Satuttaako siskoni lastani?? Olen kauhean ahdistunut,
ja ymmälläni. Mulla lapsi n. vuoden ikäinen ja siskolla saman ikäinen ja ollaan nyt muutama kk menty niin että sisko hoitaa päivisin omansa ohella myös mun lasta kun oon tehny työkeikkoja ja opiskellut etänä.
Tosi outoja juttuja vaan alkanu lapsessa ilmaantua, ruhjeita ja naarmuja ja lapsi on tosi itkuinen ja minuun tarrautuva ja itkee nykyisin aina kun vien siskolleni :( Sisko selitellyt jälkiä millon mitenkin mutta myös tosi paljon moittinut lastani "hankalaksi" ja vertaa omaansa joka siis kaikin puolin hämnen mielestä helpompi. Ei kuitenkaan haluis lopettaa lapseni hoitoa kun sitä kysyin (maksan pienen korvauksen). En haluis uskoa että tahallaan satuttaa mutta tuntuu todella kummalliselta kun nää "tapaturmat" jatkuvia :(
Jos otan lapsen pois siskon hoidosta ja laitan muualle, menee välit aika varmaan.
Kommentit (224)
Ap, teillä kotonahan ei tapahdu vaurioita, miksi sitten siskollasi?
Uskon että uskot hälytyskellojasi ja täältä saakka "näkee" asiainlaidan.
Älä vie siskollesi enää, haiskahtaa nuo touhut kyllä.. Lapselle jää helposti tuollaisesta traumoja ja saatat joutua lastensuojelun silmien alle jos joku näkee ruhjeet ja mustelmat. Jopa lähipiiristäkin voi joku ihmettelevä ilmoittaa. Kyselikö neuvolatäti mitään kolhuista? Nyt ajattele lapsesi parasta, hän on sinulle se maailman tärkein. :)
Koska sinulle on herännyt epäilys, toimisin nk.pahimman skenarion mukaan. Ja tuo, että sisko sanoo, ettei mielellään ota sinun "hankalaa" lastasi syliin, kuulostaa ikävältä.
Mutta kyllä kolhuja syntyy varsinkin kun yhdellä on kaksi pientä, joista toinen on vielä biologisena rakkaampi, hoidettavana. Meidän esikoinen käveli 10 kuukautisena ja kiipeili hurjasti jo yksivuotiaana. Siinä oli sitten pahoja mustelmia naamassa ja raajoissa jatkuvasti, huuli välillä halki ja haavoja vaikka missä vaikka kokopäiväisesti juoksin hänen perässään. Jostain kyllä muistan lukeneeni, että vartalon mustelmat voisi indisoida pahoinpitelyä enemmän kuin pään ja raajojen mustelmat. Meillä myös tapahtui tuollainen induktiolieden jälkilämmön ja lapsen siirtämän tuolin aiheuttama kämmenen palaminen (tosin kaksivuotiaalle).
Ja itkeminen voi johtua juuri pahimmasta vierastamisiästä.
Mutta jos sinua edes epäilyttää, on sinun ainakin pidettävä tauko hoidossa ja katsottava tuleeko myös vammoja kotona.
Tässä on just se että sisko tietää ettei noin pieni vielä puhu eikä sen pienikään ja jotkut kohdistaa vihansa pieniin.
Jos ei omaan, niin toisen.
Mun äiti oli kiduttaja, kävi lähellä ettei tappanut.
Tiesi että olis jääny kiinni siitä.
Älä vie lastasi siskollesi enää kertaakaan!!!
Hän satuttaa lastasi eikä huolehdi hänestä. Sinun tulee olla lapsesi puolella ja suojella häntä. Sinulla on ihan liikaakin jo todistusaineistoa, että siskosi hoidossa asiat eivät ole hyvin!
Sisaruskateus on pelottava asia. Oma siskoni, jolla kaksi poikaa, muuttui ihan oudoksi kun sain oman esikoistyttöni. Ensin halusi kokoajan hoitaa vauvaa ja paineli vauva olkapäällään minusta välittämättä.
Sitten kerran ollessamme heillä kylässä, huomasin, että kun vauvani yritti kääntyä vatsaltaan selälleen ja saikähti siinä kääntyessään, niin siskoni istui vieressä ja katsoi välinpitämättömänä kun vauvani itki ja kopsautti päänsä lattiaan.
Silloin tajusin, että hän vihaa lastani.
Sain myöhemmin kuulla, että hän oli silloin kaipaillut omaa vauvaa ja varsinkin tyttöä. Ei sitten kestänyt katsella siskon lasta. Hän laittoi välit poikki meihin ihan eri syistä, mutta tiedän, että perimmäinen syy oli kateus.
En vie lastani hänelle hoitoon missään tapauksessa, vaikka välit joskus paranisivatkin. En ikinä voisi luottaa häneen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 14:59"]
Älä vie siskollesi enää, haiskahtaa nuo touhut kyllä.. Lapselle jää helposti tuollaisesta traumoja ja saatat joutua lastensuojelun silmien alle jos joku näkee ruhjeet ja mustelmat. Jopa lähipiiristäkin voi joku ihmettelevä ilmoittaa. Kyselikö neuvolatäti mitään kolhuista? Nyt ajattele lapsesi parasta, hän on sinulle se maailman tärkein. :)
[/quote]
Ei kysellyt neuvolan th, mutta huomasin että kiinnitti kyllä huomion juuri niihin selän mustelmiin. Olin valmistautunut selittämään, mutten sitten sanonut mitään, kun ei kysynyt.JA tosiaan, en vie siskolle hoitoon enää, ja tuskin ihan heti muuallekaan. ap
Aivan mielisairasta touhua jo tuo olla ottamatta 1v pientä hoitolasta syliin jotta omalle pennulle ei tulis paha mieli! Ei tollasesta eukosta oo toisen lasta hoitamaan, todellakaan.
Luin neljännelle sivulle, mikä riitti siihen, että sen varmemmin mulle tulee sellainen käsitys että sun sisko on ihan pihalla lasten hoidosta ja hoitaa sun lasta vaan saadakseen rahaa. Äkkiä_pois_se_sieltä. Sitä mietin, voisitko tehdä ilmoituksen hoidossa sattuneista vahingoista? Mitä jos joku muu vie sinne lapsensa hoitoon?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:45"]
Kiitos taas paljon kaikille vastauksistanne, neuvoista jne.
En tosiaan siis enää vie lasta siskolle hoitoon. Sisko on itse lapsineen nyt lomilla, juhannuksen jälkeen kerron asiasta. Toivottavasti ei nyt välit kokonaan mene kuitenkaan, mutta jos menee, niin sille kai sitten en mitään voi.
Oikein mukavaa kesää kaikille!
yt, ap
[/quote]
Ei vittu.. Sun lasta pahoinpidellään, ja sä murehdit että sulla menee välit sun siskoon. On kyllä murheet! Jos olisin sijassasi, olisin soittanut jo siskolle ja pitänyt palaverin aiheesta välittämättä sen tunnemyrskyistä, koska mokan teki hän etkä sinä. Pyytäisin selittämään, miten on mahdollista, että tällainen on käynyt. Seuraavaksi menisin lastenlääkärille, pyytäisin lääkärin arvion kolhuista ja mustelmista, kuvaisin ne ja yrittäisin järjestää rikosilmoituksen ja mahdollisesti myös lasun koska siihen on näemmä aihetta. Nyt niitä puolien pitoa, jollet itse uskalla, niin miehesi sitten asialle?
Sisaresi on selkeästi aivan pimeä, jos menee yksivuotiaiden mielenilmauksiin mukaan. "En voi ottaa syliin, koska toinen tulee vihaiseksi.." Hei apua, melkein tulee mieleen kaveriäiti, joka ei voinut keittää kahviakaan sen takia, koska lapsi ei anna (kyseessä 11 kuukauden ikäinen tyttö, alkoi mustasukkaisesti huutamaan kun äiti halusi keskittyä muuhunkin välillä ja roudattiin lopulta tupakallekin täysin topattuna mukaan koska muuten olisi itkenyt oven takana.)
Onko sisarellasi todellakin noin kova ote sinuun vai miksi olet niin hänen ohjailtavissaan? Pelkäät hänen reaktiotaan kun otat asian puheeksi? Uutisia: ihminen joka on syyllinen, eikä ole munallinen ottamaan vastuuta tekosistaan, yleensä nostaa sen suurimman raivokohtauksen. Tai riippuen tyypistä, mutta noista asioista on pystyttävä keskustelemaan.
Toivotan järkeä ja voimaantumista sinne, kerrohan kuulumisiasi taas. En pahalla, vain raivona aiheesta.
Mua ei haittaisi jos menisi välit tuollaiseen siskoon, koska siihen näemmä on aihetta.
Meidän poika oli kova menemään ja on sitä edelleen kohta kolme vuotiaana.
jalkakin murtui vuoden ikäisenä ja huulet ja otsa olleet kovilla.
mutta mustelmat on harvinaisuus, jatkuvasta kaatuilusta huolimatta.
mahassa ei ole vielä koskaan ollut, selässä ehkä kaksi kertaa.
kuulostaa aika pahalle nuo sinun lapsen ruhjeet, hyvä että päätit ottaa pois hoidosta!
Meidän poika oli kova menemään ja on sitä edelleen kohta kolme vuotiaana.
jalkakin murtui vuoden ikäisenä ja huulet ja otsa olleet kovilla.
mutta mustelmat on harvinaisuus, jatkuvasta kaatuilusta huolimatta.
mahassa ei ole vielä koskaan ollut, selässä ehkä kaksi kertaa.
kuulostaa aika pahalle nuo sinun lapsen ruhjeet, hyvä että päätit ottaa pois hoidosta!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:20"]
Ap vielä..
Unohdin siihen vastata, kun joku epäili siskon omien lasten olevan mahd. vaarassa, jos sisko satuttaa meidän lasta.. Yleisestu voin sanoa ihan rehelliseti, että sisko on omilleen superhyvä ja huolehtiva äiti - tuo vanhempi kouluikäinen myös viettää paljon aikaa isällään/isän puolen sukulaisilla, joten eiköhän sielläkin huomattais jos ois jotain häikkää. Ja siskon omalla vauvalla ei ole mitään jälkiä ikinä kun se on se "kiltti ja helppo" - ihan totta nuo adjektiivit munkin huomion mukaan. ap
[/quote]
Niinhän ne oulun pakastajaäidin tuttavatkin tais sanoa.. oikein hyvä ja huolehtiva äiti...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:02"]
Ap taas..
Luin aika nopeasti viimeisimmät vastaukset läpi, toivottavasti muistan vastata kaikkiin kysymyksiin..
Ensinnäkin, kyllä, aloite lapsen hoitoon tuli siskolta, en hakenut hoitajaa mitenkään aktiivisesti, vaan puhuin yleisesti että ois jo ihan kiva päästä tekemään työkeikkaa joskus ja opiskella myös. Sisko sanoi että tottakai meet je teet, hänelle ihan unelma et saa hoitaa siskon lasta ja oma lapsi saa seuraa serkustaan ja hän vielä sen rahan koska on niin tiukkaa.
Tuolla kun mua haukuttiin..Varmaan jos ne kaikki jäljet (mustelmat,naarmut,haavat jne) ois ollu yhtäkkiä kerralla, oiskin ollu helppo viedä lapsi lapsi lääkäriin? Mutta kun nää on tapahtuneet pikkuhiljaa, koko ajan, mutta ei mitään kamalaa yhtäaikaisesti kuitenkaan, ja kuten kerroin, ne pahimmat jäljet (selkämustelmat) meidän neuvolan th näki aika tuoreeltaan eikä sanonu mitään - tavallaan oisin ollu jopa helpottunut jos ois avannu keskustelun, kun ei, en uskaltanut puhua itekään, ja ajattelin, ettei ole niin tavatonta??
Siihen useempi kommentoi, ettei olis normaali suhde mulla ja siskolla, voitteko tarkentaa? Milleen? Sisko on ainoa sisarukseni, ja myös ainoa elossa oleva sukulaiseni. Enkä tosiaan mielelläni haluis että välit katkeis, onko siinä sitten jotain outoa? Jos nyt mietitte kuka tahansa että teitä syytettäis asiasta jotka oikeesti ois (mahdollisesti, en tiedä???) vahinkoa, siis syytettäis pahoinpitelystä, niin eihän tuo nyt mikään ihan pikkuasia ole? Mun mies sanoi just että voidaan saada joku kunnianloukkaussyyte itse :( ap
[/quote]Ei millaan pahalla, mutta vaikutat hieman yksinkertaiselta. Kuinka monta kertaa on tassa sanottu etta ilmoita sille siskollesi etta lapsi jaa nyt kotiin. Ei tarvitse selitella mitaan, se on sinun lapsesi ja sinun paatoksesi.Sisaresi pystyy varmaan vastaamaan itse elatuksestaan, se ei ole sinun vastuullasi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 19:50"]
Kai mun pitää lopettaa työt ja opinnot toistaseks ja jäädä ite lapsen kans kotiin kun tää asia vaivaa jo niin paljon. ap
[/quote]
Sinuna jäisin kotiin, ei tarvitsis enää miettiä onko lapsella asiat hyvin vai ei.
[/quote]
Öh, ette oo tosissanne, vai? Jospa hankkisit ennemmin töissä ansaitsemillasi rahoilla ihan oikean ammattilaisen hoitoa, eli sitä ns. varhaiskasvatusta lapsellesi. Ei kai äidin sentään tarvitse nykypäivän Suomessa jättäytyä opinnoista ja töistä sen takia, että ei luota keneenkään muuhun riittävästi lastansa hoitamaan?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 21:02"]
Ap taas..
Luin aika nopeasti viimeisimmät vastaukset läpi, toivottavasti muistan vastata kaikkiin kysymyksiin..
Ensinnäkin, kyllä, aloite lapsen hoitoon tuli siskolta, en hakenut hoitajaa mitenkään aktiivisesti, vaan puhuin yleisesti että ois jo ihan kiva päästä tekemään työkeikkaa joskus ja opiskella myös. Sisko sanoi että tottakai meet je teet, hänelle ihan unelma et saa hoitaa siskon lasta ja oma lapsi saa seuraa serkustaan ja hän vielä sen rahan koska on niin tiukkaa.
Tuolla kun mua haukuttiin..Varmaan jos ne kaikki jäljet (mustelmat,naarmut,haavat jne) ois ollu yhtäkkiä kerralla, oiskin ollu helppo viedä lapsi lapsi lääkäriin? Mutta kun nää on tapahtuneet pikkuhiljaa, koko ajan, mutta ei mitään kamalaa yhtäaikaisesti kuitenkaan, ja kuten kerroin, ne pahimmat jäljet (selkämustelmat) meidän neuvolan th näki aika tuoreeltaan eikä sanonu mitään - tavallaan oisin ollu jopa helpottunut jos ois avannu keskustelun, kun ei, en uskaltanut puhua itekään, ja ajattelin, ettei ole niin tavatonta??
Siihen useempi kommentoi, ettei olis normaali suhde mulla ja siskolla, voitteko tarkentaa? Milleen? Sisko on ainoa sisarukseni, ja myös ainoa elossa oleva sukulaiseni. Enkä tosiaan mielelläni haluis että välit katkeis, onko siinä sitten jotain outoa? Jos nyt mietitte kuka tahansa että teitä syytettäis asiasta jotka oikeesti ois (mahdollisesti, en tiedä???) vahinkoa, siis syytettäis pahoinpitelystä, niin eihän tuo nyt mikään ihan pikkuasia ole? Mun mies sanoi just että voidaan saada joku kunnianloukkaussyyte itse :( ap
[/quote]Ei millaan pahalla, mutta vaikutat hieman yksinkertaiselta. Kuinka monta kertaa on tassa sanottu etta ilmoita sille siskollesi etta lapsi jaa nyt kotiin. Ei tarvitse selitella mitaan, se on sinun lapsesi ja sinun paatoksesi.Sisaresi pystyy varmaan vastaamaan itse elatuksestaan, se ei ole sinun vastuullasi.
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta taidat itse olla vähän yksinkertainen. Ap on monta monta kertaa sanonut ottavansa lapsen pois hoidosta, mutta aina vaan tulee uusia viestejä, että ota pois.
Ap, on aivan totta, ettet voi syyttää siskoasi pahoinpitelystä, mutta ainakaan hän ei vahdi tarpeeksi, kun tuollaista sattuu. Tärkeintä on, että olet päättänyt lopettaa hoidon. Puhu miehesi kanssa ja päättäkää miten hoidatte asian? Älä jää yksin tuntojesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:31"]
Ap taas..
[/quote]
No provohan tämä on, koska jos ei nyt ole ihan joku kehitysvammainen äiti, niin ei kai muuten vain tollottaisi ja kirjoittelisi aaveelle, että lapsessa on isoja veriruhjeita ja syviä haavoja ja palovammoja joka päivä. Ap kerää kesän pisintä ketjua ja sitten syksyllä ylpeilee, että onnistuipa provoilemaan todella uskottavasti
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:31"]
Ap taas..
[/quote]
No provohan tämä on, koska jos ei nyt ole ihan joku kehitysvammainen äiti, niin ei kai muuten vain tollottaisi ja kirjoittelisi aaveelle, että lapsessa on isoja veriruhjeita ja syviä haavoja ja palovammoja joka päivä. Ap kerää kesän pisintä ketjua ja sitten syksyllä ylpeilee, että onnistuipa provoilemaan todella uskottavasti
[/quote]
Aika monta asiavirhettä sait samaan viestiin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 14:28"]
Kolhut pahenee tarinan pidentyessä. Kohta kai on ollut jalka poikki kun on naapuri sahannut vahingossa sen ja pelotti viedä neuvolaan, kun jalkaterä puuttui
[/quote]
No ihan samoista asioista olen kyllä tässä puhunut koko ajan. Ei nyt sattuneista syistä jaksa naurattaa tuo "komiikkasi". ap