Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsenne tavoille!! Aivan pahaa teköö

Vierailija
16.06.2014 |

Tulipa se tämäkin nähtyä ja kuultua!

En ole mikään himouskovainen. Käyn joulukirkossa, ellen ole töissä tai käyn sukulaismuksun rippikirkossa. Jo omat vanhempani ovat opettaneet minulle käytöstapoja ja sen kuinka kirkossa käyttäydytään kunnioittavasti. Eilen näin kuitenkin jotain todella järkyttävää!

Perheen äiti räpläsi koko konfirmaatiotilaisuuden älypuhelintaan ja yksi lapsista pelasi kirkossa tabletillaan. Isukki näytti kuuntelevan, mutta samalla koko perhe mässytti isosta pussista vaahtokarkkeja! Yhdessä hetkessä lapsi pudotti tabletin lattialle kovalla voimalla ja äityli rupesi huutamaan lapselle "nyt sä rikoit sen!!!".

Koko kirkko hiljeni ja käänty katsomaan oikeaa vuoden äiti palkinnon ansainnutta mammaa.

Täytyy sanoa että huh huh, kaikenlaisia helmiä sitä löytyy ja mahtaa perheen muksut oppia mallikäyttäytymistä!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 08:42"]

Kirkossa tärkeintä on se, että on kylmää, kankeaa, ankeaa, istutaan hiljaa ja kuunnellaan saarnaa joka ei inspiroi ketään. En silti antaisi lasten leikkiä tabletilla. Herättää vain ajatuksia tämä suomalaisen uskon ilottomuus ja se, että se ei innostavalla tavalla tempaa ketään mukaansa.

[/quote]

Onneks ei! Jos haluaa noita hurmoksellisia puheita, kyllä Suomestakin löytyy näitä herätysliikkeitä, missä huudetaan porukalla hallelujaa ja ollaan niin joukkohenkisiä että.

Itse pidän siitä, että kirkko on rauhoittumisen paikka. Voi kuunnella omia ajatuksiaan, eikä kukaan odota tai vaadi mitään. Minusta meidän kirkko on juuri sellainen, että voi olla oma itsensä ilman mitään "suoritusta".

[/quote]

Kuka mistäkin tykkää. Massojen kato kirkosta kertoo jotain.

Kyllä saarna voi olla inspiroiva ja kiinnostaa jopa lapsia, vaikkei ihan halleluujaa huudettaisikaan ja riehuttaisi ympäriinsä. Voi olla iloa ja lämpöä tämän nykyisen ankeuden sijaan. Mut hyvä että sinä tykkäät.

Vierailija
22/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kirkossa papillakin on tabletti. Sieltä lukee saarnansa jne :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 01:21"]

Jos jotain on täytynyt pienelle keksiä niin se on pieni lelu/pehmolelu/lehti. Sinä sen sijaan et ilmeisesti osaa käyttää mielikuvitusta

[/quote]

Miten se konsolipeli/älypuhelin eroaa lelusta tai lehdestä? Kaikki pois sitten.

Vierailija
24/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 07:49"]

Ja kukaan kolmesta sadasta (?) Kirkkovieraazta ei saanut suutaan auki kertoakseen, mikä on sopimatonta.

[/quote]

Eiköhän se ole vanhempien tehtävä. Itse en ala tuntemattomia lapsia (ja aikuisia) opastamaan kesken kirkonmenojen käytöstavoissa.

Vierailija
25/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletista saa äänet pois. Rapisevat lehdet häiritsevät. Tabletista ei lopu tekeminen, mutta lehti luetaan kerran. Tabletilla voi kuvata ja tallentaa juhlan iäksi, lehdellä ei. Nykyään juhlissakin kuvataan kännyköillä, eikä muuta kameraa välttämättä ole mukana. Kannatan kuitenkin sitä, että lapset opetettaisiin seuraamaan juhlaa eikä muita aktiviteetteja sen aikana. Jos seuraaminen ei onnistu, vähintään lapsi pidetään hiljaisena vaikka sitten sen tabletin avulla. 

Vierailija
26/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta, kyllä mua vähän huolestuttaa millaisia hetkeenkyllästyjiä lapsista opetetaan kun 1-1,5h ei tarvitse jaksaa olla paikallaan, vaikka tylsää olisikin. Aina ei vaan voi olla viihteellistä.

Vanhempien jaksamattomuus näkyy tässä asiassa, helpompi iskeä se peli käteen kuin neuvoa, kieltää, opastaa, kieltää, kieltää.

Vierailija
27/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 08:38"]

Kirkkoonhan mennään kuuntelemaan sanaa ja jos se ei onnistu tai kiinnosta niin ei sinne kannata mennä.

[/quote]

Minä olen se, joka aiemmin kirjoitin "Aika erikoinen käsitys kirkosta, jos "saa siellä olla ihan omien halujensa mukaan". Ehkä parempi sitten käydä vaikka baarissa ja mennä kirkkoon vasta sitten, kun tuntee tarvetta hiljentyä hetkeksi."

Ettekö te todella ymmärrä, että vieläkin on olemassa ihmisiä, jotka eivät todellakaan pidä kirkkoa VIIHTYMISTÄ varten, tai ainakin viihtyminen on jotain kirkon sanomaan liittyvää?

Eikö kirkon sanoma voi olla iloinen ilman kännyköitä, tabletteja ja  muita pelejä? Epäilen, että voisi herättää pientä pahennusta, jos tämän seurakunnan kirkkoherra toisi lapsensa kirkkoon tabletteja räpläämään, vaikka hän itse lukisi saarnan tabletilta.

