Rekan edessä törttöilystä rikostutkinta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061518409091_uu.shtml
Siitäs saat, Urpå
Videon tapahtumat kuvattiin perjantaina Hauholla, jossa henkilöauton kuljettaja ohitti rekan äärimmäisen täpärästi. Video on levinnyt kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa.
Hämeen poliisilaitos sai tiedon videosta lauantaina ja päätti aloittaa tapauksesta omatoimisesti rikostutkinnan.
- Katsoimme, että tällainen toiminta on syytä selvittää, rikoskomisario Juha Pynttäri toteaa sunnuntaina.
Pynttäri kertoo, että tapausta tutkitaan alustavasti törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Rikoskomisarion mukaan auton rekisterinumero on poliisin tiedossa, mutta vielä on epäselvää, kuka ajoi autoa tapahtumahetkellä.
Jos rekan kuorma olisi ollut painavampi tai välimatka lyhyempi, henkilöauto olisi jyräytynyt rekan alle, rekankuljettaja Jukka-Pekka Tarkiainen kertoi lauantaina Iltalehdelle.
Rekkakuski joutui laittamaan koko ammattitaitonsa peliin, jotta törttöilijän henki säästyi.
- Videon julkaisin siitä syystä, että se on omiaan herättämään ihmiset miettimään, kuinka pienillä valinnoilla liikenteessä voi olla suuriakin vaikutuksia, Tarkiainen sanoi.
Rikostutkinnan aloittamisesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
- Katsoimme, että tällainen toiminta on syytä selvittää, rikoskomisario Juha Pynttäri toteaa
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:29"]
Mikä rouva H? Mikä juttu tuo oikein on, mitä toisessa ketjussa oikein tapahtui?
[/quote] Sen skodarin muide tuli puolusteleen ukkoaan.
[/quote]
siis ihan oikeasti? Mitä tapahtui?
Onko joku lehmä oikeesti puolustellut asiakkuuspäällikön ääliömäistä toimintaa skoodallaan?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:04"]
Toinen ketju jo lähti poistoon?
[/quote]
Rva H oli palstalla.
[/quote]
Rva H oli tullut Facebookiin vain kuukausi sitten...sai sitten valitettavasti heti tuta somen tehokkuuden. Näkyi julkisesti perhekuvia, joissa lapset ja koirakin...että mahtavat olla ylpeitä isukista.
Kurjaa, mutta minkäs teet, kun isäntä tyhmäilee :/
Oon samaa mieltä kuskin törppöydestä, mutta kritisoinkin nyt toista asiaa.
jos minä lainaisin autoani vaikka kaverilleni, joka sattuisi tietämättäni olla liikenteessä reikäpää, niin oli SIETÄMÄTTÖMÄN TÖRKEÄÄ, että autoni rekkari julkistettaisiin ja aiheet somessa olisivat kuten tässä Skoda-tapauksessa.
" auton omistaa Anne Autonomistaja Tuusulasta. Anne näyttää olevan töissä Röpöläisen lakitoimistossa, laitoin jo sinnekin viestiä että antavat ämmälle kenkää. Aion myös boikotoida ko. toimistoa ja tehkää te muutkin niin. Ja hahaaa, löysin netistä Annen miehenkin. Kyllä on idiootti mies kun tuollaisen kaaharin kanssa asuu."
Aika karulla tavalla on riepoteltu mm. firmaa joka Skodan omistaa. Sopii toivoa että kuski on oikeasti se, jonka nimeä on toitettu joka tuutista.
Kyllä mies on tunnustanut tekonsa kirjoittamalla tälle rekkakuskille viestejä, jotka rekkakuski on törttöilijän pyynnöstä julkaissut somessa.
Etteks te osaa painella linkkejä?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:42"]Kyllä mies on tunnustanut tekonsa kirjoittamalla tälle rekkakuskille viestejä, jotka rekkakuski on törttöilijän pyynnöstä julkaissut somessa.
Etteks te osaa painella linkkejä?
[/quote]
jollakulla on muutakin elämää kuin koluta joka uutisen linkkiä läpi. Hyvä niin, että kuski on sama, mutta mitäs jos ei olisi ollut? Nimi ja työpaikka julkistettiin jo alkuunsa. Kannattaa oikeasti miettiä mitä asioita julkistaa ettei (tässäkin tapauksessa hyvä veto kuvata törkeää liikennekäyttäytymistä) käänny itseään vastaan.
vai miten itse reagoisit jos omaa nimeäsi riepoteltaisiin keskustelupalstoilla vaikka olisit ihan syytön?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 13:38"]
Oon samaa mieltä kuskin törppöydestä, mutta kritisoinkin nyt toista asiaa.
jos minä lainaisin autoani vaikka kaverilleni, joka sattuisi tietämättäni olla liikenteessä reikäpää, niin oli SIETÄMÄTTÖMÄN TÖRKEÄÄ, että autoni rekkari julkistettaisiin ja aiheet somessa olisivat kuten tässä Skoda-tapauksessa.
" auton omistaa Anne Autonomistaja Tuusulasta. Anne näyttää olevan töissä Röpöläisen lakitoimistossa, laitoin jo sinnekin viestiä että antavat ämmälle kenkää. Aion myös boikotoida ko. toimistoa ja tehkää te muutkin niin. Ja hahaaa, löysin netistä Annen miehenkin. Kyllä on idiootti mies kun tuollaisen kaaharin kanssa asuu."
Aika karulla tavalla on riepoteltu mm. firmaa joka Skodan omistaa. Sopii toivoa että kuski on oikeasti se, jonka nimeä on toitettu joka tuutista.
[/quote]
Lue ne Facebook kommentit. Mies itse on laittanut videon julkaisseelle rekkakuskille viestin, jossa selittelee käsittämättömiä ja syyttää muita. Tekstistä käy ilmi, että on itse ajanut, eikä ole esim. lainannut autoa. Samantapaista liikenteen vaarantamista olen itsekin kyydissä ollessa kohdannut (moottoritiellä ajetaan 75 km/h vasenta kaistaa ja lopulta kun kilsoja myöhemmin pari autoa ohittaa oikean kautta niin alkaa matelija ohitella, jarrutella, väläytellä valoja ym. psyko toimintaa) ja kunnon julkista nöyryytystä sillekin paskapäälle olisin toivonut, kun vaaransi toiminnallaan lasteni hengen.
Ihan oikein noille hulluille kuskeille, että nykyään alkaa olla suuremmat panokset somen kautta saada sanktioita eikä vain se 0,00000005% todennäköisyys että säästöjen lamauttamat poliisit sattuisivat paikalle sakottamaan.
Ja hupaisinta törttöilijän tekstissä oli se, että selitteli jarrutustaan ja rekan tahallista kiilaamista (joka tapahtui kateen kertaan), että olisi halunnut vain nähdä, mitä motoristille kävi :D
BUAHAHAA, ainahan sitä saa yrittää selittää, mutta luuliko oikeasti, ettei videolta totuus näkyisi.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 10:50"]Oikeuslaitos joutuu nyt täsmentämään, riittääkö sille yksityishenkilön antama kuvamateriaali rikoksissa, joissa tuomiot ovat sakkoluokkaa. Aika pian nimittäin alkaa sadella näitä autoilijoiden videoita, joissa rekka roikkuu aivan henkilöauton takapuskurissa kiinni ja kas, siinä voi mennä vaikka liikennelupa.
Ajan kuukaudessa noin 2500 km ja auton kameramateriaalista löytyy ainakin 20 tilannetta, joiden perusteella kanssa-autoilijoille voidaan antaa sakkoja muusta kuin ylinopeudesta. Suurin osa sakotettavista olisi rekkoja. Löytyykö poliisilta riittävästi väkeä seulomaan näitä kuvia vai onko niin, että vain FB-levitykseen annetut tarkastetaan?
Lisäksi minulla on lukuisia kuvia siitä, miten fillaristit kääntyvät suojatielle autoni edestä, vaikka siinä ei ole pyörätien jatketta. Tai jalankulkijoista, jotka eivät välitä punaisesta valosta. Tai äideistä ja lapsista, jotka eivät voi ylittää katua suojatietä pitkin vaan sen vierestä. Voisiko poliisi sakottaa kaikkia heitäkin?
[/quote]
Itseasiassa pyörät ovat väistämisvelvollisia vaikka olisi pyörätien jatke..
Mulle ei vaan mene jakeluun, MIKSI joku tahallaan haluaisi ajaa vaarallisesti? Joka saamarin vuosi näiden sankarien takia kuolee ihmisiä, usein lapsia. Mikä tahansa, mikä edistää asenteenmuutosta näissä asioissa, on tervetullutta. Asenteiden muuttaminen on tunnetusti julmetun vaikeaa, siksi olisi tosi hienoa, jos some-julkisuus muodostuu uudeksi toimivaksi keinoksi siihen. Ja uskon että toimii, koska ihmiset haluaa yleensä välttää sosiaalisen hylkiön roolia hinnalla millä hyvänsä.
Jos lainaat autoasi vastaat silti siitä! Mm, kameratolpat, kolarit jne. Auton omistaja vastaa. Eli kannattaa miettiä kenelle autonsa antaa ja myös miettiä kenen autolla ajaa.
Skodakuskin fb-profiili kertoi äijästä kaiken tarpeellisen. Oli kuva jossa äijä oli laittanut seteleitä kukkapurkkeihin, hieman köyhille näyttöä kyllä rahaa on.
Kuinka typerästi ihminen voi käyttäytyä liikenteessä? Ja joku puolustelemasa? Tarjoan rekkakuskille illan jos joskus tavataan.
Tää on ohis, mutta ajan itse paljon, ja etenkin pimeällä väsyneenä pelkään, että unohdan pitkät päälle ja joku rekkakuski väläyttää kostoksi koko valoarsenaalin ja mä sokaistun ja ajan kolarin.
yllättävän herkästi pitkiä väläytetään, vaikka ne pitäisi vaihtaakin lyhyiksi vasta kun valokeilat koskettavat toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:29"]
Tää on ohis, mutta ajan itse paljon, ja etenkin pimeällä väsyneenä pelkään, että unohdan pitkät päälle ja joku rekkakuski väläyttää kostoksi koko valoarsenaalin ja mä sokaistun ja ajan kolarin.
yllättävän herkästi pitkiä väläytetään, vaikka ne pitäisi vaihtaakin lyhyiksi vasta kun valokeilat koskettavat toisiaan.
[/quote]
Älä aja väsyneenä se on laitonta ja vastaa humalatilaa. Ajeletko myös humalassa? vai vain väsyneenä koska poliisilla ei ole mittaria millä väsymystä voi mitata.
Niinpa. Idiootteja ajajia loytyy kaikkialta. Meilla usassa suurimpana ongelmana rekkakuskit ratin takana ajamassa 18 pyorasia......hulluja ohituksia yms. Onneksi seuranta pikkuhiljaa lisaantynyt.....
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:10"]
Bemarikuskien libido on selkeästi keskimääräistä korkeampi.
[/quote]
Ja pippeli lyhyempi.
[/quote]
Naurettavaa kun Suomessa esitetään autoilla ja ollaan niistä kateellisia, sivistysmaissa kuka vaan voi ostaa bemmin niin eipä ole mitään ihmeellistä kalliissa autossa
t. saksalainen
[/quote] Sitapaitsi on niin paljon nopeata liikennetta etta ei siina ole aikaa jotain bemaria jaada kadehtimaan. Meillakin on niita tallissa kaksi eika minusta ne ole mitenkaan autoa ihmeellisempia, eivat laula eivatka tanssi.
t.usalainen
[/quote]bemari nyt ei enaa nykypaivana ole mikaan ihmejuttu. Itse kullakin olen pickup truck tytto. Pidan aviomiehen minulle ostamasta dodge rammista paljon enemman. Kukin taplaa tyylillaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 05:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 19:10"]
Bemarikuskien libido on selkeästi keskimääräistä korkeampi.
[/quote]
Ja pippeli lyhyempi.
[/quote]
Naurettavaa kun Suomessa esitetään autoilla ja ollaan niistä kateellisia, sivistysmaissa kuka vaan voi ostaa bemmin niin eipä ole mitään ihmeellistä kalliissa autossa
t. saksalainen
[/quote] Sitapaitsi on niin paljon nopeata liikennetta etta ei siina ole aikaa jotain bemaria jaada kadehtimaan. Meillakin on niita tallissa kaksi eika minusta ne ole mitenkaan autoa ihmeellisempia, eivat laula eivatka tanssi.
t.usalainen
[/quote]bemari nyt ei enaa nykypaivana ole mikaan ihmejuttu. Itse kullakin olen pickup truck tytto. Pidan aviomiehen minulle ostamasta dodge rammista paljon enemman. Kukin taplaa tyylillaan.
[/quote]kyllakin...typo
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:36"]
Meillä töissä scania menee 87kmh silleen että ei vielä ihan ole rajoittajalla, tutkan näyttämästä vähennetään 3kmh virhetoleranssi ja 7kmh on sakkoraja joten 80 alueella et voi saada rekalla sakkoja vaikka ajaisit rajoitinta vasten kokoajan.
Kerran olen ajanut tukkirekalla missä digipiirturin nopeusnäyttö pysähtyi 90kmh ja mittari nousi sen jälkeen vielä 95kmh lukemiin.
[/quote]
Meillä on töissä vanha 210 Sisu jossa ei ole rajoittajaa ollenkaan koska on niin vanha ja se kulkee 115km/h silti senkin suurin sallittu nopeus on 80 km/h.