Syrjivä ilmoitus vuokraovi.com
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/tahmela/luhtitalo/11232…
"Asuntoon ei sallita eläimiä. Jokaisen vuokralaisen luottotiedot tulee ehdottomasti olla kunnossa ja ne tarkistetaan aina ennen sopimuksen tekemistä. Asuntoa ei vuokrata lapsiperheelle. "
Tuohan on lain mukaan syrjintää, että ilmoittaa virallisesti kieltäytyvänsä vuokraamasta lapsiperheille.
Tietysti lapsiperheelle voi jättää vuokraamatta toteamalla vaikka, että löysi paremman vuokralaisen, mutta virallinen poisrajaaminen on laitonta. Vuokralaisensa saa valita ilman julkista syrjintää.
"Asuntomarkkinoilla tapahtuva syrjintä voi ilmetä esimerkiksi siten, että asuntoilmoituksissa rajataan tietyt ryhmät kuten lapsiperheet, opiskelijat tai ulkomaalaiset pois hakijoiden joukosta, yksityinen vuokranantaja esittää välittäjälle toiveen olla vuokraamatta asuntoa esimerkiksi romaneille tai asuntojen hakulomakkeet ovat esteellisiä."
Myös vuokraovi.com syyllistyy syrjintään tässä.
Eräs vuokranantaja totesi kerran, ettei koskaan vuokraisi feministille asuntoaan. Jäin silloin miettimään, että mitenhän aikoi asian selvittää enkä kyllä vuokrannut itsekään häneltä, vaikka en mikään himofeministi olekaan. :D
Kommentit (71)
Eiks se nyt vaan ole helpompaa tehdä asia selväksi jo heti alkuun. Turhaan tuhlata kaikkien aikaa ja vaivaa, jos kerta jo tietää etukäteen, että mitään diilejä tule koskaan tulemaan.
Tämä on taas näitä suomi lakeja. Pelkkää ajantuhlausta samoin kuin ne työpaikat mitkä on pakko ilmoittaa vaikka niihin on jo tekijä tiedossa.
Rajataanhan näissä usein jo luottotiedottomatkin pois eikä siitä kukaan nosta haloota!
Vierailija kirjoitti:
Eiks se nyt vaan ole helpompaa tehdä asia selväksi jo heti alkuun. Turhaan tuhlata kaikkien aikaa ja vaivaa, jos kerta jo tietää etukäteen, että mitään diilejä tule koskaan tulemaan.
Ymmärrän näkemyksen, mutta se on silti lain mukaan syrjintää. Nykyään ollaan hirveän sensitiivisiä syrjinnän tiimoilta, niin lähinnä ihmettelen asiaa.
Eikö se ole ihan asunnon omistajan päätös kelle omaisuuttaan haluaa vuokrata. Vuokraisitko itse asuntosi ihmiselle jonka luottotiedot eivät ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas näitä suomi lakeja. Pelkkää ajantuhlausta samoin kuin ne työpaikat mitkä on pakko ilmoittaa vaikka niihin on jo tekijä tiedossa.
Rajataanhan näissä usein jo luottotiedottomatkin pois eikä siitä kukaan nosta haloota!
Maksukykyyn liittyvä rajaus ei ole lain mukaan syrjintää.
Osta oma jos kerran luottotiedot ovat kunnossa. Muutenhan et valittaisi, koska jo se kriteeri olisi vienyt tuon asunnon sulta.
Yksityinen vuokranantaja saa vuokrata asuntonsa omilla ehdoilla. Kunnallisissa kohteissa ei ihan näin määrittelevää voi tehdä. Syrjitäänhän nykyään asuntojen vuokrauksissa mm. tupakoitsijoita.
Joutuukohan kämpästä pois jos siellä asuessaan saa lapsen?
Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä syrjinnän kanssa. Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ainakaan sitä ei voi käyttää irtisanomisperusteena.
En mä ole edes välittäjälle perustellut miksi valitsin ehdokkaista juuri sen jonka valitsin. Kunhan valitsin, ja jos joku kysyy niin heitin tikkaa,
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan asunnon omistajan päätös kelle omaisuuttaan haluaa vuokrata. Vuokraisitko itse asuntosi ihmiselle jonka luottotiedot eivät ole kunnossa.
Minulla ei ole luottotietoja 2009 mönkään menneen yrityksen verovelkojen takia (ei mitään mahdollisuutta maksaa niin isoja summia tämän elämän aikana vaikka 100% palkasta menisi verottajalle).
Olen ollut 9 vuotta moitteetta vuokralla. Tekeekö se minusta automaattisesti huonon ihmisen että joku merkintä on tiedoissa? Tarkoittaako se etten maksa vuokraa, kun asuminen on yksi ihmisen perustarpeista, eikä kukaan järkevä ihminen jätä vuokraa maksamatta?
Jännä oletus, että automaattisesti kun siellä on joku merkintä, niin henkilö polttaa asunnon ja jättää vuokrat maksamatta. Ettei olisi rankkoja ennakkoluuloja olettajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajataanhan näissä usein jo luottotiedottomatkin pois eikä siitä kukaan nosta haloota!Maksukykyyn liittyvä rajaus ei ole lain mukaan syrjintää.
luottotiedottomuus ei ole sama asia kuin varattomuus, tässä maassa on vaikka mitä liikemiehiä joilla on merkintä luottotiedoissa kuten harry harkimo ja osakkeita, rahaa jne. on miljoonatolkulla.
kaksi täysin eri asiaa, silläkin on väliä milloin se merkintä on tullut ja mistä syystä. jos se on joku yksittäinen lasku vuosien takaa johon on tullut jo ref-merkintä (maksettu), mitä se minun persettäni kutittaa. vuokraisin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Osta oma jos kerran luottotiedot ovat kunnossa. Muutenhan et valittaisi, koska jo se kriteeri olisi vienyt tuon asunnon sulta.
En saisi asuntolainaa työpaikan läheltä koska tulot ovat päiväkodissa sen verran matalat vaikka saisi pk-seudun lisää.
Toisekseen, referenssi edelliseltä vuokranantajalta on mielestäni arvokkaampi kuin tieto siitä että henkilöllä on ollut rästissä joku lasku vuonna X. Soita sille ja kysy miten se vuokrasuhde on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole luottotietoja 2009 mönkään menneen yrityksen verovelkojen takia (ei mitään mahdollisuutta maksaa niin isoja summia tämän elämän aikana vaikka 100% palkasta menisi verottajalle).
Olen ollut 9 vuotta moitteetta vuokralla. Tekeekö se minusta automaattisesti huonon ihmisen että joku merkintä on tiedoissa? Tarkoittaako se etten maksa vuokraa, kun asuminen on yksi ihmisen perustarpeista, eikä kukaan järkevä ihminen jätä vuokraa maksamatta?
Jännä oletus, että automaattisesti kun siellä on joku merkintä, niin henkilö polttaa asunnon ja jättää vuokrat maksamatta. Ettei olisi rankkoja ennakkoluuloja olettajalla.
Se nyt vaan kertoo huonosta rahankäytöstä. Se että itse hoidat asiasi hyvin ei merkkaa, että muut hoitaa. Vuokralaisella on niin hyvät oikeudet, että vuokralaisen kanssa pitää olla tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajataanhan näissä usein jo luottotiedottomatkin pois eikä siitä kukaan nosta haloota!Maksukykyyn liittyvä rajaus ei ole lain mukaan syrjintää.
luottotiedottomuus ei ole sama asia kuin varattomuus, tässä maassa on vaikka mitä liikemiehiä joilla on merkintä luottotiedoissa kuten harry harkimo ja osakkeita, rahaa jne. on miljoonatolkulla.
kaksi täysin eri asiaa, silläkin on väliä milloin se merkintä on tullut ja mistä syystä. jos se on joku yksittäinen lasku vuosien takaa johon on tullut jo ref-merkintä (maksettu), mitä se minun persettäni kutittaa. vuokraisin kyllä.
Jos se on yksi lasku vuosien takaa, joka on jo maksettu, niin eipä se siellä näy enää. Onkos se 5 vuotta vai nykyään jo lyhyempi aika, kun nuo hoidetut hommat sieltä poistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotietojen menettäminen on kuitenkin pieni red flag vuokranantajalle. Asunto on kuitenkin arvokas omistuskohde ja joillekin tärkeä tulonlähde, vuokralaiset taas ovat pääsääntöisesti yleensä täysin vieraita ihmisiä, joten mahdolliset riskit halutaan ymmärrettävästi minimoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei automaattisesti, mutta tuollainen merkintä on riski. Ja vuokranantajalla on oikeus minimoida riskit.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä syystä menneet ja paljonko velkaa. Joku köyhä jolta mennyt luottotiedot julkisen liikenteen tarkastusmaksun vuoksi niin en näe ongelmaa olla vuokraamatta.
Oletteko koskaan törmänneet syrjintään vuokra-asunisessa?
"Opiskelijoille ja hipeille en vuokraa", totesi eräs vuokraisäntä, mutta ei sentään virallisessa ilmoituksessaan. :D
Ymmärrän kyllä, että asuntoa halutaan vaalia niin, ettei sinne oteta lapsia, bilettäjiä tai eläimiä, mutta eihän sellaista saa virallisesti ilmoittaa. Lain mukaan.