Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhannuksen vietosta *Olenko aivan kamala*

Vierailija
15.06.2014 |

Mieheni on alustavasti pyytänyt kotiimme kaksi minulle aika vierasta pariskuntaa (yhden kerran nähnyt ja jutellut kumpaakin perhettä) lapsineen juhannuksenviettoon, yht. 4 aikuista, 3 lasta miehen harrastuspiireistä. Meillä on kolme pientä lasta. Minulle mies ei ollut puhunut tästä suunnitelmastaan mitään vaan ilmoitti, että kait se minulle sopii, että tulevat meille. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla pitää siivota koti kuntoon, suunnitella tarjottavat ja juhannuksena huolehtia kaikki tyytyväisiksi. Ja hoitaa lapset sekä arkiaskareet siinä sivussa. Mies hoitaa grillauksen. Ottaa kyllä päähän, ettei mies voi keskustella juhannuksenvietosta ensin kanssani ja yhdessä sopia mitä tehdään ja kenen kanssa vai ollaanko vaan perheen kanssa. Olenko kamala ihminen, kun en osaa vaan nyt olla tyytyväinen esim. siihen, että lapset saa ainakin seuraa toisistaan ja mekin saadaan muutakin aikuista seuraa kuin toisemme juhannuksena. Huolehdin ilmeisesti liikaa kotimme siisteydestä ja siitä, että tarjottavaa on tarpeeksi ja kaikki on "kunnossa". Mitä mieltä olette, huolehdinko liikaa..

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskustellaan vieraista aina. Myös arkisin. Silloin toki laitetaan vain viesti "pyysin Maijan/Peran käymään, tulee kuudelta, lienee ok?". Koti on molempien ja kotona pitää saada olla rauhassa tai sitten ainakin saada ennakkoon ilmoitus vieraista, että ehtii asennoitua eikä heilu just suihkun jälkeen alasti, ku toinen pelmahtaa sisään kaveriporukan kanssa.

Ja viikonlopunvietot, juhlapyhät ynnä muut puhutaan vielä tarkemmin eikä todellakaan vaan ilmoiteta toiselle, että on yksin päättänyt suunnitelmat, toisesta viis.

Meillä ei noin siis pääsisi ikimaailmassa käymään, kunnioitamme toisiamme tarpeeksi. JOS kuitenkin jotain tuollaista tapahtuisi, niin todellakin kutsuja hoitaisi aivan kaiken ja toinen saattaisi silti lähteä jonnekin omaan juhannuksenviettoonsa, jos jotain kivaa ilmaantuisi.

Luultavasti kyllä sen ensikiukun jälkeen kutsuja pyytäisi anteeksi ääliömäisyyttään ja jos nyt se toinen päättäisi vieraat kestää, touhuttaisiin hommat yhdessä kasaan ja vietettäisiin kiva juhannus eikä asiaa enää jälkikäteen vatvottaisi.

Vierailija
42/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:09"]Lähtisin yksin reissuun. Ilmoittaisin pari minuuttia ennen lähtöä. 

[/quote]

Tää on hyvä!!! :D

[/quote]

Varsinkin jos parisuhde on yhtä nokittelua ja kostonkierrettä. :)

[/quote]

Nimenomaan. Katkeruuskerhoon yritetään saada lisää jäseniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi miehesi kanssa, että hän esimerkiksi hoitaa siivouksen ennen vieraiden tuloa. Samoin hän voisi vaikkapa käydä kaupassa. Sinä voit sitten esim keittää uusia perunoita, tehdä salaattia ja jälkiruoaksi vaikka jätskiä (ei tarvitse alkaa leipomaan ym monimutkaista). Kyllä siinä hommaa riittää kun on kaksi perhettä kylässä, tiskikoneen purkua yms on ihan eri lailla kun jos olisitte vaan perheen kesken. Toivottavasti vierailevien perheiden aikuiset ymmärtävät auttaa ruoanlaitossa ja siivoamisessa.

Kyllä mielestäni mies on toiminut ajattelemattomasti kun kutsui vieraat kysymättä sinulta. Usein asia on niin, että jos kotona on sotkuista tms pistetään se naisen "syyksi" enemmän kuin miehen, joten siksi naiset ottavat tällaisista asioista paineita.

Vierailija
44/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän vieraistakin. En olisi kovin innoissani tuntemattomista. Entä jos ovat jotain känniääliöitä, jotka odottavat, että ap on nyt heillekin lapsenvahtina, sen lisäksi että hoitaa kaiken muunkin?

Vierailija
45/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:09"]Lähtisin yksin reissuun. Ilmoittaisin pari minuuttia ennen lähtöä. 

[/quote]

Tää on hyvä!!! :D

[/quote]

Varsinkin jos parisuhde on yhtä nokittelua ja kostonkierrettä. :)

[/quote]

Nimenomaan. Katkeruuskerhoon yritetään saada lisää jäseniä.

[/quote]

No olen tuo joka lähtisi. Ei se mitään katkeruutta ole, vaan mun tapa toimia. En ala piiaksi tai muuksikaan.

Vierailija
46/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, kun tässä keskustelussa huomaa kuinka tyranneja, katkeria, mielivaltaisia, lapsellisia jne. jne. naiset ovat. Miehelleen tekisivät mielellään kiusaa, vaikka mies on ajatellut hyvää. Ei ihme, että monet aloitukset ovat tasoa "mieheni jätti minut nuoremman takia", "mies petti", "miksi mieheni ei rakasta enää minua", ymv. Kasvakaa jo aikuisiksi!

Vierailija
47/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:57"]

Voi luoja, kun tässä keskustelussa huomaa kuinka tyranneja, katkeria, mielivaltaisia, lapsellisia jne. jne. naiset ovat. Miehelleen tekisivät mielellään kiusaa, vaikka mies on ajatellut hyvää. Ei ihme, että monet aloitukset ovat tasoa "mieheni jätti minut nuoremman takia", "mies petti", "miksi mieheni ei rakasta enää minua", ymv. Kasvakaa jo aikuisiksi!

[/quote]

Hanki itsetunto, kynnysmatto.

Vierailija
48/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:12"]

Jätä se sika!

[/quote]

Ja hanki kiihkeä rakastaja!

Vierailija
49/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Amen to this.

Vierailija
50/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olikin ajattelematonta mieheltä olla neuvottelematta ensin kanssasi, niin pingotat kyllä liikaa. Mikä ihmeen pakko sinun on kaikki tehdä ja järjestää? Nyt sovit miehen kanssa siivouksesta ja yhdessä suunnittelette syömisiä ja sitten mies soittaa vieraille ja kyselee kuka tuo mitäkin ym.

Varmasti on hauskempi juhannus tulossa kuin jos kökkisitte vain oman perheen kanssa kotona niinkuin mikä tahansa muukin päivä.

Vierailija
51/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:02"]

[/quote]

Amen to this.

[/quote]

Hihhulit jaksaa raataa nöyränä nyrkin ja hellan välissä...

Vierailija
52/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois sopia, että miehet hoitaisivat ruuat ja lapset :-) Naiset voisivat kerrankin relata.

Ja en ymmärrä, mikä on ongelma. Ei kaiken tarvi aina olla tip top - voi ottaa myös rennosti.

Vierailija
53/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä mies perumaan kutsut. Niin minä tekisin.

Vierailija
54/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä. Silloin, kun vieraiden kestitseminen meillä on jäänyt miehen varaan, on ollut kyllä melkoisen köyhää. Kerrankin työkiireiden takia en ehtinyt laittaa tikkua ristiin miehen vieraiden takia, joten tarjoamisena oli kahvia ja yksi pieni kaupan melkoisen pahan makuinen kuivakakku. Ja vieraat tulivat nälkäisenä, ja kaikki kaupat olivat jo kiinni siinä vaiheessa. Ihan sääliksi kävi vieraita. 

Ap:n tilanne taitaa olla saman tapainen, mies ei yksinkertaisesti osaa järjestää sellaista käyntiä vierailleen, että kaikki viihtyisivät. Sen takia homma kaatuu ap:lle, ja stressi ja työmäärä on suuri.

Vierailija
55/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:02"]

[/quote]

Amen to this.

[/quote]

Hihhulit jaksaa raataa nöyränä nyrkin ja hellan välissä...

[/quote]

Ei tuossa tarvitse olla mikään hihhuli, vaan aikuinen. Jos alunperinkään ei ole ollut mitään maata järisyttäviä suunnitelmia kummallakaan, eli mikään ei siis peruunnu, niin ei ole mitään syytä kiukutella. Toinen on keksinyt vähän erilaisen juhannuksen viettotavan, vaimolla oli varmaan mielessä tv:n töllötys... 

En tiedä onko tämä sitten ikäkysymys? Itse olen 40-vuotias ja aikoja sitten lopettanut kaiken maailman hötkyilyt ja kilpailut siitä kenen koti on valkoisin, seinätarroitetuin, kenellä on kakku paremmalla sokerimassalla päällystetty tai lapsilla kalleimmat merkkivaatteet. Meillä eläminen tapahtuu elämällä, ihmisiä tapaamalla, yllätysvieraita saamalla jne.

Ja tässähän ei ole kyse edes yllätysvieraista, juhannus on vasta viiden päivän päästä.

Vierailija
56/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin todella vittuuntunut tuosta. Jos kyseessä olisi tutut ihmiset, voisikin olla kivempaa viettää juhannus yhdessä useamman perheen kanssa. Ennestään tuntemattomien kanssa seurusteluvelvoite taas on mulle vain tosi raskasta ja stressaavaa - puhumattakaan, jos vierailu on vielä meillä, jossa joutuisin siivoamaan, valmistelemaan tarjottavia ja emännöimään.

Ei mulla olisi pokkaa lähteä mihinkään eikä hirveästi valittaakaan miehelle, mutta olisin kyllä päiväkausia ennen juhannusta tosi ahdistunut ja varmaan itkisin edellisen illan ja vielä juhannuksen jälkeenkin ahdistaisi pitkään ja vihaisin itseäni, kun luultavasti ihan ahdistuneisuuttani käyttäytyisin vähän jurosti tai oudosti vieraitakin kohtaan vaikka miten yrittäisin olla normaali.

Mulle tuollainen juhannuksenvietto olisi yhtä kiva ja virkistävä ylläri kuin tarjota hammaslääkärikammoiselle vaimolle hemmotteluhoidoksi viisaudenhampaiden poisto.

Vierailija
57/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita perheille että tarjottavat hoituu nyyttärinä, helpointa.

Vierailija
58/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:00"]

[/quote]

Hanki itsetunto, kynnysmatto.

[/quote]

On jo. 

Vierailija
59/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on siis ihmisille ihan ok, että puoliso tekee juhannussuunnitelmat yksin eikä ota lainkaan toista huomioon?

Mites muuten? Menettekö myös jouluna sen mukaan, mitä toinen mielivaltaisesti keksii?

Meillä ei todellakaan kumpikaan alista toista noin. Nytkin meille on tulossa juhannuksena mökille vieraita, miehen harrastusporukkaa puolisoineen, mutta ihan yhdessä tuo sovittiin, mies ei todellakaan vaan ilmoittanut, että on kutsunut kaverinaa juhannuksenviettoon ja mulla ei ole sanavaltaa eikä muutakaan merkitystä.

Vierailija
60/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:33"]

Lisäksi tuohon "äänestä jaloilla ja lähde jonnekin pois" on kyllä kertakaikkiaan käsittämätön ehdotus. Oikeastiko olette valmis NOIN lapselliseen reaktioon "mä en enää leiki sun kaa kun et kysynyt sitä sun tätä multa"? Sen lisäksi että itse teette itsenne typeriksi puolisonne ystävien silmissä, nolaatte puolison. Sillekö pohjalle on sitten hyvä parisuhdetta jatkaa?

[/quote]

Lapsellista ja itsekästä on kutsua kysymättä talo täyteen kavereitaan ja sitten odottaa, että se puoliso kiltisti hymyillen hoitaa siivoukset, lapset ja kestitykset. Ei siihen mitään 'mä en leiki sun kaa'-nokittelua tarvita, että puolisosta vaikkapa mökkijuhannus omien kavereidensa kanssa alkaa tuntua huomattavasti mukavammalta vaihtoehdolta.