Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kaivataan! Supistuksista

Vierailija
17.02.2014 |

Voiko lepoa vaativat supistukset olla sellaisia, jotka ovat kuin kuukautiskipuja mutta maha ei välttämättä kovetu aina? Ovat kiputasoltaan sellaisia että kuuma suihku tai lämmin kauratyyny on tarpeen mutta muuten pärjää, ja kestävät tunnista kahteen tuntiin (tulee yleensä levossa iltaisin tai heti aamusta ennen kuin nousee edes sängystä). Lepäily auttaa ja jos tekee jotain, esim pesee pyykkiä tai siivoaa,  maha kovettuu mutta yleensä vasta seuraavana päivänä "kostautuu" ja tulee taas noita pitkiä jomotuksia. Jos vaan lepäilee monta päivää, niin jomotukset on paljon lievempiä ja kestää n. minuutin kerrallaan.

vai onko nämä edes supistuksia kun maha ei aina kovetu vaan sitä jomotusta vaan jatkuu parikin tuntia putkeen? Kohdunsuu on tarkastettu viimeksi 4 viikkoa sitten, sillon ei ollut muutoksia.

Entä onko lähes jatkuva särky alavatsalla ok? Sekään ei mitään särkylääkettä vaativaa, mutta inhottavaa. Vahvistuu kyykkiessä tai ponnistaessa.

ensimmäinen lapsi tulossa niin en oikein aina tiedä mikä on normaalia ja mikä ei, rv 32. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo mielestäni normaalilta kuulostaa.Itselläni lapsia neljä.

Vierailija
2/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo mielestäni normaalilta kuulostaa.Itselläni lapsia neljä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
4/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kysyisin neuvolasta, jos huolettaa. Mulla kyllä on jatkuvaa kipua ja jomottelua, mutta en osaa verrata sitä sinun kokemaasi. Mulla on koko alavatsa ja nivuset arat, olivat viime raskaudessakin.

Supistuksesta on kyse vain silloin, kun vatsa kovettuu.

Vierailija
5/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ei ole supistelua jos vatsa ei kovetu, mutta kyllä tuollaisista kivuista kannattaa kysyä neuvolasta. Ja supistuksetkin on periaatteessa ok kunhan eivät aiheuta muutoksia kohdunsuulla ennen aikojaan (mutta sitä ei kyllä itse voi tietää, eli jos supistelee usein ja säännöllisesti, kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne).

Vierailija
6/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:06"]

Tosiaan ei ole supistelua jos vatsa ei kovetu, mutta kyllä tuollaisista kivuista kannattaa kysyä neuvolasta. Ja supistuksetkin on periaatteessa ok kunhan eivät aiheuta muutoksia kohdunsuulla ennen aikojaan (mutta sitä ei kyllä itse voi tietää, eli jos supistelee usein ja säännöllisesti, kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne).

[/quote]

Kivuliaat supistukset ennen aikojaan ovat kuitenkin merkki siitä, että pitäisi ottaa iisimmin, sanoi mulle juuri kätilö ultrassa. Silloin pitää levätä ja juoda runsaasti. Kivuttomat supistukset ovat ihan harmittomia ja kuuluvat asiaan, eivätkä siis ole merkki mistään.

Vierailija
7/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleilta kuulostaa. Kohdun kuuluukin harjoitella ennen synnytystä. Jos supistukset eivät ole kivuliaita niin ei pitäisi olla aihetta huoleen. Epämiellyttäviltähän ne harkkasupistelutkin tuntuu.

Vierailija
8/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:06"]

[/quote]

Kivuliaat supistukset ennen aikojaan ovat kuitenkin merkki siitä, että pitäisi ottaa iisimmin, sanoi mulle juuri kätilö ultrassa. Silloin pitää levätä ja juoda runsaasti. Kivuttomat supistukset ovat ihan harmittomia ja kuuluvat asiaan, eivätkä siis ole merkki mistään.

[/quote]

No ei se ihan noinkaan mene. Joillain ihmisillä (ja esikoisen odottaja ei voi tietää kuuluuko tähän porukkaan) kivuttomatkin supistukset kypsyttävät kohdunsuuta ennen aikojaan. T: tuo edellinen, joka on viettänyt yhteensä vuoden vuodelevossa, osin sairaalassa, juuri tuollaisten supistusten takia...

Vierailija
9/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka supistuksiin (sekä niihin synnytystä edeltäviin että ns ennenaikaisiin) kuuluu tuo menkkajomo niin pitää aina olla sitä mahankovettumista että ne olisi supistuksia = tekisi tuolla alakerrassa jotain? Mulla on neuvola ensi viikolla ja ajatttelin sinne asti odottaa jos tässä ei ole mitään kiireellistä, että pitäisi esim saikkua hakea ettei omalla toiminnalla ärsytä synnytyksen etenemistä. Kun hakee googlella niin moni sanoo että nämäkin on supistuksia mutta jätetäänkö siinä vaan mainitsematta se vatsan kovettuminen jos se on niin selvä "oire"?

Vierailija
10/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohtu on LIHAS. Ja supistus on sen lihaksen kouristus. Jos ei vatsa kovetu (ja olethan varma etta tiedat milta se tuntuu kun vatsa kovettuu?) niin silloin sulla on joku muu jomotus, esim. liitos tai kiinnikekipu, eika supistus.

Vierailija
11/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkuva sarky alavatsalla voi muuten olla erilaisten liitos- tai kiinnikekipujen lisaksi vaikka virtsatietulehdus, raskaanaolevalla ovat yleisia ja monesti jopa lahes oireettomia.

Vierailija
12/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on synnytyssupparit parin viimesimmän muksun kohdalla olleet sellasia, että koskenut vain alavatsalla, edes käyrälle ei oo saatu näkymään. Ja niin vain ulos putkahtivat. Joten ota iisisti, vaikkei mitn tapahtuisikaan kohdunsuulla, mitäpä suotta itseään kipuiluttaa. Hae vaikka sitä saikkua.

Vierailija
13/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on synnytyssupparit parin viimesimmän muksun kohdalla olleet sellasia, että koskenut vain alavatsalla, edes käyrälle ei oo saatu näkymään. Ja niin vain ulos putkahtivat. Joten ota iisisti, vaikkei mitn tapahtuisikaan kohdunsuulla, mitäpä suotta itseään kipuiluttaa. Hae vaikka sitä saikkua.

Vierailija
14/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:32"]

No kohtu on LIHAS. Ja supistus on sen lihaksen kouristus. Jos ei vatsa kovetu (ja olethan varma etta tiedat milta se tuntuu kun vatsa kovettuu?) niin silloin sulla on joku muu jomotus, esim. liitos tai kiinnikekipu, eika supistus.

[/quote]

No mulla on paljon noita kivuttomia supistuksiakin joissa maha on selvästi kivikova, ihan levossa kuin liikkeessäkin. Välillä on sama olo myös noiden parin tunnin menkkajomojen aikaankin mutta ei koko ajan. 

Vierailija
15/15 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nämä jomotukset normaaleja vai se särky alavatsalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi