Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!

Vierailija
21.06.2021 |

Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!

Kommentit (1048)

Vierailija
141/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

He, meilläkin lapset on vielä tämän viikon ja kesäkuun loppuun päikyssä :) sitten ollaankin syyskuuhun saakka lomalla! On kyllä hirveää.

Vierailija
142/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei pystytä tarjoamaan kotona lapselle samanlaisia elämyksiä ja kavereita kuin päiväkodissa. 

Ei siellä virikkeitä järjestetä enää tuossa vaiheessa. Vapaata leikkiä hiekkalaatikolla ja keinuissa, tädit juoruaa ringissä kuumalla pihalla. Parempaa virikettä voit sinä järjestää lapsellesi.

Meidän päiväkodissa on jumppasali, sirkus välineet, sisäliukumäki,erilaisia soittimia, iso piha missä kaikenmaailman vehkeitä, erilaisia pyöriä. Nyt helteillä oli jopa altaat ja vesipyssyt. Jos haluaisin tarjota kotona ohjattua ohjelmaa ja kavereita niin pitäisi olla miljonääri että saa nuo kaikki systeemit hankittua.

Tädit eivät myöskään seiso ringissä. Pieniä autetaan ja isojen leikkiä valvotaan kauempaa. Sisäleikeissä myös ohjattua liikuntaa, aamupiirit, satuhetket, laulua ja soittoa ym.

Eipä just tule mieleen ketään kotiäitiä kuka pystyy samaan ohjelmatoimistollaan yksin kotona.

Kotona lapsen kanssa oleva voi mennä leikkipuistoon, uimarannalle, viedä ammeen ulos pihaan ja tehdä vaikka itse soittimia, laulaa ja lukea kirjaa. Jestas.

Joku oikeasti ajattelee, että päiväkoti on jotain ihmeellistä ja hämmästyttävää sirkusta kaiken aikaa. No tavallaan on, todellisuudessa se on selviytymistä, lapsille ja aikuisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan yli 50% ranskalaisista vanhemmista käy lomilla ilman lapsia, Ranskassa ei ole tarvetta teeskennellä etteikö loma olisi hauskempi ilman lapsia. Miksi Suomessa ollaan näin tiukkoja? Vanhemmat eivät saa yhtään hengähtää ja tehdä mitään vaan kaikki aika ja muut resurssit on käytettyävä lapseen? Oletteko oikeasti sitä mieltä että koko 4vko on lomailtava lapsen kanssa ja mieluiten tekemällä lapsen juttuja?

Jep, samaa ihmettelen tässä kulttuurissa. Vanhempien pitäisi ehdottomasti ”kärsiä” siitä että ovat tehneet lapsia. En ymmärrä.

Vierailija
144/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään, ettei voi hoitaa taaperoa ja vauvaa yhtä aikaa. Mitä vaikeaa siinä on? Vauva ihmettelee sitterissä tai kulkee käsivarrella (tai rintarepussa) samalla kun touhuaa taaperon kanssa niitä kotihommia. Imetetään kun on nälkä - siinä voi samalla vaikka lukea taaperolle. Ei taapero tarvitse muita virikkeitä kuin niitä rauhallisia kotihommia ja yhteistä ulkoilua. Ihanan kiireetöntä elämää. Taapero ei tee pahojaan, eikä ole suuremmin mustasukkainen, jos hänen kanssaan ollaan ja häntä ohjataan. Tämä onnistuu parhaiten juuri rauhallisessa kotiympäristössä, ei suuressa ryhmässä. Pienen pitäisi saada rauhassa luoda "minuus" ja kyky hallita tunteitaan ennen ryhmään menoa.

T: viiden äiti ja ammattikasvattaja

Vierailija
145/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vanhempien syyllistäminen on ihan järkyttävää. Olin itse ensimmäisen lapsen syntyessä yh, sain työpaikan kun lapsi oli 3v ja ekana kesänä ei ollut vielä kesälomia kertynyt, niin jokainen hoitaja vuoron perään kyseli, että no milloinkas xxxx pitää kesälomaa kun onhan se äitikin varmasti lomalla... minä itku kurkussa selitin että kun ei ole sitä lomaa tänä kesänä! Sitten kyseltiin että jospa se mummo hoitais tai joku muu. Pidättekö te päiväkodin työntekijät sitä päivähoitoa niin pahana ja vahingollisena lapselle että siksi pitää olla sieltä pois?

Silloinhan tämä virikelapsia koskeva ketju ei koske tilannettasi, joten ehkä väärä ketju kerjätä sääliä? Tee oma avaus surkeasta kohtelustasi.

Mikä on virikelapsi? On todella ikävää ja loukkaava jo pienestä pitäen leimata lasta.

Ja sitten ihmetellään miksi lapset kiusaavat ja haukkuvat toisiaan, kun malli ja esimerkki tulee aikuisilta, jopa päivähoidon henk.kunnalta.

Enpä haluaisi olla ap. virikelapsena, niin syvällä on ap. halveksunta.

Pahinta ei ole, jos lapset ovat vanhempiensa kesäloman päiväkodissa, kun se kestää vain muutaman vuoden, mutta ap. kaltaiset asenteet säilyvät koko ihmisiän ja heijastuvat lapsiin. Joka on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
146/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä yhtään, ettei voi hoitaa taaperoa ja vauvaa yhtä aikaa. Mitä vaikeaa siinä on? Vauva ihmettelee sitterissä tai kulkee käsivarrella (tai rintarepussa) samalla kun touhuaa taaperon kanssa niitä kotihommia. Imetetään kun on nälkä - siinä voi samalla vaikka lukea taaperolle. Ei taapero tarvitse muita virikkeitä kuin niitä rauhallisia kotihommia ja yhteistä ulkoilua. Ihanan kiireetöntä elämää. Taapero ei tee pahojaan, eikä ole suuremmin mustasukkainen, jos hänen kanssaan ollaan ja häntä ohjataan. Tämä onnistuu parhaiten juuri rauhallisessa kotiympäristössä, ei suuressa ryhmässä. Pienen pitäisi saada rauhassa luoda "minuus" ja kyky hallita tunteitaan ennen ryhmään menoa.

trolli

Vierailija
147/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis et pärjää kahden lapsen kanssa? Miks v####ssa olet niitä tehnyt. Luuletko että muilla äideillä ei ole kotitöitä? Just sun kaltasen lapsista tulee nuorisorikollisia kun äiti välitä kun on niin hemmetin rankkaa kun pitää lapsille seuraa ja vähän pestä pyykkiä.

Luulitko että se lapsenhoito loppuu kun saat ne värkistäs ulos ja voit vaan sysätä vastuun muille?

Jos kyseessä olisi mies, kukaan ei ihmettelisi sitä, että iskä lomailee ja lapset viedään päikkyyn, yleensä vielä niin, että mummo (miehen äiti) tai uusi naisystävä hoitaa päiväkotisirkuksen ja mies vaeltaa äijäporukassa Lapissa. 

Niin mutta miehet tarvitsevat lepoa, mutta äiti on haaransa avannut niin kärsiköön ja lapset hoitakoon!

Vierailija
148/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi olla yhtä täydellisiä kuin sinä ja perheesi.

Esim. siskoni ei jaksanut hoitaa 4v ja vauvaa, vaikka mies jäi kotiin avuksi ja lääkärin suosituksesta laittoivat 4v päivähoitoon.

Siskollani raskauden aikana todettiin pahanlaatuinen syöpä ja hoidot aloitettiin heti synnytyksen jälkeen ja myöhemmin menehtyi kun vauva oli 8kk.

Sori, kaikki eivät kykene olemaan niin tarmokkauta ja osaavia kuin Sinä, jotkut jopa joutuvat kuolemaan ja jättämään lapset muiden hoidettavaksi, jota sinä niin suuresti paheksut, kun eivät elä sinun kaltaista elämää.

Jatka vain syyllistämistä.

Vierailija
149/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan yli 50% ranskalaisista vanhemmista käy lomilla ilman lapsia, Ranskassa ei ole tarvetta teeskennellä etteikö loma olisi hauskempi ilman lapsia. Miksi Suomessa ollaan näin tiukkoja? Vanhemmat eivät saa yhtään hengähtää ja tehdä mitään vaan kaikki aika ja muut resurssit on käytettyävä lapseen? Oletteko oikeasti sitä mieltä että koko 4vko on lomailtava lapsen kanssa ja mieluiten tekemällä lapsen juttuja?

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

3 lapsen kanssa monen monta vuotta.

En ymmärrä mikä siinä niin suuri uhraus on?

Vierailija
150/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vanhempien syyllistäminen on ihan järkyttävää. Olin itse ensimmäisen lapsen syntyessä yh, sain työpaikan kun lapsi oli 3v ja ekana kesänä ei ollut vielä kesälomia kertynyt, niin jokainen hoitaja vuoron perään kyseli, että no milloinkas xxxx pitää kesälomaa kun onhan se äitikin varmasti lomalla... minä itku kurkussa selitin että kun ei ole sitä lomaa tänä kesänä! Sitten kyseltiin että jospa se mummo hoitais tai joku muu. Pidättekö te päiväkodin työntekijät sitä päivähoitoa niin pahana ja vahingollisena lapselle että siksi pitää olla sieltä pois?

Silloinhan tämä virikelapsia koskeva ketju ei koske tilannettasi, joten ehkä väärä ketju kerjätä sääliä? Tee oma avaus surkeasta kohtelustasi.

Mikä on virikelapsi? On todella ikävää ja loukkaava jo pienestä pitäen leimata lasta.

Ja sitten ihmetellään miksi lapset kiusaavat ja haukkuvat toisiaan, kun malli ja esimerkki tulee aikuisilta, jopa päivähoidon henk.kunnalta.

Enpä haluaisi olla ap. virikelapsena, niin syvällä on ap. halveksunta.

Pahinta ei ole, jos lapset ovat vanhempiensa kesäloman päiväkodissa, kun se kestää vain muutaman vuoden, mutta ap. kaltaiset asenteet säilyvät koko ihmisiän ja heijastuvat lapsiin. Joka on henkistä väkivaltaa.

Virikelapsi on ihan termi.

Siis lapsi, joka saa siellä päiväkodissa ensisijaisesti VIRIKKEITÄ eikä hoitoa vanhempien työssäoloa ajan.

On itse asiassa pyritty löytämään mahdollisimman neutraali termi kattamaan koko se kirjo lapsia, jotka syystä tai toisesta hyötyvät päiväkotipaikasta vaikka se syy on muu kuin se, että hän muuten joutuisi olemaan yksin kotona vanhempien työssäolon ajan.

Vapaasti vain ehdottelemaan uutta termiä, kiitos! (Lyhyt, ytimekäs, helppokäyttöinen ja mahdollisimman ei-leimaava)

Vierailija
151/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Se että sinä lomalla menisit ilman lapsiakin leikkipaikoille istumaan, klo 21 viimeistään nukkumaan ja tekisit vain lapsille suunnattuja juttuja ei tarkoita että muut aikuiset näistä niin nauttisivat..

Vierailija
152/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Se että sinä lomalla menisit ilman lapsiakin leikkipaikoille istumaan, klo 21 viimeistään nukkumaan ja tekisit vain lapsille suunnattuja juttuja ei tarkoita että muut aikuiset näistä niin nauttisivat..

No miksi hitossa minä sinne yksinäni menisin?

Mutta lähtökohtaisesti, pienten lasten kanssa elämä nyt vain on vähän erilaista kuin "opiskelijaelämä" tai vaikkapa eläkeläisen arki. Kaikkea ei voi saada, mutta ainakin minä ajattelin niin, että me olemme perhe, ja me teemme siitä lomasta (ja arjesta) mahdollisimman hyvää meille jokaiselle. Tietenkin se tarkoitti sitä, ettemme vanhemmat yhdessä päässeet festareille tai pubikierrokselle, mutta ei ne mitään ihmisoikeuksia ole. Sitävastoin koen, että lapsen oikeus turvalliseen arkeen ja lomaan perheensä kanssa on ihmisoikeus hänelle.

Ps. Sinne hermojaan lepuuttamaan voi mennä niin että toinen vanhempi hoitaa lapsia, vuorotellen, tai sitten ihan tässä vaiheessa kun lapset ovat jo itsenäisiä.

Vierailija
153/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi olla yhtä täydellisiä kuin sinä ja perheesi.

Esim. siskoni ei jaksanut hoitaa 4v ja vauvaa, vaikka mies jäi kotiin avuksi ja lääkärin suosituksesta laittoivat 4v päivähoitoon.

Siskollani raskauden aikana todettiin pahanlaatuinen syöpä ja hoidot aloitettiin heti synnytyksen jälkeen ja myöhemmin menehtyi kun vauva oli 8kk.

Sori, kaikki eivät kykene olemaan niin tarmokkauta ja osaavia kuin Sinä, jotkut jopa joutuvat kuolemaan ja jättämään lapset muiden hoidettavaksi, jota sinä niin suuresti paheksut, kun eivät elä sinun kaltaista elämää.

Jatka vain syyllistämistä.

Juu ja kaikilla kotona vauvan kanssa olevilla mammoilla syöpä… Monta kertaa on jo ketjussa todettu että mt-ongelmaiset, sairaat ym ovat aivan eri juttu ja kyllä jokainen ammattilainen tajuaa silloin tilanteen. Miksi jankataan asian vierestä? Sen sijaan näin ammattilaisena vanhempien välinpitämättömyys, itsekkyys ja häikäilemättömyys ja sen kun huomaa ettei todellakaan ajatella lapsen parasta kyllä tuntuu pahalta.

Vierailija
154/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Mitä lomaa se on, että vaihdat vaippoja, syötät, leikität, luet, ohjaat, peset, järjestät yms. eli teet niitä ihan samoja asioita kuin kotona ja arjessa, mutta nyt vaan ulkomailla tai muussa paikassa "lomalla"? Ymmärrätkö mikä on loma?

Vierailija
155/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vieläkin päiväkotityövuosilta erään aamun, kun vanhemmat toivat 5 v tytönreppanan väkisin hoitoon ja lähtivät pikkuveljen kanssa shoppailemaan ja viettämään mukavaa päivää lähikaupunkiin. Tyttö olisi niin kovasti tahtonut muun perheen mukaan, mutta hänet jätettiin tylysti päiväkodin eteiseen.

En ole väkivaltainen, mutta vanhempia olisi pitänyt jonkun läimäyttää kunnolla.

Vierailija
156/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Mutta lähtökohtaisesti, pienten lasten kanssa elämä nyt vain on vähän erilaista kuin "opiskelijaelämä" tai vaikkapa eläkeläisen arki. Kaikkea ei voi saada, mutta ainakin minä ajattelin niin, että me olemme perhe, ja me teemme siitä lomasta (ja arjesta) mahdollisimman hyvää meille jokaiselle. Tietenkin se tarkoitti sitä, ettemme vanhemmat yhdessä päässeet festareille tai pubikierrokselle, mutta ei ne mitään ihmisoikeuksia ole. Sitävastoin koen, että lapsen oikeus turvalliseen arkeen ja lomaan perheensä kanssa on ihmisoikeus hänelle.

Ps. Sinne hermojaan lepuuttamaan voi mennä niin että toinen vanhempi hoitaa lapsia, vuorotellen, tai sitten ihan tässä vaiheessa kun lapset ovat jo itsenäisiä.

Puhuit itsesi pussiin, ei se ole mitään perheaikaa jos toinen vanhemmista tekee omia juttuja ja läpystä vaihto. Kyllä vanhempien pitää saada levätä yhdessä ja nauttia olostaan, se ei ole mikään rikos, se on ihmisoikeus. Täällä kuulutetaan, että lapsen oikeus on loma, mutta ihan samat oikeudet on vanhemmillakin. Vanhemmaksi tulo ei tarkoita, että itsensä pitää unohtaa ja laittaa sivuun 18v ajaksi. Apua saa ja pitää ottaa vastaan. 

Vierailija
157/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Nojuu mutta kun yleinen ongelma tuntuu olevan se että vanhemmat eivät pärjää kahden lapsen kanssa yhtäaikaa, kun ei ole koskaan tarvinut kahden kanssa yksin olla. 2v esikoinen päiväkotiin pitkiksi päiviksi heti kun uusi vauva syntyy. Isä vie ja hakee työpäivänsä mukaan.

Vierailija
158/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä nykyajan valitusta. On pelit ja vehkeet, kaapit pursuaa ruokaa ja koneet pyykkää ja leikkaa nurmikon. Silti elämä on RASKASTA. Suomalainen sisu ja periksiantamattomuus on kadonnut lapsiperheiltä. Pitää olla omaa aikaa, kuntosalia, tyttöjen iltoja, äijien reissuja jne. Lapsia hankitaan kuin merkkivaatteita ja sitten tuskaillaan kun meni vartalo, rahat ja ah! niin upea itsekeskeisyys. Ottakaa pää pois omasta persreiästä ja miettikää millaista elämänmeno oli 100 vuotta sitten.

Vierailija
159/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Puhuit itsesi pussiin, ei se ole mitään perheaikaa jos toinen vanhemmista tekee omia juttuja ja läpystä vaihto. Kyllä vanhempien pitää saada levätä yhdessä ja nauttia olostaan, se ei ole mikään rikos, se on ihmisoikeus. Täällä kuulutetaan, että lapsen oikeus on loma, mutta ihan samat oikeudet on vanhemmillakin. Vanhemmaksi tulo ei tarkoita, että itsensä pitää unohtaa ja laittaa sivuun 18v ajaksi. Apua saa ja pitää ottaa vastaan. 

Kyllä, mutta ei pienen lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.

Vierailija
160/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti olen.

Ja olen lomaillutkin.

Mitä lomaa se on, että vaihdat vaippoja, syötät, leikität, luet, ohjaat, peset, järjestät yms. eli teet niitä ihan samoja asioita kuin kotona ja arjessa, mutta nyt vaan ulkomailla tai muussa paikassa "lomalla"? Ymmärrätkö mikä on loma?

Minun lomani on sitä että ei tarvi käydä töissä. Se ei ole yhtäkuin lomaa omista niin rakkaista ja toivotuista lapsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän