Miten Lotta Hintsasta tuli näin äkkiä Suomen ykköskiipeilijä?
Vetää tuolla kunnon vuorilla jatkuvasti vaikka aloitti suht myöhään. Muista ei kuulu ikinä mitään, mistä voi johtua?
Kommentit (51)
Joillaki on rahaa taskussa ilman sponssejakin ja menevät kiipeileen tai joku lentää huvikseen jokaiseen maahan yms.
Lotalla varmaan jonku verran taskussa isän perintönä.
Samuli Mansikasta oli juttuja aikanaan Hesarissa. Tippui kuitenkin railoon huputtaessaan Annapurnaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää tuo kyseinen ”urheilulaji”. Jättävät jälkeen hirveät määrät roskaa. Paikalliset kantaa kantamukset ja itse ”urheilevat” perille.
Väärin! Vastuulliset retkikunnat tuovat alas kaiken mitä vievät ylöskin. Anni Penttilä kertoo tämän haastattelussaan Mt. Everestin huiputtamisen jälkeen. Paluumatka oli raskas koska alas tuottavana oli kaikki mitä välileireihin oli kuljetettu viikkojen aikana. Kyseinen retkikunta oli britti-amerikkalaisen Cramptonin järjestämä. Lisäksi Anni hämmästeli perusleirin roskattomuutta. Roskille oli jopa järjestetty lajittelu kierrättämistä varten.
Toki roskaamisessa on kulttuurisellisia eroja. Eivätkä kaikki kiipeilijät muutenkaan toimi niin eettisesti. Rinteeseen etukäteen kannettuja ruokia ja happipulloja varastetaan välileirien teltoista ja telttoja omistaan käyttöön. Joukkoon mahtuu monenlaista.
Sherpoista. Ammattikuntana sherpat ovat Nepalissa hyvin ansaitsevaa väestönosaa. He tienaavat kevätkaudella moninkertaisesti sen mitä keskiverto nepalilainen tienaa vuodessa.
Täten he pystyvät koulututtamaan mm lapsiaan.
Vuorikiipeily ja vaellusturismi ovatkin merkittävä tulonlähde köyhälle Nepalille.
Ne tuovat tuloja myös teetuville ja majoituspaikoille reittien varrella.
Mt. Everest, maailman korkein kaatopaikka, ekologista urheilua. Lisäksi huipulle jonottaessaan törmää useisiin kuolleisiin kanssakiipeilijöihin, mukava lisäpointti.
Se onkin erikoista että Hesari teki kokonaisen juttusarjan Lotasta. Meriitit kiipeilijänä vielä puuttuvat, mutta ex-missinä kiinnostaa ihmisiä.
Tänä vuonna suomalaisista naisista on Mount Everestin huiputtanut Anni Penttilä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007998294.html
Tässä on linkki Alppikerhon sivuille, jossa lista suomalaisista kasitonnisten huiputtajista. Lista ei ole ihan ajan tasalla.
https://www.alppikerho.fi/kasitonniset
Liian myöhään aloittanut tullakseen olympia-tason kiipeilijäksi. Kovia noi olympialaisissa olevat naiskisaajat, suurin osa aloittanut jossain 3-6 vuoden välissä.
Mutta kyllä Lotta on palstatilansa ansainnut, jos jollekin 8-tonniselle edes yrittää kiivetä. Ei ole halpaa palstatilaa se ja mielenkiintoisempi uutinen kuin vaikka jonkun toisen missin lemmenlomamatka.
Nuori kaunis nainen saa aina näkyvyyttä, vaikka saavutuksia ei olisi nimeksikään.
Eihän tuo Everestin huiputtaminen niin vaikeaa pitäisi olla, jos on rahaa. Vanhin huipulla käynyt on muistaakseni 72 vuotias, useita lapsia, naisia, vanhuksia ja vammaisia myös huiputtanut. Lotalla käsittääkseni on rahaa?
Lotta ja Don julkistaneet suhteensa.
Yllättyneet:
-
-
-
-
-
Mua ällöttää tuo kyseinen ”urheilulaji”. Jättävät jälkeen hirveät määrät roskaa. Paikalliset kantaa kantamukset ja itse ”urheilevat” perille.