Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saitko koskaan englannista kiitettäviä arvosanoja koulussa?

Vierailija
22.06.2021 |

Minä en saanut koskaan, vaikka kuinka yritin. Aina vaan 8, 8, 8, 8, 8, 8, ... (Ei vissiin riittänyt älli, kai niitä muuten olisi tullut.)

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut! Ruotsissa ja Saksassa oli 9, mutta enkku aina 7-8. Enkun kirjoituksista sain pistettä vaille ällän.

Mulla oli se, etten käyttänyt enkkua yhtään - en katsonut telkkaria enkä kuunnellut musaa, en pelannut. Enkä matkoilla uskaltanut puhua.

Kielioppi oli musta tosi sekava verrattuna ruotsiin ja saksaan.

Vierailija
22/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain oikeastaan vain niitä ja kirjoitin enkusta E:n. Puhun ja kirjoitan hyvin perusenglantia, enkä pahemmin käytä idiomeja tai hienoja lauserakenteita jne. Myöhemmin olen huomannut, että työelämässä, isossa kv-organisaatiossa, on oikeastaan vain helpompaa, kun pysyttelee perusteissa. Kun kokouksessa on britti, espanjalainen, venäläinen, suomalainen ja saksalainen, niin sitä brittiä on kaikkien vaikea ymmärtää, kun se puhuu niin nopeasti, käyttää sanontoja ja puhuu jollain yorkshiren murteella... kuten on joskus todettu, niin maailman yleisin (bisnes)kieli on broken english. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielten oppimiseen ei ole oikotietä. Jokainen normaalilahjainen, joka opiskelee peruskoulussa tai lukiossa tarpeeksi oppii englantia kiitettävän tasoisesti. Niksi on vain löytää se juuri itselle sopiva oppimistyyli. Minulle se oli kirjoittaminen ja itsensä kuulusteleminen.

Itse kävin lukion iltaoppikoulussa tehden töissä ensin 8 tuntisen työpäivän ja töistä kouluun 3-4 tunniksi.

Kirjoitin laudaturin.

Miksi alapeukut sinnikkäälle ja ahkeralle suomalaiselle, joka ponnisti itsensä yliopisto-opiskelijaksi ja hyväksi veronmaksajaksi huolimatta kodin antamista surkeista eväistä? Kuinka moni on joutunut keskeyttämään koulun jo 16-vuotiaana ja menemään töihin toimistoapulaiseksi tai lastentarhaharjoittelijaksi ja majalemaan serkkunsa ja kavereidensa nurkissa alaikäisenä?

Vierailija
24/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pelkästään ysiä ja kymppiä. Yo-kokeesta sain kuitenkin vain M:n, mikä oli sääli. En tiedä miksi alisuoriuduin niin. 

Vierailija
25/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielten oppimiseen ei ole oikotietä. Jokainen normaalilahjainen, joka opiskelee peruskoulussa tai lukiossa tarpeeksi oppii englantia kiitettävän tasoisesti. Niksi on vain löytää se juuri itselle sopiva oppimistyyli. Minulle se oli kirjoittaminen ja itsensä kuulusteleminen.

Itse kävin lukion iltaoppikoulussa tehden töissä ensin 8 tuntisen työpäivän ja töistä kouluun 3-4 tunniksi.

Kirjoitin laudaturin.

Miksi alapeukut sinnikkäälle ja ahkeralle suomalaiselle, joka ponnisti itsensä yliopisto-opiskelijaksi ja hyväksi veronmaksajaksi huolimatta kodin antamista surkeista eväistä? Kuinka moni on joutunut keskeyttämään koulun jo 16-vuotiaana ja menemään töihin toimistoapulaiseksi tai lastentarhaharjoittelijaksi ja majalemaan serkkunsa ja kavereidensa nurkissa alaikäisenä?

Eivätköhän alapeukut tulleet tälle "jokainen kyllä oppii kunhan vain..." asenteelle.

Valitettavasti on niin että eri ihmiset oppivat eri asioita helposti ja moni kuvittelee että se itselle helppo olisi muillekin helppoa kunhan vain yrittäisivät.

Toki jos joku kielissä heikko uhraa 8h päivässä koko lukion ajan niin saa varmaan kiitettävän mutta onko sellainen panostus sitten järkevää on kokonaan toinen juttu.

Vierailija
26/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulli lukion jokaisesta enkun kurssista kasi. Ihan sama sainko kokeista ysiä vai seiskaa. Opettaja oli selkeästi päättänyt minun olevan kasin oppilas.

No kirjoitin sitten kuitenkin L:n eikä opettaja katsonut sen jäkeen edes kohti kun olin niin pahasti kyseenalaistanut hänen arvionsa osaamisestani.

Vierailija
27/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aina 9, vaikka en osannut puhua kieltä käytännössä lainkaan ja kuullunymmärtäminen oli aivan alkeellisella tasolla.

Opin puhumaan ja kuuntelemaan englantia vasta työelämässä, kun oli pakko.

Vierailija
28/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut erityisen hyvä koulussa muuten, mutta englanti sujui aina jotenkin automaattisesti, ikinä ei ole tarvinnut varsinaisesti opetella mitään, myös puhuminen onnistuu erinomaisesti. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta sainpahan aina edes sen yhden kympin todistukseen ja on englannintaidoista toki ollut elämässä muutenkin paljon hyötyä.

Vierailija
29/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pelkkiä ysejä ja kymppejä. Kirjoitin L:n. Mulla on aina ollut hyvä kielipää ja vieraat kielet jääneet päähän helposti ja pänttäämättä.

Vierailija
30/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, aina kymppejä ja kirjoituksista laudatur, kuten muistakin kielistä.

Olen siis kielellisesti lahjakas tyyppi (ja matemaattisissa aineissa täysi idiootti).

Vierailija
31/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin laudaturin.

Eivätköhän alapeukut tulleet tälle "jokainen kyllä oppii kunhan vain..." asenteelle.

Valitettavasti on niin että eri ihmiset oppivat eri asioita helposti ja moni kuvittelee että se itselle helppo olisi muillekin helppoa kunhan vain yrittäisivät.

Toki jos joku kielissä heikko uhraa 8h päivässä koko lukion ajan niin saa varmaan kiitettävän mutta onko sellainen panostus sitten järkevää on kokonaan toinen juttu.

Itselle sopivalla opiskelutyylillä jokainen oppii. Kun on tarkkaavainen oppitunneilla ja osallistuu aktiivisesti ja tekee kotitehtävät sekä käyttää omaehtoiseen opiskeluun noin tunnin päivässä, oppii varmasti. Jos on vakavia oppimisvaikeuksia ei välttämättä yllä kiitettävään edes ahkeruudella. Oppimisvaikeuksiin kannattaa hakea tukea, kokeisiin voi saada pidennetyn ajan vastata ja tukiopetustakin pitisi olla tarjolla. Erityisoppilailta ei voida edellyttää kiitettäviä, heille on suuri saavutus saada kurssit läpi.

Vierailija
32/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin laudaturin.

Ahkera opiskelija ei saanut alapeukkuja, vaan ylimielinen asenne.

"Jojainen, joka opiskelee tarpeeksi, oppii englantia lukiossa kiitettävän tasoisesti"

Vierailija
33/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kympin matikasta

Vierailija
34/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kympin matikasta

Ainoastaan matikasta, oletko asperger?

Itse onnistuin kouluaikoina saamaan kympit niin matkasta, kielistä, taideaineista ja liikunnasta. Lahjakkaat ihmiset ovat yleensä lahjakkaita laaja-alaisesti.

Vierailija
35/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroin ysiä, vuoroin kymppiä. Kirjoituksissa L. Huvitti, kun tätini poika sai ehdot 8. luokalla englannista, ja kun ehdot oli suoritettu 5:n arvoisesti, niin silti rakas äitini siskolla oli pokkaa väittää perheelleni, että poika suoriutui ehdoista loistavasti: sai täyden kympin. Sellainen nyt on 99.99%:sti sula mahdottomuus.

Vierailija
36/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pääsääntöisesti pelkkää kymppiä, ysi oli poikkeus ja kasia en saanut koskaan kouluaikoina. Englanti oli aina helppoa minulle.

Vierailija
37/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain. Englanti, ruotsi sekä saksa kaikki 9. Olisi pitänyt vähän enemmän yrittää, että olisi edes jostain saanut 10.

Vierailija
38/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion englanti: 10, ruotsi: 5. (Vihasin sitä ruotsin opettajaluuskaa niin!)

Vierailija
39/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin laudaturin.

Ahkera opiskelija ei saanut alapeukkuja, vaan ylimielinen asenne.

"Jojainen, joka opiskelee tarpeeksi, oppii englantia lukiossa kiitettävän tasoisesti"

Tottahan tämä on. Kielten opiskelu vaatii työtä. Lukiotason englanti ei ole vielä vaikea. Englannin kieli on tyypillisesti sellainen, että se vaikeutuu mitä pidemmälle opinnoissa pääsee. Esimerkiksi kielen pilkkusääntöjä ei edes yritetä opettaa lukiossa.

Vierailija
40/70 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti alkoi kolmosluokalla jolloin muutenkin oli kaikesta ihan pihalla eli se oli heikko. Ruotsi ja Saksa oli kiitettäviä kun ne alkoivat vasta yläasteella.