Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaaliset tilanteet päiväkodissa

Vierailija
16.06.2014 |

Täytyy nyt kysyä teidän mielipidettä, kun en tiedä ottaako päiväkotiin yhteyttä ja miten ottaa jos ottaa. Oltiin lasten kanssa tutustumassa tulevaan päiväkotiin ja tunnin verran olin heidän kanssaan päiväkodin pihassa hiekkiksellä (hoitajat olivat hieman kauempana). Pihalla oli sillä hetkellä vain vähän lapsia. Pihalla puhkesi noin 4-vuotiaiden lasten kesken pari konfliktia, joita hoitohenkilökunta selvitteli. Hienoa, että puuttuivat tilanteisiin, mutta minusta vaikutti siltä, että puuttuivat väärin. Molemmissa tilanteissa oli pieni porukka ja porukan ulkopuolinen yritti päästä leikkiin mukaan, mutta toiset lapset eivät halunneet, joten hoitaja syytti näitä ulkopuolisia kiusaamisesta. Hyvä että kiusaamiseen puututaan, mutta mielestäni on enemmän kiusaamista jättää porukan ulkopuolelle. Juttelin vielä toisen näistä ulkopuuolelle jätetyistä kanssa, joka kertoi, että leikkii aina yksin eikä häntä oteta leikkeihin mukaan. Tiedän, että olin vain lyhyen hetken seuraamassa tätä dynamiikkaa, mutta minua vaivaa todella tämä asia (etenkin kun omat lapset aloittavat syksyllä kys. päiväkodissa). Jotenkin vaan ahdistaa, kun tietää, että nämä syrjään jätetyt jäävät mahd. koulussakin syrjään ja mitä kaikkea siitä tulevaisuudessa seuraa. Tällaisiin pitäisi puuttua mahd. varhain. Olenko nyt höntti vanhempi, jos soitan päiväkotiin näkemistäni tilanteista? En haluaisi hankalan vanhemman leimaa, mutta omatuntoni vaivaa, jos en sano mitään. Olisin kiitollinen erityisesti päiväkodissa työskentelevien tai muuten lasten kanssa paljon tekemisissä olevien kommenteista.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentteja?

Vierailija
2/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä siellä päiväkodissa mihinkään tilanteisiin ehdi juurikaan puuttua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kannata heti soitella. Saat sen leiman. Jotkut lapset on semmosia roikkujia ja riidanhaastajia, etteivät tahdo mahtua porukkaan. Näilläkin lapsilla on kyllä yleensä joku kaveri, joka kesäaikaan voi lomailla. Et voi tietää tunnin kokemuksella ryhmän dynamiikasta mitään. Parhaani yritän ainakin minä päikyn tätinä. Tokihan meitäkin löytyy monenlaista työntekijää ja persoonaa. Kannattaa pitää mölyt mahassa vielä. Jos jatkossa tuntuu, että asiat eivät ole mallillaan siellä päiväkodissa, niin juttele päikyn johtajan kanssa.

Vierailija
4/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan ihan kärryillä koko hommasta? Tiedät koko historian? Että kyseessä ei ole joku lapsi, joka sitten päästyään mukaan tuohon leikkiin, kiusaa muita ja rikkoo sen? Jutele hoitajien kanssa, kerro että asia jäi sinua mietityttämään ja olet huolissasi. Kyllähe sinunn kanssasi asiasta varmasti keskustelevat ihan asiallisesti. Ja tuo lasten "jää aina yksin" -kommentti kannattaa jättää omaan arvoonsa, omatkin lapset ovat tuota joskus esittäneet, ja sitten kun asian ottaa pkodissa esille, niin kyse on yhdestä kerrasta, kunlapsi on ollut 10 min yksinään, ennen kuin sopiva leikki on löytynyt, tai mun lapsi on halunnut leikkiä sellaista, jota juuri sillä hetkellä kukaan muu ei ole halunnut leikkiä. Lapsi vaan muistaa asiat negaation kautta useinmiten.

Vierailija
5/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista nelonen!

Vierailija
6/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä minua mietityttää, miten puuttua vai puuttuako (esim. puistossa siihen, että osaa lapsista ei oteta leikkeihin mukaan). Tulen niin surulliseksi, kun paljon näkee sitä, että joku jätetään aina ulkopuolelle =(

Vierailija
7/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kannattaa kysyä ihan yleisesti. Itseä huolestuttaa että lapsi voisi jäädä ulkopuoliseksi. Eiköhän hoitajat selitä kuinka asiat hoidetaan.

Vierailija
8/8 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan päiväkodissa töissä jossa vallitsi tällainen ajatus että anteeksi ei tarvitse pyytää (lasta ei saa pakottaa pyytämään anteeksi) ja kenenkään kanssa ei tarvitse leikkiä jonka kanssa ei halua.

Jos oltais edes selittämällä nämä asiat avattu lapsille miltä lapsesta itsestään tuntuisi mutta ei.

Mä en voinut allekirjoittaa tästä kumpaakaan joten lähdin ja vaihdoin alaa. Vähän asian vierestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi