Mitä tekisitte? kysymys vuokra-asunnosta.
Tää asunto on muuten tosi kaunis, mut mua harmittaa tääl muutama kohta. Esim. Noi seinän maalit on hyvät, mut seinis on reikii ja epätasasia kohtia. Sit vessan seinät haluaisin maalata ehkä mustaksi osittain. Ja keittiö kaapistosta haluaisin valkosemman... Mut vuokranantaja sanoi ettei niitä saa maalata et ne menee jotenkin pilalle ja muutakaan ei alettais nyt remppaamaan vaikka itse kustantaisin ne.
Niin olisko aivan kamalaa jos mä tapetoisin ite esim tänne jotkut kauniit ja hyvät tapetit? Mitä siitä seurais? Jos työn jälki on laadukasta, niin sehän on hänelle vaan eteenpäin, eikä hänen ole tarvinnut pistää euroakaan siihen remppaan... Mut makuasioitahan se on mikä on kenenkin mielestä kaunista.
Mä nyt kuitenkin asun tässä ja tää on mun koti tällä hetkellä, niin kyllä mä nyt haluaisin et tää tuntuu omaankin makuun ja näyttää omaan silmään hyvältä! Vaikka muuten tosi nätti ja siisti onkin. Voinhan minä muuttaa omin rahoin myös sit nää sellaseksi mitä vuokran-antaja haluaa kun jos joskus muuttaisin pois.
Mitä tekisitte? :(
Kommentit (107)
Kun vuokraan asunnon, niin sanon, että ilman remonttia vuokra on 500 e/kk ja jos vuokralainen haluaa rempata omanlaisekseen, tekee hän sen omalla kustannuksellaan ja vuokra on 800 e/kk. Asukas voi itse valita: joko neutraalit mitäänsanomattomat siistit pinnat tai sitten omanlaista, mutta kalliimpaa asumista. Lisäksi muistutan, että mikäli tekee remontteja, on asunto ennallistettava vuokralaisen varoin ennalleen niiltä osin kuin vaadin. Eli ei voi maalata asuntoa mustaksi ja sitten sanoa, että annoit luvan.
Miksi vuokranantajan pitäisi sinulle "ystävällisyydestä" antaa lupa remontoida? Hän on asunnon jo sinulle vuokrannut. Asunnon, jonka ilmeisesit olet sellaisenaan halunnut vuokrata, vai miksi siihen sitten muutit, etkä sellaiseen, jota saisi laittaa / joka olisi suoraan sinulle mieluinen?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:13"]Älä remppaa, menee rahat hukkaan.Sen sijaan voit vaikka peittää reikäisen seinän kankaalla.Katon rajaan kiinni tarrakiskoa ja siihen kiinni tarralla 140x250 kokoinen kangaspala..peittää mukavasti reiät ja saat mukaasi kun muutat.Wc:n kaakelien kohdalla kannattaa katsoa muuttaako valo ne keltaisiksi.Jos peilikaapin valon suojana on muovinen valkoinen osa, se saattaa olla syypää.Nykäise pois suoja ja katso mitä tapahtuu.Tällä konstilla olen siirtänyt aika monen ihmisen remontin tarvetta...keittiön kaappeihin en koskisi,vetimet voi vaihtaa ja säästää vanhat jotka sitten muutossa laitat takaisin.Sisusta tekstiileillä niin huomio siirtyy kaapin väreistä mattoon ja verhoihin.Onnea uudesta kodista!
[/quote]
Mä en tiiä uskallanko ottaa tota valon suojusta pois koska siinä on kuitenkin kylppäri/wc samassa ja jos suihkussa ollessa lentää vaik vettä siihen niin ei ollenkaan hyvä juttu...
Onko tää nyt se sama joka valitti siitä ettéi vuokranantaja hyväksynyt sitä sossun maksusitoumusta tai jotain...? Sivukaupalla valitti, että vuokranantajan olisi pitänyt hyvää hyvyyttään hänelle vuokrata asunto vaikka ei ollut rahaa takuuvuokraan. Tyyli on samanlainen; "mut miks ei voi, kun mää haluun ja muiden pitäis ajatella mua..."
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:13"]Se omistaja vuokraa kämppänsä sun jälkeen jollekin toiselle, jonka OMA KOTI siitä sitten tulee. Omistaja tietenkin haluaa, että pinnat on sen näkösiä, että siihen saa helposti uuden vuokralaisen (tai ostajan). Mustat vessanseinät ja kukkatapetit ei todellakaan ole sellasia. Ja niiden peittäminen on todella kallista puuhaa. Ja vaikka maalaisit ne samanvärisiksi kuin, niin todennäköisesti jälki ois amatöörin jäljiltä aika hirvee, jollon sun vuokranantajalla (eli asunnon omistajalla) menisi moninkertasesti sun käyttämä rahasumma sun tuhojen peittämiseen. Siks et voi remontoida.
[/quote]
Eli joudunks mä ehkä koko loppuelämän elämään näin... Jos mä en saa ikinä omistus asuntoo alle?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:32"]Kyllä luulisi tämänkin kämpän, jos vielä on siisti muuten, saavan omannäköiseksi ja kodikkaaksi sisustamalla tekstiileillä ja muilla kalusteilla.
Enpä usko, että ap:n valitsema tapettikaan yleisesti ottaen mielyttäisi monenkaan silmää, jos ollaan pientä kylppäriäkin sotkemassa mustaksi kuin hissikuilu.
Olisit tyytyväinen, että olet saanut muuten mieluisan kämpän, mutta jotku jaksaa aina kitistä jostain. Ilmeisesti mulle-mulle-minä-minä tyyppi.
[/quote]
Sä et vaan sit tajua...
Mitenkä tollaset munkin kertomat asiat vaikuttaa.
Siis et voi olla noin tietämätön, et ihmiset haluaa yleensä kodista OMAN näköisensä ja jos jotkut pikkuviatkin pistää kismittämään niin ne korjataan? Ei musta ole kiva esim. Joka aamu herätä ja masistella et kun toi seinä näyttää tolta... Siis ainakaan naispuoleisena ihmisenä viel.
[/quote]
Kun se ei oo SUN vaan jonkun muun.
[/quote]
Mutta MÄ ASUN tässä ja tää on nyt MUN KOTI, vaikka toinen tämän virallisesti omistaakin, niin kai silläkin joku merkitys on?
[/quote]
Sillä on se merkitys, että voit sisustaa kotisi miten haluat. Mutta et voi tapetoida tai maalata, etkä laittaa uutta lattiaa. Et voi vaihtaa keittiön kaappeja jne. Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että jos asuu vuokralla, asuu toisen omistamassa asunnossa, niin toisen omaisuuteen ei saa koskea, ellei tässä tapauksessa vuokranantaja anna lupaa.
[/quote]
Masentavaa...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:13"]Se omistaja vuokraa kämppänsä sun jälkeen jollekin toiselle, jonka OMA KOTI siitä sitten tulee. Omistaja tietenkin haluaa, että pinnat on sen näkösiä, että siihen saa helposti uuden vuokralaisen (tai ostajan). Mustat vessanseinät ja kukkatapetit ei todellakaan ole sellasia. Ja niiden peittäminen on todella kallista puuhaa. Ja vaikka maalaisit ne samanvärisiksi kuin, niin todennäköisesti jälki ois amatöörin jäljiltä aika hirvee, jollon sun vuokranantajalla (eli asunnon omistajalla) menisi moninkertasesti sun käyttämä rahasumma sun tuhojen peittämiseen. Siks et voi remontoida.
[/quote]
Eli joudunks mä ehkä koko loppuelämän elämään näin... Jos mä en saa ikinä omistus asuntoo alle?
[/quote]
Joudut, köyhä ei voi kaikkea saada...surullista mutta totta.
Provo. Ei kukaan ole noin dille.
Valaiden vähän: Vaikka lupaisit kuinka ja olisi kirjalliset sopimukset siitä että asunto muutetaan (=remontoidaan) sinun tekemäsi remontin jäljiltä (kun muutat siitä pois) - sinun kustannuksellasi, harmittavan moni vuokranantaja joutuu silti hakemaan niitä luvattuja muutos korvauksia (rahaa) käräjäoikeuden ja ulosoton kautta.
Aina näin ei käy mutta usein kyllä.
Jos asunto sattuu vielä olemaan halutulla paikalla ja sille on ottajia ilman muutostöitä (remontti) niin se on vuokranantajalle helpointa.
Opiskele ja hanki sellainen ammatti, missä tienaa sen verran että voi ostaa oman luukun.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:17"]Mikä näitä pentuja vaivaa kun ne ei tajua vaan pitää inttää inttämisen ilosta?! Kun on kerran kielletty niin et remppaa, siinä ei ole mitään epäselvää.
[/quote]
JA MIKÄ TEITÄ VUOKRANANTAJIA VAIVAA KUN ETTE VOI REMONTOIDA ASUNTOJANNE TIP TOP KUNTOON SEURAAVAA VUOKRALAISTA VARTEN! Sinne ei kuulu jäädä reikiä minne sattuu ja maalilänttejä edellisen kerran maalaamiselta kun ei ole pintoja näköjään tarpeeksi hyvin suojattu...
Sitten kun joku tahtoisi korjauttaa ne teille ilmaiseksi ja itselleen mieleiseksi kun asuu siinä tällä hetkellä. Niin tulette inttämään paskaa! Kahtokaa nyt hyvät ihmiset peiliin, vai kusiko on noussut monella vuokranantajalla hattuun.
Nyt kyselee ilmeisesti joku jolla on elämänhallinta täysin hakusessa.... Mitään ei haluta ymmärtää.
hei Einstein, vink vink, ala etsiä uutta kämppää ? Vain typerys ottaa itselleen asunnon jonka kunto ei edes alun perin tyydytä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:17"]Ap, mitä teet työksesi? Mietin vaan kun mun on vaikea kuvitella sua tän keskustelun perusteella tekemässä oikeastaan mitään...
[/quote]
Siis sen perusteella kun haluan korjata reiät seinistä? Oletko itse wt?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:17"]Tietenkään et remppaa jos se on kielletty
[/quote]
Miksi? Mitä kamalaa siitä voisi seurata? Eikö kukaan ymmärrä yhtään mun näkökantaa tähän asiaan...!
[/quote]
Se ei ole sinun päätettävissäsi!
[/quote]
No tule sitten asumaan tähän asuntoon? Kyllä sinuakin vituttaisi varmasti asua asunnossa jonka seinissä on lommoja, naarmuja ja epätasasuuksia...
Ja kylpyhuone keltasen kuppaisen valkoinen.
Ulkoovessakin naarmuja ja se lähtee kohta halkeamaan.
Eli ei ole kovin nättiä se.
Pieniä juttuja korjaamalla tästä sais oikeen mieluisan ja omalta tuntuvan kodin. :) koska se mun vuokranantaja ei oo esim. Koskaan asunu tässä tai muuttamas ite takaisin, koska hän on perheellinen ja asuvat isommassa kämpässä...
[/quote]
Minä muutin taloon, josta pidän. Muuta pois, jos ei kelpaa. Se ei ole sinun asuntosi, ja vaikka kuinka vituttaisi, et saa sitä rempata.
[/quote]
Voi voi... Mut kun ei se oo noin yksinkertasta. Jos tolla periaatteella mennään, niin kohta sitä ei pysty sit asettumaan minnekään...
[/quote]
Tolla periaatteella juuri mennään. Elä sen kanssa.
[/quote]
No mut onks se nyt sit ihan kamalaa ja sellasta mihin vaan multimiljonäärit pystyy et pari reikää ja epätasasuutta peittäis seinistä.. Ja kylppärii maalais vähän uusiks. Ja sit vaikka maalais sen mustista seinistä takasin valkoseks jos sen joskus haluaa, kai sekin jotenkin onnistuu... Ja tollain. Tollasia juttuja. Ei musta nyt niin kamalan isoja juttuja mihin ei tavallinenkaan ihminen pystyis, siis ainakaan varallisesti..
Monihan tekee tollasta!
[/quote]tekee tekee, omaansa tai vuokranantajan luvalla. Sinulla ei ole kumpaakaan, eli sinä et tee. Yksinkertaista
[/quote]
Eli reikiäkään ei saa korjata?
Mahtaisko jossain mielenterveystukiasunnossa olla sulle vielä tilaa? Kaikella kunnioituksella.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:17"]Tietenkään et remppaa jos se on kielletty
[/quote]
Miksi? Mitä kamalaa siitä voisi seurata? Eikö kukaan ymmärrä yhtään mun näkökantaa tähän asiaan...!
[/quote]
Se ei ole sinun päätettävissäsi!
[/quote]
No tule sitten asumaan tähän asuntoon? Kyllä sinuakin vituttaisi varmasti asua asunnossa jonka seinissä on lommoja, naarmuja ja epätasasuuksia...
Ja kylpyhuone keltasen kuppaisen valkoinen.
Ulkoovessakin naarmuja ja se lähtee kohta halkeamaan.
Eli ei ole kovin nättiä se.
