Teini muuttaa omilleen, mikä on vanhempien elatusvelvollisuus silloin
16 v aloittaa lukion ja käy töissä. Hän muuttaa poikaystävän luo asumaan. Hän vetoaa elatusvelvollisuuteen kun keskustelemme taloudesta. Miulla on tietenkin halu tukea heitä, mutta onko miulla todella velvollisuus maksaa elämiskustannuksia kuten vuokraa yms. Ruoka ja vaateasiat ymmärrän. Olisi hyvin mahdollisuus asua kotonakin. Lukio ei edellytä muuttoa.
Tietääkö joku tarkemmin mikä tämä elatusvelvollisuus on. Eron yhteydessä tästä olen kuullut, mutta näin en.
Kommentit (48)
Niin kauan kun voit tarjota asumismahdollisuuden kotonasi, ei sinun tarvitse osallistua ulkopuolisiin kuluihin. Opiskelevan elatusvelvollisuus jatkuu 22 ikävuoteen asti.
Kyseessä on alaikäinen. Itse ainakin auttaisin
Ei elatusvelvollisuus lopu ennen kuin lapsi on 18v. Ihan sama missä asuu. No jos on vankilassa, niin sitten ei tarvitse, valtio elättää silloin.
Elatusvelvollisuus on jos elättämään pystyy.
Minä en antaisi alaikäisen muuttaa asumaan poikaystävänsä kanssa. Jos kuitenkin muuttaa, laskisin, mitä hänen asumisensa kotona suunnilleen tulee maksamaan ja avustaisin sen verran.
Vanhempi on taloudellisesti vastuussa alle 18-vuotiaasta nuoresta mutta kun teini saa lapsilisän ja myöhemmin opintotuen ja poikakaveri asumistukea ja nuori käy töissä kovin paljon vanhempien tukea ei tarvita
On elatusvelvollisuus mutta ei se sitä tarkoita että lapsi voi muuttaa ja olettaa vanhempansa maksavan kämpän. Ehkä hänen pitäisi jäädä kotiin asumaan vielä?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun voit tarjota asumismahdollisuuden kotonasi, ei sinun tarvitse osallistua ulkopuolisiin kuluihin. Opiskelevan elatusvelvollisuus jatkuu 22 ikävuoteen asti.
Olisikohan linkkiä tuosta elatusvelvollisuudesta 22v asti?
Vierailija kirjoitti:
Ei elatusvelvollisuus lopu ennen kuin lapsi on 18v. Ihan sama missä asuu. No jos on vankilassa, niin sitten ei tarvitse, valtio elättää silloin.
Tämä. Eli voit maksaa hänen asumisensa luonasi.
Tarkoittaa sitä, että vanhemman on turvattava lapsen toimeentulo tiettyyn aikaan asti. Eli lapselle pitää luoda edellytykset selvitä eli antaa taloudellista apua sen verran, että jos ei itse sössi, niin pystyy pärjäämään. Esim mun isä maksoi mulle vuokran verran. Veljillenikin taisi mennä joku n 400e/kk.
Summa ei välttämättä ole noin suuri oikeasti, koska meidän isä on aika avokätinen kun meitä pitää auttaa. Luulin 10v ajan että isä maksoi mulle hyvää hyvyyttään. Sitten kävi ilmi, että kyllä olisi myös kuulunut. Ja tätä elatusapua taitaa jatkua jopa 21v asti.
Enpä antaisi oman 16-vuotiaani todellakaan muuttaa tuolla lailla.
Yli 18v ei ole mitään elatusvelvollisuutta. Älkää jaksako jauhaa tätä.
18-20v toisen asteen tutkintoa opiskelevalle vanhemmilla voi olla velvollisuus maksaa koulutustukea, jos nuori ei pysty elättämään itse itseään. Käytännössä esim jos nuori on osa-aikatyössä, hänen katsotaan elättävän itse itsensä. Lisäksi koulutusavustuksen ei ole tarkoituskaan kattaa kaikkia elämisen kuluja, se on suuruusluokkaa puolet elatusmaksusta, eli ehkä 100-200e haarukassa.
Minilexistä:
Lain mukaan vanhempien velvollisuus elättää lastaan päättyy pääsääntöisesti lapsen täyttäessä 18 vuotta. Jos alaikäinen lapsi asuu yksin, elatusvelvollisuus säilyy siis lähtökohtaisesti ennallaan. Elatusvelvollisuutta arvioidessa otetaan kuitenkin huomioon lapsen mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan. Jos lapsi siis käy töissä ja hänen katsotaan kykenevän elättämään itse itsensä, vanhempien elatusvastuu saattaa keventyä. Alaikäisen lapsen kohdalla tämä kuitenkin lienee harvinaista. Elatusapuohjeessa sekä oikeuskäytännössä on todettu, että lapsen satunnainen työssäkäynti, kuten kesätyöt opintojen ohella, eivät vaikuta vanhempien velvollisuuteen vastata lapsen elatuksesta.
Jos on mahdollista asua kotona mutta nuori päättää muuttaa pois (etenkin kun menee töihinkin), elatusvelvollisuutta ei samalla tavalla ole. Kieltäydy lapsilisästä/ohjaa se suoraan lapselle ja lapsi voi hakea opintotukea. Lapsilisän kanssa sitä ei voi hakea päällekkäin.
Ruokaan rahaa ja vaatteisiin myös. Opiskelujutut myös maksaisin. Mutta vuokraa en alkaisi maksamaan, jos omasta halusta muuttaa ja kotona voisi asua ilmaiseksi.
Taitaa vastuu olla jos te olette luvanneet muuttaa. Alaikäinen ei voi solmia esim vuokrasopimusta ilman lupaanne. Jos luvan annatte niin myös avustatte.
Lapsi jää kotiin asumaan. Ei lapsi voi vaatia sinua maksamaan esim vuokraa jos haluaa vapaaehtoisesti muuttaa poikaystävän kanssa mutta voisi asua sinunkin luonasi.
On elatusvelvollisuus, koska hän on alaikäinen, tietenkin. Mutta ei kai sen tarvitse tarkoittaa sitä, että syydät hänelle tolkuttomasti rahaa niin että hän voi tuhlailla. Itse tekisin, niin että hänelle haettaisiin opintotuet ja asumistuet, mitkä nyt tuon ikäisenä voikaan saada, ja sitten yhdessä laskisimme paljonko elinkustannukset mahdollisesti tulevat olemaan, siis vuokra, muut laskut, ruoka ym. Jos hän käy töissä, hän mahdollisesti pystyy niistä itse maksamaan osan. Sitten antaisin hänelle kuukausittain budjetista puuttuvan osan, ja tietysti jos tulee isompia hankintoja, vaikkapa jos kodinkone hajoaa tai jokin lääkärimeno tms, niin maksaisin ne. Siten, että hän oppisi pitämään taloutensa kasassa mutta ei joutuisi näkemään nälkää eikä pelkäämään etteivät rahat riitä välttämättömiin asioihin. Jos hän tuhlaisi rahat, auttaisin toki ettei hänen tarvitsisi pelkkää makaroonia syödä, mutta samalla tekisin selväksi ettei homma ole ok.
Toki autankin. Mutta hieman kirvelee sitoutua n 500e kuluihin /kk kun lapsi voisi asua myös kotona.
16 vuotiaana hän on oikeutettu opintotukeen, toimeentulotukeen, asumistukeen, työmarkkinatukeen 5kk odotusajan jälkeen. Jos hän asuu puolison kanssa niin lain silmissä hänellä on puolisonsa kanssa elatusvelvollisuus toisistaan joten vanhemmilla ei käsittääkseni sitten enää ole. Eli hän nyt täysin omillaan ja on puolisonsa kanssa sama talous ja perhe.
Teillä on tietenkin elatusvelvollisuus. Ja on lukion loppuun asti ja senkin jälkeen aina kaksikymppiseksi jos opiskelee.