Juhannuksen vietosta *Olenko aivan kamala*
Mieheni on alustavasti pyytänyt kotiimme kaksi minulle aika vierasta pariskuntaa (yhden kerran nähnyt ja jutellut kumpaakin perhettä) lapsineen juhannuksenviettoon, yht. 4 aikuista, 3 lasta miehen harrastuspiireistä. Meillä on kolme pientä lasta. Minulle mies ei ollut puhunut tästä suunnitelmastaan mitään vaan ilmoitti, että kait se minulle sopii, että tulevat meille. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla pitää siivota koti kuntoon, suunnitella tarjottavat ja juhannuksena huolehtia kaikki tyytyväisiksi. Ja hoitaa lapset sekä arkiaskareet siinä sivussa. Mies hoitaa grillauksen. Ottaa kyllä päähän, ettei mies voi keskustella juhannuksenvietosta ensin kanssani ja yhdessä sopia mitä tehdään ja kenen kanssa vai ollaanko vaan perheen kanssa. Olenko kamala ihminen, kun en osaa vaan nyt olla tyytyväinen esim. siihen, että lapset saa ainakin seuraa toisistaan ja mekin saadaan muutakin aikuista seuraa kuin toisemme juhannuksena. Huolehdin ilmeisesti liikaa kotimme siisteydestä ja siitä, että tarjottavaa on tarpeeksi ja kaikki on "kunnossa". Mitä mieltä olette, huolehdinko liikaa..
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:57"]
Voi luoja, kun tässä keskustelussa huomaa kuinka tyranneja, katkeria, mielivaltaisia, lapsellisia jne. jne. naiset ovat. Miehelleen tekisivät mielellään kiusaa, vaikka mies on ajatellut hyvää. Ei ihme, että monet aloitukset ovat tasoa "mieheni jätti minut nuoremman takia", "mies petti", "miksi mieheni ei rakasta enää minua", ymv. Kasvakaa jo aikuisiksi!
[/quote]
Hanki itsetunto, kynnysmatto.
[/quote]
On jo.
[/quote]
Eihän ole!
Et takuulla koskaan ole elänyt yksin ja ollut aidosti omillasi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:19"]
Mä olisin todella vittuuntunut tuosta. Jos kyseessä olisi tutut ihmiset, voisikin olla kivempaa viettää juhannus yhdessä useamman perheen kanssa. Ennestään tuntemattomien kanssa seurusteluvelvoite taas on mulle vain tosi raskasta ja stressaavaa - puhumattakaan, jos vierailu on vielä meillä, jossa joutuisin siivoamaan, valmistelemaan tarjottavia ja emännöimään.
Ei mulla olisi pokkaa lähteä mihinkään eikä hirveästi valittaakaan miehelle, mutta olisin kyllä päiväkausia ennen juhannusta tosi ahdistunut ja varmaan itkisin edellisen illan ja vielä juhannuksen jälkeenkin ahdistaisi pitkään ja vihaisin itseäni, kun luultavasti ihan ahdistuneisuuttani käyttäytyisin vähän jurosti tai oudosti vieraitakin kohtaan vaikka miten yrittäisin olla normaali.
Mulle tuollainen juhannuksenvietto olisi yhtä kiva ja virkistävä ylläri kuin tarjota hammaslääkärikammoiselle vaimolle hemmotteluhoidoksi viisaudenhampaiden poisto.
[/quote]
Miten ihmisistä voi tulla tuttuja jos ennalta tuntemattomiin ei halua tutustua???
Mä tiedän että kaikki ihmiset EI ole sosiaalisia ja haluavat välttää uusia ihmisiä syystä tai toisesta, mm. oma mieheni on sellainen. Mutta onneksi hänellä on sen verran tilannetajua, että osaa YHDEN illan olla suht seurallinen.
Jos mieheni tekisi noin olisin ikionnellinen siitä, että hänellä on sellaisia kavereita jotka voi "tuoda" näytille PERHEEN kera...
Tuskin siivoisin sen enempää kuin normisti, tämähän on meidän koti, ja kaupassa käynnit ukko hoitaa muutoinkin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:02"]
Voi luoja, kun tässä keskustelussa huomaa kuinka tyranneja, katkeria, mielivaltaisia, lapsellisia jne. jne. naiset ovat. Miehelleen tekisivät mielellään kiusaa, vaikka mies on ajatellut hyvää. Ei ihme, että monet aloitukset ovat tasoa "mieheni jätti minut nuoremman takia", "mies petti", "miksi mieheni ei rakasta enää minua", ymv. Kasvakaa jo aikuisiksi!
[/quote]
Amen to this.
[/quote]
Hihhulit jaksaa raataa nöyränä nyrkin ja hellan välissä...
[/quote]
Ei kukaan ole tuommoisesta puhunut. Olen samaa mieltä muutaman kanssa, että miehen pitää osallistua järjestelyihin, kun on vieraat kutsunut. Mutta se, että moni olisi valmis lähtemään pois kotoa ja jättämään mies vieraiden kanssa yksin, on jo liioiteltua ja lapsellista. Ja että moni suorastaan kiukusta puhisee osoittaa kypsymättömyyttä. Mutta eihän tällä palstalla moisia asioita ymmärretä, joku kutsuikin kynnysmatoksi, mutta taitaa ne AV mammojen miehet sellaisia olla.
[/quote]
Se tekee miehille ihan hyvää joutua kokonaisvaltaiseen vastuuseen :)
[/quote]
[/quote]
On jo.
[/quote]
Eihän ole!
[/quote]
Siitä asti kun omilleni muutin 19-vuotiaana, olen ollut melkein koko ajan "yksin". Yksi parisuhde ja siitä yksi lapsi, joka nyt täysi-ikäinen. Eli olen asunut lapseni kanssa noin 16 vuotta "yksin". En tämän suhteen jälkeen ole tarvinnut uutta, koska viihdyn hyvin näin ja en tarvitse miestä itsetuntoni pönkittämiseeen. Joten ihan turha nimitellä kynnysmatoksi ja hihhuliksi, kun en sitä ole.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]
On jo.
[/quote]
Eihän ole!
[/quote]
Siitä asti kun omilleni muutin 19-vuotiaana, olen ollut melkein koko ajan "yksin". Yksi parisuhde ja siitä yksi lapsi, joka nyt täysi-ikäinen. Eli olen asunut lapseni kanssa noin 16 vuotta "yksin". En tämän suhteen jälkeen ole tarvinnut uutta, koska viihdyn hyvin näin ja en tarvitse miestä itsetuntoni pönkittämiseeen. Joten ihan turha nimitellä kynnysmatoksi ja hihhuliksi, kun en sitä ole.
[/quote]
No nyt selvisi miksi et ymmärrä mistä tässä on kyse kun et elä parisuhteessa!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]
On jo.
[/quote]
Eihän ole!
[/quote]
[/quote]
No nyt selvisi miksi et ymmärrä mistä tässä on kyse kun et elä parisuhteessa!
[/quote]
Taidan ymmärtää paremmin, kuin ne jotka elää parisuhteessa. Niitä kun katselee vierestä, niin ovat juuri tuollaisia kuin kuvailin. Ja tuskin parisuhdekuviot ovat niin kovasti muuttuneet siitä, kun itse olin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:19"]
Mä olisin todella vittuuntunut tuosta. Jos kyseessä olisi tutut ihmiset, voisikin olla kivempaa viettää juhannus yhdessä useamman perheen kanssa. Ennestään tuntemattomien kanssa seurusteluvelvoite taas on mulle vain tosi raskasta ja stressaavaa - puhumattakaan, jos vierailu on vielä meillä, jossa joutuisin siivoamaan, valmistelemaan tarjottavia ja emännöimään.
Ei mulla olisi pokkaa lähteä mihinkään eikä hirveästi valittaakaan miehelle, mutta olisin kyllä päiväkausia ennen juhannusta tosi ahdistunut ja varmaan itkisin edellisen illan ja vielä juhannuksen jälkeenkin ahdistaisi pitkään ja vihaisin itseäni, kun luultavasti ihan ahdistuneisuuttani käyttäytyisin vähän jurosti tai oudosti vieraitakin kohtaan vaikka miten yrittäisin olla normaali.
Mulle tuollainen juhannuksenvietto olisi yhtä kiva ja virkistävä ylläri kuin tarjota hammaslääkärikammoiselle vaimolle hemmotteluhoidoksi viisaudenhampaiden poisto.
[/quote]
Miten ihmisistä voi tulla tuttuja jos ennalta tuntemattomiin ei halua tutustua???
Mä tiedän että kaikki ihmiset EI ole sosiaalisia ja haluavat välttää uusia ihmisiä syystä tai toisesta, mm. oma mieheni on sellainen. Mutta onneksi hänellä on sen verran tilannetajua, että osaa YHDEN illan olla suht seurallinen.
Jos mieheni tekisi noin olisin ikionnellinen siitä, että hänellä on sellaisia kavereita jotka voi "tuoda" näytille PERHEEN kera...
Tuskin siivoisin sen enempää kuin normisti, tämähän on meidän koti, ja kaupassa käynnit ukko hoitaa muutoinkin.
[/quote]
Ennemmin tutustuisin uusiin ihmisiin ilman muuta stressiä, joka syntyy siivouksesta ja tarjoilujen organisoimisesta noin isolle porukalle ja vieläpä päivänä, jolloin mitkään kaupat eivät ole normaalisti auki. Nyyttäreiden järkkääminenkin olisi kivempaa oikeasti tuttujen ihmisten kanssa, joiden tavat tietää, ettei joku vierasperhe osoittaudu näiksi, jotka tuovat 5 henkisen perheen osallistumisena yhden lenkkipaketin. Musta tuntuu jotenkin nihkeältä alkaa soitella täysin tuntemattomille ihmisille "te tuotte sitten salaatin" etenkin jos mies on antanut ymmärtää että tervetuloa valmiiseen pöytään.
Tuossa on vaan liikaa kaikkea. Ennemmin kävisi vaikka huvipuistossa tms. retkellä porukalla tai ulkona syömässä. Pari tuntia jaksaa vielä skarpata seurustelunkin kanssa, jos mistään muusta ei tarvitse huolehtia. Koko ilta, noin monta tuntematonta ihmistä, paljon lapsia jotka eivät myöskää ole tottuneet toistensa seuraan ja vielä emäntänä toimiminen. Tuo kaikki yhteensä olisi mulle vaan liikaa, vaikka vieraat olisi miten kivoja, en missään tapauksessa olisi parhaimmillani tutustumaan kehenkään tai pystyisi aidosti nauttimaan heidän seurastaan vaan mulle tuo tarkoittaisi vaan epämiellyttävää juhannusta jonka kohteliaisuudesta yrittäisin jotenkin vain saada kärvisteltyä läpi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:12"]
Pistä mies perumaan kutsut. Niin minä tekisin.
[/quote]
Näin tekisin minäkin. Ehkä suurin osa tämän palstan mammoista on joko opettajia tai työttömiä ja ovat koko kesäkuun kotona, jotta on aikaa puuhastella salaatteja ja siivoilla.
Mutta minä ainakin olen vielä juhannusaattona töissä. On ollut tosi kiireinen kesäkuu ja olen todella väsynyt. Jos mies olisi kutsunut outoja pariskuntia lapsineen aatonviettoon, käskisin perua kutsut. Ei todellakaan kiinnostaisi puuhastella tarjottavia työpäivän jälkeen kiireellä aattona.
Mutta meillä onneksi jutellaan nämä asiat etukäteen ja sovitaan kutsut ja juhlapyhien vietot keskenään. Kumpikaan ei tee yllärikutsuja toisella ja odota, että toinen hoitaa tarjoilut ja siivoukset ja jaksaa työpäivän jälkeen olla innokas isäntä tai emäntä. Ja kyllä, vietämme juhannuksen kotona nauttien siitä, että kaikki naapurit ovat mökillä.
Ovatko vieraat vahvistaneet saapumisensa vai oliko tämä vasta mieheltäsi ilmaan heitetty kutsu, johon ei ole vastattu?
Sinun tapauksessasi hoitaisin tämän Juhannuksen siten, että vieraat kokisivat olevansa tervetulleita. Miehelle kertoisin, että tulevista juhlista puhutaan sitten etukäteen ennen kuin aletaan vieraita kutsumaan.
Vieraiden kannaltakin olisi hyvä infota, että millaista Juhannusta olette toteuttamassa. Jos ajatuksena on, että vieraatkin osallistuvat tarjottaviin, kertoisin sen jo nyt alkuviikosta. Olen kerran saanut kutsun eräille kesäsynttäreille, jonne kyllä toin tuliaiset. Ikävä kyllä vasta perilä selvisi, että vieraiden olisi kuulunut tuoda myös grillattavansa itse.
Nykyisin olen kutsun saadessani olen oppinut kysymään, että mitä voin tuoda mukanani. Tosin edelleenkin kun kutsun kotiini vieraita, tarjoan luonnollisesti ruoat ja juomat.
Ensin mullakin tuli mieleen, että ilmoitat vain lähteväsi ottamaan aurinkoa Ibizalle.
Mutta muiden kommentteja luettuani, voihan juhannuksesta tulla ihan mukavakin.
Jätät vain miehen vastuulle koko roskan, hän siivoaa, käy kaupassa, suunnittelee sapuskat ja keksii lapsille tekemistä.
Itse lähinnä voit käännellä makkaroita grillissä, leikkiä lasten kanssa ja vetää perseet.
Periaatteessa sillä ei ole niin kauheasti väliä, mitä miehen jotkut harrastuskaverit ovat mieltä kotinne siisteydestä. Jos ei kelpaa, niin voi voi.
Mies saa sopia mitä muut perheet tuo.
Sen verran voit osallistua, että neuvot miestä, ettei ne pelkät pihvit ja keissi kaljaa välttämättä riitä tuomaan hänelle glooriaa hyvänä illanisäntänä. Vähän vinkkailet, että mitä vois tarjota ja kysellä, että millaisia ihmisiä vieraat ovat.
No perhana, käske sen ukon huolehtia siivoukset ja tykötarpeet itse, kun on kerran omin päin mennyt sopimaan.
Vieraiksi kutsutut todennäköisesti ajattelevat olevansa tervetulleita teille. Siispä toimikaa hyvissä ajoin joko perumalla kutsun tai hoitamalla siivoukset ja tarjoilut. Miehesi tietenkin osallistuu kutsujen järjestelyihin sinun kanssasi.
Onko nyt kyse yhden illan vai koko viikonlopun kestävästä vierailusta?
Luin lompsien läpi ketjun ja vähän tällaista "vanhaa rouvaa" hämmästyttää ... Eikö ihmiset aika usein tee hetken mielijohteesta, spontaanisti asioita? Tapaa tuttavia kaupoilla vaikka ja keksitään, että vietetään Juhannusta yhdessä? Jälkikäteen vähän arveluttaa kun on toiminut niin äkkinäisesti ja innostuneesti, mutta sitten järkkäillään ja sovitaan. Pitääkö aina ja ihan joka asiasta pitää seminaari puolison kanssa, eikä kumpikaan puoliso saa kutsua yhteiseen kotiin kavereitaan ilman "mamman" tai "isännän" lupaa? Ap:n kohdalla ei ole kyse mihinkään pieneen, kalliiseen. primitiiviseen vuokramökkiin menosta tiettömien taipaleiden taakse, vaan ihan koti-juhannuksesta, eikö niin? Eihän se voi olla vaikeaa.
Ja katsokaa nyt vähän niitä sääennusteita ennenkuin hirtätte itsenne kiinni siihen grilliin. :D
Sama itku se on niissä vieraaksi tulevissa perheissä. Itse en ainakaan haluaisi juhlapyhiksi vieraiden ihmisten kotiin. Enkä haluaisi vieraita ihmisiä meille. Voisin tutustua niihin vaimoihin ja lapsiin ensin lyhyemmän kaavan mukaan ja vasta sitten yhteistä juhannusta yms.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:32"]Ne perheet voivat tuoda teille osan ruuasta. Suunnittelette mitä kukakin perhe tuo ja pistät miehen soittamaan asiasta. Tulee muuten kalliiksi teille.
Ja pyydät tuomaan omat petivaatteet jos ovat yötä teillä. Perussiivous riittää. Porukka kuitenkin jonkun verran sotkee.
Jos ne naiset ovat fiksuja niin auttavat ruuanlaitossa ja pöydän raivaamisessa.
Ota itsekin muutama drinkki ja rentoudu juhannuksena.
Älä yritäkään yksin tehdä kaikkea...yhteistyössä on voimaa!
[/quote]
Jos ne naiset ovat fiksuja... Ja mitä miehet tekevät, seisovat porukalla grillin ääressä ja juovat olutta kun naiset laittavat pöydän koreaksi ja samalla hoitavat lapset? :')
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 21:29"]
Luin lompsien läpi ketjun ja vähän tällaista "vanhaa rouvaa" hämmästyttää ... Eikö ihmiset aika usein tee hetken mielijohteesta, spontaanisti asioita? Tapaa tuttavia kaupoilla vaikka ja keksitään, että vietetään Juhannusta yhdessä? Jälkikäteen vähän arveluttaa kun on toiminut niin äkkinäisesti ja innostuneesti, mutta sitten järkkäillään ja sovitaan. Pitääkö aina ja ihan joka asiasta pitää seminaari puolison kanssa, eikä kumpikaan puoliso saa kutsua yhteiseen kotiin kavereitaan ilman "mamman" tai "isännän" lupaa? Ap:n kohdalla ei ole kyse mihinkään pieneen, kalliiseen. primitiiviseen vuokramökkiin menosta tiettömien taipaleiden taakse, vaan ihan koti-juhannuksesta, eikö niin? Eihän se voi olla vaikeaa.
Ja katsokaa nyt vähän niitä sääennusteita ennenkuin hirtätte itsenne kiinni siihen grilliin. :D
[/quote]
Jotenkin kummasti se spontaanius tuntuisi ja näyttäisi katoavan, viimeistään silloin kun pariskunnalle alkaa siunaantua lapsia...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:32"]Jos ne naiset ovat fiksuja niin auttavat ruuanlaitossa ja pöydän raivaamisessa.
[/quote]
Sitähän me emme mitenkään voi tietää varmaksi etukäteen että ovatko vai eivätkö ole, koska ovat käytännössä vieraita ihmisiä.
Minulla olisi ihan sama ahdistus..mies kutsuu aona ihmisiä kylään oikealta ja vasemmalta, kertoo myöhässä ja ihmettelee miksi keuhkoan. Hänen mielestään riittää kun iskee kaljalaatikon pöytään....no ei riitä. Kyllä se on minun häpeä jollei ole tarjottavaa...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:02"]
[/quote]
Amen to this.
[/quote]
Hihhulit jaksaa raataa nöyränä nyrkin ja hellan välissä...
[/quote]
Ei kukaan ole tuommoisesta puhunut. Olen samaa mieltä muutaman kanssa, että miehen pitää osallistua järjestelyihin, kun on vieraat kutsunut. Mutta se, että moni olisi valmis lähtemään pois kotoa ja jättämään mies vieraiden kanssa yksin, on jo liioiteltua ja lapsellista. Ja että moni suorastaan kiukusta puhisee osoittaa kypsymättömyyttä. Mutta eihän tällä palstalla moisia asioita ymmärretä, joku kutsuikin kynnysmatoksi, mutta taitaa ne AV mammojen miehet sellaisia olla.