Olen sitä mielrä, että ihminen on yksilöllisyydestä huolimatta edelleen pohjimmiltaan laumaeläin, mikä on urbaanissa ympäristössä erilaista kuin kivikauden perheyhteisössä. Sitä joutuu ottamaan humioon vieraampienkin yksilöiden tarpeet ja arvot. Joku kokee tärkeäksi kirkon sanoman ja hiljentymisen, toinen taas kirkon sanoman tuntemisen iloisena asiana. Voi olla vaikeaa toteuttaa niitä samaan aikaan, vaikka niin lastenkirkko villeimmillään sopii samojen seinien sisälle kuin hartaan uskovaisen hautajaiset eli kirkkoon.

Vierailija
28/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luostarit on hiljentymistä varten. Kirkot ovat elävää elämää varten. Näin olen oppinut. Ei ole opetettu pysymään penkillä tai hiljaa paikoillaan. Toisaalta olenkin käynyt tupaten täys olevissa iloisissa messuissa joissa ei edes mahdu istumaan. Mielestäni kirkkossa saa näkyä elämän kirjo. 

Vierailija
29/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo karkinmässytys oli pahinta! Nolo perhe.

Vierailija
30/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 15:27"]Luostarit on hiljentymistä varten. Kirkot ovat elävää elämää varten. Näin olen oppinut. Ei ole opetettu pysymään penkillä tai hiljaa paikoillaan. Toisaalta olenkin käynyt tupaten täys olevissa iloisissa messuissa joissa ei edes mahdu istumaan. Mielestäni kirkkossa saa näkyä elämän kirjo. 

[/quote] Elämän iloko sitten näkyy tuollaisessa älylaitteita näpräävässä perheessä on.

Vierailija
31/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luostarit on hiljentymistä varten. Kirkot ovat elävää elämää varten. Näin olen oppinut. Ei ole opetettu pysymään penkillä tai hiljaa paikoillaan. Toisaalta olenkin käynyt tupaten täys olevissa iloisissa messuissa joissa ei edes mahdu istumaan. Mielestäni kirkkossa saa näkyä elämän kirjo. 

[/quote] "

"Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: 'Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.' Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä."

Mark. 10:13-16

Vierailija
32/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon oveen kyltti: WT-PERHEILTÄ PÄÄSY KIELLETTY!

Vierailija
33/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä te syytätte tablettia tai kännykkää räpläävää lasta, kun aikuiset itse räplää laitteita ihan joka paikassa?!

Vierailija
34/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kurja perhe. :(

Kevätjuhlista joku sanoi, että moni räpläsi kännyköitään. Meilläpäin huomasin, että vierustoverini luki täbbäriltä kirjaa koko toimituksen ajan. Taisi olla jonkun lapsen lukioikäinen sisarus, silti... Älä tule jos et osaa pienimpiäkään tapoja tai jos ei kiinnosta. Ei taputtanut, ei seissyt, kun pyydettiin. ÄRH!

Vierailija
35/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiime kesänä akateeminen kälyni päivitti facebookia kummipoikansa konfirmaatiokirkosta. Oli kuulemma tylsää. Itse siis kotona luin tuota päivitystä.

Pitäisikö jumalanpalvelusten sisältö saada mielenkiintoisemmaksi, jotta edes aikuiset jaksaisivat keskittyä siihen?

Vierailija
36/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:12"]

Niin totta, kyllä mua vähän huolestuttaa millaisia hetkeenkyllästyjiä lapsista opetetaan kun 1-1,5h ei tarvitse jaksaa olla paikallaan, vaikka tylsää olisikin. Aina ei vaan voi olla viihteellistä.

Vanhempien jaksamattomuus näkyy tässä asiassa, helpompi iskeä se peli käteen kuin neuvoa, kieltää, opastaa, kieltää, kieltää.

[/quote]Ennenvanhaan toisen vanhemman piti poistua parivuotiaan kanssa kirkosta ja vähän joka paikasta puolen tunnin jälkeen, nyt jopa kahden ja puolen tunnin ylioppilasjuhlallisuudet voi istua rauhassa, käy vain jaloittelemassa sen parivuotiaan kanssa pari kertaa ja lopun aikaa lapsi pelaa tabletilla. Kerro minulle, onko olemassa joku älyllisesti normaalisti kehittynyt lapsi (alle 12v) joka jaksaa kuunnella sata kertaa vieraan ihmisen nimen ja odottaa kun heistä jokainen kapuaa lavalle ja hakee lakkinsa.

Vierailija
37/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran ruudun takaa kuinka vielä vuonna 2014 ihmiset käyvät kirkossa ja uskovat jumalaan. 

Vierailija
38/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 01:16"]

Ja noitahan löytyy. 

Koulun kevätjuhlassa valehtelematta joka neljäs aikuinen räpläsi puhelimellaan tms. Tuli tosi surku olo lasten puolesta sillä he olivat kuitenkin nähneet tosi paljon vaivaa esim. esitysten suhteen ja sitten niitä ei edes seurata.

Onko ihan oikeasti noin vaikeaa olla edes sen puolitoista tuntia erossa jostakin elektroniikasta?

[/quote]Ne on kuule niin tylisä kinkereitä ettei niitä jaksa. Sitäpaitsi joillain ihmisillä on töitäkin, joita pitää hoitaa.. Ja koulujen juhlat yleensä järjestetään niin typeriin aikoihin. Parempi olisi oikeastaan jättää järjestämättä mokomat kissanristiäiset, jotka haittaavat normaalia elämää ja työtä.

Vierailija
39/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkotilaisuudet ovat helvetin tylsiä

Vierailija
40/48 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rauhoittuu nyt vaan siellä Pohjanmaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi