Voiko salilla treenata ilman mitään ohjelmaa?
Voiko aloittelija saada mitään tuloksia aikaan jos vaan tekee ns jotakin?
Sali missä käyn on sellainen ettei ole varsinaisia laitteita (on, mutte mitään kattavaa arsenaalia) vaan löytyy erilaisia painoja joihin voi itse niitä "kiekkoja" laittaa. Sitten on jalkaprässi, sellainen iso vehje jossa erilaisia taljola ja rintalihaksille laite ja tämän tapaista. Vatsat tehdään ihan penkissä ja levypaino vastuksena rinnan päällä jos haluaa.
Olen treenannut jalkoja, käsiä, rintaa, pakaroita ja vähän vatsaa ja selkää. Olen loppukesästä menossa fyssarille jossa selän ja vatsan kunto katsotaan niin treenaan niitä vasta sitten kun tiedän vähän mitä saa tehdä.
Lihaksissa tuntuu kunnolla treenin jälkeen. Voiko liian isoilla painoilla treenata?
Ja onko siitä mitään hyötyä jos ei ole mitään ohjelmaa?
Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa.
Tarkoitus on saada ihan näkyvät lihakset. Ei mitään bodarin vartaloa mutta kuitenkin.
Laihdutan samalla.
Ylipainoa jäljellä 10 kiloa. 20 kiloa jo pois.
Olen vasta aloittanut viime viikolla.
Kommentit (15)
Saa ilman ohjelmaa tuloksia aikaan mutta ohjelmalla se onnistuu tehokkaammin. Hienoa, että olet alkanut treenata! Kannattaa treenata isoja lihasryhmiä yksinkertaisilla liikkeillä, esim. leuanveto ja jalkaprässi ovat hyviä liikkeitä. Kannattaa myös hieman katsella netistä oikeita nostotekniikoita. Sitten kun tekniikka on kunnossa niin lisää ohjelmaan takakyykyn kaltaisia koko vartalon liikkeitä.
Kyllähän sitä aloittelijana kehittyy, kun vähän katsoo painoja kohti. Jonkun olisi kyllä hyvä opastaa alkuun ja vähän katsoa tekniikkaa. Aikaa myöten saattaisi tulla lihasepätasapainoa, kun ilman ohjelmaa hinkataan vaan omia suosikkiliikkeitä.
20 kiloa jo pois. Olen vasta aloittanut viime viikolla. Ohhoh!!!
Kyllä voi. Siinä on hyvä totutella laitteisiin ja opetella tekemään liikkeitä oikein. Sitten kun perusjutut alkaa olee kasassa ja osaat käyttää laitteita ja painoja turvallisesti voit keskittyä oikeana treeniin.
Kaikenlainen treeni on plussaa. Alussa voi ihan kokeilla vain eri laitteita ja liikkeitä. Katsot kuinka muut treenaajat käyttää niitä laitteita ja sitten teet perässä. Aloittelijalle ihan hyvä tehdä koko kropan treeni, jalat, vatsat, selkä, rinta ja kädet.
Vierailija kirjoitti:
20 kiloa jo pois. Olen vasta aloittanut viime viikolla. Ohhoh!!!
Arvasin että joku takertuu tuohon.
Mutta varmaan ymmärsit kuitenkin että salitreenin olen aloittanut vasta viime viikolla vaikka kirjoitusvirhe olikin?
Mietinkin tuota että kilomääriä varmaan kannattaisi pistää ylös.
Mutta motivoivaa kuulla että tuloksiakin voin saada!
Pt:n palkkaamistakin olen miettinyt mutta menee varmaan syksylle taloudellisten syiden vuoksi. En nyt kesällä raaski.
Ja haluan vähän saada jotain tuntumaa ennen kuin sen pt:n palkkaan ja vähän jotain pohjaa.
Mutta kiitos vastauksista ja tsempeistä!
Ap
Entä voiko liian isoilla painoilla treenata?
Olen nyt laittanut heti alkuun sellaisia painoja että tuntuu. En niin että jaksan pitkiä toistoja monta sarjaa vaan lyhyempiä niin että tuntuu.
Teenkö tuolla hallaa vai onko tuo juuri tyyli millä tulosta tulee?
Kiitos jos joku vielä vastaa?
Ja sali on niin pieni ettei siellä käy juuri ketään eli toistaiseksi olen saanut treenata yhdessä poikani kanssa joka aloitti samaan aikaan kun minä 🙂
Hän tosin on jo vuoden treenannut kotona ja ihan hyvin tuloksin. Hän vasta teini-ikäinen.
En siis ole voinut katsoa keneltäkään mallia liikkeiden tekoon koska ei ole ollut muita kun me. Mikä on kyllä ollut ihan hyväkin 😅
Kokeneet treenaa tunteella, ei millään päiväkirjaan kirjotettujen lukemien kans.
Mutta jos alottelet , niin ehkä se ois hyvä olla jonkun sortin ohjelma,tai runko ainakin niin oppii vähä liikkeet yms.
Ei kannata sohia kroppaa rikki alussa kun ei vielä ole liikeradat hallussa.
Roinasen sivuilla on ihan hyvät perustreenit tarjolla jokaisen tarpeisiin, vaikka miehille on suunnattu. Yleensä kun jotain on miehille suunnattu niin se on yksinkertainen ja toimii. Naisille suunnatut on sitä perseenkasvatushöpöhöpöä missä käydään 3 vuotta salilla jättiperseen takia ja käsivarsiin ja olkapäihin saatika muualle kroppaan ei kerry yhtään lihasta.
Jos suinkin on joku jolta kysyä niin tehkää se ,näyttää oikeat liikkeet .
Jos ei ,niin sitte pitää etsiä netistä videota jos mietityttää.
Ei se kroppa ihan helpolla rikki mee kuitenkaan ja alussa ne painot ei ole kovin suuria muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä voiko liian isoilla painoilla treenata?
Olen nyt laittanut heti alkuun sellaisia painoja että tuntuu. En niin että jaksan pitkiä toistoja monta sarjaa vaan lyhyempiä niin että tuntuu.
Teenkö tuolla hallaa vai onko tuo juuri tyyli millä tulosta tulee?
Tuo on lihaskasvuun juuri oikea tyyli. Ainoa riski on, jos teet vapailla painoilla liikkeitä väärällä tekniikalla. Silloin riski vammoihin kasvaa, kun painot ovat lisäksi raskaat. Kannattaa siis varmistaa, että liikeradat ovat oikeat.
On se treenaaminen sen verran rankkaa hommaa, ettei itseä huvittaisi turhaan rehkiä. Mielummin treenaan optimaalisesti ihan jo sen takia, että saavutan mahdollisimman hyvän tuloksen mahdollisimman vähällä.
En suosittelisi painoharjoittelun aloittamista ilman ohjausta. Todennäköistä on että teet liikkeet väärin, ja satutat itsesi. Tai harjoittelu ei ole tasapainoista, kaikki lihasryhmät eivät saa harjoitusta. Vasta kun osaat tekniikat kunnolla ja ymmärrät perusperiaatteet, voi suositella yksin harjoittelua.
Netti on täynnä ohjelmia, mikset ota jotain ilmaista+
https://www.kotimaa.fi/blogit/voiko-digitalisaatio-todellakin-lisata-my…
Kyllä sen ekan puoli vuotta kunto kohenee vaikka miten sohisi. Mutta jos kuitenkin käytät samoja laitteita niin kannattaa pitää kirjaa painoista. Pyrkii aina lisäämään niitä tai toistoja.