kotoa?
Ihan normaalit työssä käyvät ihmisetkin seuraavat uutisia. Siis normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei kuitenkaan voi tietää, millainen paikallinen ja kuinka kova myrsky sattuu kohdalle.
Kylla voivat ainakin USAssa. Meilla oli myrskyinen sunnuntai-ilta tornadoineen joista ainakin kolme aiheutti pahaa tuhoa. TVssa meteorologit seurasivat tilannetta ja pystyivat melkein minuutin tarkkuudella kertomaan myrskyn etenemisesta. Tornadosireenit ulisivat moneen kertaan varoittaen ihmisia suojautumaan. Tuhoa tuli mutta kukaan ei kuollut onneksi.
Ja ikinä ei tule turhia hälytyksiä, ja ikinä ei ihmisiä kuole varoitusten ansiosta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalit työssä käyvät ihmisetkin seuraavat uutisia. Siis normaalit.
Hyvin harvassa työssä pystyy seuraamaan reaaliajassa ukkostutkaa, saatikka varaamaan työvuorot myrskyn mukaan. Mutta usko pois, tänään ihmiset varmasti varautuvat paremmin etkä sinäkään pääse pätemään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateeksi käy kun Oulussa on kunnon ukkosia ja myrskytuulia, täällä sisä-suomessa ei ole juuri koskaan.
Sinustakin olisi kiva kokea puun kaatuminen päällesi?
Ei vaan seuraisin tilannetta turvallisesta paikasta.
Ja olisi kiva katsoa kun puut kaatuvat ihmisten, autojen ja talojen päälle, ja katot lentelee ja vedet täyttää kellarit?
Olisko sinusta ollut kiva katsoa myös Estonian uppoaminen turvallisesta paikasta?
Nämä Suomen myrskyt ovat lasten leikkiä verrattuna Yhdysvaltojen hurrikaaneihin ja tornadoihin. Siellä tornadot tekee asuinalueille täystuhoa, täällä muutama pelti irtoaa katosta ja vähän tulvii niin ihmisillä on kauhea hätätila.
Myrskyt ovat aina kuuluneet maapallolle ja niiden kanssa on elettävä. Estonian uppoamisesta voi syyttää laivan kapteenia.
Kai kaikki ovat suojassa nyt? On kuin yö, synkkä ja myrskyinen yö.
Suomessa nayttaa olevan omituinen asenne kaikkiin varoituksiin ja neuvoihin. Patee niin myrskyihin kuin koronaankin. Sivusta olen seurannut mite lepsua hommaa siella on.
Teilla kun on ne "ihmisoikeudet ja tasavertaisuus" kunnes sattuu omaan nilkkaan.
Katsokaa nyt tätä liioittelua.
Maaseudun tulevaisuus kirjoittaa näin:
Kohta rytisee: kaikkien aikojen ukkonen luvassa
Sanoisin että nyt on jo semmoinen myrsky etten muista vastaavaa.
Oulussa ei yleensä ole tällaisia myrskyjä. Hyvä jos miesmuistiin. Täällä kova myrsky on yleensä sellainen, jossa kaatuu pari lahoa puuta ja ihmiset elää normaalia elämää. Ehkä olisi hyvä ollut tiedottaa vaarallisesta myrskylukemasta... kova myrsky kun on eri asioita isossa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ikinä ei tule turhia hälytyksiä, ja ikinä ei ihmisiä kuole varoitusten ansiosta?
Ei ole tullut turhia halytyksia kun ihan tutkalla voidaan seurata tilannetta .
Eilinen ei ollut tavallinen ukkosmyrsky vaan syöksyvirtauksia, joista pahimmat keskustan alueella. Juuri kun työt loppuvat. Tänään on Oulun eteläpuolella normaali kova ukkomyrsky, tosin monta rintamaa päällekäin. Äsken tulin autolla töistä kotiin. Sade oli niin kova, että pelkäsin tuulilasin halkeavan ja autot heittelehtivät miltei toiselle kaistalle. Tämä on kuitenkin pientä eilisiin syöksyvirtauksiin, jotka tulivat kuin tyhjästä päälle. Helteitähän täällä ei ole ollut. Varoitukset ovat netissä, joten itsekin soittelin iäkkäille sukulaisille, että pysyvät sisällä. Amerikan malliin maailmanlopun meininki.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuusikymppinen enkä ennen ole tällaista myrskyä nähnyt kuin eilen ja tänään Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nayttaa olevan omituinen asenne kaikkiin varoituksiin ja neuvoihin. Patee niin myrskyihin kuin koronaankin. Sivusta olen seurannut mite lepsua hommaa siella on.
Teilla kun on ne "ihmisoikeudet ja tasavertaisuus" kunnes sattuu omaan nilkkaan.
Miten niin? Eikös korona saatu Suomessa hoidettua juri siksi, että kansalaiset noudattivat ohjeita kuuliaisesti? Myrskyssä pelastusviranomaiset toimivat. Tällaisiin yhtäkkisiin pyörteisiin ja myrskyihin ei ole totuttu, nyt on tämäkin (ilmastomuutos?) koettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuusikymppinen enkä ennen ole tällaista myrskyä nähnyt kuin eilen ja tänään Oulussa.
Jep, minäkin viisikymppinen täältä lähialueelta. Muistan pahoja mutta nyt kyllä on ihan karmea. Tai sitten mulla on jo uloin katto lähtenyt ja siksi kuuluu niin hyvin...
Ainakin itse luin eilen iltapäivälehtien sivuilta isoja varoituksia ja livekuvaa heti aamusta ja Etelä-Suomessa tappohelteessä ollaan. Ei tullut yhtään itselleni yllätyksenä. Tiedän, että kyse on varmaan Suomen pahimmasta myrskystä mutta tuli mieleen meillä vuosia sitten pyörinyt myrsky tapaninpäivänä. Omasta pihasta kaatui viisi puuta, tie oli katki ja sähkölinjat poikki useita päiviä ja lopulta kun päästiin ajamaan tietä niin näytti sotatantereelta kun puita roikkui edelleen linjoilla ja olivat irti juurineen ja talojen katoista oli isoja paloja pois. Tiedän, että kun osuu omalle kohdalle, niin se on iso järkytys. Mutta yhden järkytyksen vuosia sitten kokeneena olen aina varautunut ja varovainen. Töihin on silti mentävä eli ei niihin voi varautua ihan samalla tavalla kuin rapakon takana.
Tsemppiä sinne Oulun tienoille!
No ryhdypä meteorologiksi ja ennusta paremmin.