Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri oksensi paidalleni eikä suostu korvaamaan, mitä teen?

Vierailija
15.06.2014 |

Olin perjantaina baarissa yhden kaverin kanssa. Se tapansa mukaan joi liikaa ja ilta päättyi siihen, että se oksensi tanssilattialla mun paidan päälle. Oon nyt yrittänyt pestä sitä itse, mutta koska en uskalla laittaa paitaa pesukoneeseen sen materiaalin ja runsaiden koristeiden vuoksi, niin on tyydyttävä käsinpesuun. Siihen jää länttejä ja hajua vaikka kuinka yritän hinkata, ei siitä entisen veroista tule. Pyysin sitten kaverilta, että hän korvaisi aiheuttamansa vahingon ostamalla uuden tai edes maksamalla pesulalaskun mutta hän ei siihen suostu, totesi vain, että baarissa välillä sattuu ja tapahtuu. Paita ei ole mistään halvimmasta päästä ja sillä on tunnearvoakin (se on ensimmäinen lahja poikaystävältäni) ja mielestäni kaverilla on velvollisuus hyvittää tekonsa. Vai mitä mieltä olette, onko se korvausvelvollinen? Eihän se tahallaan oksennustaan juuri mun päälleni tähdännyt, mutta silti tuntuisi väärältä menettää tärkeä paita toisen oksennuksen takia.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:43"]

Yli sadan euron paita poikaystävältä...juupsis.

[/quote]

:D Siis onko se susta jotenkin mahdotonta vai mitä tarkotat? Kai sitä saa muutakin ostaa kun vaan jotain mahdollisimman halpaa krääsää tai kukkia.

Vierailija
22/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:49"]

Kai se paita on bileillan jälkeen pesetettävä jokatapauksessa, johan siihen tarttuu hikeä ja meikkejä jne. Eli ei sulla ole ongelmaa.

[/quote]

No joo, mutta jos siinä oliskin vaan jotain hikeä niin oisin varmaan saanu sen itsekin puhtaaks, toisin kuin nyt kun siinä on oksennustakin.

Ja normaalisti en pidäkään noin kalliita paitoja baarissa, mutta oltiin oltu aiemmin viettämässä toisen kaverin synttäreitä enkä jaksanut vaihtaa eri asua baariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Jos paita on jo pilalla, niin miksi et voisi kokeilla konepesua? 

Vierailija
24/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 20:05"]

..Jos paita on jo pilalla, niin miksi et voisi kokeilla konepesua? 

[/quote]

Koska elättelen toiveita, että pesulassa siitä saataisiin vielä puhdas.

Vierailija
25/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin sen pitäisi maksaa se paita!!! Vielä kun oksennuksen syy oli itse aiheutettu känni eikä esim sairaskohtaus niin sehän on ihan selvä. Ei juma mikä "kaveri"... ja vaikka olisi köyhä niin sen olisi pitänyt sanoa että jää velkaa sen summan, ja todellakin maksaa paidan hinta !! 

Vierailija
26/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaiskohan kotivakuutus? :)

Vierailija
27/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:43"]Yli sadan euron paita poikaystävältä...juupsis.

[/quote]

Tämä on aikuisten palsta...

Vierailija
28/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:23"]haloo se on vaan yks paita..

[/quote]

Jotkut oikeasti panostaa pukeutumiseen ja vaatteen laatuun! Ei välttämättä ole mitään halpoja ostoksia "vaan paita." Eikä sellaista samanlaista välttämättä löydy. :(

[/quote]

Se on silti vaan yks vitun paita

Vierailija
29/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta paidan arvoa voi olla aika vaikea määrittää. Käytetty vaate kyseessä, ei ole reilua että joutuisi korvaamaan koko ostohinnan, ja vastaavasti lohduttaako AP:ta sitten se että saa korvaukseksi "parikymppiä", tunnearvolle ei oikein voi laittaa hintalappua... 

Esim. huutonetissä on usein ilmoituksia "Paita 80-luvulta, kui uusi, pari kertaa ollut päällä, maksoi 1000mk, hintapyyntö 100€"  =kukaan ei maksa moista summaa, eikä tuo hinta todellakaan ole kohdillaan...

Jos olisi AP pesisin paidan koneessa, toki materiaalia huomioiden. Esim. silkkiä voi aivan hyvin pestä oikeilla pesuaineilla ja hellavaraisella (käsin-)pesuohjelmalla. 

Mitä "herkempi" materiaali on, sitä useammin vaatteissa on "ei pesua" lappu kiinni. Yleensä mitään "syytä" pesukiellolle ei ole, valmitaja ei vaan voi tietää sitä osaavatko ihmiset pestä ns. hienompia materiaaleja. Joku pesee KAIKKI vaatteet (väristä riippumatta) samassa koneessa aina samalla +60`C pesuohjelmalla ja yhdellä pesuaineella =jos tuonne silkkipaita menee mukaan niin pilalla on. Joku taas osaa käyttää oikeita aineita, pestä värien mukaan oikeilla pesuainella =esim. yleensä silkkipaita kestää pesun ja pysyy hyvänä.

Vierailija
30/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei hitossa tarvitse korvata! Vahingolle ei mitään mahda. Olisi eri juttu, jos kaveri olisi lainannut paitaa ja sitten sotkenut sen. Mitäs laitat tunnearvopaitasi kosteaan illanviettoon, saati sitten menet tanssimaan kaverin kanssa, jonka tiedät puklailevan. Oma moka, haloo!

Vierailija
31/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti minusta ei olisi vaatimaan eikä suuttumaan jos kaveri ei itse innostu paitaa korvaamaan. Tuntisin itseni vähän tyhmäksi, jos ottaisin kaveriltani rahaa tuosta. Vain jos hän ehdottomasti haluaisi tarjota pesulan tai paidasta sen hinnan, sitten voisin ottaa rahaa vastaan. Minusta tuo oli kuitenkin vahinko, siis se, että paita meni pilalle.

Sen sijaan jos mua korpeaisi se, että kaverini oksentaa päälleni miettisin haluanko enää tavata.

Vierailija
32/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksenna kostoksi kaverin paidalle, yrjö yrjöstä.

Vierailija
33/33 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyytäisi ketään korvaamaan vahingossa likaamaansa paitaa. Vahinkoja sattuu, oli sitten kaveri tai tuntematon.

En myöskään kehtaisi olla maksamatta, jos itse likaisin toisen paidan ja tämä pyytäisi korvausta. Jos raha tilanne olisi huono, pyytäisin että maksaisin osissa tai myöhemmin.

Siis ihmisiä on erilaisia, jotenkin minusta tuntuu että sinä ja ystäväsi olette aika samanlaisia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi