Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kastamattomuudesta

Vierailija
13.06.2014 |

Puolisoni ja minä emme kuulu kirkkoon eikä myöskään lapsiamme ole kastettu. Tämä on aiheuttanut osassa sukulaisista reaktioita, jotka tuntuvat mielestäni kunnioituksen ja sivistyksen puutteelta. Meidän on ikään kuin pitänyt puolustella valintaamme, joka ei mielestämme kuulu kenellekään muulle. Yksi sukulainen jopa sääli lastamme, joka ei ikätovereiden tavoin pääse rippikouluun ja saa rippijuhlia?! Että kirkkoon kuulumattomuutemme on kylmää ja lapsemme kasvaa jossain "tyhjässä" ja toivottomassa maailmankuvassa.

Tässä turhautumistani lievittääkseni haluan sen kaikille ymmärtämättömille todeta, että vaikka perheessämme ei kristinuskon oppeja tai muita uskonnollisia näkemyksiä vaalita, sisältyy lapselle välittämäämme maailmankuvaan seuraavia asioita:

- Elämä ja luonto on jumalan olemattomuudesta huolimatta ihmeellistä ja varjeltavaa.

- Usko ihmiseen on tärkeämpää kuin usko korkeampaan voimaan.

- Elämällä ei kenties ole tarkoitusta, kaikki loppuu kun kuolemme, mutta elämä on merkityksellistä siitä huolimatta ja juuri siksi. Kuolleet ihmiset eivät katsele meitä taivaasta vaan jatkavat elämäänsä meissä itsessämme muistoina ja kokemuksina jotka vaikuttavat tapaamme kohdella ja välittää muista.

- ihmisen tärkeimmät hyveet ovat anteeksianto, kiitollisuus ja toivo.

Uskonnottomuus ei välttämättä ole tyhjää ja kylmää ideologiaa. Mikäli lapsemme kokee uskovansa ja kaipaavansa jotain korkeampaa olentoa, en tule häntä siitä tunteesta tuomitsemaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös törmännyt ajatteluun, ikään kuin uskonnottamat eivät ajattelisi moraalisia kysymyksiä lainkaan. Joku voisi sanoa, että uskonnoton voi olla jopa moraalisempi kuin uskovainen, joka tekee asioita taivaspaikan (tai yhteisön hyväksynnän) vuoksi.

Vierailija
2/28 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 14-v lapseni on kanssa pakana, ja osallistuu kuitenkin uskonnonopetukseen. On itse päätynyt siihen, että on ihan iloinen ettei häntä ole kastettu, eikä hänen tarvitse mennä rippikouluun. Olen kertonut Protuleiristä, ja ehdottanut sinne menoa, mutta ei vielä ainkaan ole innostunut. Onneksi suku ei ole arvostellut, eikä kukaan ole painostanut mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:06"]

Herää itsellekin mieleen, että oletkohan se sittenkin sinä, joka et kunnioita muiden tapoja.

Niin ja btw, uskot, ettei Jumalaa ole, mutta tiedä se, että mitään ensikäden tietoa sinulla ei asiasta ole. Uskoa kaikki tyynni.

Ja muuten, työskentelen itse tutkijana biologian alalla. Turha siis vetäistä sitä tiedekorttia.

[/quote]

Noh, löytyykös biologian puolelta paljonkin tieteellisiä todisteita jumalista? Vai miksi piti mainita erikseen?

[/quote]Mainitsin siksi, että minulle ei tarvitse selitellä tieteellä, ettei Jumalaa olisi. Vielä ei ole tullut mitään mikä kiistäisi Jumalan olemassaolon, pikemminkin päinvastoin. Monien eliöiden mekanismit ovat kerrassaan hämmästyttäviä. Tiede ei ole todiste Jumalaa vastaan.

[/quote]

Tiede ei myöskään voi todistaa, etteikö alushousulaatikossani asuisi tonttuja.

[/quote]

Etenkin  jos sanot tonttujen olevan näkymättömiä ja myös muille aisteilla havaitsemattomia ja toimivan ihmiselle käsittämättömällä tavalla. Väitettä on täysin mahdoton falsifioida.

[/quote]

Onhan näitä: http://fi.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4kym%C3%A4t%C3%B6n_vaaleanpunainen_yksisarvinen

Vierailija
4/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä jutut on aina outoja: en kuulu kirkkoon, lasta ei ole kastettu, koko muu suku kuuluu kirkkoon ja silti kukaan ei ole taivastellut, että lapsi ei pääse rippikouluun. Varmaan siksi, että me tiedämme, että pääsee jopa konfirmaatioon asti, lapsikasteella ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
5/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:26"]

Herää itsellekin mieleen, että oletkohan se sittenkin sinä, joka et kunnioita muiden tapoja.

Niin ja btw, uskot, ettei Jumalaa ole, mutta tiedä se, että mitään ensikäden tietoa sinulla ei asiasta ole. Uskoa kaikki tyynni.

Ja muuten, työskentelen itse tutkijana biologian alalla. Turha siis vetäistä sitä tiedekorttia.

[/quote]

Uskotko, että muiden uskontojen jumalat ovat olemassa? Ei taida olla ensikäden tietoa asiasta. 

[/quote]

En ole tuo kirjoittaja, mutta Jumala voi olla ihan yksi ja ainoa, mikäli sellainen asia olisi olemassa kuin Jumala. Ihan sama mitä uskonnot siitä sanovat. Eli eri uskonnot puhuvat samasta asiasta eri nimillä. Sikäli minusta jos agnostikko uskoo yhden jumalan olemassaoloon se tavallaan kattaa kaikki jumalat. Koska agnostikko ei kai usko mihinkään uskontoihin, vaan vain Jumalan mahdollisuuteen. 

Jumala = maailmankaikkeudellinen rakkaus, alkulähde tms.

Vierailija
6/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:25"]

En ajattele tiede vs. Jumalan olemassaolo. Pidän itsekin itseäni enemmän agnostikkona kuin ateistina. Mutta en näe mieltä uskoa johonkin vain siksi ettei sen paikkqnsa pitävyyttä pystytä todistamaan. Usko on sananmukaisesti uskon asia, jotku puhuvat lahjasta. Sitä lahjaa en ole saanut, enkä osaa kaivatakaan. Olisi outoa jos lapseni opettaisin uskomaan johonkin mihin en itse usko. Opetan siis niitä asioita joihin uskon :)

Ap

[/quote]

Minä uskon, että Jumala voi olla olemassa (sitähän ei kukaan tiedä, enkä ymmärrä, miten joku yksisarvinen tai tonttu siihen liittyy), mutta en usko yhteenkään uskontoon oppirakennelmana. Ne ovat selvästi ihmisen kehittelyn tulosta.

Vierailija
7/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mistä herää tällainen ajatus?

Vierailija
8/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:11"]

Kummaa valitusta aina näiltä oman tien kulkijoilta, kuten ap.

[/quote]

Mikä sinusta tuossa aloituksessa oli kummaa valitusta? Perusteluja kaipaan, kun itse en nähnyt.

Vierailija
9/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 22:14"]

[/quote]

Noh, löytyykös biologian puolelta paljonkin tieteellisiä todisteita jumalista? Vai miksi piti mainita erikseen?

[/quote]Mainitsin siksi, että minulle ei tarvitse selitellä tieteellä, ettei Jumalaa olisi. Vielä ei ole tullut mitään mikä kiistäisi Jumalan olemassaolon, pikemminkin päinvastoin. Monien eliöiden mekanismit ovat kerrassaan hämmästyttäviä. Tiede ei ole todiste Jumalaa vastaan.

[/quote]

Ohis, mutta pidätkö siis omaa hämmästyksentunnettasi todisteena yliluonnollisesta ilmiöstä? Kovin on tieteellistä.

[/quote]

Eihän kirjoittaja puhu mistään todisteesta yliluonnollisen ilmiön puolesta. Lue tarkemmin.

Vierailija
10/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä vielä pohtii omaa maailmankuvaansa ..

En muista sen papin nimeä, jonka haastattelun hs kuukausiliitteestä kerran luin ( nuori mies, vaaleahko), mutta hän muotoili jumalan olemassaolon niin että tavallaan tunsin hetken jopa uskoa. Hän nimittäin alleviivasi ettei jumalasta puhuessaan viittaa mihinkään olentoon vaan "olemiseen". Lähestymistapa oli hyvin filosofinen ja melkein liberaali, uskon että monet pappisveljet eivät hänen näkemystään hyväksy tai toivo levitettävän kristinuskon virallisina oppeina. Kun tosiaan pysähtyy hetkeksi tiedostamaan olemisen, tiedostaa että ihmettä on joka hetki ja kaikki ympärillä oleva. Tieteellä voi perusteella ja selittää asioita tiettyyn pisteeseen asti, mutta itse asioiden ilmentyminen on aina ihme. Näin ollen luonnollisen ja yliluonnollisen eroa ei oikeastaan ole. Tavallaan ei siis uskon tai epäuskonkaan välillä ole eroa, tai pikemminkään mitään merkitystä. Molempien kautta voi saavuttaa hyviä asioita ja onnellisuutta. Armo ja toisista välittäminen on opittava ja opetettava.

Vierailija
11/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitatako niiden valintaa, jotka ovat päättäneet kastaa omat lapsensa uskonnollisista tai vaikka ihan vain perinnesyistä? Ymmärrätkö, että uskonelämä on jokaisen oma asia riippumatta siitä mikä on ns. valtionkirkon oppi? Kunnioitatko sitä, että jokaisella on oma sisäine etiikkansa, joka ei välttämättä ole yhtään vähemmän jalo kuin sinun mallisi?

T: sekulaarihumanistinen tapaluterilainen, joka käy kaikki rituaalit läpi liikutuksella, vaikka jumaluskoa ei olekaan

Vierailija
12/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan. Emme ole kritisoineet missään yhteydessä muiden valintoja, mutta muut ovat kokeneet erilaisen tapamme elää kritiikkinä omalleen ja vaatineet perusteluja. Elämänkataomuksemme on myös mustamaalattu "kylmäksi" ilman että sen sisältöä on edes kysytty.

Ap

Vierailija
14/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta kuulostaa siltä, että se kunnioitus on puuttunut nyt ihan muilta kuin ap:ltä. Valitettavaa on, että yleensä vähemmistöön kuuluvat joutuvat perustelemaan valintojaan. Sama homma meilläkin.

Vierailija
15/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on jo parikymppisiä, eikä kumpaakaan ole kastettu. En ole koskaan joutunut selittämään valintaani kenellekään. Lapset kävi koulussa uskonnontunnit, en kokenut sitä mitenkään vääränä. Päättäköön itse, mitä uskontoa tai -ismia haluavat tunnustaa.

Vierailija
16/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
17/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa valitusta aina näiltä oman tien kulkijoilta, kuten ap.

Vierailija
18/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
19/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastamattomia lapsia? Hee...mitä erinomaisinta rasvaa levitaatiobootseihin :)

Vierailija
20/28 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä voi juttu kääntyä niin, että aloittajalta puuttuu kunnioitus muita kohtaan?

Kysehän oli nimenomaan heidän omasta perhekohtaisesta valinnastaan, jota on paheksuttu ja vaadittu perusteluja. Harvalla ateistilla (tai muusta syystä uskontokuntaan kuulumattomalla) tulisi mieleenkään alkaa vaatia vastaavasti perusteluja tuoreilta vanhemmilta, jotka ovat kastamassa lastaan, saati alkaa sättimään vanhempia ja säälimään "lapsiraukkaa".

Kyllä sen kunnioituksen pitäisi pelata ihan molempiin suuntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän