Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttynyt yläasteikäisten käytöksestä

Vierailija
16.06.2014 |

Oltiin viikonloppuna eräässä helsinkiläisessä kauppakeskuksessa. Jokaisessa kerroksessa on penkkejä, sohvia jne kaikkien vapaassa käytössä. Yleensä teinit valtaavat penkit hengaillessaan kyseisessä kauppakeskuksessa.

Viikonloppuna näin, kun joku vanha ja suht heikon näköinen vanhus meni kysymää eräältä porukalta, tekisivätkö he vähän tilaa että vanhus pääsisi istumaan. Joku penaalin terävin kynä (joku 13-15 v poika) sieltä sitten suureen ääneen väläytti, että ''sä oot varmaan jo kerenny elämäs aikana sen verran istua, että jatkappa suosiolla matkaa''.

Mä itse järkytyin tästä niin paljon että hyvä etten pillittämään ruvennut (kävi niin sääliksi sitä vanhusta :D ) mutta mies meni sitten tilanteeseen ja sanoi tälle pojalle kavereineen että suosittelee heidän  nyt joko häipyvän paikalta tai vaihtoehtoisesti antavat vanhempiensa yhteystiedot ja soitetaan vähän terveisiä. Porukka sitten poistui (haistatellen) ja mumisivat jotain siitä, miten menevät tekemään mun miehestä vartijalle ilmoituksen :--D Muilla asiakkailla kuin ei ole oikeutta toisia asiakkaita komennnella.

Oon vieläkin ihan järkyttynyt. Mikä menee kasvatuksessa pieleen, kun jo suhteellisen paljon omaakin järkevä kykenemään käyttävät nuoret käyttäytyy julkisella paikalla näin, ja vielä itseään huomattavasti vanhempaa ihmistä kohtaan?!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niitä lapsia, ketä kansoittuu ostarille polttamaan äidin  ostamaa röökiä ja juomaan isin ostamaa kaljaa. Kyseiset vanhemmat luultavasti naureskelee kotona, kun pennut kertoo mitä heille on sattunut ostarilla. Itse luultavasti suunnilleen antaisin selkään lapselle, jos olisi tuollaisena osallisena. Lisäksi olisin hyvin surullinen siitä, millaisen ihmisen mallin olisin vanhempana antanut.

Tokihan lapset voi kasvaa vähän ns kieroon hyvälläkin kasvatuksella, mutta peruskäytöstavat ja arvot on kotoa lähtöisin. Niitä ei valitettavasti löydy kaikilta aikuisiltakaan, ja ollaan siitä vielä jopa ylpeitä.

Vierailija
2/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo aika "järkyttävää" ja onneksi vanhus osasi tilanteen hoitaa toisin kuin sinä. Olisit mennyt siihen ja läksyttänyt poikia siitä miten vanhuksia pitää kohdella, etkä vaan alkanut sivussa surkuttelemaan. Mutta eniten mua ihmetyttää noi sun tekstissä olevat naurunaamat, miksi piti lisäillä ja ihan vääriin paikkoihin. Miksi sua naurattaa, kun sua kävi vanhusta sääliksi? Miksi sua naurattaa, jos pojista tuntu siltä, että pitää mennä jututtaa vartijaa? (joo tuskin olisi mitään auttanut, mut..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:51"]

On tuo aika "järkyttävää" ja onneksi vanhus osasi tilanteen hoitaa toisin kuin sinä. Olisit mennyt siihen ja läksyttänyt poikia siitä miten vanhuksia pitää kohdella, etkä vaan alkanut sivussa surkuttelemaan. Mutta eniten mua ihmetyttää noi sun tekstissä olevat naurunaamat, miksi piti lisäillä ja ihan vääriin paikkoihin. Miksi sua naurattaa, kun sua kävi vanhusta sääliksi? Miksi sua naurattaa, jos pojista tuntu siltä, että pitää mennä jututtaa vartijaa? (joo tuskin olisi mitään auttanut, mut..)

[/quote]

Ööh, ensinnäkin kysyisin ensin että osaatko mahdollisesti lukea? Vanhus jäi tuijottamaan joukkoa hyvin ihmeissään, ja mun mies meni sitten puuttumaan tilanteeseen. Naurunaama tuossa mun pillitys-kohdassa on lähinnä siksi, että itseäkin huvittaa tämä yliherkkyys ja liikuttumistaipuvaisuus - yleensähän ihmisillä tulisi se vihan tunne tekijää kohtaan eikä sääli uhria kohtaan ekana päälle. Ja tuossa vartijakohdassa on nuo hymiöt siksi, että nauran sille miten nuoret olivatkaan niin typeriä (ensin siis itse käyttäytyvät erittäin asiattomasti ja silti ovat menossa muiden käytöksestä tekemään valitusta, itse olisin erittäin nolona luikkinut pois paikalta jos olisin noin rumasta käytöksestä vielä kiinni jäänyt)

Vierailija
4/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen on ihan ulalla.

Vierailija
5/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, kyllä te varmaan omasta nuoruudestakin muistatte miten armottomia ja kovia teinit ovat. Se kuuluu siihen ikään. Kyllä suurimmasta osasta kasvaa ihan järkeviä.

Vierailija
6/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]

No jaa, kyllä te varmaan omasta nuoruudestakin muistatte miten armottomia ja kovia teinit ovat. Se kuuluu siihen ikään. Kyllä suurimmasta osasta kasvaa ihan järkeviä.

[/quote]

Olin mäkin kotona vanhempia ja sisaruksia kohtaan haistatteleva angstihirviö aina ajoittain, mutta kodin ulkopuolella hyväkäytöksinen ja kohtelias nuori. Sen verran pokkaa että pystyin julkisesti näyttäytymään ilman että kenenkään tarvitsi hävetä. Jos mun tuon ajan kaveriporukassa joku olisi tuollaisia mummolle laukonut, olisin kuollut häpeästä.

Ei kaikkea voi laittaa sen iän piikkiin.

Vierailija
7/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]No jaa, kyllä te varmaan omasta nuoruudestakin muistatte miten armottomia ja kovia teinit ovat. Se kuuluu siihen ikään. Kyllä suurimmasta osasta kasvaa ihan järkeviä.

[/quote]

taidat tuntea piston sydämessäsi..

Vierailija
8/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]

[/quote]

Enpä tosiaankaan  muista tuollaista ollenkaan. Ei me oltu koviksia vaikka nuoria oltiinkin.

Vierailija
9/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytös on tota luokkaa tuntemattomia vanhuksia kohtaan, niin kauhistuttaa ajatella mikä meno vaikkapa koulussa on..

Vierailija
10/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on sitä Ylilauta-sukupolvea. Jos ette tiedä niin se on sivusto missä nuoret pojat viihtyy keskustelemassa, siellä on levinneet jo naisvihat ja mummojen tönimisvideot muutaman vuoden.

Vierailija
11/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:10"]

Toi on sitä Ylilauta-sukupolvea. Jos ette tiedä niin se on sivusto missä nuoret pojat viihtyy keskustelemassa, siellä on levinneet jo naisvihat ja mummojen tönimisvideot muutaman vuoden.

[/quote]

Tosi surullista ja ikävää. Tuntuu että meno menee vuosi vuodelta pahemmaksi, nykyään täytyy vissiin miettiä muutamaan kertaan tekeekö lapsia kun miettii mikä todennäköisyys heillä on elää elämänsä idiootti-sukupolven kanssa. :D

Vierailija
12/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin antaisin omalleni selkäsaunan, jos moisesta kohtelusta saisin jostakin kuulla. Tosin en kyllä ainakaan vielä usko moiseen, vaan ope on kehunut poikaani sosiaalisesti erittäin taitavaksi. (Poika on nyt nelosella.) Ja olen minä itsekin huomannut, että se on kohtelias vaikka juoppoörveltäjille.

Vierailija
13/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioituksen puute saa aikaan tällaista käytöstä. Vanhemmat kysyvät nykyään lapsiltaan luvan kaikkeen, antavat liikaa vaihtoehtoja ja ovat unohtaneet ettei kaikkeen tarvitse eikä saa suostua. Nuoret eivät kunnioita perhettään, virkavaltaa, rahaa, esineitä eikä toisiaan.

Vierailija
14/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä muistan,että jos meillä kotona meno äityi ihan vaan sisaruksienkin kesken liian kovaksi, tai riehaannuttiin julkisella paikalla, niin iskä nappasi korvasta kiinni tai tukisti. Enkä todellakaan koe tulleeni pahoinpidellyksi (nykyäänhän vissiin tukistaminenkin on jo rikos), vaan oppineeni kotoa terveet rajat ja kunnioituksen muita ihmisiä ja tilanteita kohtaan. Jos näkisin tulevaisuudessa tulevan oman lapseni käyttäytyvän noin, niin aivan varmasti nappaisin tukasta kiinni ja mentäisiin yhdessä pyytämään anteeksi. Jos lapsia kasvattaa ilman rajoja, syntyy paljon vaarallisempia ja käytöshäiriöisempiä rikollisia kuin ne lapsensa kurittajat.

(en todellakaan hyväksy lapsen tai kenenkään pieksemistä, mutta tuntuu että luunappi voisi silloin tällöin olla paikallaan yhdelle jos toisellekin)

Vierailija
16/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap itse mennyt puhumaan teineille? Seurasit ohessa tilannetta.

Vierailija
17/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:00"]No jaa, kyllä te varmaan omasta nuoruudestakin muistatte miten armottomia ja kovia teinit ovat. Se kuuluu siihen ikään. Kyllä suurimmasta osasta kasvaa ihan järkeviä.

[/quote] ei vanhuksille vittuilu kuulu teini-ikään!! Jumalauta !

Vierailija
18/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:27"]

Mikset ap itse mennyt puhumaan teineille? Seurasit ohessa tilannetta.

[/quote]

No johan sanoin tuossa aloituksessakin, olin niin järkyttynyt että hyvä etten itkemään alkanut : D Tuskin olisi mitään järkevää mun suusta tullut, luultavasti olisivat kahta kauheammin nauraneet vetistelevälle änkyttäjälle. Mies taas oli hyvin tiukkana pojille, enkä senkään puolesta kokenut mitään tarvetta mennä itse sekaan kun vanhus tällä tapaa jo ''sai oikeutta''. :)

Vierailija
19/52 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksen puutetta vai puhtaasti luonnehäiriö?

Vierailija
20/52 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut ainakaan minun teinini. Hän ei voisi ikinä käyttäytyä noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan