Työelämässä nainen on naiselle susi?
Jäin suu auki työpaikallani kuuntelemaan kahden naispuolisen kollegan jutustelua. Yksi kollegoistamme on nyt perhevapaalla ja palaa pian töihin. Työkaverini totesivat, että toivottavasti perhevapaan sijainen jäisi meille töihin, koska hän on paljon varmempi työntekijä - hänellä ei ole lapsia ollenkaan. Taas perhevapaalta palaavalla kollegalla on useampi lapsi.
Samaan hengenvetoon he alkoivat puhua toisesta naiskollegastamme, joka jää syksyllä perhevapaalle. He totesivat, että hänen työtehtäväänsä pitäisi palkata joku pitkäaikainen työntekijä, joka ei jää perhevapaille.
Näinkö naiset toisistaan ajattelevat? Suututti todella paljon kuunnella tuollaista keskustelua. Toinen työkavereistani on itsekin äiti ja ollut aikoinaan perhevapaalla. Miksi hän on voinut rauhassa jäädä perhevapaalle, mutta kun muut jäävät, se on jotenkin ongelma? Onko nainen aina altavastaajana työelämässä jo toistenkin naisten silmissä?
Itse olen lapseton, mutta toivottavasti saan joskus lapsia. Tosin tuollaisten puheiden kuuleminen toisten naisten ja äitien suusta on niin järkyttävää, etten tiedä uskallanko lapsia edes tehdä, jos heti on pää työpaikalla pölkyllä.
Kommentit (17)
Jos sijainen onkin parempi työntekijä? Kyllähän fakta on se, että lapsettomat työntekijät ovat vähemmän poissa töistä. Sitä paitsi sijaisilla on usein motivaatio aivan eri luokkaa kuin työhönsä kyllästyneillä vakituisilla, jotka eri verukkein ovat lomilla. Sijaiset ovat olla vaikka juuri valmistuneita ja heillä on uusin tieto alan asioista. Ehkä se on syynä?
Onko hoitoalalla? Kuulostaa niin tutulta touhulta.
T:sh
Oma kokemukseni miesvaltaisella alalla että se on todellakin nimenomaan mies joka on naiselle susi.
No me naiset jotka ei olla susia voidaan kohdella toisiamme reilusti, ok?
Otsikon väite pitää kyllä NIIIIN täysin paikkansa. KAIKISSA työyhteisöissä joissa olen tavalla tai toisella ollut mukana, yhdessä myös työnantajan roolissa, pahimmat (ja lähes kaikki) työntekijöiden väliset ongelmat ovat tulleet kahden naisen välille. Tunnen myös naisia jotka ovat siirtyneet naisvaltaiselta alalta miesvaltaiselle alalle ja sanovat nyt nauttivansa miesvaltaisella alalla paljon enemmän työpaikan ilmapiiristä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:50"]No me naiset jotka ei olla susia voidaan kohdella toisiamme reilusti, ok?
[/quote]
Ok, kättä päälle. :)
T. Nainen, mutta reilu ja lojaali sellainen
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:50"]No me naiset jotka ei olla susia voidaan kohdella toisiamme reilusti, ok?
[/quote]
Ok, kättä päälle. :)
T. Nainen, mutta reilu ja lojaali sellainen
[/quote]
Auttaa kovasti jos on yksikin luotettava nainen työyhteisössä, yksin ei ole kiva tanssia susien kanssa.
Mä huomasin miesvaltaisella alalla, että on tosi vaikeaa päästä jätkäjengiin mukaan. Toisessa työpaikassa oli miehiä haitarilla 25-60 ja siellä oli helpompaa, kun miehet ei ollut keskenään kavereita. Toisessa paikassa taas työkaverit oli kaikki saman ikäisiä pomoa myöten ja viettivät vapaa-aikaa saunoen, kalastellen ja sen semmoista. Ainoana naisena ja ulkopuolisena siitä hommasta kyllä tunsi äkkiä sen, että asioita vaan unohdettiin kertoa (ei varmaan pahalla, muttei tullut mieleen) ja jotenkin olit aina se "heikoin lenkki", kunnet ollut kaveri ja vielä väärää sukupuolta eli lähtökohtaisesti "sihteerikkö-blondi", vaikka oikeasti teit samalla koulutuksella samaa asiantuntijatyötä.
Sitten ne naiset, harvat naiset, jotka siellä pärjäsi oli tosi tylyjä ja omaksuivat miesten fakki-idiootti -ajattelun nopeasti. Huvittavinta oli, että ainoa nainen siinä organisaatiossa (eri tiimissä kuin minä) oli aina tyly ja jotenkin vaan äijäili miesporukassa. Ajattelin, että on sopeutunut alalle hyvin toisin kuin minä. Meni 2-3 vuotta ja olin päätynyt uudelleenkoulutukseen humaanimmalle alalle. Tuo nainen ilmestyi sinne kanssa. Oli aivan toisenlainen ja kertoi, kuinka ei koskaan viihtynyt ja kuinka nyt toteuttaa haavettaan...:)
Lyön myös kättä päälle ja lupaan kohdella kaikkia työkavereitani reilusti. Vaikka olenkin vastavalmistunut ja sijainen. Näistä vakituisista en aina tiedä,mutta omalta osaltani lupaan tehdä parhaani.(:
Lyön myös kättä päälle ja lupaan kohdella kaikkia työkavereitani reilusti. Vaikka olenkin vastavalmistunut ja sijainen. Näistä vakituisista en aina tiedä,mutta omalta osaltani lupaan tehdä parhaani.(:
Naisvaltaisella alalla on joskus vaikeaa se, ettet koskaan tiedä, että mistä päin tuulee. Yhdessä hetkessä joku on sulle tosi ystävällinen mutta toisessa hetkessä vihaa sua täysin rinnoin. Etkä keksi asialle mitään järkevää syytä!
Hoitoalalla varsinkin teet hikihatussa töitä ja yrität parhaasi. Luulet, että kaikki on ok ja olet tyytyväinen. Niin yhtäkkiä sulle ollaan vittuuntuneita. :O Ja petyt, koska oot ihan tosissas tehnyt töitä, TÄYSIÄ ja juossut perse ruvella, eikä sekään riittänyt.
Ns. MIKÄÄN EI RIITÄ! Paitsi jos kuulut röökijengiin ja juokset siellä valittamassa ja juoruilemassa.
Ei ole hoitoalalla tämä tapaus vaan itseasiassa hyvinkin miesvaltaisella alalla.
-AP
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 21:44"]
Jos sijainen onkin parempi työntekijä? Kyllähän fakta on se, että lapsettomat työntekijät ovat vähemmän poissa töistä. Sitä paitsi sijaisilla on usein motivaatio aivan eri luokkaa kuin työhönsä kyllästyneillä vakituisilla, jotka eri verukkein ovat lomilla. Sijaiset ovat olla vaikka juuri valmistuneita ja heillä on uusin tieto alan asioista. Ehkä se on syynä?
[/quote]
Juu ei.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:21"]
Naisvaltaisella alalla on joskus vaikeaa se, ettet koskaan tiedä, että mistä päin tuulee. Yhdessä hetkessä joku on sulle tosi ystävällinen mutta toisessa hetkessä vihaa sua täysin rinnoin. Etkä keksi asialle mitään järkevää syytä!
Hoitoalalla varsinkin teet hikihatussa töitä ja yrität parhaasi. Luulet, että kaikki on ok ja olet tyytyväinen. Niin yhtäkkiä sulle ollaan vittuuntuneita. :O Ja petyt, koska oot ihan tosissas tehnyt töitä, TÄYSIÄ ja juossut perse ruvella, eikä sekään riittänyt.
Ns. MIKÄÄN EI RIITÄ! Paitsi jos kuulut röökijengiin ja juokset siellä valittamassa ja juoruilemassa.
[/quote]Hikihatussa ahkeroivat ovat siitä keljuja tapauksia että saavat muut näyttämään laiskoilta. Siksi heistä ei pidetä.
En tiedä onko hoitoalalla tuollaista. Itse olen it alalla,ja meillä on miehiä ja naisia aikalailla saman verran. Keskustellaan samalla tavalla keskenämme, oli mies tai nainen.
En oikein jaksa sitä, että naiset itse hokee noita kuluneita kliseitä siitä että nainen on naiselle susi....joopa joo. Minä en ainakaan usko tuohon.
Olen ihmetellyt samaa. Tosin meidän tiimissämme pahin arvostelija on ollut eräs lapseton ja perheetön keski-ikäinen mies. Itseäni kyllä ärsyttää kaikenlainen juoruilu ja selän takana pahanpuhuminen.
T. Itsekin perhevapailla oleva nainen