Mitä tekisitte? kysymys vuokra-asunnosta.
Tää asunto on muuten tosi kaunis, mut mua harmittaa tääl muutama kohta. Esim. Noi seinän maalit on hyvät, mut seinis on reikii ja epätasasia kohtia. Sit vessan seinät haluaisin maalata ehkä mustaksi osittain. Ja keittiö kaapistosta haluaisin valkosemman... Mut vuokranantaja sanoi ettei niitä saa maalata et ne menee jotenkin pilalle ja muutakaan ei alettais nyt remppaamaan vaikka itse kustantaisin ne.
Niin olisko aivan kamalaa jos mä tapetoisin ite esim tänne jotkut kauniit ja hyvät tapetit? Mitä siitä seurais? Jos työn jälki on laadukasta, niin sehän on hänelle vaan eteenpäin, eikä hänen ole tarvinnut pistää euroakaan siihen remppaan... Mut makuasioitahan se on mikä on kenenkin mielestä kaunista.
Mä nyt kuitenkin asun tässä ja tää on mun koti tällä hetkellä, niin kyllä mä nyt haluaisin et tää tuntuu omaankin makuun ja näyttää omaan silmään hyvältä! Vaikka muuten tosi nätti ja siisti onkin. Voinhan minä muuttaa omin rahoin myös sit nää sellaseksi mitä vuokran-antaja haluaa kun jos joskus muuttaisin pois.
Mitä tekisitte? :(
Kommentit (107)
Ymmärrän, että haluaisit oman näköisesi kämpän, mutta valitettavasti ilman lupaa ei kannata mennä toisen omistamaa asuntoa remppaamaan. Voit menettää maksamasi takuuvuokran ja kenties vielä joudut maksamaan korvauksia toisen omaisuuden tärvelemisestä. Suosittelisin säästämistä omaa asuntoa varten. Siellä voit sitten toteuttaa haaveesi vapaasti. Järkevämpää maksaa asuntolainaa kuin vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:32"]Kyllä luulisi tämänkin kämpän, jos vielä on siisti muuten, saavan omannäköiseksi ja kodikkaaksi sisustamalla tekstiileillä ja muilla kalusteilla.
Enpä usko, että ap:n valitsema tapettikaan yleisesti ottaen mielyttäisi monenkaan silmää, jos ollaan pientä kylppäriäkin sotkemassa mustaksi kuin hissikuilu.
Olisit tyytyväinen, että olet saanut muuten mieluisan kämpän, mutta jotku jaksaa aina kitistä jostain. Ilmeisesti mulle-mulle-minä-minä tyyppi.
[/quote]
Sä et vaan sit tajua...
Mitenkä tollaset munkin kertomat asiat vaikuttaa.
Siis et voi olla noin tietämätön, et ihmiset haluaa yleensä kodista OMAN näköisensä ja jos jotkut pikkuviatkin pistää kismittämään niin ne korjataan? Ei musta ole kiva esim. Joka aamu herätä ja masistella et kun toi seinä näyttää tolta... Siis ainakaan naispuoleisena ihmisenä viel.
Osta oma asunto ja remppaa se. Tajuuks sä mun näkökantaa?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:32"]Kyllä luulisi tämänkin kämpän, jos vielä on siisti muuten, saavan omannäköiseksi ja kodikkaaksi sisustamalla tekstiileillä ja muilla kalusteilla.
Enpä usko, että ap:n valitsema tapettikaan yleisesti ottaen mielyttäisi monenkaan silmää, jos ollaan pientä kylppäriäkin sotkemassa mustaksi kuin hissikuilu.
Olisit tyytyväinen, että olet saanut muuten mieluisan kämpän, mutta jotku jaksaa aina kitistä jostain. Ilmeisesti mulle-mulle-minä-minä tyyppi.
[/quote]
Sä et vaan sit tajua...
Siis et voi olla noin tietämätön, et ihmiset haluaa yleensä kodista OMAN näköisensä ja jos jotkut pikkuviatkin pistää kismittämään niin ne korjataan? Ei musta ole kiva esim. Joka aamu herätä ja masistella et kun toi seinä näyttää tolta... Siis ainakaan naispuoleisena ihmisenä viel.
[/quote]
Kun se ei oo SUN vaan jonkun muun.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:17"]Tietenkään et remppaa jos se on kielletty
[/quote]
Miksi? Mitä kamalaa siitä voisi seurata? Eikö kukaan ymmärrä yhtään mun näkökantaa tähän asiaan...!
[/quote]
asia on sillä tavalla, että jos haluat täsmälleen sellaisen asunnon kuin itse tykkäät, sä ostat sen asunnon ensin ja laitat sitten mieluiseksesi. Jos asut vuokralla, sun täytyy vaan valita siitÄ, mitä tarjolla on ja mihin sun rahat riittää.
[/quote]
Mä mietin et onko edes täydellisiä asuntoja olemassa tai voiks sellasia saada? Ees remontoimalla? Tai pitääks olla joku multimiljonääri et voi saavuttaa haluamansa?
Pitäiskö tavallisen ihmisen vaan tottua siihen et joka kohta asunnossa ei oo aina niin mieluinen ja pitäis oppia vaan elämään sen asian kanssa? Koska niin tekee kaikki muutkin?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:17"]Tietenkään et remppaa jos se on kielletty
[/quote]
Miksi? Mitä kamalaa siitä voisi seurata? Eikö kukaan ymmärrä yhtään mun näkökantaa tähän asiaan...!
[/quote]
Siis ap haloo, et sinä tee toisen omaisuudella sellaista mitä hän kieltää!! Jos mä vuokraan sun auton kuukaudeks tai vuodeks ni onko ok jos maalaan sen pinkiks ja vaihan penkit?!?!
[/quote]
No kai.. Jos sä maalautat sen entiseen kuntoon ja penkit kans sit semmosiks mitkä mä haluan. :D
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:17"]Tietenkään et remppaa jos se on kielletty
[/quote]
[/quote]
Se ei ole sinun päätettävissäsi!
[/quote]
No tule sitten asumaan tähän asuntoon? Kyllä sinuakin vituttaisi varmasti asua asunnossa jonka seinissä on lommoja, naarmuja ja epätasasuuksia...
Ja kylpyhuone keltasen kuppaisen valkoinen.
Ulkoovessakin naarmuja ja se lähtee kohta halkeamaan.
Eli ei ole kovin nättiä se.
Pieniä juttuja korjaamalla tästä sais oikeen mieluisan ja omalta tuntuvan kodin. :) koska se mun vuokranantaja ei oo esim. Koskaan asunu tässä tai muuttamas ite takaisin, koska hän on perheellinen ja asuvat isommassa kämpässä...
[/quote]
Minä muutin taloon, josta pidän. Muuta pois, jos ei kelpaa. Se ei ole sinun asuntosi, ja vaikka kuinka vituttaisi, et saa sitä rempata.
[/quote]
Voi voi... Mut kun ei se oo noin yksinkertasta. Jos tolla periaatteella mennään, niin kohta sitä ei pysty sit asettumaan minnekään...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:17"]Tietenkään et remppaa jos se on kielletty
[/quote]
[/quote]
Se ei ole sinun päätettävissäsi!
[/quote]
No tule sitten asumaan tähän asuntoon? Kyllä sinuakin vituttaisi varmasti asua asunnossa jonka seinissä on lommoja, naarmuja ja epätasasuuksia...
Ja kylpyhuone keltasen kuppaisen valkoinen.
Ulkoovessakin naarmuja ja se lähtee kohta halkeamaan.
Eli ei ole kovin nättiä se.
Pieniä juttuja korjaamalla tästä sais oikeen mieluisan ja omalta tuntuvan kodin. :) koska se mun vuokranantaja ei oo esim. Koskaan asunu tässä tai muuttamas ite takaisin, koska hän on perheellinen ja asuvat isommassa kämpässä...
[/quote]
Minä muutin taloon, josta pidän. Muuta pois, jos ei kelpaa. Se ei ole sinun asuntosi, ja vaikka kuinka vituttaisi, et saa sitä rempata.
[/quote]
Voi voi... Mut kun ei se oo noin yksinkertasta. Jos tolla periaatteella mennään, niin kohta sitä ei pysty sit asettumaan minnekään...
[/quote]
Tolla periaatteella juuri mennään. Elä sen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:48"]Auttaisiko dc fix? Kyseessä on loistava kontaktimuovin tapainen tuote, jolla voi päällystää mm. keittiön kaappeja yms. :) Ja sen saa pois jälkiä jättämättä. Seinäongelmaan tuo ei kyllä auta. Omine lupineen kannata alkaa remontoida, voi tulla kalliiksi.
[/quote]
Jee, ihanaa! :) hei kiitos tosi hyvä vinkki, ei tarviis alkaa maalien kaa ees läträä sit tossa asiassa ja ei mee kaapit pilalle..!
Kaapinovienkin ruiskumaalaus maksaa sellaiset 500 euroa. Ja pensselillä telalla maalaaminen ovien ollessa paikallaan ei tuota hyvää tulosta. Jos AP:lla on varaa laittaa tonneja vuokra-asunnon remontointiin (keittiön ovet maalaus/vaihto, tapetointi, vessan maalaus) niin eikö kannattaisi laittaa se raha säästöön vaikka omaa tai aso-asuntoa varten jonka saisi laittaa sellaiseksi kun haluaa?
Ja vessa jossa on mustaa seinää, valkoinen lattia ja katto ei kuulosta hyvältä idealta ollenkaan.
Kuppasen keltaisen valkoiseen kylppäriin vois auttaa kunnon siivous (tilaa vaikka ammattilainen) ja kaakelien saumoihin saumatussi (esim. harmaa)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:15"]Tää asunto on muuten tosi kaunis, mut mua harmittaa tääl muutama kohta. Esim. Noi seinän maalit on hyvät, mut seinis on reikii ja epätasasia kohtia. Sit vessan seinät haluaisin maalata ehkä mustaksi osittain. Ja keittiö kaapistosta haluaisin valkosemman... Mut vuokranantaja sanoi ettei niitä saa maalata et ne menee jotenkin pilalle ja muutakaan ei alettais nyt remppaamaan vaikka itse kustantaisin ne.
Niin olisko aivan kamalaa jos mä tapetoisin ite esim tänne jotkut kauniit ja hyvät tapetit? Mitä siitä seurais? Jos työn jälki on laadukasta, niin sehän on hänelle vaan eteenpäin, eikä hänen ole tarvinnut pistää euroakaan siihen remppaan... Mut makuasioitahan se on mikä on kenenkin mielestä kaunista.
Mä nyt kuitenkin asun tässä ja tää on mun koti tällä hetkellä, niin kyllä mä nyt haluaisin et tää tuntuu omaankin makuun ja näyttää omaan silmään hyvältä! Vaikka muuten tosi nätti ja siisti onkin. Voinhan minä muuttaa omin rahoin myös sit nää sellaseksi mitä vuokran-antaja haluaa kun jos joskus muuttaisin pois.
Mitä tekisitte? :(
[/quote]
Jos minun asuntoni remppaisit aivan erilaiseksi, saisit kyllä varautua siihen, että kutsu raastupaan tulee.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:49"]Ymmärrän, että haluaisit oman näköisesi kämpän, mutta valitettavasti ilman lupaa ei kannata mennä toisen omistamaa asuntoa remppaamaan. Voit menettää maksamasi takuuvuokran ja kenties vielä joudut maksamaan korvauksia toisen omaisuuden tärvelemisestä. Suosittelisin säästämistä omaa asuntoa varten. Siellä voit sitten toteuttaa haaveesi vapaasti. Järkevämpää maksaa asuntolainaa kuin vuokraa.
[/quote]
No mä asun Helsingissä, enkä haluais täältä muuttaa pois, emmä tiiä oisko mulla ikinä varaa ostaa täältä ees omaa kerrostalo asuntoa..
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:18"]
Vuokralaiseni teki aikoinaan niin, että omin luvin tapetoi. Remontit oli ehdottomasti kielletty. Hän maksoi vähän yli 2000 euroa siitä, että tapetit poistettiin ja seinät saatettiin samaan kuntoon kuin ne olivat ennen tapetointia. Siinä samassa oli pakko vaihtaa jalkalistat ja kahdenoven karmit jotka hän oli amatöörina onnistunut tuhoamaan. Tapetin poisto ei ole ihan halpaa hommaa, jos aiotaan seiniin laittaa maalia ja työn tekee ammattilaiset.
[/quote]
Mikä meni pieleen, että piti remontti "purkaa"? Siis repiä tapetit alas?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:51"]Osta oma asunto ja remppaa se. Tajuuks sä mun näkökantaa?
[/quote]
Entä jos ei oo varaa..? Eiks asioista silti voi puhua ja neuvotella, kun hän ei kuitenkaan asu tässä, eikä tuu myöskään varmaan koskaan asumaan..?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:27"]Osta isoja kehyksiä ja laita niihin lempitapettiasi tauluina seinille. Ilman lupaa et voi toisen omistaman asunnon seiniä tapetoida, mutta taulut voit ottaa mukaasi muuttaessasi seuraavaan asuntoon.
[/quote]
No ei tollein tän koko asunnon epätasasuuksia pysty peittämään..
Kohta sais olla taulua siellä sun täällä.
[/quote]
ei tietenkään saa koko seinää peitetylle, mutta idea onkin siinä, että katse kiinnittää huomionsa niihin kehystettyihin tapetteihin eikä seinien kolhuihin.
Toinen idea on päällystää tarravinyylillä esim. välioven pinta ja kaapinovet. Ostaessasi vinyylitarraa, pitää varmistaa, että se on sellaista muovia, joka ei jätä tahroja, kun se irroitetaan pois ovesta. Käytin tällaista tarraa esim. kylpyhuoneessa ja kun muutin pois, irrotin tarrapinnoitteen ja puhdistin ovet. Tahroja ei jäänyt. Pitää olla tarkkana, ettei osta sellaista sotkevaa tarralaatua, jota ei saa siististi irti.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:51"]Osta oma asunto ja remppaa se. Tajuuks sä mun näkökantaa?
[/quote]
Entä jos ei oo varaa..? Eiks asioista silti voi puhua ja neuvotella, kun hän ei kuitenkaan asu tässä, eikä tuu myöskään varmaan koskaan asumaan..?
[/quote]
Se ei ole vuokranantajan ongelma millään tasolla että sulla ei ole varaa. Piste. Hänellä ei ole mitään velvollisuutta neuvotella jos ei halua.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:32"]Kyllä luulisi tämänkin kämpän, jos vielä on siisti muuten, saavan omannäköiseksi ja kodikkaaksi sisustamalla tekstiileillä ja muilla kalusteilla.
[/quote]
Sä et vaan sit tajua...
[/quote]
Kun se ei oo SUN vaan jonkun muun.
[/quote]
Mutta MÄ ASUN tässä ja tää on nyt MUN KOTI, vaikka toinen tämän virallisesti omistaakin, niin kai silläkin joku merkitys on?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 16:51"]Osta oma asunto ja remppaa se. Tajuuks sä mun näkökantaa?
[/quote]
[/quote]
Sillä ei oo mitään väliä. Niin kauan kuin omistaja ei anna lupaa, et voi remontoida. Et, vaikka omistaja olisi kuinka tyhmä.
Auttaisiko dc fix? Kyseessä on loistava kontaktimuovin tapainen tuote, jolla voi päällystää mm. keittiön kaappeja yms. :) Ja sen saa pois jälkiä jättämättä. Seinäongelmaan tuo ei kyllä auta. Omine lupineen kannata alkaa remontoida, voi tulla kalliiksi.