Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsenne tavoille!! Aivan pahaa teköö

Vierailija
16.06.2014 |

Tulipa se tämäkin nähtyä ja kuultua!

En ole mikään himouskovainen. Käyn joulukirkossa, ellen ole töissä tai käyn sukulaismuksun rippikirkossa. Jo omat vanhempani ovat opettaneet minulle käytöstapoja ja sen kuinka kirkossa käyttäydytään kunnioittavasti. Eilen näin kuitenkin jotain todella järkyttävää!

Perheen äiti räpläsi koko konfirmaatiotilaisuuden älypuhelintaan ja yksi lapsista pelasi kirkossa tabletillaan. Isukki näytti kuuntelevan, mutta samalla koko perhe mässytti isosta pussista vaahtokarkkeja! Yhdessä hetkessä lapsi pudotti tabletin lattialle kovalla voimalla ja äityli rupesi huutamaan lapselle "nyt sä rikoit sen!!!".

Koko kirkko hiljeni ja käänty katsomaan oikeaa vuoden äiti palkinnon ansainnutta mammaa.

Täytyy sanoa että huh huh, kaikenlaisia helmiä sitä löytyy ja mahtaa perheen muksut oppia mallikäyttäytymistä!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kunnioituksesta sitä tilaisuutta ja niitä konfirmoitavia kohtaan olisi tabletti ja puhelimet pitänyt jättää kotiin/sulkea. Aikuisella pitäisi olla sen verran kärsivällisyyttä, että keskittyisi ko. tilaisuuteen.

Lapsen rauhattomuuden toisaalta ymmärrän, mutta tuota tabletin mukaan tuomista en.

Jos lapsi ei jaksa keskittyä, niin voi miettiä kannattaako kirkkoon tmv. mennä ollenkaan vaan vasta sitten juhliin. Kun omat sisarukseni olivat pieniä, muistan että esim. häissä vein heidät lähellä olevalle juhlapaikalle odottamaan vihkimisen loppumista. Ihmettelen tuon vanhemman käytöstä ja tilannetajuttomuutta, samoin syömistä kirkossa.

Vierailija
42/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jumaliin usko taikka viihdy kirkossa saarnaa kuuntelemassa, mutta se ei ole se pointti vaan kunnioitus muita ihmisiä kohtaan sekä käytöstavat! En ikinä selaisi itse kännykkää, lehteä tai vastaavaa, enkä anna lasteni leikkiä millään tämän kaltaisissa tilanteissa, tietenkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää minkä ikäisistä lapsista oli kyse. Me oltiin lasten (1,5 ja 3 v) kanssa hautajaisissa ja pienemmälle oli virikkeeksi otettu mukaan kirkkoon rusinapaketti. 3 v ymmärsi jo olla hiljaa ja istua paikallaan. Uskovaisia ei olla kukaan mutta lapsille on opetettu että tilaisuuksissa pitää kunnioittaa muita käyttäytymällä.

Vierailija
44/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en räpläisi, mutta nimenomaan kohteliaisuussyistä saattaisin pikkulapsen käteen lykätä kirkossa sen tabletin, ettei vitisi ja kitise, vaan antaa vieressä istuvien liikuttuneiden mummojen seurata rauhassa konfirmaatiotilaisuutta. (ja lapsen vitinän kyllä ymmärrän, hänelle Niko-Petteri-pikkuserkun konfirmaatio ei ole koko 4-vuotisen elämän huipentuma ja huippuhetki...). Mutta esim. meillä tabletti on ollut vasta vähän aikaa, enkä ole vielä hyödyntänyt sitä vastaavasti. YLeensä olen väsyttänyt mukelot jollain parin tunnin puistoleikeillä ennen tällaisia kirkkoja ja sitten ottanut tikkarit niille mukaan, sitä nuoleskellessa menee viimeinen puolituntinen saarnasta helposti... Ja noin 5-vee eteenpäin lapsilla on yleensä jo kärsivällisyyttä ja itsehillintää, että ne kestää jo epämukavuutta pari tuntia kun tarve on. 

Mutta lapsilta ei pidä odottaa liikaa, ei ne kiusallaan "pilaa" Sari-tädin häitä eikä Mikko-serkun konfirmaatiota, pieni lapsi vaan oikeasti kestä sitä hiljaa paikallaan istumista eikä ymmärrä sen kohteliaisuus-funktiota. Sen lisäksi Jeesuskin sanoi että antakaan lasten tulla minun tyköni... joten lapset kuuluvat mukaan perhejuhliin metelistä ja pudonneista tableteista huolimatta, muuten on tosi tekopyhät juhlat... 

Vierailija
45/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 01:17"]Jaha, lapsettomat taas jakamassa kasvatusneuvoja. Luepa tämä uudestaan sitten, kun sinulla on omia lapsia,joille pitää keksiä viihdykettä!

Kyllä on tullut opetettua lapsille ihan käytöstapoja. Konfirmaatiotilaisuudessa ei vaan ole mitään viihdykkeitä. Jos et et ole opettanut lapsillesi tapoja tai et itse ilmeisesti ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei, niin ymmärrä edes pysyä pois edellämainitunlaisista tilaisuuksista.

Vierailija
46/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko lapsia vaiko ei, niin tuo on huonoa käytöstä.kyllä se pitäisi tajuta.Eri kirkko ole tosi. Siellä pitää saada rauhoittua . Kaikkien. 

Vierailija
47/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne kirkkoon ole mikään pakko mennä istumaan, jos ei edes aikuinen jaksa keskittyä kuuntelemaan tai katselemaan konfirmaatiota. Tuollaiset perheet voisivat ihan hyvin istua vaikka autossaan syömässä niitä karkkeja ja selaamassa tablettejaan, jos ei kerran kiinnosta. Meidän lapset ovat pienestä asti jaksaneet ihan hyvin istua kirkossa ilman ylimääräisiä viihdykkeitä, kirkoissahan yleensä on vaikka mitä pieniä yksityiskohtia katseltavaksi, jos ei vielä itse toimitusta jaksa seurata. Tietenkin se vaatii vanhemmalta vähän enemmän viitseliäisyyttä keksiä lapselle katseltavaa, kuin tabletin antaminen lapselle räplättäväksi.

Vierailija
48/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuko hei tä nyt oikeesti :') Jotenki tä tuntuu aika fiktiolta haha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi