Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhannuksen vietosta *Olenko aivan kamala*

Vierailija
15.06.2014 |

Mieheni on alustavasti pyytänyt kotiimme kaksi minulle aika vierasta pariskuntaa (yhden kerran nähnyt ja jutellut kumpaakin perhettä) lapsineen juhannuksenviettoon, yht. 4 aikuista, 3 lasta miehen harrastuspiireistä. Meillä on kolme pientä lasta. Minulle mies ei ollut puhunut tästä suunnitelmastaan mitään vaan ilmoitti, että kait se minulle sopii, että tulevat meille. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla pitää siivota koti kuntoon, suunnitella tarjottavat ja juhannuksena huolehtia kaikki tyytyväisiksi. Ja hoitaa lapset sekä arkiaskareet siinä sivussa. Mies hoitaa grillauksen. Ottaa kyllä päähän, ettei mies voi keskustella juhannuksenvietosta ensin kanssani ja yhdessä sopia mitä tehdään ja kenen kanssa vai ollaanko vaan perheen kanssa. Olenko kamala ihminen, kun en osaa vaan nyt olla tyytyväinen esim. siihen, että lapset saa ainakin seuraa toisistaan ja mekin saadaan muutakin aikuista seuraa kuin toisemme juhannuksena. Huolehdin ilmeisesti liikaa kotimme siisteydestä ja siitä, että tarjottavaa on tarpeeksi ja kaikki on "kunnossa". Mitä mieltä olette, huolehdinko liikaa..

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kai sit vielä kamalampi, ite vetäisin aivan sairaat itkupotkuraivarit, jos mies kutsuisi meille ylipäänsä ketään kysymättä ensin multa sopiiko. Ei sillä etteikö voisi sopia, mutta meille ei tosiaankaan tulla ilman että se kummallekin sopii. Pitäähän ihmisen saada olla omassa kodissaan sentään rauhassa.

Oot ihan liian kiltti ku et sano mitään tosta yhdessä sopimisen periaatteesta. Vieraat toki voit hoitaa sovitusti ja näin, mut pieni puhuttelu ukolle olis paikallaan. Tsemppiä!

Vierailija
22/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveen vaikeeksi tekee ihminen elämänsä jos olettaa että juurikin vain hänen pitää huolehtia kaikesta tuosta; kodin siivous, ruoanlaitto, vieraiden viihtyminen jne. yksin. Ensinnäkin, perussiivous riittää, ja SULLA ON SE MIES siinä myös. Yhdessä sitä voi asioita hoitaa eikä vaan marttyyrina rätti kädessä kulkea koko iltaa. 

Lapset viihtyy kun aikuiset auttaa murtamaan jäätä, keskenään. Jos teillä on pihaa ja lapset sen ikäisiä että ymmärtävät jo jotain pihaleikkien päälle, niin polttopallo on oivallinen leikki koko, ja siis tarkoitan KOKO porukalle. Ja sitten yhdessä parin muun kanssa laitatte tarjottavat esille, syötte ja nautitte.. 

Kroketti on kans yksi hyvä leikki lapsille, hulavanteet, makkaran pelaaminen (eli jalkojen ympäri piirretään kepillä/oksalla (ei siis millään halolla) rajat, keppi heitetään kaverin jalkoihin ja jos kaveri yltää jalallaan siihen, voi laajentaa reviirinsä sinne asti jne)

Älä nyt hyvänen aika pilaa juhannustasi pönöttämässä ja viikkaamassa jotain servettejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, miksi sun nuo hommat pitäisi tehdä kun mies on kutsunut vieraita? Eiköhän mies ole aikuinen ja osaa tehdä ne itse, ja tarvittaessa pyytää sun apua? Reilua olisi ollut kysyä sun mielipidettä ensin, kun on kyse yhteisestä kodista, mutta kyllä mä sopeutuisin. Ja voisin kilttinä vaimona siis pyydettäessä auttaakin valmisteluissa, toki oletan että miehellä on hommat suht selvinä kun hän ne bileet keksikin. :)

Vierailija
24/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:12"]Minä varmaan lähtisin viettämään juhannusta yksin. Mies saisi kestitä vieraansa ja leikittää lapset

[/quote]

Juuri näin! Vastaava vaihtoehto on, että et laita rikkaa ristiin. Hoitakoon mies tarjoilut ja siivouksen, kerta on niin suuri vimma saada teille vieraita. Todella törkeää mieheltäsi!

[/quote]

?? te ootte ihme sakkia. 

Vierailija
25/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi toimi ajattelemattomasti, mutta älä pilaa omaa juhannustasi murjottamalla ja jännittämllä.

Siivoa kevyesti. Suunnittele miehen kanssa yhdessä ruuat ja muut tarjottavat, passita mies kauppaan ettei sinun tarvitse kantaa ja raahata vaan voit keskittyä muihin valmisteluihin. Ja voittehan te laittaa yksinkertaisinta mahdollista grilliruokaa. Grillaaminen taitaa juuri nyt olla joku pakkomielle monelle, vaikka on olemassa monia muita, helppoja, vähemmän säästä riippuvaisia tapoja tehdä ruokaa. Esim paahtopaisti uuniin, perunnoita kiehumaan, paria kylmää kastiketta kippoihin, vaikka 1 kermaviilipohjainen ja 1 öljypohjainen. Salaatti. Mansikoita ja jätskiä jälkiruoaksi. 

Tutustut juhannuksena uusiin ihmisiin, se on yleensä antoisaa ja hauskaa.

Vierailija
26/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mielestä olisi reilua kysyä puolisolta ennen kuin esittää kutsun vieraille, mutta en usko että itse ärsyyntyisin jos mies olisi noin tehnyt, eikä muita alustavia suunnitelmia olisi ollut. Mies tosin osallistuisi oma-aloitteisesti järjestelyihin, kuten siivoamiseen, kaupassa käyntiin ym. Siivoamisen kanssa ei tarvitse pingottaa, jos teillä on yleensäkin perussiistiä niin se riittää, tarvittaessa järjestelette ja siivoatte vähän ylimääräistä, mutta kodin ei tarvitse näyttää sisustuslehdestä repäistyltä... :)

Kysy mieheltä, miten hän haluaa valmistautumiseen tarvittavat askareet jakaa, teettekö yhdessä vai lähteekö hän vaikka lasten kanssa kauppaan ja ulkoilemaan niin että saat siivota rauhassa tmv. 

Vierailija
27/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:31"]

Häh, miksi sun nuo hommat pitäisi tehdä kun mies on kutsunut vieraita? Eiköhän mies ole aikuinen ja osaa tehdä ne itse, ja tarvittaessa pyytää sun apua? Reilua olisi ollut kysyä sun mielipidettä ensin, kun on kyse yhteisestä kodista, mutta kyllä mä sopeutuisin. Ja voisin kilttinä vaimona siis pyydettäessä auttaakin valmisteluissa, toki oletan että miehellä on hommat suht selvinä kun hän ne bileet keksikin. :)

[/quote]

Jospa tilanne olisi toisinpäin että muija on kutsunut talon täyteen itselleen tuttuja ihmisiä ja mies valittaisi täällä, kukaan tuskin reagoisi mitenkään. Koska onhan koti näköjään vain naisen valtakuntaa...

Vierailija
28/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oliko se koti yhteinen vai Ap:n? Täällä AV:lla naiset eivät sitä muista, että mieskin asuu siinä kodissa ja yhtälailla saa kutsua vieraita. Toki mies varmaan silloin huolehtii järjestelyistä ja jos ei meinaa, niin voihan siitä sanoa. Ja kuule Ap, jos sinua ei kiinnosta tällainen Juhannus vietto, niin kysy joltain kaverilta/sukulaiselta, että voisitko mennä heille. Ei vaikeaa. Tietty näyttää vähän tyhmältä, jos lähdet "pakoon", kun mies on ajatellut, että tulisi mukava Juhannus vieraiden kanssa ja sinä vaan nyrpistelet. Mutta AV mammat nyt tunnetusti katsoo vaan omaan napaansa ja alistaa miehiä.

Vierailija
29/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä juhannuksena teillä syödään grilliruokaa ulkona. Pyydät miestäsi kysymään mitä ruokaa ovat tuomassa? Toiselle perheelle voi ehdottaa lihoja ja toiselle maisseja, juustoja ym grillattavia. Te keitätte perunat, teette vihersalaatin, kastikkeet ja hommaatte makkarat. Jälkkäriksi jäätelöä ja/tai porukalla paistettuja lettuja.

Vierailija
30/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:34"]Niin, oliko se koti yhteinen vai Ap:n? Täällä AV:lla naiset eivät sitä muista, että mieskin asuu siinä kodissa ja yhtälailla saa kutsua vieraita. Toki mies varmaan silloin huolehtii järjestelyistä ja jos ei meinaa, niin voihan siitä sanoa. Ja kuule Ap, jos sinua ei kiinnosta tällainen Juhannus vietto, niin kysy joltain kaverilta/sukulaiselta, että voisitko mennä heille. Ei vaikeaa. Tietty näyttää vähän tyhmältä, jos lähdet "pakoon", kun mies on ajatellut, että tulisi mukava Juhannus vieraiden kanssa ja sinä vaan nyrpistelet. Mutta AV mammat nyt tunnetusti katsoo vaan omaan napaansa ja alistaa miehiä.

[/quote]

No mun mielestä kumpikaan ei saa ilman yhteistä sopimusta kutsua tolleenvieraita. Arkivierailut erikseen..

Vierailija
31/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 17:34"]Niin, oliko se koti yhteinen vai Ap:n? Täällä AV:lla naiset eivät sitä muista, että mieskin asuu siinä kodissa ja yhtälailla saa kutsua vieraita. Toki mies varmaan silloin huolehtii järjestelyistä ja jos ei meinaa, niin voihan siitä sanoa. Ja kuule Ap, jos sinua ei kiinnosta tällainen Juhannus vietto, niin kysy joltain kaverilta/sukulaiselta, että voisitko mennä heille. Ei vaikeaa. Tietty näyttää vähän tyhmältä, jos lähdet "pakoon", kun mies on ajatellut, että tulisi mukava Juhannus vieraiden kanssa ja sinä vaan nyrpistelet. Mutta AV mammat nyt tunnetusti katsoo vaan omaan napaansa ja alistaa miehiä.

[/quote]

No mun mielestä kumpikaan ei saa ilman yhteistä sopimusta kutsua tolleenvieraita. Arkivierailut erikseen..

[/quote]

Aika varma olen , että todella harvassa on ne naiset jotka kysyvät mieheltä voiko vieraita kutsua. Itse tunnen monia naisia jotka eivät kysy ja sitten, kun mies kutsuu omia vieraita, niin naiset kiukuttelevat. Mikäs muuten siitä arkivierailusta tekee erilaisen? Luulisi, että periaatteellasi silloinkin pitäisi kysyä, koska toinen voi olla erittäin väsynyt eikä jaksa ylimääräisiä katsella. 

Vierailija
32/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ollu pitkään tilanne, että kaikki meidän kaverit ovat olleet minun kavereitani, tai sitten naapureita. Se ei välttämättä edes johdu miehestäni, mielestäni joidenkin hänen kavereidensa vaimot vähän ikävästi ovat jättäneet meidät ulkopuolelle, ja sen puolen suhteet ovat sitten hiipuneet. Olen vain iloinen, että nyt mies lähentynyt parin työkaverinsa kanssa. Minusta on virkistävää tutustua myös miehen kavereihin, eikä aina niin, että naisen kaverit ovat pariskunnan kaverit.

Vierailija
33/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Nyt vaan yhdessä sitten hoidatte homman himaan. Sovitte kumpi tekee mitä. Teet pari salaattia etukäteen valmiiksi ja peset uudet perunat. Mies grillaa jotain siihen ja sä laitat perunat kiehumaan ja nostat salaatit pöytään. Yhdessä siivoatte ja katatte pöydät ym. Sanot vieraille rohkeasti, miten voisivat auttaa, jos kysyvät.

Mutta kyllä mullakin ois herne menny nenään, jos mies ois kutsunu vieraita jussiks kysymättä multa. Mä tekisin niin, että soittelisin perään ja kertoisin, moneltako voi tulla. Ja sitten kertoisin, että on menoa. Esim. soittaisin iloisesti että tervetuloa klo 18. Ja että aamulla lähdettekin sitten isovanhempia katsomaan. Eli sinun ei tarvitse emännöidä kuin yksi ilta. 

Meidät kutsuttiin tyyliin kolmeksi päiväksi juhannukseksi kylään eräälle mökille. No ei tosiaan olla niin kauaa. Mennään klo 16 aattona ja aamulla kotiin. En voisi olla mitenkään vaivaksi yhtään enempää. Rakastan kyllä vieraita mutta vuorokausi on ihan liikaa.

Vierailija
34/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:00"]

Joo. Nyt vaan yhdessä sitten hoidatte homman himaan. Sovitte kumpi tekee mitä. Teet pari salaattia etukäteen valmiiksi ja peset uudet perunat. Mies grillaa jotain siihen ja sä laitat perunat kiehumaan ja nostat salaatit pöytään. Yhdessä siivoatte ja katatte pöydät ym. Sanot vieraille rohkeasti, miten voisivat auttaa, jos kysyvät.

Mutta kyllä mullakin ois herne menny nenään, jos mies ois kutsunu vieraita jussiks kysymättä multa. Mä tekisin niin, että soittelisin perään ja kertoisin, moneltako voi tulla. Ja sitten kertoisin, että on menoa. Esim. soittaisin iloisesti että tervetuloa klo 18. Ja että aamulla lähdettekin sitten isovanhempia katsomaan. Eli sinun ei tarvitse emännöidä kuin yksi ilta. 

Meidät kutsuttiin tyyliin kolmeksi päiväksi juhannukseksi kylään eräälle mökille. No ei tosiaan olla niin kauaa. Mennään klo 16 aattona ja aamulla kotiin. En voisi olla mitenkään vaivaksi yhtään enempää. Rakastan kyllä vieraita mutta vuorokausi on ihan liikaa.

[/quote]

En ihan tajunnut pointtiasi, mutta eiköhän Ap:n tapauksessa ollut kyse ihan yhdestä illasta vaan jolloin vieraita kävisi, Ap ei ainakaan maininnut, että olisivat montakin päivää, se olisikin eri juttu se. 

Vierailija
35/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin yksin reissuun. Ilmoittaisin pari minuuttia ennen lähtöä. 

Vierailija
36/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:09"]Lähtisin yksin reissuun. Ilmoittaisin pari minuuttia ennen lähtöä. 

[/quote]

Tää on hyvä!!! :D

Vierailija
37/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex harrasti samanlaisia tempauksia välillä ja kyllä minä aika usein äänestin jaloillani, vaikka sainkin sitten jälkikäteen kuunnella kuinka paska ihminen olen ja kuinka en arvosta häntä tai parisuhdetta.  Minusta se vaan on niin, että jos toinen voi mitään kysymättä päättää missä ja kenen kanssa vaikka juhannusta vietetään, niin kumppanilla on ihan yhtäläinen oikeus sitten päättää omalta osaltaan. AP'n tapauksessa toki lapset mutkistavat tilannetta, mutta ideaalimaailmassa voisi vain todeta sille miehelle, että "olet varmaan huomioinut/järjestänyt myös lasten hoidon juhannussuunnitelmia tehdessäsi" ja lähteä omiin rientoihin, jos siltä tuntuu.

Vierailija
38/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:09"]Lähtisin yksin reissuun. Ilmoittaisin pari minuuttia ennen lähtöä. 

[/quote]

Tää on hyvä!!! :D

[/quote]

Varsinkin jos parisuhde on yhtä nokittelua ja kostonkierrettä. :)

Vierailija
39/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne perheet voivat tuoda teille osan ruuasta. Suunnittelette mitä kukakin perhe tuo ja pistät miehen soittamaan asiasta. Tulee muuten kalliiksi teille.

Ja pyydät tuomaan omat petivaatteet jos ovat yötä teillä. Perussiivous riittää. Porukka kuitenkin jonkun verran sotkee.

Jos ne naiset ovat fiksuja niin auttavat ruuanlaitossa ja pöydän raivaamisessa.

Ota itsekin muutama drinkki ja rentoudu juhannuksena.

Älä yritäkään yksin tehdä kaikkea...yhteistyössä on voimaa!

Vierailija
40/111 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:21"]

Ex harrasti samanlaisia tempauksia välillä ja kyllä minä aika usein äänestin jaloillani, vaikka sainkin sitten jälkikäteen kuunnella kuinka paska ihminen olen ja kuinka en arvosta häntä tai parisuhdetta.  Minusta se vaan on niin, että jos toinen voi mitään kysymättä päättää missä ja kenen kanssa vaikka juhannusta vietetään, niin kumppanilla on ihan yhtäläinen oikeus sitten päättää omalta osaltaan. AP'n tapauksessa toki lapset mutkistavat tilannetta, mutta ideaalimaailmassa voisi vain todeta sille miehelle, että "olet varmaan huomioinut/järjestänyt myös lasten hoidon juhannussuunnitelmia tehdessäsi" ja lähteä omiin rientoihin, jos siltä tuntuu.

[/quote]

Lastenhoitohan on tässä tapauksessa jo järjestyksessä ollut alunperinkin, heillähän on ollut aikomuksena olla juhannuksena vain kotonaan. Ja paikalle tulevillakin on lapsia mukana, joten sen puoleen ei ole ongelmaa.

Lisäksi tuohon "äänestä jaloilla ja lähde jonnekin pois" on kyllä kertakaikkiaan käsittämätön ehdotus. Oikeastiko olette valmis NOIN lapselliseen reaktioon "mä en enää leiki sun kaa kun et kysynyt sitä sun tätä multa"? Sen lisäksi että itse teette itsenne typeriksi puolisonne ystävien silmissä, nolaatte puolison. Sillekö pohjalle on sitten hyvä parisuhdetta jatkaa?

Jos ajatuksena on se, että silläpä oppii olemaan kutsumatta vieraita, niin se saattaa kyllä toimia. Mutta montaako teistä EI jäisi kaihertamaan puolison tuollainen käytös jos tilanne olisikin toisinpäin? Montako kertaa tälläkin palstalla on luettu vaimojen valituksia siitä että mies ei osallistu kotona järjestettävissä juhlissa vieraiden kanssa jutusteluun vaan menee autotalliin tai istuu koneella? - aika hiton monta. 

Puoliso on oletettavasti ajatellut, että olisi kiva jos toinenkin oppisi tuntemaan hänelle tuttuja ja hänen mielestään mukavia tyyppejä, olisi mukavaa istua iltaa perheiden kesken kun ei muutakaan oo suunnitelmissa. Ja on asiasta maininnutkin ihan hyvissä ajoin jo. Ja sitten se puoliso päättääkin a) lähteä huitulan vittuun tai b) marttyyrina raivota viikko etukäteen ja luultavasti on nyrpeä kotiorja keittiössä, täysin turhaan, sen illan.