Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!

Vierailija
21.06.2021 |

Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!

Kommentit (1048)

Vierailija
61/1048 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa

Vierailija
62/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksamme tästä palvelusta! Te nuolette vaikka varpaitamme jos niin haluamme!

päivähoitomaksu on vain n. 15% todellisista kuluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän päiväkodissa on noin mulkkuja hoitotätejä, että täällä nillittää?

Vierailija
64/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistava aihe. Meillä vauvan syntymä ei mennyt ihan ohjekirjan mukaan, ja ensimmäiset kuukaudet käytiin sairaalassa lähes päivittäin ja neuvolassakin joka toinen päivä. Myös yöllisiä paniikkireissuja tuli tehtyä. Jos esikoisella ei olisi ollut paikkaa päiväkodissa, olisi hänen pitänyt olla näillä reissuilla mukana.

Ja kyllä päiväkoti teki kaikkensa, että oli hankalaa. Olimme sopineet kolmesta hoitopäivästä viikossa mutta kun ne pitikin valita aina samoiksi, ei meidän tarpeen mukaan, niin maksoimme sitten jokaisesta päivästä, vaikka lapsi oli sen kolme päivää viikossa enintään hoidossa. Sen jälkeen tapeltiin kellonajasta. Lapsi piti tuoda ennen klo 9 hoitoon, koska katkoi muuten ikävästi päiväkodin rytmiä. Jos siis lääkäriaika tai neuvola-aika olisi ollut vasta puolilta päivin, piti esikoinen viedä hoitoon heti aamusta. Myös hakuajasta tapeltiin, sillä osa-aikaiset olisi pitänyt hakea klo 15 viimeistään. Mitään väliä ei ollut sillä, että maksoimme täyden maksun. Koska lapsi ei ollut kaikkia päiviä hoidossa, olisi pitänyt siis hakea aina klo 15. Pahin oli kuitenkin syyllistäminen. Lapselle sanottiin mm. sano hei äidille ja siskolle, koska sinä jäät nyt tänne, kun he menevät pitämään hauskaa. Ihan ratkiriemukasta aikaa vietettiinkin sairaalassa!

Onneksi tätä kesti vain muutama kuukausi ja vauvan kontrollit jätettiin lopulta neuvolan vastuulle. Otin lapsen heti pois hoidosta ja selvittiin sitten itse. Aika tutuksi tuli lapselle neuvolan lelut ja henkilökunta ja kaipasi kyllä kavereitaan päiväkodissa mutta en kestänyt sitä ilkeilyä ja epäasiallisuutta. Minua kohdeltiin kuin rikollista.

Vierailija
65/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaupunki irtisanoo päivähoito paikan, jos on poissa/lomalla yli 2kk.

Sen takia nytkin lapsi päivähoidossa juhannukseen, koska loma alkaa juhannuksen jälkeen ja jatkuu elokuun puoleenväliin. Vaikka siis itse olenkin jo lomalla. Tulisi lapselle muuten liian pitkä loma.

Onkohan näin? Siinä tapauksessa voi lapsi jäädä hoitopaikkatakuulle tai vaikka lomailla epävirallisesti sen 2 kk ja käydä siinä välissä vaikka yhden päivän hoidossa.

Kyllä kai paikan voi pitää jos siitå maksaa. Mutta kun tämäkin tuntuu olevan ajatusmalli, että koska maksetaan niin sitten tuodaan lapsi hoitoon vaikka lomallakin!

Täällä oli ainakin minun lasten aikana niin päin, että jos oli vähintään 6 viikkoa kesälomalla, niin että siihen sisältyi heinäkuu, niin siitä loma-ajasta ei tarvinnut maksaa. Oma päiväkoti oli heinäkuussa kiinni ja päivähoitoa tarvitsevat lapset menivät usean päiväkodin alueelta yhteen päiväkotiin ja sinne ei otettu virikelapsia.

Minulla oli pätkätöitä ja, jos olin töissä talvella, lapset olivat päiväkodissa, ja jos olin työtön, lapset olivat "virikehoidossa" 10 pv/kk ja vähän lyhempää päivää, mutta kesällä olivat aina vähintään sen 6 viikkoa lomalla

Vierailija
66/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistava aihe. Meillä vauvan syntymä ei mennyt ihan ohjekirjan mukaan, ja ensimmäiset kuukaudet käytiin sairaalassa lähes päivittäin ja neuvolassakin joka toinen päivä. Myös yöllisiä paniikkireissuja tuli tehtyä. Jos esikoisella ei olisi ollut paikkaa päiväkodissa, olisi hänen pitänyt olla näillä reissuilla mukana.

Ja kyllä päiväkoti teki kaikkensa, että oli hankalaa. Olimme sopineet kolmesta hoitopäivästä viikossa mutta kun ne pitikin valita aina samoiksi, ei meidän tarpeen mukaan, niin maksoimme sitten jokaisesta päivästä, vaikka lapsi oli sen kolme päivää viikossa enintään hoidossa. Sen jälkeen tapeltiin kellonajasta. Lapsi piti tuoda ennen klo 9 hoitoon, koska katkoi muuten ikävästi päiväkodin rytmiä. Jos siis lääkäriaika tai neuvola-aika olisi ollut vasta puolilta päivin, piti esikoinen viedä hoitoon heti aamusta. Myös hakuajasta tapeltiin, sillä osa-aikaiset olisi pitänyt hakea klo 15 viimeistään. Mitään väliä ei ollut sillä, että maksoimme täyden maksun. Koska lapsi ei ollut kaikkia päiviä hoidossa, olisi pitänyt siis hakea aina klo 15. Pahin oli kuitenkin syyllistäminen. Lapselle sanottiin mm. sano hei äidille ja siskolle, koska sinä jäät nyt tänne, kun he menevät pitämään hauskaa. Ihan ratkiriemukasta aikaa vietettiinkin sairaalassa!

Onneksi tätä kesti vain muutama kuukausi ja vauvan kontrollit jätettiin lopulta neuvolan vastuulle. Otin lapsen heti pois hoidosta ja selvittiin sitten itse. Aika tutuksi tuli lapselle neuvolan lelut ja henkilökunta ja kaipasi kyllä kavereitaan päiväkodissa mutta en kestänyt sitä ilkeilyä ja epäasiallisuutta. Minua kohdeltiin kuin rikollista.

Kuulostaa aika epäasialliselta paikalta.

Vierailija
67/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kesälomaa kuin kaksi viikkoa. Lapseni on sen kaksi viikkoa lomalla. Kivittäkää nyt sitten. Etätöissäkin vielä olen, mutta ohjeiden mukaan etätyötä ei voi tehdä, jos kotona on muita. T: lasun sossu, joka ei pysty tarjoamaan lapselleen kuukausien lomaa, vaikka on kotona itse.

Vierailija
68/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä kehotetaan, että apua pitää hakea ajoissa ja sitä kyllä saa jos hakee.

Ristiriita vain on kyllä melko suuri tämän aloituksen kanssa.

Vierailija
69/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kesälomaa kuin kaksi viikkoa. Lapseni on sen kaksi viikkoa lomalla. Kivittäkää nyt sitten. Etätöissäkin vielä olen, mutta ohjeiden mukaan etätyötä ei voi tehdä, jos kotona on muita. T: lasun sossu, joka ei pysty tarjoamaan lapselleen kuukausien lomaa, vaikka on kotona itse.

Sinulla on töitä ja et voi hoitaa lapsiasi silloin. Totta kai saat viedä lapset päiväkotiin silloin. Tässä oli kysymys siitä, että muu perhe lomailee ja lapsi ei.

Vierailija
70/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ryhmässä useampi tällainen. Surullisin tapaus on, kun vanhemmat+isoveli tuovat lapsen yhdessä päiväkotiin ja kertovat lähtevänsä uimaan/leikkipuistoon tms. ja itkevä lapsi jää päiväkotiin.

Viikko lomaa pienimmälle, kun äiti, isä ja kouluikäinen isoveli lomailevat koko kesä- ja heinäkuun.

Mistä töistä saa 8 viikon kesäloman?

Vierailija
71/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on töitä ja et voi hoitaa lapsiasi silloin. Totta kai saat viedä lapset päiväkotiin silloin. Tässä oli kysymys siitä, että muu perhe lomailee ja lapsi ei.

Päivähoito on myös yksi lastensuojelun tukitoimi. Voiko juolahtaa mieleen, etyä sen lapsen voi silti olla parempi päiväkodissa kuin "lomalla" kotona.

Vierailija
72/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanoilla on virikkeitä, ei lapsilla tai vanhuksilla. Lapsilla on varhaiskasvatusta ja ikääntyneillä aktiviteetti!

Vierailija
73/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä vanhempia. Ihan jo siitä syystä, että se päiväkotirumba aikaisine aamuineen ja viemisineen on tosi tympeää puuhaa. Itse opiskelin lapsen päiväkotivuodet. Vein kyllä päiväkotiin niinkin päivinä, kun ei ollut luentoja, mutta silloin oli usein muuta opiskeluun liittyvää tekemistä. Mielummin olisin silloinkin pitänyt lapsen kotona.

Kesällä, jouluna yms. lapsi oli kanssani lomalla. Otin riskin oman urani suhteen ja olin kesät tekemättä töitä, jotta lapsi saisi pitkän loman.

Onko nämä virikelasten vanhemmat minkä ikäisiä ja millaisissa ammateissa. Jotenkin kuulostaa todelliselta elämänhallinnan puutteelta, jos itse maailmaan tuotu lapsi on niin suuri rasite, että tämä täytyy pitää hoidossa jatkuvasti.

Vierailija
74/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle lapsia se päiväkoti nyt vain on omaa kotia parempi ja turvallisempi paikka.

Ja kyllä, on lukuisia vanhempia, joita ei tippaakaan kiinnosta piirtää, leikkiä tai pelata lapsen kanssa kotona, edes hetkeä. Näissä perheissä ei myöskään saada edes ruokailua tai muuta perushoitoa järjestettyä säännöllisesti.

Vierailija
75/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ryhmässä useampi tällainen. Surullisin tapaus on, kun vanhemmat+isoveli tuovat lapsen yhdessä päiväkotiin ja kertovat lähtevänsä uimaan/leikkipuistoon tms. ja itkevä lapsi jää päiväkotiin.

Viikko lomaa pienimmälle, kun äiti, isä ja kouluikäinen isoveli lomailevat koko kesä- ja heinäkuun.

Miten on mahdollista että tällaiseen ei voida puuttua?

Minäkin mietin, että saako näin tehdä. Kun minun lapset olivat päiväkodissa 5-10 vuotta sitten, täällä päin heinäkuussa oli avoinna vain päivystävä päiväkoti, ja sinne sai viedä lapset vain jos sille oli todellinen tarve. Muulloin sai mennä myös virikelapset.

Täällä palstalla näistä aina vaahdotaan, mutta ei se kyllä tuolla päiväkodeissa näy. Omassa kaupungissa on heinäkuussa vain yksi päiväkoti auki. Sijaitsee tuossa ihan vieressä, joten siitä tulee usein mentyä ohi ja heinäkuussa siellä on pari lasta pihalla ja näin on ollut jo vuosia. Ei todellakaan ole täynnä mitään virikelapsia. Nyt kesäkuussa lapsia on edelleen paljon, koska monet vanhemmat aloittaa vasta juhannuksesta lomansa.

Vierailija
76/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaupunki irtisanoo päivähoito paikan, jos on poissa/lomalla yli 2kk.

Sen takia nytkin lapsi päivähoidossa juhannukseen, koska loma alkaa juhannuksen jälkeen ja jatkuu elokuun puoleenväliin. Vaikka siis itse olenkin jo lomalla. Tulisi lapselle muuten liian pitkä loma.

Ja kilin kellit. Jos lasketaan lapsesi loman pituus ensi viikon maanantaista elokuun puoliväliin, ei siitä millään tule kahta kuukautta tai yli. Olisi siis voinut olla jo ainakin tämän viikon lomalla. Myönnä pois, että haluat vain hieman "omaa aikaa", ennen kuin on pakko jaksaa lomailla oman lapsesi kanssa.

Onko tämä laajaltikin muuttunut? Meillä Turussa oli vielä ainakin jokin aika sitten niin päin, että jos pystyi pitämään lapsen kaksi perättäistä kesälomakuukautta pois hoidosta, niistä ei tarvinnut maksaa mitään (mutta ei silti menettänyt paikkaa ) ? Täällä varmaan oli joku edes hitusen älykäs suunnittelija joka ymmärsi, että se on helpotus kun saadaan työntekijöidenkin lomat pidettyä?

Sinällään kyllä ketjun aiheeseen - ankeaa ja surullista miten vähäisen välittämisen perheissä moni lapsi kasvaa 😞 kaikkien ihmisten ei vaan kannattaisi lisääntyä 😤

Sinällään ymmärrän kyllä jos perheessä on joku vakava sairaus tai esim yh-äiti vastaa koko perheestä yksin, hän voi tarvita sen yhden lomaviikon ihan vaan palautuakseen itse työn ja arjen raskaudesta, mutta nämä joilla on 'subjektiivinen päivähoito-oikeus' - äkkiseltään: siinä pitäisi kyllä olla joku max kk / vuosi TOSIN kun kaikki lapset pyritään pitämään vanhemmillaan, saattaa valitettavasti olla, että lapsilla on turvallisempi kasvaa käyden ihan joka päivä päiväkodissa syömässä ja pois räyhäävien kännääjien tieltä 🥺

Vierailija
77/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

En ymmärrä, miksi veronmaksajien pitää maksaa siitä, että jotkut laiskat vanhemmat saavat lomaa omista lapsistaan.

Mielestäni kaikki loma-ajat pitäisi maksaa lapsen hoitomaksut itse.

Päivähoito on sitä varten, että vanhemmat pääsevät töihin, ei sitä varten, että vanhempia laiskottaa.

Olet ymmärtänyt lain väärin.

Vierailija
78/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei pystytä tarjoamaan kotona lapselle samanlaisia elämyksiä ja kavereita kuin päiväkodissa. 

Ei siellä virikkeitä järjestetä enää tuossa vaiheessa. Vapaata leikkiä hiekkalaatikolla ja keinuissa, tädit juoruaa ringissä kuumalla pihalla. Parempaa virikettä voit sinä järjestää lapsellesi.

Vapaata leikkiä kavereiden kanssa keinuissa ym… Siis sehän juuri on hyvä juttu? Lasten on hyvä sosialisoida vertaisryhmässä, toisin sanoen leikkiä kavereiden kanssa, toisin sanoen…elää hyvää elämää? Millä lailla parempaa on pyöriä kotona vanhempien/vanhemman kanssa, joka itse olisi halunnut toisin jostakin syystä jota emme tunne (esim masennus, uupumus, tms)

Vierailija
79/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne vanhemmat on lomalla jos ne hoidossa olijat on virikelapsia? Eikö virikelapset ole yleensä niitä joilla toinen vanhemmista kokonaan kotona syystä tai toisesta? Jos kyse on kahden työssäkäyvän lapsista jotka joutuu hoitoon vanhempien lomalla, niin ne on vaan mu**kujen lapsia.

Äitiysloma? Ei mitään estettä hoitaa sitä 2-vuotiasta esikoista, muuta kun tietty oma mukavuudenhalu.

Hep, kyllä jos on yksinhuoltaja niin 24/7 arki kahden pienen kanssa voi olla todella raskasta. Ja perheenäkin, jos mies ei osallistu. Mun esikoinen, silloin 1v9kk oli hoidossa ne 3vk kun jäin äitiyslomalle ennen vauvan syntymää. Asuin yksin esikoisen kanssa, oli kovat liitoskivut jotka estivät pitkälti kävelemisen ja esikoisella oli tosi hankalaa olla hoidossa taukojen jälkeen ja mun sairaala-aika hänen oli pakko päästä pph:lle koska mitään muutakaan paikkaa ei ollut. Pitkälti esikoisen takia kotiuduin kuopuksen sektiosta 47 tuntia synnytyksestä ja kotimatkalla haettiin esikoinen pph:lta ja 6kk olin kotona molempien kanssa. Tämän jälkeen esikoinen oli päivähoidossa 2pv vk siksi, että niitä päivähoitopaikkoja on vaikea saada ja vuoden tauko päivähoidosta olisi ollut tosi pitkä joten ajattelin että tottumuksen takia olisi hyvä olla hoidossa edes välillä.  Mukavuudenhalun on saanut kyllä unohtaa ihan kokonaan viime vuosina, teen töitä ja/tai kotitöitä 18h vuorokaudessa. Jos esikoisen hoitoa haluaa kutsua virikehoidoksi niin ok, kyllä tällä yritettiin tavoitella myös lasten etua ettei tauko päiväkodista ole älyttömän pitkä ja kuopus aikoinaan saadaan samaan päiväkotiin. Nythän ne perusteet vielä täällä Helsingissä muuttui eli pitäisi olla kodin lähellä päiväkodissa kun mulla lapset mun työn lähellä jotta päivät olisi mahdollisimman lyhyitä.

Vierailija
80/1048 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä töistä saa 8 viikon kesäloman?

Niinpä. Ja meillä päiväkodissa on vielä 2vk joululoma tämän päälle, jouluaatosta loppiaiseen kiinni. Jos isä ei saa lomia sopivasti lapset ei pysty mitään 2kk kesälomia pitämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä