Naiseni ei tiedä että olen jättänyt hänet, miten kertoa?
Kävi siis niin, että petin naistani työkaverini kanssa muutama viikko sitten. En varsinaisesti kadu tekoani, mutta omatunto kolkuttaa silti sen verran, etten voi jatkaa suhdetta. En kuitenkaan voi kertoa pettämisestä naiselle, sillä se aiheuttaisi kummallekin vain turhaa mielipahaa - naiseni varmaan murtuisi täysin ja minä joutuisin kuuntelemaan raivoamista (jonka sinänsä olisin kyllä ansainnut). En halua satuttaa häntä tällä tiedolla, sillä hän on ollut minulle niin hyvä tyttöystävä kuin mahdollista.
Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että olen jo tavallaan eronnut hänestä, mutta hän ei itse tiedä sitä vielä. Minulla luki aiemmin facebookissa että olen parisuhteessa, nyt siellä lukee että olen sinkku. Tyttöystäväni (tai siis oikeastaan ex) ei ole facessa eikä täten tiedä erostakaan. Tuntuu pahalta, että fb-kaverinikin perheen ja läheisten ystävien lisäksi tietävät ennen häntä, mutta en vain pysty kertomaan... Meidän olisi tarkoitus nähdä nyt parin päivän päästä kun hän tulee ulkomailta, mutten tiedä pystynkö silloinkaan paljastamaan mikä on tilanne. Osaatteko yhtään auttaa - mitä kerron ja miten? Yritänkö nyt vain kerätä rohkeutta ja soittaa tai laittaa viestiä heti, kerronko kasvotusten kun tapaamme vai mietinkö vielä? Ja mitä ihmettä voin keksiä eron syyksi, että se kuulostaisi uskottavalta, kun en voi oikeaa syytä paljastaa? Meillä on mennyt muuten niin hyvin enkä halua, että tyttöystäväni luulee, että hänessä olisi jotain vikaa. Hän ei olisi voinut tehdä mitään toisin.
Kyllä, tiedän että tein väärin ja että pitäisi kertoa pettämisestä, mutta asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia. En siis kaipaa haukkuja vaan ihan oikeita käytännön neuvoja.
M34
Kommentit (541)
Jos jätät toisen siksi, että olet mokaillut, häpeillyt ja vielä päälle kätket kaikki todelliset syyt, se on paljon pahempi kuin kertoa, miten paskasti olet toiminut. Nyt aiot vielä roikottaa toista löysässä hirressä ihmettelemässä, mitä hän teki väärin. Kukaan ei lähde suhteesta ilman syytä, ja jos sitä ei kerrota, vikaa alkaa etsiä itsestään. Jos vielä läksiäisiksi menet sanomaan, että vika on kokonaan minun, toinen voi vain olettaa, että hänessä on jotain niin kauheaa vikaa, ettet edes kehtaa sitä sanoa koska et halua loukata. Viet hänen itsetuntonsa täysin.
Kertomatta jättäminen on noista teoistasi ehdottomasti törkein, koska jos paljastat totuuden, toinen pääsee sinusta paljon nopeammin ja kivuttomammin yli. Mutta ethän sinä häntä tässä ajattele, kunhan selität lieroilusi itsellesi parhain päin. Kukaan ei tykkää olla kusipää. Mutta jos on tullut oltua ja eronkin haluat, niin parempi se on tunnustaa, ihan kaikille. Muuten häpeät vanhana vielä enemmän sitä, millainen tuli oltua nuorena, kun suoro kuljetti miestä perässään. Sille ei aina nuorehko mies paljon mahda, mutta mikään ei anna oikeutta valehdella viime töikseen.
Soitat nyt ja kerrot heti, ettei hän ainakaan tule tänne valmis ohjelma mielessä ja vielä sinun takiasi, ja sitten romahtaakin koko maailma. Jos sinusta ei ole kertomaan, laita viestiä ja tarkista, että hän sen lukee nyt heti.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:10"]Voitteko nyt oikeasti yrittää neuvoa? Ainoa edes jotenkin hyödyllinen viesti oli viesti nro 10. Mutta en edelleenkään halua tai voi kertoa pettämisestä, joten täytyy keksiä joku tekosyy erolle. Mutta mikä se voisi olla? Joku "olemme kasvaneet erillemme" -lässytys ei varmasti mene läpi.
AP
[/quote]
Jos yhtään arvostat naista, kerrot hänelle totuuden. Sillä tavalla hänen ei tarvitse alkaa arvuuttelemaan, oliko syy hänessä. Olet sen hänelle velkaa.
Sano ettei vika ole tyttöystävässäsi vaan sinussa. Ja sitten sano "Heippa"
Panit vierasta naista mutta et uskalla edes kertoa sitä naiselle jota rakastit. Olet sen verran naisellesi velkaa, että kerrot totuuden.
"en rakasta sinua" on täysin pätevä eron syy!!!
Vai Facebookiin piti jo heti päivittää, mutta ei kertoa sille toiselle. Noh, eiköhän joku pikkulintu tuon naiselle jo kerro.
