Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!
Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!
Kommentit (1048)
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti asioissa pitäisi palata vanhaan hyvään aikaan jolloin piti toimittaa työvuorolista päiväkotiin ja sen mukaan oli hoitopäivät.
Virike lapsille ja muille kotona olevien lapsille voisi perustaa jonkun kevyemmän kerhomaisen varhaiskasvatus yksikön joka toimisi lapsille vaihtelevasti kahdessa vuorossa eli joka toinen viikko lapsi saisi olla hoidossa 8-12 ja joka toinen viikko 12-16 hoidossa ja tämä olisi koulujen lomien mukaan auki ja kiinni. Näin olisi mahdollista ottaa tuplamäärä päivässä virike lapsia vähäisellä henkilökunnalla.
On aivan järkyttävää resurssien tuhlausta pitää tälläistä järkyttävän jäykkää ja kallista 7-17 varhaiskasvatus koneistoa kaikille lapsille.
Totta! Tosi hyvä idea!
Tämä vanhempien syyllistäminen on ihan järkyttävää. Olin itse ensimmäisen lapsen syntyessä yh, sain työpaikan kun lapsi oli 3v ja ekana kesänä ei ollut vielä kesälomia kertynyt, niin jokainen hoitaja vuoron perään kyseli, että no milloinkas xxxx pitää kesälomaa kun onhan se äitikin varmasti lomalla... minä itku kurkussa selitin että kun ei ole sitä lomaa tänä kesänä! Sitten kyseltiin että jospa se mummo hoitais tai joku muu. Pidättekö te päiväkodin työntekijät sitä päivähoitoa niin pahana ja vahingollisena lapselle että siksi pitää olla sieltä pois?
Vierailija kirjoitti:
Lasun paikka että tutkii kotiolot. Ei voi olla tasapuoliset olot lapsilla jos toisen kanssa vaan vietetään lomaa.
Tuollaiset syö vielä hoitopaikkoja niiltä joilla on akuutti hoidon tarve kun vanhemmat töissä.
Tosi asia nyt kuitenkin on, jollekin vanhemmuus menee rimaa hipoen. Perheessä on sairautta, alkoholiongelmia, perheväkivaltaa, köyhyyttä jne. Ja jokainen vanhempi kasvattaa ja hoitaa lapsiaan niillä eväillä ja kyvyillä mitä on saanut lapsuuden kodista ja syntymähetkellä.
Eikä se ole lapsen syy tai että hänen pitäisi joutua sijaiskärsijäksi vanhempiensa takia tai kotona oman onnensa nojaan, vaan päiväkoti voi reagoida lapsen hätään nopeasti ja antaa apua ja siksi juuri heikommassa olevat lapset pitäisi olla päiväkodissa ja avun saatavilla.
Ja ennen kuin täällä huudetaan lasua tai lapsen huostaanottoa, Suomessa tai missään maassa yhteiskunnalla ei ole mitään onnelaan ja sijoituspaikkaa, jossa lapset olisivat turvassa ja eläisivät riemuissaan ja onnellisena. Sijaisperheistä on huutava pula.
Huostaanotto on viimeinen vaihtoehto ja harvat lapset hyppivät ilosta, vaan se voi olla myös lapselle traumauttinen kokemus, koska vanhemmat lojaaleja vanhemmilleen.
Vähän enemmän empatiaa toivoisin, sillä jokaisella lapsella on oikeus päivähoitoon, myös vangempien lomalla ja yksikään lapsi ei pitäisi olla sijaiskärsijä tai pärjätä omillaan, jotta päiväkodin henkilökunta voisi rennommin viettää juhannusviikkoa tai kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei pystytä tarjoamaan kotona lapselle samanlaisia elämyksiä ja kavereita kuin päiväkodissa.
Ei siellä virikkeitä järjestetä enää tuossa vaiheessa. Vapaata leikkiä hiekkalaatikolla ja keinuissa, tädit juoruaa ringissä kuumalla pihalla. Parempaa virikettä voit sinä järjestää lapsellesi.
Meidän päiväkodissa on jumppasali, sirkus välineet, sisäliukumäki,erilaisia soittimia, iso piha missä kaikenmaailman vehkeitä, erilaisia pyöriä. Nyt helteillä oli jopa altaat ja vesipyssyt. Jos haluaisin tarjota kotona ohjattua ohjelmaa ja kavereita niin pitäisi olla miljonääri että saa nuo kaikki systeemit hankittua.
Tädit eivät myöskään seiso ringissä. Pieniä autetaan ja isojen leikkiä valvotaan kauempaa. Sisäleikeissä myös ohjattua liikuntaa, aamupiirit, satuhetket, laulua ja soittoa ym.
Eipä just tule mieleen ketään kotiäitiä kuka pystyy samaan ohjelmatoimistollaan yksin kotona.
Mitä tuossa on sellaista jota et pysty tarjoamaan? Tiesitkö että esim satuhetki =lapselle luetaan kirjaa? Etkö edes kirjaa jaksa lapselle lukea? Joten lapsen täytyy olla koko kesä hoidossa?
Kyllä on velttoa touhua, ei voi muuta sanoa. Kaikenlaisia tekosyitä ihmiset kyllä keksivät ettei tarvisi oman lapsensa kanssa viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanhempien syyllistäminen on ihan järkyttävää. Olin itse ensimmäisen lapsen syntyessä yh, sain työpaikan kun lapsi oli 3v ja ekana kesänä ei ollut vielä kesälomia kertynyt, niin jokainen hoitaja vuoron perään kyseli, että no milloinkas xxxx pitää kesälomaa kun onhan se äitikin varmasti lomalla... minä itku kurkussa selitin että kun ei ole sitä lomaa tänä kesänä! Sitten kyseltiin että jospa se mummo hoitais tai joku muu. Pidättekö te päiväkodin työntekijät sitä päivähoitoa niin pahana ja vahingollisena lapselle että siksi pitää olla sieltä pois?
Silloinhan tämä virikelapsia koskeva ketju ei koske tilannettasi, joten ehkä väärä ketju kerjätä sääliä? Tee oma avaus surkeasta kohtelustasi.
Lapsi tarvitsee lomaa välillä, aivan kuin me aikuisetkin. Päivänselvä asia.
Ja tuo ihme virike sananakin ihmeellinen, kun kyse lapsesta.
Hoidin viisi lasta kotona kouluikään saakka ja ne leikit oli siinä kotipiirissä.
En ehtinyt jokaisen kanssa olla erikseen, vaan olimme niin sanotusti yhtä. Siinä touhusimme kodinaskareissa päivästä toiseen ja kesällä mökkeilimme ja huvipuistossakin käytiin.
Lasten koulut meni hyvin ja työpaikan kaikki löysivät, osa ulkomailta.
Jälkeenpäin olen ajatellut, että olin silloin, kuin päiväkodin täti, kylläkin ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Me ei pystytä tarjoamaan kotona lapselle samanlaisia elämyksiä ja kavereita kuin päiväkodissa.
Vanhempiaan he tarvitsevat eikä laumassa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Lasun paikka että tutkii kotiolot. Ei voi olla tasapuoliset olot lapsilla jos toisen kanssa vaan vietetään lomaa.
Tuollaiset syö vielä hoitopaikkoja niiltä joilla on akuutti hoidon tarve kun vanhemmat töissä.
Moni lapsi on nimenomaan lasun suosituksesta siellä päiväkodissa. Se on sitä matalan kynnyksen apua.
Vierailija kirjoitti:
Siis et pärjää kahden lapsen kanssa? Miks v####ssa olet niitä tehnyt. Luuletko että muilla äideillä ei ole kotitöitä? Just sun kaltasen lapsista tulee nuorisorikollisia kun äiti välitä kun on niin hemmetin rankkaa kun pitää lapsille seuraa ja vähän pestä pyykkiä.
Luulitko että se lapsenhoito loppuu kun saat ne värkistäs ulos ja voit vaan sysätä vastuun muille?
Jos kyseessä olisi mies, kukaan ei ihmettelisi sitä, että iskä lomailee ja lapset viedään päikkyyn, yleensä vielä niin, että mummo (miehen äiti) tai uusi naisystävä hoitaa päiväkotisirkuksen ja mies vaeltaa äijäporukassa Lapissa.
Kun vielä olin pph, tuli todella tutuksi se, miten hukassa moni on lastensa kanssa. Eräs perhe olisi halunnut tuoda lapsen hoitoon jopa jouluaattona. Kuin myös pitkäperjantaina, pääsiäismaanantaina, vappuna. Sama perhe kielsi myös lapselta päiväunet, jotta hänet saadaan nukkumaan viimeistään klo 18, eli tunti siitä kun hakivat lapsen hoidosta. Perjantaisin oli aina mummo tai vaari hakemassa lapsen hoidosta heille viikonloppuhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se on ihan tosi raskasta pienelle lapselle olla hoidosta vuoden ympäri. Ei todlelakaan lapsen parhaaksi. Ymmärrän että joskus voi olla sellainen tilanne että lomaa ei vaan ole edes vanhemmalla, mutta useimmiten se ei ole tilanne ja minusta on ihan oikein syyllistää näitä itsekeskeisiä ja mukavuudenhaluisia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus meillä. Esikoinen oli päiväkodissa ja oli kertonut hoitajille äidin olevan kotona. Ja siitä alkoi jatkuva pommittaminen ja syyllistäminen.
Odotin toista lastamme ja ensimmäiset 7kk mikään ei pysynyt sisällä ja verenpaine alhainen, mies tarkisti puhelimella tunnin välein vointini ja 1-2 kertaa viikossa kävin nesteytyksessä sairaalassa. Vointini oli tosi huono ja olin lähes vuodepotilas sen 7kk.
Ja sehän ketutti päiväkodissa, kun lapsi oli hoidossa ja jatkuvasti hoitajat kyseli lapselta.
Ja moni tekee töitä myös kotona, mutta sitähän nämä hoitajat ei ymmärrä, ettei erityisesti äiti, voi etänä osallistua kokoukseen ja samaan aikaan hoitaa lasta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä virikkeitä järjestetä enää tuossa vaiheessa. Vapaata leikkiä hiekkalaatikolla ja keinuissa, tädit juoruaa ringissä kuumalla pihalla. Parempaa virikettä voit sinä järjestää lapsellesi.
No juurikin. Kyllä lastenhoitajat varmasti ottavat löysemmin tälläisillä helteillä, ipanoita pidettävä kyllä sisälläkin etteivät paahdu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun vielä olin pph, tuli todella tutuksi se, miten hukassa moni on lastensa kanssa. Eräs perhe olisi halunnut tuoda lapsen hoitoon jopa jouluaattona. Kuin myös pitkäperjantaina, pääsiäismaanantaina, vappuna. Sama perhe kielsi myös lapselta päiväunet, jotta hänet saadaan nukkumaan viimeistään klo 18, eli tunti siitä kun hakivat lapsen hoidosta. Perjantaisin oli aina mummo tai vaari hakemassa lapsen hoidosta heille viikonloppuhoitoon.
Itse myös ollut pph ja ihan samoja kokemuksia. 1-vuotias olisi pitänyt herättää päiväunilta askartelemaan, vanhemmat jopa toivat askartelu- ym juttuja mukanaan joita pitäisi hoidossa tehdä. Lapsi oli aina vielä pitkää päivää hoidossa, vaikka toinen vanhempi kotona. Ei tullut mieleen joskus hakea lasta aiemmin ja tehdä hänen kanssaan näitä juttuja? Ja useamman kerran myös viikonloppuna kysyttiin josko lapsi voisi tulla hoitoon.
Jotenkin tuntui että perhepäivähoidossa vanhemmat pitävät lasta pitkiä päiviä/lomia ja tuovat lapsia sairaana hoitoon vielä helpommin kuin päiväkodissa, kun ajatellaan että se ei stressaa lasta samalla tavalla. Tottahan se varmasti onkin, mutta silti aivan eri asia kun oman vanhemman kanssa vietetty kiireetön aika. Ja vaikka tietyllä tapaa lapsiin kiinnyinkin, niin ihan työtä oli kuitenkin, ja välillä suoranaisesti ärsytti hoitaa näiden tiettyjen perheiden lapsia, jotka käyttivät ihan häikäilemättömästi systeemiä hyväksi, toivat esim selvästi kipeitä lapsia hoitoon, eivätkä siis todellakaan miettineet siinä ainakaan lapsen parasta. Ja raskastahan se on huomata kuinka lapsi jatkuvasti ikävöi vanhempaansa, eikä vanhempi välitä vaikka käytännössä voisi (ei esim työt estä).
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä, mistä nykyään kunnallisen päivähoidon henkilökunta tietää vanhempien lomat, kun jatkuvasti syyllistävät vanhempia, kun tuovat lapsensa hoitoon? Tai kuka on kotona ja kuka ei?
Itselläni yli 40v päiväkodissa töissä, niin ei kukaan tiennyt, onko vanhemmat kotona vai ei vai utelevatko päiväkodin hoitajat nykyisin lapsilta vanhemmista ja kodin asioita?
Ja tässäkin ap. tapauksessa, luulisi olevan vain hyvä, että ovat lapset hoidossa nyt kesäkuussa, eikä heinäkuussa, jolloin päiväkoteja suljetaan.
Ja ap. oletus, että kaikki vanhemmat viettäisi kesälomaa jo juhannusviikolla, näin ei suinkaan ole, vaan se neljän viikon kesäloma pidetään touko- ja syyskuun välillä.
On pöyristyttävää edes olettaa lasten lähtevät kesäkuun puolessa välissä lomalle ja lasten palaavan elokuussa, ettei vain ap. liikaa rasittuisi töissä.
Jos lapset olisi jo nyt lomalle, kunta joutuisi järjestämään hoidon 2vk heinäkuussa. Suurimmalla osalla vanhempia kesäloma on 4vk.
Ja jos joku lapsi on päiväkodissa vanhempien loma-aikana, siihen on varmasti pätevät syyt, joko lääketiett. tai sosiaaliset syyt. Se on lapsen etu ja oikeus, joka menee henkilökunnan edun edelle.
Ei anna hyvää kuvaa ammattitaidosta tamä juoruaminen ja vanhempien syyllistäminen, joka pilaa kaikkien maineen.
Tämä. On myös omituinen oletus, että kaikilla vanhemmilla on sitä lomaa 4vk kesällä. Jotkut tekevät pätkätöitä tai sijaisuuksia, eikä lomaa kerry. Vaihtoehtoisesti ovat työttömänä hetken tai jotkut ovat jopa yrittäjiä, joiden tulot tulee kesän aikana, ei siinä silloin lomailla, vaikka kuinka päiväkoti haluaa. On kaikenlaisia elämäntilanteita, eikä pidä tuomita omien luulojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset syö vielä hoitopaikkoja niiltä joilla on akuutti hoidon tarve kun vanhemmat töissä.Moni lapsi on nimenomaan lasun suosituksesta siellä päiväkodissa. Se on sitä matalan kynnyksen apua.
Ja suurin osa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä rakennetaan isoa varastoa koko kesä aamusta iltaan (kun mies on lomalla töistä). Siinä minä yksin hoidan samalla pientä vauvaa ja teen kaikki kotityöt yksin (ruoat, siivoukset, pyykkihuollot ym), joten pakko pitää isompi lapsi päivähoidossa aamun ajan osan viikosta (20 h/vko). Tervetuloa vaan kokeilemaan tätä arkea. Ei ole helppoa.
Oletko tosissasi? Eiköhän suurin osa täällä ole hoitanut kotia ja vauvaa. Monilla paljon enemmän lapsia joita, kyllä ainakin kesän ajan hoitavat. Ymmärsinkö oikein että lapsi on koko kesän hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus meillä. Esikoinen oli päiväkodissa ja oli kertonut hoitajille äidin olevan kotona. Ja siitä alkoi jatkuva pommittaminen ja syyllistäminen.
Odotin toista lastamme ja ensimmäiset 7kk mikään ei pysynyt sisällä ja verenpaine alhainen, mies tarkisti puhelimella tunnin välein vointini ja 1-2 kertaa viikossa kävin nesteytyksessä sairaalassa. Vointini oli tosi huono ja olin lähes vuodepotilas sen 7kk.
Ja sehän ketutti päiväkodissa, kun lapsi oli hoidossa ja jatkuvasti hoitajat kyseli lapselta.
Ja moni tekee töitä myös kotona, mutta sitähän nämä hoitajat ei ymmärrä, ettei erityisesti äiti, voi etänä osallistua kokoukseen ja samaan aikaan hoitaa lasta kotona.
Miksi tätä alapeukutetaan? Ei ole normaalia tentata lasta, eikä päiväkodille kuulu äidin henkilökohtaiset asiat. En voi ymmärtää miksi lapsen hoitoon vieminen on ihan vihon viimeinen mitä vanhempi saa tehdä. Jos pääsee tuntia aikaisemmin töissä on todella törkeää käydä kaupassa tai vaikka istua kotona juomassa kahvia ja vasta sitten hakea lapsi. Missä kohtaa tällaisesta syyllistämisestä ja vihasta tuli normi? Ja sitten ihmetellään miksei ihmiset enää lisäänny, kuka haluaa tätä jatkuvaa kyttäämistä ja vihaa?
eri
Tutkimusten mukaan yli 50% ranskalaisista vanhemmista käy lomilla ilman lapsia, Ranskassa ei ole tarvetta teeskennellä etteikö loma olisi hauskempi ilman lapsia. Miksi Suomessa ollaan näin tiukkoja? Vanhemmat eivät saa yhtään hengähtää ja tehdä mitään vaan kaikki aika ja muut resurssit on käytettyävä lapseen? Oletteko oikeasti sitä mieltä että koko 4vko on lomailtava lapsen kanssa ja mieluiten tekemällä lapsen juttuja?
Meidän päiväkodissa on jumppasali, sirkus välineet, sisäliukumäki,erilaisia soittimia, iso piha missä kaikenmaailman vehkeitä, erilaisia pyöriä. Nyt helteillä oli jopa altaat ja vesipyssyt. Jos haluaisin tarjota kotona ohjattua ohjelmaa ja kavereita niin pitäisi olla miljonääri että saa nuo kaikki systeemit hankittua.
Tädit eivät myöskään seiso ringissä. Pieniä autetaan ja isojen leikkiä valvotaan kauempaa. Sisäleikeissä myös ohjattua liikuntaa, aamupiirit, satuhetket, laulua ja soittoa ym.
Eipä just tule mieleen ketään kotiäitiä kuka pystyy samaan ohjelmatoimistollaan yksin kotona.