Onkohan mulla refluksitauti?
Somacia olen syönyt parisen vuotta, jos tulee muutaman päivn tauko niin korvennus alkaa. Tarttis vissiin hakeutua tähystykseen, mutta olen kuullut siitä kauhutarinoita ja pelkään sitä. Hitto... Tätä kirjoittaessani tajuan että pakkohan mun on mennä siihen tähystykseen että selviää mitä mun mahassa ja ruokatorvessa on vikana. En vain haluaisi tilittää mahaoperaatiotani (lihavuusleikkaus 4 vuotta sitten) uusille lääkäreille.
Äh, tarttis nyt tsemppiä vähän...
Kommentit (43)
Aika varmasti tuo on refluksi. Happolääkkeitä ei olisi hyvä syödä päivittäin vuosikausia, sen vuoksi olisi ehkä hyvä käydä lääkärillä. Saat luultavasti tähystyslähetteen. Jos vaivasi sitten todella on refluksi, ei sitä niin vain aleta leikkaamaan, vaan ensisijaista on tehdä kaikki mahdolliset muutokset elintapoihin. Ruokavalio (kahvi, viini, sitrushedelmät, suklaa ym. Pois), ruokailujen ajoittaminen, sängynpäädyn korottaminen, stressin vähentäminen jne. Leikkausta harkitaan vain erittäin pahoissa tapauksissa.
Nelli tuunasi ruokavaliota ja elämäntapoja ja vältti refluksileikkauksen! Hyvin kirjoitettu teksti, joka sisältää myös napakan yhteenvedon Chris Kresserin gerd-artikkeleista, kannattaa lukea!
https://www.facebook.com/helsinkipaleo/posts/685320571553809
Minulle lääkäri sanoi, että jotku joutuvat käyttämään lääkettä aina, kun sanoin, että olen yrittänyt olla siitä erossa.
Tuo Parietin käyttäjä
Älä hermostu ap näistä kauhukertomuksista. Jokaisen kokemus on erilainen ja sinä saatat olla niitä, joilla tutkimus käy helposti. Itsellä kävi kivuttomasti ja lääkäri ja hoitaja olivat todella asiantuntevia ja myötätuntoisia. Yökkäilin pari kertaa voimakkaasti mutta siinäpä se.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:12"]Tähystys nopea mutta inhottava toimenpide. Hengissä selviää kyllä.
Happosalpaajia ei saisi syödä jatkuvasti, aiheuttaa hapottoman vatsan joka alttiimpi bakteereille jne.
Tyhystyksessä selviää onko vatsalaukkuportin sulkijalihakset löystyneet.
[/quote]kyllä mä ainakin joudun loppuelämän syömään joka päivä happolääkkeitä löysän mahaportin takia, mikä olisi vaihtoehto? Mulle tähystys oli kamala kokemus. Synnytykset olleet lasten leikkiä sen rinnalla (ilman lääkkeitä kaikki)/
Ai, no näköjään vaihtelevat mielipiteet lääkäreiden keskenkin. Minulle todettiin, ettei vahvaa happosalpaajaa saisi syödä kovin pitkään, jottei vatsa olisi hapottomassa tilassa. Miedompia lääkkeita varmaankin saa syödä pidempään, ehkä sitten vuosikausiakin.
Olen saanut oman refluksini siihen kuntoon, että joudun ottamaan lääkettä vain muutaman kerran kuukaudessa. Lääkkeenä käytän Zantac-poretabletteja, mutta ennenkaikkea täysin aiemmasta muutettua ruokavaliota. Rasvaisen hampurilaisaterian tai pitsan sijaan on pakko valita kanasalaattia jne.
-nro 20
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:32"]Mulla todettiin ja mahalaukun tähystys oli aivan kauhiea! Lääkäri kertoi että jos otan letkusta kiinni kun se tungetaan kurkkuun ja yritän ottaa sitä pois niin kurkkutorveni repeää irti koska letku menee mahassa koukkuun. Hän myös huusi minulle että niele niele kun yökin letkua laitettaessa. Itkin yökin oksensin limaa ja huusin ja kaksi hoitajaa piettivät minua käsistä kiinni. Lääkäri vain tunki surutta letkua kurkkuuni. Toimenpiteen jälkeen olin limasta märkä kun oli valunut pitkin poskea ja kaulaa vaatteisiin adti. En saanut sylkäistä loppuja limoja pois vaan minun täytyi niellä ne. Lisäksi toimenpitern aikana pelkäsin että tukehdun koska letku oli niin paksu. Lääkäri ei kertonut mikä minua vaivaa vaan minun piti kysymällä kysyä häneltä onko minulla refluksitauti ja sitten hän sanoi ettäon juuri se. Pitäisi tietyn väliajoin käydä tähystyksessä mutta samalle lääkärille en ainakaan! Toivottavasti sinun kokemus tulee olemaan parempi :)
[/quote]mulla ihan samanlainen kokemus paitsi et mulle kerrotiin mikä on, eli löhsä mahaportti.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:53"]Ai, no näköjään vaihtelevat mielipiteet lääkäreiden keskenkin. Minulle todettiin, ettei vahvaa happosalpaajaa saisi syödä kovin pitkään, jottei vatsa olisi hapottomassa tilassa. Miedompia lääkkeita varmaankin saa syödä pidempään, ehkä sitten vuosikausiakin.
Olen saanut oman refluksini siihen kuntoon, että joudun ottamaan lääkettä vain muutaman kerran kuukaudessa. Lääkkeenä käytän Zantac-poretabletteja, mutta ennenkaikkea täysin aiemmasta muutettua ruokavaliota. Rasvaisen hampurilaisaterian tai pitsan sijaan on pakko valita kanasalaattia jne.
-nro 20
[/quote]jos on löysä mahaportti niin ei auta ruokavaliokaan, pakko vaan syödä loppuelämä vahvoja happosalpaajia kun mikään ei vatsan sisällön ylös nousua.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:59"]EIkö leikkaus ole vaihtoehto?
ap
[/quote]periaatteessa leikkaus on vaihtoehto mut Se on iso juttu eikä tehoa kaikille. Lisäksi ei voi koskaan enää oksentaa. Lääkäri ei suositellut sitä vaan loppuelämän lääkitystä. Mutta jos haluan, pääsen koska vaan leikkaukseen, leikkausta kysyin koska halusin raskaaksi mut raskaana ei Sais noita lääkkeitä syödä. Söin kuitenkin, lapselle tuli epämuodustuma jonka kaikkia seurauksia ei tiedetä vielä, voi toki johtua muustakin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:53"]Ai, no näköjään vaihtelevat mielipiteet lääkäreiden keskenkin. Minulle todettiin, ettei vahvaa happosalpaajaa saisi syödä kovin pitkään, jottei vatsa olisi hapottomassa tilassa. Miedompia lääkkeita varmaankin saa syödä pidempään, ehkä sitten vuosikausiakin.
-nro 20
[/quote]jos on löysä mahaportti niin ei auta ruokavaliokaan, pakko vaan syödä loppuelämä vahvoja happosalpaajia kun mikään ei vatsan sisällön ylös nousua.
[/quote]
Voi olla, että olen väärässä tästä. Minulla todettiin tuo refluksi ja palleatyrä, kuvista näytettiin tuo mahaporttikin. Kuitenkin olen saanut pidettyä oloni siedettävänä pääsääntöisesti ruokavalion avulla. Ehkä refluksini on sen verran lievä, en tiedä.
En missään nimessä halua vähätellä tätä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:53"]Ai, no näköjään vaihtelevat mielipiteet lääkäreiden keskenkin. Minulle todettiin, ettei vahvaa happosalpaajaa saisi syödä kovin pitkään, jottei vatsa olisi hapottomassa tilassa. Miedompia lääkkeita varmaankin saa syödä pidempään, ehkä sitten vuosikausiakin.
-nro 20
[/quote]
Voi olla, että olen väärässä tästä. Minulla todettiin tuo refluksi ja palleatyrä, kuvista näytettiin tuo mahaporttikin. Kuitenkin olen saanut pidettyä oloni siedettävänä pääsääntöisesti ruokavalion avulla. Ehkä refluksini on sen verran lievä, en tiedä.
[/quote]Juu, sinun vaivaan auttaa ruokavalio mut tarkoitin että juuri löysyyteen ei auta kun nythän ei tiedetä mikä vika ap: lla on.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:53"]Ai, no näköjään vaihtelevat mielipiteet lääkäreiden keskenkin. Minulle todettiin, ettei vahvaa happosalpaajaa saisi syödä kovin pitkään, jottei vatsa olisi hapottomassa tilassa. Miedompia lääkkeita varmaankin saa syödä pidempään, ehkä sitten vuosikausiakin.
-nro 20
[/quote]
[/quote]Juu, sinun vaivaan auttaa ruokavalio mut tarkoitin että juuri löysyyteen ei auta kun nythän ei tiedetä mikä vika ap: lla on.
[/quote]
Ei tiedetä niin, mutta olettamukseni olikin, että olisi refluksi. Silloin ruokavaliolla on useimmiten merkitystä. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00072
Mullakin löysä mahaportti, oireita ollut lapsesta asti. Nyt olen syönyt Nexiumia lähes 10 v vaihtelevalla taajuudella. Sitrushedelmät on ihan ei paitsi sitruuna on ok (sehän on emäksinen). Raskausaika oli kamalaa, sain lopulta omepratsolia vikaksi kuukaudeksi, kun en pystynyt enää syömään mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:22"]Mullakin löysä mahaportti, oireita ollut lapsesta asti. Nyt olen syönyt Nexiumia lähes 10 v vaihtelevalla taajuudella. Sitrushedelmät on ihan ei paitsi sitruuna on ok (sehän on emäksinen). Raskausaika oli kamalaa, sain lopulta omepratsolia vikaksi kuukaudeksi, kun en pystynyt enää syömään mitään.
[/quote]mä söin omeprazolia koko raskaus ajan, en pärjäisi kuin pari vrk ilman. Mutta lapsella siis hyvin erikoinen epämuodostuma, toki ei voi tietää mistä johtuu.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:12"]
Tähystys nopea mutta inhottava toimenpide. Hengissä selviää kyllä.
Happosalpaajia ei saisi syödä jatkuvasti, aiheuttaa hapottoman vatsan joka alttiimpi bakteereille jne.
[/quote]
Onko somac happosalpaaja?
Onko vatsalaukunportin sulkijalihasten löystyminen refuksitautia?
Miksi somacia määrätään sitten jatkuvasti syötäväksi?
minulla on epäilty refluksitautia, mutta tähystyksessä tyly lääkäri ei antanut' kunnon vastausta, sanoi ettei sitä ole,mutta jos syön epäterveellisesti, juon mehuja,rasvaista ruokaa,kahvia, cokista, niin tulee närästystä ja hapot nousee nieluun. Hapot pysyy alhaalla, kun en syö yllämainittuja. IHmetyksen aihe oon sellaset "kiekumiset", mitä minulla tulee, jos joun kahvia, eli ikäänkuin hikka ja röyhtäys samassa. Se herättää hilpeyttä ja ihmetystä lähellä olevilta, pelästytän välillä perheenjäseniä, ja tuntemattomille tai tutuille saa olla selittämässä mistä se johtuu... Eli onko tuo oire siitä, että se sulkijalihas on löystynyt??? (vaiva ollut 15vuotta).
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:38"]Aika varmasti tuo on refluksi. Happolääkkeitä ei olisi hyvä syödä päivittäin vuosikausia, sen vuoksi olisi ehkä hyvä käydä lääkärillä. Saat luultavasti tähystyslähetteen. Jos vaivasi sitten todella on refluksi, ei sitä niin vain aleta leikkaamaan, vaan ensisijaista on tehdä kaikki mahdolliset muutokset elintapoihin. Ruokavalio (kahvi, viini, sitrushedelmät, suklaa ym. Pois), ruokailujen ajoittaminen, sängynpäädyn korottaminen, stressin vähentäminen jne. Leikkausta harkitaan vain erittäin pahoissa tapauksissa.
[/quote]
Ja leikkaus estää oksentamisen. Sen jälkeen ei saa mitään mahasta ulos.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 03:42"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:12"]
Tähystys nopea mutta inhottava toimenpide. Hengissä selviää kyllä.
[/quote]
Onko somac happosalpaaja?
Onko vatsalaukunportin sulkijalihasten löystyminen refuksitautia?
Miksi somacia määrätään sitten jatkuvasti syötäväksi?
minulla on epäilty refluksitautia, mutta tähystyksessä tyly lääkäri ei antanut' kunnon vastausta, sanoi ettei sitä ole,mutta jos syön epäterveellisesti, juon mehuja,rasvaista ruokaa,kahvia, cokista, niin tulee närästystä ja hapot nousee nieluun. Hapot pysyy alhaalla, kun en syö yllämainittuja. IHmetyksen aihe oon sellaset "kiekumiset", mitä minulla tulee, jos joun kahvia, eli ikäänkuin hikka ja röyhtäys samassa. Se herättää hilpeyttä ja ihmetystä lähellä olevilta, pelästytän välillä perheenjäseniä, ja tuntemattomille tai tutuille saa olla selittämässä mistä se johtuu... Eli onko tuo oire siitä, että se sulkijalihas on löystynyt??? (vaiva ollut 15vuotta).
[/quote]
Mulla kiekumista ja refluksi todettu tähystyksellä. Tähystys ei kivaa mutta menettelee. Ei satu mutta epämiellyttävää.
Sivustolta refluksi.fi löytyy paljon tietoa, myös keskustelupalstan puolelta. Monella auttaa muutkin keinot kuin happosalpaajat, esim minulla joka en syö niitä ollenkaan. Ruokavalio tärkein, korotettu sängynpääty, tarvittaessa Gaviscon-purutabletteja (estävät ylösnousun) ja piihappogeeliä (Silicea, Silicum tms) joka suojelee limakalvoja. Näillä resepteillä pärjäilen itse. Mutta koska ap:lle on tehty tuo leikkaus, kannattaa varmaan tosiaan myös konsultoida lääkäriä. Mutta ensimmäiseksi ruokavaliosta ärsyttävät tekijät pois, voivat olla eri ihmisillä eri asioita, mutta yleisimpiä ovat runsas rasva, käristetyt ruuat, sipuli, valkosipuli, pippuri, muut voimakkaat mausteet, sitrushedelmät, paprika, suklaa, kahvi, alkoholi, kaikki hapan ja karvas. Joitain auttaa myös maidon ja viljatuotteiden pois jättäminen, saattaa jopa poistaa koko ongelman. Kannattaa kokeilla!
[/quote]kyllä mä ainakin joudun loppuelämän syömään joka päivä happolääkkeitä löysän mahaportin takia, mikä olisi vaihtoehto? Mulle tähystys oli kamala kokemus. Synnytykset olleet lasten leikkiä sen rinnalla (ilman lääkkeitä kaikki)/
[/quote]
Minulla on myös mahaportti löystynyt, mutta olen päässyt pahimmista oireista eroon välttelemällä gluteeniviljoja. Tummaa suklaata tai kaakaota en myöskään voi käyttää. Lääkettä joudun käyttämään ainoastaan silloin harvoin kun lipsun vähän enemmän ruokavaliosta. Totta kai refluksi jatkuvasti oireilee suuhun ylösnousevina pieninä röyhtäyksinä, mutta kivualiasta närästystä on nykyisin todella vähän ja noiden pikku röyhyjen kanssa pystyn elämään, koska ne eivät edes näy ulospäin enimmäkseen.