Mutta joo, tapaat naisen ja kerrot, että homma ei toimi ja sua ahdistaa. Pettämisestä ei tarvitse kertoa, koska ei se ole syy, syy on se, että sä olet edesvastuuton ääliö.
Väitättekö te ihan totta että joku "tarvitsen omaa aikaa ja tilaa, suhteessa oleminen ahdistaa" -selitys satuttaa enemmän kuin se, että paljastaa pettäneensä? Jos nainen ei jotain asiaa tiedä se ei voi myöskään satuttaa, tajuatteko.
AP
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:24"]
Väitättekö te ihan totta että joku "tarvitsen omaa aikaa ja tilaa, suhteessa oleminen ahdistaa" -selitys satuttaa enemmän kuin se, että paljastaa pettäneensä? Jos nainen ei jotain asiaa tiedä se ei voi myöskään satuttaa, tajuatteko.
AP
[/quote]
Väitän tosissani, että sinunkaltaisesi linnunaivoilla varustettu yksilö ei sitä ymmärrä, eikä koskaan tule ymmärtämään. Paljon vähemmän satuttaa, kun saa tietää jonkun konkreettisen syyn. Ja se konkreettinen syy tässä on se, että olet paatunut häntäheikki, goodbye ja adios!
Onko ap joku asuntolatason vajaamielinen, joka hakee oikeutta käytökselleen. Oi ihana nainen, kun huomaa pääsevänsä eroon miehestä, jonka aivokudos on paisuvaiskudoksen kohdalla.
Elät hetkessä. Ok. Sitten kannattaa jatkossakin olla sinkku, ei tarvitse satuttaa tyttöystäviä. Tyttöystäväsi on ollut hyvä sinulle. Mutta sinä et hänelle. Osoita se, että hän on ollut sinulle hyvä kertomalla erosta ihan kasvotusten. Sen hän on ainakin ansainnut, vaikka ero hänet musertaisikin hetkeksi. Ihminen tekee asioita vaan jos hän haluaa, ja silloin parisuhde on toissijainen, jos kerran pitää pettää. Et ole hänestä edes välittänyt, jos tämän jälkeen eron haluat. Selkärangattomalta vaikutat. Hyvä hänelle.
Sääntö menee niin, että jos aikoo jatkaa suhdetta niin pettämisestä ei kerrota ja sitä ei jatketa, vaan syyllisyydentunnot kannetaan itse eikä ruinata toiselta anteeksiantoa ja taakan helpottamista.
Mutta jos toinen on päätetty jättää niin sitten kerrotaan se oikea syy, että on itse ollut heikko itsekäs p**kiainen jolla ei ollut selkärankaa ensin tehdä bäniä ja kuksia sitten vaan piti ensin sotkea systeemit kun oli niin heikkop*ska.
Vastuu pitäää kantaa. PISTE.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:12"]
Soita ja sano, ettei parisuhde toimi. Sua ahdistaa. Tarvitset etäisyyttä ja omaa aikaa. Sorry.
[/quote]
Tää on normi.
[/quote]
Normiksi saisi myös muodostua nyrkki nenään tuon lausujalle. Ihan älytöntä jäädä roikuttamaan. Vaikka toinen hyvin tietäisi vakiofraasin tarkoituksen, epätoivo laittaa kuitenkin taas etsimään vikaa itsestä ja miettimään, josko kuitenkin yritettäisiin vielä. Että toinen saisi enemmän tilaa ja ahdistus vähenisi. Ja joka tapauksessa hän on silloin ollut se ahdistaja, ja ahdistuu sitten ehkä pysyvästi.
Jos ap on niin epäkypsä että tuossa iässä vielä ei uskalla ottaa seurauksia vastaan, niin toisen pitää se saada tietää. Silloin hän vasta ymmärtää, ettei suhteella tosiaan ole mahdollisuuksia.
1. olen mulkku
2. petin
3. hävettää
4. haluan erota
Viisitoista sekuntia se kirpaisee, sitten tuska on jo toisen tontilla.
Minäkin sain sanotuksi, että tuli sitten sählättyä muualla ja nyt olen raskaana. Sen sanominen oli todella vaikeaa, ja kuitenkin sekin oli vaikeinta ennen tunnustusta.
Jätettyä sattuu helvetisti, jos hän ei ymmärrä yhtäkkiä tapahtunutta eroa. Esim. jos olet ollut hänen kanssaan rakastavaisissa väleissä eikä mitään ongelmia ole ollut, niin joku "en enää tiedä, rakastanko sinua" on tosi turhauttavaa. Siinä toinen jää miettimään, että miksi näin kävi, miksei toinen ollut valmis yrittämään ja mitä itse teki väärin.
Jos vain kertoisit pettämisestä, niin syy olisi harvinaisen selvä. Siinä toinen ei jää ns. löysään hirteen roikkumaan ja esimerkiksi toivomaan yhteenpaluuta, pariterapiaa tai mitään muutakaan.
Valheella on lyhyet jäljet, mieti millainen rupikonna olet, jos ensin petät, sitten valehtelet ja lopulta totuus tulisikin jostain esille. Kerrot hänelle kuten itse sanoit, että petit ja tästä syystä et ansaitse häntä. Kerrot, mitä tunnet ja teet hänellekin selväksi, että hän ei olisi voinut tehdä mitään toisin. Ja olekin pahoillasi.
AP
[/quote]
Ihan tosissani väitän, että tuollaisessa äkkierossa jätetty alkaa etsiä vikaa itsestään jos et tarjoa hyvää selitystä erolle. Jos sanot ettet rakasta häntä enää, hän alkaa miettiä mitä hän on tehnyt tai miten hän on käyttäytynyt, kun et enää rakasta. Jos hänen ei tarvitse haikailla perääsi (pettäjien perään harvemmin haikaillaan), päästät hänet irrottauduttamaan suhteestanne kunnolla. Edelleen olen siis sitä mieltä, että kasvatat sitä selkärankaa ja kerrot pettämisestä. Olet kumppanillesi ja oikeastaan myös itsellesi velkaa sen, että kykenet kantamaan vastuun teostasi eli kohtaamaan tulevan exäsi reaktion eron oikeaan syyhyn. Oikeastaan olen jopa sitä mieltä, että tunnustat pettämisen ja annat tyttöystävälle kortit käteen eli annat hänen jättää sinut.
Sano et liity facebookiin ja lue vauva- palstaa, sieltä sinulle selviää et mä en enää seukkaa sun kaa.. Sä oot säälittävä, hoida edes itelles vasektomia ettei tyhmä suku jatku.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:24"]Väitättekö te ihan totta että joku "tarvitsen omaa aikaa ja tilaa, suhteessa oleminen ahdistaa" -selitys satuttaa enemmän kuin se, että paljastaa pettäneensä? Jos nainen ei jotain asiaa tiedä se ei voi myöskään satuttaa, tajuatteko.
AP
[/quote]
Kyllä. Tuollainen epämääräinen "tarvitsen omaa aikaa"-vätystely saa vaan naiselle olon, että hän on tehnyt jotain väärin. Ja sitähän hän ei ole tehnyt, vaan vika on täysin sinussa. Ole nyt mies, kanna vastuusi ja kerro totuus.
-25
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:27"]
AP
[/quote]
Väitän tosissani, että sinunkaltaisesi linnunaivoilla varustettu yksilö ei sitä ymmärrä, eikä koskaan tule ymmärtämään. Paljon vähemmän satuttaa, kun saa tietää jonkun konkreettisen syyn. Ja se konkreettinen syy tässä on se, että olet paatunut häntäheikki, goodbye ja adios!
[/quote]
Jos tärkeintä on vain saada kuulla joku konkreettinen syy, niin voinhan minä keksiäkin jonkun konkreettisen syyn paljastamatta kuitenkaan sitä oikeaa? Sanon esim, että olen ihastunut toiseen. Ja miksi te haukutte tuohon tyyliin joka viestissä, enhän minä teitä ole pettänyt?
AP
Mä en ymmärrä miksi se pettäminen pitäisi kertoa? Mun mielestä pitäisi kertoa se oikea syy. Pettäminen ei koskaan ole syy vaan seuraus.
Miksi ihmeessä et kertoisi syytä eroon? Jos jätät ihmisen, niin ainakin sinun pitää kertoa siihen syy. Muuten toinen jää ikuisesti pohtimaan, mitä ihmettä tapahtui. Ihan oikeasti: kerro syy!!
Eli teet näin: Odotat, että puoliso tulee kotiin. Kirjoitat kirjeen, jonka jätät pöydälle ensimmäiseksi. Jäät odottelemaan makuuhuoneeseen, että hän lukee sen. Jos ääneen sanominen on vaikeaa, niin siksi tuo kirjeen kirjoittaminen, mutta olet kuitenkin läsnä.
Ääliömäistä tuo face-päivitys, kuinka vanha olet tai kuinka vähän aikaa olette edes olleet yhdessä....?
Vastailet puolison kysymyksiin ja sitten eroat. Itse kylläkään en usko, että pettäminen olisi sinulla ainoa syy jättää. Itse en takuulla paljastaisi pettämistä, sillä en halua luopua miehestäni mistään hinnasta!!
Sanot, että et näe teillä yhteistä tulevaisuutta ja haluat viettää sinkkuelämää. (Siltä se minusta ihan oikeasti vaikuttaa!) Mutta koita olla rehellinen pliis
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:03"]Kerro mahdollisimman pian, soita vaikka nyt heti. Näin ex-naisellasi on vielä mahdollisuus löytää kunnollinen ja rakastava kumppani. Mikä vittu siinä on että ei voi jättää ennen ku menee uittamaan sitä mulkkuaan muualla? Toivottavasti sait edes matkamuiston itsellesi.[/quote]
Luuletko että jotenkin suunnittelin tämän tai halusin sen menevän niin, että ensin sänkyyn toisen kanssa ja sitten vasta ero? En halunnut, se tilanne vaan jotenkin ajautui siihen että päädyin työkaverini kanssa sänkyyn. Elän hetkessä ja tunteella, ja tunteeni sanoivat silloin että minun on saatava tuota naista. Typerää, tiedän, pitäisi osata hillitä itseään.