Pieniä juttuja korjaamalla tästä sais oikeen mieluisan ja omalta tuntuvan kodin. :) koska se mun vuokranantaja ei oo esim. Koskaan asunu tässä tai muuttamas ite takaisin, koska hän on perheellinen ja asuvat isommassa kämpässä...
[/quote]
Asunto on vuokranantajasi omaisuutta, vaikka hän ei siinä asuisikaan. Jos vuokraat vaikka auton, et saa siihenkään tehdä muutoksia ilman lupaa vaikka kuinka olisit sitä mieltä, että minähän ajan tällä nyt.
Kaikki ihmiset eivät näytä tajuavan, että vaikka vuokra-asunto on heille koti, on se jonkun toisen omaisuutta. Asunto ei ole vuokralaisen, se on käytössään vuokraa vastaan, mutta se ei ole vuokralaisen omaisuutta.
[/quote]
Mä en osaa elää silleen et en tuntis jotain paikkaa täysin mun kodiks... Jää jotenkin orpo olo. :/
Onhan noita markkinoilla muitakin kun reikäsiä, ja sellasen päätit sitten kuitenkin ottaa? *aplodeja*"Yleensä käydään näytössä ja selvitetään ennen sopimuksen allekirjoitusta vastaako kunto ja linjaukset esim remonttien tekemisestä vuokranantajan käsitystä. Miksi et tehnyt näin vaan itket nyt?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:29"]Miksi sä laitoit heittomerkeissä ton laittaa?
Ja niinhän ne on. Makuasiat siis erillaisia. Mut eikö ollenkaan oo tärkeää se, mistä myös MÄ tykkään, koska tää on nyt kuitenkin MUN KOTI ja mä asun tässä.
Mä tahtoisin pistää ehkä jotain nättiä kukka tapettia esim. Joka sopisi mun sohvan kanssa hyvin yhteen... Semmoista modernia.
--- Kuulostaa kymmenenvuotiaan kiukkukohtauksen vallassa olevan saparopään jutuilta. "Äiti lainasin naapurin Minnalta Barbien, saanko värjätä sen hiukset keltaisiksi ja leikata irokeesin?" Mutta hienoa, että kysyit. Äidin vastaus on ei, kultaseni. :)
[/quote]
Ei kuule reikii seinissä ja maali roiskeita edelliseltä maalaus kerralta voi verrata mihinkään barbieihin...
Kasva aikuiseksi. Uuden barbin saat 5e kaupasta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:17"]Ap, mitä teet työksesi? Mietin vaan kun mun on vaikea kuvitella sua tän keskustelun perusteella tekemässä oikeastaan mitään...
[/quote]
Siis sen perusteella kun haluan korjata reiät seinistä? Oletko itse wt?
[/quote]
Ei vaan tuon itsekeskeisen vänkäämisen perusteella... Hirveän vaikeaa kuvitella mitään työtä missä noin omaan napaan tuijottava ja joustamaton ihminen pärjäisi. Ja kiitos kysymästä, en ole "wt". ;-)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:32"]Kyllä luulisi tämänkin kämpän, jos vielä on siisti muuten, saavan omannäköiseksi ja kodikkaaksi sisustamalla tekstiileillä ja muilla kalusteilla.
Enpä usko, että ap:n valitsema tapettikaan yleisesti ottaen mielyttäisi monenkaan silmää, jos ollaan pientä kylppäriäkin sotkemassa mustaksi kuin hissikuilu.
Olisit tyytyväinen, että olet saanut muuten mieluisan kämpän, mutta jotku jaksaa aina kitistä jostain. Ilmeisesti mulle-mulle-minä-minä tyyppi.
[/quote]
Sä et vaan sit tajua...
Mitenkä tollaset munkin kertomat asiat vaikuttaa.
Siis et voi olla noin tietämätön, et ihmiset haluaa yleensä kodista OMAN näköisensä ja jos jotkut pikkuviatkin pistää kismittämään niin ne korjataan? Ei musta ole kiva esim. Joka aamu herätä ja masistella et kun toi seinä näyttää tolta... Siis ainakaan naispuoleisena ihmisenä viel.
[/quote]
Kun se ei oo SUN vaan jonkun muun.
[/quote]
Mutta MÄ ASUN tässä ja tää on nyt MUN KOTI, vaikka toinen tämän virallisesti omistaakin, niin kai silläkin joku merkitys on?
[/quote]
Ei ole. Miksi luulet että olisi? Mihin se perustuisi? Lakiin?
[/quote]
Olenko mä sitten joku koditon vai??