Onkohan mulla refluksitauti?
Somacia olen syönyt parisen vuotta, jos tulee muutaman päivn tauko niin korvennus alkaa. Tarttis vissiin hakeutua tähystykseen, mutta olen kuullut siitä kauhutarinoita ja pelkään sitä. Hitto... Tätä kirjoittaessani tajuan että pakkohan mun on mennä siihen tähystykseen että selviää mitä mun mahassa ja ruokatorvessa on vikana. En vain haluaisi tilittää mahaoperaatiotani (lihavuusleikkaus 4 vuotta sitten) uusille lääkäreille.
Äh, tarttis nyt tsemppiä vähän...
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 07:38"]
Tänään gastroskopiaan. Pelottaa!
ap
[/quote]
Inhottava tutkimus on mutta onneksi lyhytkestoinen, eikä siihen kukaan kuole. Ja sen jälkeen tiedät mikä on vikana ja saat varmaan hoidonkin!
Itselläni kyllä erikoinen juttu: minulla on todettu löysä mahanportti ja palleatyrä, eli minun ei pitäisi pärjätä ilman lääkkeitä koskaan, mutta kun siirryin VHH-ruokavaliolle, ja sen myötä laihduin 23 kg, niin pystyin jättämään happosalpaajalääkityksen pois eikä minulla ole silti enää mitään refluksioireita, paitsi jos erehdyn juomaan runsaasti alkoholia tai erittäin paljon energiajuomia ja kahvia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 07:38"]
ap
[/quote]
No hei, pian se on sitten ohi!
Mulle tehtiin tähystys pari vuotta sitten ja todettiin refluksitauti. Sen jälkeen olen syönyt yhden lääkkeen päivässä, ja se pitää oireet kokonaan pois. Ihan käsittämätöntä, että kärsin vuosikaudet ja vedin ämpärikaupalla jotain Rennietä, kun tautiin on kuitenkin niin helppo hoito!
Tähystys oli inhottava, mutta se kesti vain hetken. En ottanut mitään esilääkitystä, koska olen aika rauhallinen luonteeltani ja arvelin selviäväni ilman sitä. Jos nyt menisin uudestaan, ottaisin rauhoittavan lääkityksen alle. Mulla on aina ollut oksennusrefleksi herkässä, eikä letkun tunkeminen kurkkuun ollut mitään kivaa... Mua helpotti, kun keskityin kuuntelemaan lääkärin ja hoitajan ohjeita ja ajattelin vaan, että joka sekunti kärsimystä vei lähemmäksi helpotusta. lllalla oli kurkku kipeä siitä rassaamisesta, mutta muita oireita ei ollut. Kun se letku otettiin pois, homma oli sillä selvä.
Tsemppiä ja jaksamista! Hyvin se menee, ja pian helpottaa :)
ap