Satuttaako siskoni lastani?? Olen kauhean ahdistunut,
ja ymmälläni. Mulla lapsi n. vuoden ikäinen ja siskolla saman ikäinen ja ollaan nyt muutama kk menty niin että sisko hoitaa päivisin omansa ohella myös mun lasta kun oon tehny työkeikkoja ja opiskellut etänä.
Tosi outoja juttuja vaan alkanu lapsessa ilmaantua, ruhjeita ja naarmuja ja lapsi on tosi itkuinen ja minuun tarrautuva ja itkee nykyisin aina kun vien siskolleni :( Sisko selitellyt jälkiä millon mitenkin mutta myös tosi paljon moittinut lastani "hankalaksi" ja vertaa omaansa joka siis kaikin puolin hämnen mielestä helpompi. Ei kuitenkaan haluis lopettaa lapseni hoitoa kun sitä kysyin (maksan pienen korvauksen). En haluis uskoa että tahallaan satuttaa mutta tuntuu todella kummalliselta kun nää "tapaturmat" jatkuvia :(
Jos otan lapsen pois siskon hoidosta ja laitan muualle, menee välit aika varmaan.
Kommentit (224)
Jos ap on todellinen, niin lapsi olisi jo aikoja sitten pitänyt ottaa pois siskon hoidosta. Koita ap myös selvitellä, ovatko siskon omat lapset vaarassa. Voit jutella sille koululaiselle.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 20:55"]
Jää kotiin, oot todella nopeasti palannut työelämään. Lapsi vasta 1 v.
[/quote]
Ai ap on nopeasti palannut töihin (opiskelemaan), entäs hänen miehensä? Onko tämä vielä ollenkaan ollut hoitamassa lasta? Vuosi kotona on pitkä aika monessa maassa.
Lapsi pois hoidosta, jotain on pahasti vialla, kyllä sisko voi myös tahallaan satuttaa. On naiivia luulla muuta. Mielellään isän kanssa kotiin tai edes toiseen hoitopaikkaan jossa useita aikuisia.
Olet tehnyt hyvän päätöksen ap! On lapsesi parhaaksi, ettei hänen tarvitse mennä enää hoitajalle, joka ei ota syliin ja lohduta kun haavereita sattuu. Siksi lapsesi varmasti onkin ahdistunut ja peloissaan, kun hänen perustarpeisiinsa ei vastata sinun poissaollessasi.
Oma lapseni oli vuoden ja kahden välissä todella villi ja menevä. Kiipeili, kokeili, meni suinpäin sen enempää ymmärtämättä. Pieniä kolhuja tuli silloin tällöin, muttei ikinä isoja mustelmia, naarmuja ja jälkiä varsinkaan keskivartalon alueella. Sinun lapsesi on kuitenkin jo sen ikäinen, että muutama pahempi kolahdus opettaa olemaan varovaisempi niissä tilanteissa joissa on käynyt pahasti. Lapsesi on siis aivan heitteillä hoitopaikassa.
Mun pojalla oli paljon juuri noita nirhaumia mm. Myös niitä oli selässä ja todella omituiset selitykset sillä oli. Voi vieläkin kopsauttaa päänsä johonkin ja on kyllä nyt jo 10v. Pienenä oli vaan täysin vahdittava sähläri joka ei osannut varoa koskaan mitään ja oli ylivilkas.
Itse uskon ettei pahoinpitele vaan kyse on siitä ettei vahdi lastasi ja siksi tapahtuu. Parempi että hoidat itse lapsesi ja kyllä lapsen saa itkuiseksi ihan silläkin ettei vahdi koska silloin lapsi kärsii kivusta koko ajan ja ei tunne oloaan turvalliseksi.
En lukenut kaikkia saamiasi vastauksia, mutta itselläni on kolme lasta. Nuorin nyt 1 v. Oppi kiipeilemään 9 kk, eikä ole tippunut mistään niin, että olisi jäänyt jälkiä tms. Sohvalle pääsi jo silloin ja oli siellä koko ajan kiipeilemässä. Nyt 1 v eikä pääse vielä tavallisen tuolin päälle ja on 79 cm pitkä. Ei millään ilman apua pääse polttamaan sormiaan siis hellalle! On vilkas ja liikkeessä koko ajan. Vuoden aikana on saanut pari naarmua ulkona jalkaansa, kerran seisoessaan tuolin vieressä kolautti hampaat siihen ja kerran konttasi lipaston kulmaan poskensa. Muuten ei mitään jälkiä, vaikka on kompastunut, kaatunut, törmännyt jne. Ihan helposti niitä jälkiä ei siis synny. Ottaisin pois hoidosta, jos yhtään epäilet turvallisuutta!
Se lastenlääkäri ois sittenkin hyvä juttu. Ja heti tehdä selväksi että jäljet tulleet hoitopaikassa!
Mitäköhän lääkäri tuumaa; soppa vois tulla tästä asiasta!
NYT HETI LAPSI POIS SISKON HOIDOSTA!!!!!!
suosittelisin myös valokuvaamaan jäljet sekä kysymään mielipidettä niistä esim. lääkäriltä, lääkärithän yleensä erottavat tahallisen pahoinpitelyn jäljet vahingoista..
itse sain traumat 80-luvulla sadistisesta perhepäivä-hoitajasta & parista paskamaista tarhatädistä, toivon todella äitien luottavan vaistoihinsa & lapsiinsa!
Jos mustelmia ym. tulee enemmän kuin normaalisti, niin siskosi ei katsone riittävästi lapsen perään. Välinpitämättömyyskin on laiminlyöntiä.
Luin ap viestisi jossa kerroit, että hoitaja välttää lapsen syliinottamista ettei oma lapsi tule mustasukkaiseksi... Ethän sö voi laittaa lasta hoitopaikkaan jossa hän on aina kakkonen! Päiväkodissa tai pph ainakin yrittävät olla tasapuolisia! Tuollainen eriarvoistaminen jättää elinikäiset jäljet. Voi pikkuista.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:45"]
AP, miten siskosi kertoo lapsesi loukkaantumisista? Onko Han aina sits mielta Etta lapsen vika? Soittiko esim hatasntyneena sinulle kun lapsesi sormet paloivat, pahoitteliko asiaa?
[/quote]
Ei soittanut mulle, kertoi vasta kun menin hakemaan ja ihmettelin kovasti itkevää lasta. Kertoi soittaneensa päivystykseen ja sieltä annettu ohjeet miten toimia/hoitaa palovammaa, ei siis käytetty lasta edes päivystyksessä kun siskon mukaan ei tarvinnut - asia joka jälkeenpäin jäi mua vaivaamaan tosi paljon, etten sitten tyhmyykissäni lähtenyt viemään. No, ne sormet sitten parani kyllä. Yleisesti ottaen on suhtautunut ruhjeisiin ja mustelmiin tosi vähättelevästi ja jopa harmistuneesti, että "taas se kohelsi niin ja näin". ap
[/quote]
En oikein tiedä miksi, mutta en jotenkin usko tämän ap:n juttuihin...esim tähän selitykseen...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:45"]
AP, miten siskosi kertoo lapsesi loukkaantumisista? Onko Han aina sits mielta Etta lapsen vika? Soittiko esim hatasntyneena sinulle kun lapsesi sormet paloivat, pahoitteliko asiaa?
[/quote]
Ei soittanut mulle, kertoi vasta kun menin hakemaan ja ihmettelin kovasti itkevää lasta. Kertoi soittaneensa päivystykseen ja sieltä annettu ohjeet miten toimia/hoitaa palovammaa, ei siis käytetty lasta edes päivystyksessä kun siskon mukaan ei tarvinnut - asia joka jälkeenpäin jäi mua vaivaamaan tosi paljon, etten sitten tyhmyykissäni lähtenyt viemään. No, ne sormet sitten parani kyllä. Yleisesti ottaen on suhtautunut ruhjeisiin ja mustelmiin tosi vähättelevästi ja jopa harmistuneesti, että "taas se kohelsi niin ja näin". ap
[/quote]
En oikein tiedä miksi, mutta en jotenkin usko tämän ap:n juttuihin...esim tähän selitykseen...
[/quote]
Uskon ap:n juttuja mutta entä tuo siskon selitys?
Meillä adhd lapsella ei ole ollut noin pahoja jälkiä. Naamassa muutama syvempi haava ollut ja pään alueella kuhmua ja mustelmaa, jos jonkinlaista. Putoilee siis päälleen/naamalleen. Säärissä mustelmia myös.
Vatsan ja selän alueella vain pieniä pistemäisiä mustelmia, kun kolhaisee huonekalujen kulmiin tai kaatuu lelun päälle. Ei kai 1 v edes paina niin paljon, että saisi isoja mustelmia selkään,jos omalla painollaan kaatuu vaikka sitten vauhdissakin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:57"]
Ei sormenpään polttamat ole päivystysasia! Siinä siskosi on ihan oikeassa ja on jopa soittanut ja pyytänyt ohjeet, eli on toiminut ihan esimerkillisesti jälkihoidossa.
[/quote]
Mistä tiedät että on soittanut päivystykseen...?! Ihan hyvin on voinut keksiä päästään tuon. Mutta jos on soittanut, niin siitä jää aina merkintä. Kysytään lapsen nimi, henkilötunnus, ja kirjataan mitä on sattunut. Vaikka vaan sanottaisiin, että voi jäädä kotiin seuraamaan tilannetta. Omasta mielestäni tuo tapaus haisee sen verran, että tarkistaisin tämän tapauksen lapsen tiedoista. Eli siis että onko sisko todella soittanut palovamman jälkihoidosta ja hoitotarpeesta. Ihan summassa heittäisin että ei ole soittanut...
[/quote]
"Mutta jos on soittanut, niin siitä jää aina merkintä. Kysytään lapsen nimi, henkilötunnus, ja kirjataan mitä on sattunut. Vaikka vaan sanottaisiin, että voi jäädä kotiin seuraamaan tilannetta."
Ei todellakaan jää. Meiltä ei ainakaan ole kysytty ikinä mitään henkilötunnuksia, vaikka ollaa soitettu ja mentykin päivystykseen soiton jälkeen.
Meillä lapsella infektioastma eli usein soiteltiin kun lapsi oli nuorempi.
[/quote]toisinaan kirjataan toisinaan ei, ole huomannut että kirjaavat oudot asiat, kun lapselle sattunut jotain erikoista tai asiat jotka olennaista kirjata, yleisjuttuihin ei kysy nimeä ja hlötunnusta.
[/quote]
Jos näpit on palanut niin se kuuluu näihin ihan yleisjuttuihin eli ei todella kysellä tunnuksia.
[/quote]mä taas luulen et sormien polttaminen kuuluu kirjattaviin. Eli tarpeeksi usein ku sattuu vahtimattomuudesta johtuvia asioita niin niihin puututaan. Meillä kirjattiin kun kysyin et onko vaarallista kun vauva löysi tuttipullon jossa vanhentunutta maitoa. Meillä iso talo ja joka nurkkaa ei viikottainkaan siivota joten lapsi ehti pari kulausta juoda vanhaa maitoa. Hoitaja oli kauhuissaan ja hyvä ettei heti tehnyt ilmoitusta..
[/quote]
Mitä!? Multa oltais varmaan otettu lapsi sitten jo pois, jos toi olis syy ilmoitukseen. .D Meille kävi noin monesti kun lapsi oli vielä vauva. Itse olen aina ajatellut, että se jotenkin kehitti immunitettia, koska lapsi on ollut kipeä vain pari kertaa elämänsä aikana ja on pian jo kouluikäinen.
Meilläkin on iso talo ja paljon lapsia mutta ei homehdu maitopullot nurkissa. Näitä taloja näkee että pullot ja kakkavaipat homehtuu ja ei vaivauduta siivoamaan vaikka on riski.
Ap taas..
Luin aika nopeasti viimeisimmät vastaukset läpi, toivottavasti muistan vastata kaikkiin kysymyksiin..
Ensinnäkin, kyllä, aloite lapsen hoitoon tuli siskolta, en hakenut hoitajaa mitenkään aktiivisesti, vaan puhuin yleisesti että ois jo ihan kiva päästä tekemään työkeikkaa joskus ja opiskella myös. Sisko sanoi että tottakai meet je teet, hänelle ihan unelma et saa hoitaa siskon lasta ja oma lapsi saa seuraa serkustaan ja hän vielä sen rahan koska on niin tiukkaa.
Tuolla kun mua haukuttiin..Varmaan jos ne kaikki jäljet (mustelmat,naarmut,haavat jne) ois ollu yhtäkkiä kerralla, oiskin ollu helppo viedä lapsi lapsi lääkäriin? Mutta kun nää on tapahtuneet pikkuhiljaa, koko ajan, mutta ei mitään kamalaa yhtäaikaisesti kuitenkaan, ja kuten kerroin, ne pahimmat jäljet (selkämustelmat) meidän neuvolan th näki aika tuoreeltaan eikä sanonu mitään - tavallaan oisin ollu jopa helpottunut jos ois avannu keskustelun, kun ei, en uskaltanut puhua itekään, ja ajattelin, ettei ole niin tavatonta??
Siihen useempi kommentoi, ettei olis normaali suhde mulla ja siskolla, voitteko tarkentaa? Milleen? Sisko on ainoa sisarukseni, ja myös ainoa elossa oleva sukulaiseni. Enkä tosiaan mielelläni haluis että välit katkeis, onko siinä sitten jotain outoa? Jos nyt mietitte kuka tahansa että teitä syytettäis asiasta jotka oikeesti ois (mahdollisesti, en tiedä???) vahinkoa, siis syytettäis pahoinpitelystä, niin eihän tuo nyt mikään ihan pikkuasia ole? Mun mies sanoi just että voidaan saada joku kunnianloukkaussyyte itse :( ap
Tyhmää se olisikin syyttää siskoa pahoinpitelystä. Tai yhtään mistään. Voittehan sanoa että pelkäätte siskon väsyvän liikaa, teidän mielestä näyttää ettei sisko ehdi vahtia kahta pikkuista riittävästi. Jne.
Jouduin joskus muunlaisesta syystä katkaisemaan välit siskooni vuosiksi. Nyt tulemme juttuun taas. Joskus on tilanteita, joissa on parempi ottaa etäisyyttä. Ota lapsesi kotihoitoon ja katso häviääkö tapaturma-alttius. Jos häviää niin vika on siskosi tavassa hoitaa = ei katso lapsen perään, tai jotain muuta hämärää tapahtuu.
Se, miten siskosi suhtautuu lapseesi heijastaa sitä, miten hän suhtautuu sinuun. Hän tekee kaikkea epänormaalia lapsellesi, koska HÄN VOI. Hän voi jopa kertoa, ettei lohduta lastasi, vain omaansa, senkin hän VOI. Teidän välisissänne valta- ja riippuvuussuhteissa muille sairaalta kuulostavat asiat ovat niin normaaleja, ettei niitä tarvitse edes peitellä. Mustelmat. Naarmut. Ruhjeet. Palovammat. Sen kertominen, että lapsesi on rasittava, mutta siskosi oma on enkeli. Lapsesi huutaa kauhusta, kun näkee siskosi. Siskosi on riippuvainen rahoistasi.
..jatkoa Jos siskosi pelkäisi ja kunnioittaisi sinua enemmän, hän häpeäisi silmät päästään ja kauhistuisi lapsessa näkyviä jälkiä. Hän ei kehtaisi puhua lapsesta rumasti eikä kertoa avoimesti, ettei hoida lainkaan yhtä tärkeintä pienen hoitajan perustehtävää: sylittelyä, kun lapsi sitä pyytää.
Mä niin toivon ettet vie lasta enää siskollesi hoitoon. Tekee ihan pahaa kuvitella mille pienestä lapsestasi tuntuu turvaton päivä ja pipit ympäri kehoa.. :(